alapallonivelet?
alapallonivelet?
Mitä ihmeellistä on mersun alapallonivelissä,kun eräs hyvänä pidetty korjaamo kieltäytyi mersun alapallojen vaihdosta,vedoten erikoistyökalun puutteeseen?
Ohjetta kehiin,niin meen opettamaan korjaamon poikia.
Ohjetta kehiin,niin meen opettamaan korjaamon poikia.
Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan - jopa minä onnistuin niiden avulla.
KILINKALINKOLIN
Piti hieman lisätä omiakin kokemuksia jatkoksi .
KILINKALINKOLIN
Piti hieman lisätä omiakin kokemuksia jatkoksi .
. . .
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: alapallonivelet?
Ihmekös tuo, jos on kiintoavain ja leka puuttunut niin sanotun "korjaamon" työkaluvarannostadaerok kirjoitti:Mitä ihmeellistä on mersun alapallonivelissä,kun eräs hyvänä pidetty korjaamo kieltäytyi mersun alapallojen vaihdosta,vedoten erikoistyökalun puutteeseen?
Jos tulee lisätöitä (zusatzarbeiten) niin saattaa mennä huomattavasti pidempäänkin... Nimim. "kokemusta on": Vaihdatin tuossa syksyllä molemmat alapallonivelet kun toisessa oli väljää, ja huoltajat ähräsivät monta tuntia jonkun infrapunalämmittimen kanssa, että saivat jumiutuneet raidetankojen säädöt auki säätääkseen auraukset... Onneksi oli sovittu tietty urakkahinta, ja en joutunut maksamaan "ylimääräisestä" ajasta.
Miksi ne raidetankoja on ropailleet jos alapallot piti vaihtaaMatti kirjoitti:Jos tulee lisätöitä (zusatzarbeiten) niin saattaa mennä huomattavasti pidempäänkin... Nimim. "kokemusta on": Vaihdatin tuossa syksyllä molemmat alapallonivelet kun toisessa oli väljää, ja huoltajat ähräsivät monta tuntia jonkun infrapunalämmittimen kanssa, että saivat jumiutuneet raidetankojen säädöt auki säätääkseen auraukset... Onneksi oli sovittu tietty urakkahinta, ja en joutunut maksamaan "ylimääräisestä" ajasta.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Sori, en täsmentänyt: urakkaan oli sovittu lisäksi etupyörien aurauskulmien säätö. Alapallonivelten vaihdon yhteydessä on ilmeisesti hyvä tarkastaa pyöränkulmat, koska ne voivat muuttua? Ainakin näin olen luullut olevan. Camberit ja casterit (vai mitä niitä nyt on) eivät kai muutu? Toisaalta, mitäpä minä näistä tiedän kun en ole automekaanikko. Korjatkaa hyvät ammatti-ihmiset jos olen väärässä, ettei tule levitettyä disinformaatiota mese.fi:ssä
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
M-B:ssä ohjauskulmat eivät alapallonivelen vaidossa muutu miksikään, ellei koko alatukivartta oteta irti......ja kuka ottaisi
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Hyvä että asia tuli selväksi!
Aiheesta pitäisi laatia Mese.fi -tiedote Mercedes-huoltamoille, koska itse sain kahdesta eri merkkiliikkeestä kahdenlaista tietoa; toisen huoltopäällikkö sanoi ettei kulmat muutu miksikään, ja toinen väitti että "Joo kyllä kaikki säädöt menee uusiksi", ainakin semmoisen kuvan sain. Eli varsin on sekalaista tietämys liikkeissäkin. Tässä ko. tapauksessa oli kuitenkin hyvä että kulmat säädettiin, oli jonkin verran liikaa aurausta. Nyt menee luotisuoraan etiäpäin taas kuin juna, tai mummo hangessa...
Aiheesta pitäisi laatia Mese.fi -tiedote Mercedes-huoltamoille, koska itse sain kahdesta eri merkkiliikkeestä kahdenlaista tietoa; toisen huoltopäällikkö sanoi ettei kulmat muutu miksikään, ja toinen väitti että "Joo kyllä kaikki säädöt menee uusiksi", ainakin semmoisen kuvan sain. Eli varsin on sekalaista tietämys liikkeissäkin. Tässä ko. tapauksessa oli kuitenkin hyvä että kulmat säädettiin, oli jonkin verran liikaa aurausta. Nyt menee luotisuoraan etiäpäin taas kuin juna, tai mummo hangessa...
No joo, mutta tuo ohje ei päde alkuunkaan W201-124 malleihin, niiden alapallot kannattaa vaihdattaa korjaamolla.Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan
Uusi tanko maksaa noin 35 euroa, jos säätö on jumissa kannattaa laittaa uusi tanko per heti.huoltajat ähräsivät monta tuntia jonkun infrapunalämmittimen kanssa, että saivat jumiutuneet raidetankojen säädöt auki säätääkseen auraukset...
Kyllä näin oli:pari vuotta sitten piti ostaa tanko päineen,ja Lappeenrannan kokoisessa kylässä ei tarvikeliikkeistä saanut.dealer kirjoitti:Olisiko noin etteivät tavan varaosaliikkeet varastoi koko tankoja ?
Kyllähän nyt joka korjaamolla 10 kilometrin säteellä varaosaliike on, eihän töistä muuten mitään tule.
Ihme kyllä Veholla täydellinen tanko hyllyssä 36 euroa,oli vain vaalean vihreän värinen .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Jos kaikesta huolimatta lähtee "pyörimään mukana" joissakin tarvikeosissazyys kirjoitti:Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan - jopa minä onnistuin niiden avulla.
KILINKALINKOLIN
Piti hieman lisätä omiakin kokemuksia jatkoksi .
on tapin päässä 6mm kuusiokoloavaimen tila josta voi pitää vastaan.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Tätäkin koitettiin mutta ei se kuusiokolo kestänyt .cdi kirjoitti:Jos kaikesta huolimatta lähtee "pyörimään mukana" joissakin tarvikeosissazyys kirjoitti:Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan - jopa minä onnistuin niiden avulla.
KILINKALINKOLIN
Piti hieman lisätä omiakin kokemuksia jatkoksi .
on tapin päässä 6mm kuusiokoloavaimen tila josta voi pitää vastaan.
. . .
Niin,minun mielestä nuo minun "pallinivelet" ei oo semmoset,kun tiilerin ohje kertoo(minkämallin ohjeet mahtavat olla)Taisi tiiler tosin mainitakin asiasta.
Tuossapa kuva alapalloista ja muuta pientä katsastus setän ja myös minun mielestä vaihettavaa osaa,tukilaakerin vaihan ihan muuten vaen ja kuvasta puuttuu etukallistuksen vakaajan kumit.
pst. on kaet niitä joku vaehellu kotikonsteinkin niitä palloja?
Tuossapa kuva alapalloista ja muuta pientä katsastus setän ja myös minun mielestä vaihettavaa osaa,tukilaakerin vaihan ihan muuten vaen ja kuvasta puuttuu etukallistuksen vakaajan kumit.
pst. on kaet niitä joku vaehellu kotikonsteinkin niitä palloja?
Merkkiliikkeessä opettivat, että jos alapallon vaihtotyö maksoi 52€ (60€/h silloin), niin vaihdossa saa mennä se 10min.... no tai ainaki vaihtaa kaksi palloa siihen 52min Käsi vässyy jos pittää listalla nitkuttaa Ja toisekseen se ylempi pyörii herkemmin läpi listalladealer kirjoitti:Jaa ? Minä olen aina avannut toisen mutterin 22mm "listalla".pulttikone+ 22 ja 17mm hylsyt ja leka riittää.
Jaajaa, ja jos merkkiliike velotti siitä 60€, niin mistä löytyykään se liike joka velottaa siitä 10€???dealer kirjoitti:Ei pyöri kun oppii tavat.Ja toisekseen se ylempi pyörii herkemmin läpi listalla
10 minnuuttia saa mennä alapallon vaihossa ? Pijittäköte tupakkitauon joka alapallolle ?
Heh, kunhan vitsailen, itellä saattas mennä siinä puuhassa noin 1 lauantai... (tai enemmänkin...)
Pro-HVM
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Kuinka kauan saa mennä "Veppehallissa" amatööriltä ?Eli kevyt varustus.dealer kirjoitti:Ei pyöri kun oppii tavat.Ja toisekseen se ylempi pyörii herkemmin läpi listalla
10 minnuuttia saa mennä alapallon vaihossa ? Pijittäköte tupakkitauon joka alapallolle ?
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.