S120: Sähköongelma (laturiko)?

Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

S120: Sähköongelma (laturiko)?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tekipä aamulla tempun, että alkoi monitoiminäyttö ilmoittelemaan punaisella tekstillä:
BATTERY CHARGE

Ilmoitus poistuu välillä palatakseen kohta uudestaan.
Teki samaa noin 5000 km takaperin, jolloin yhdistin vian (ehkä virheellisesti) etupään polttimoiden vaihtoon (=jäänyt jotain auki), koska ilmoitus joidenkin tuntemattomiksi jääneiden korjaustoimien myötä katosi.

Autolla ajettu n. 277 000 km, vuosimalli 1998 ja laturi on vielä "perinteistä" mallia.

Ajoittainen vikailmoituksen esiintyminen voisi ehkä viitata hiilien loppumiseen ?
Olettaen, että nimenomainen virheilmoitus voi siitäkin viasta tulla?

Eli: Mistähän kaikista ongelmista tuo BATTERY CHARGE -ilmoitus voi tulla?
Nimenomaan latausongelmista, vaiko myös muusta jännitteenalenemasta?

Kokemuksia/tietoa ?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

S120? Oletko vaihtanut Skodaan? Se on muuten joko 120L tai 120 LS. :lol:

tiileri särki sen sinun autosi sillä taikalaatikollaan. :shock:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, paaliin vaan, kyllä takamoottori-Skoda on loppu muualtakin kuin laturista 277.000 km pyykillä :shock:

Jos kyseessä taas on Mersu, voisi tarkastaa laturin piuhan kytkennän. Löysä liitos voi tehdä jäynää, eikä se silti välttämättä vilkuttele latauksen merkkivaloa.
Vai alkaako tuleva talvi jo rasittaa akkua... liekö vanha. Kulahtanut tai jostain kennosta oikkarissa oleva patteri tekee temput nopeasti ja arvaamatta, jopa ilman isoja rasituksia.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Pitikö se pelti auki esitellä myllyä bannatulle outlaw-joukkiolle! :D
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Tiileri osaa ohjelmoida taikalaatikollaan niin, että vika ei korjaanu kuin samalla taikalaatikolla, elikkä neuvoisin kääntymään suoraan tiilerin puoleen. :D
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Esko R kirjoitti:Tiileri osaa ohjelmoida taikalaatikollaan niin, että vika ei korjaanu kuin samalla taikalaatikolla, elikkä neuvoisin kääntymään suoraan tiilerin puoleen. :D
Ongelma ei korjaannu akun vaihdolla tms. vaan koko mersu pitää vaihtaa Volvoon :roll: :roll: :lol:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Skodalta tää kohta tuntuukin..... :roll:
Aina saa olla jotain vaihtamassa... :x ... pitäisköhän vähentää ajamista... :idea:

Noh, laakerit taitaa olla loppu, töistä lähtiessä alkoi jo korahtelemaan hyvin ikävästi, lienee moniuraremmi aika kovilla....
Aamulla sitten Aditasta vaihto-osa Mercedes-Benz Skoda Edition S120:aan :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Ari66 kirjoitti:Skodalta tää kohta tuntuukin..... :roll:
Aina saa olla jotain vaihtamassa... :x ... pitäisköhän vähentää ajamista... :idea:

Noh, laakerit taitaa olla loppu, töistä lähtiessä alkoi jo korahtelemaan hyvin ikävästi, lienee moniuraremmi aika kovilla....
Aamulla sitten Aditasta vaihto-osa Mercedes-Benz Skoda Edition S120:aan :D
Onkos tuossa viskokytkin tms. hihnapyörässä. Omaani
vaihdeltiin takuuseen sellainen, muutama vuosi sitten.

Heikki
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ari66 kirjoitti:Skodalta tää kohta tuntuukin..... :roll:
Aina saa olla jotain vaihtamassa... :x ... pitäisköhän vähentää ajamista... :idea:

Noh, laakerit taitaa olla loppu, töistä lähtiessä alkoi jo korahtelemaan hyvin ikävästi, lienee moniuraremmi aika kovilla....
Aamulla sitten Aditasta vaihto-osa Mercedes-Benz Skoda Edition S120:aan :D
Ero on skodaan siinä, ettei skodaa tarvi korjata kuten mersua... :shock: :nocando:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

jusamb kirjoitti:
Esko R kirjoitti:Tiileri osaa ohjelmoida taikalaatikollaan niin, että vika ei korjaanu kuin samalla taikalaatikolla, elikkä neuvoisin kääntymään suoraan tiilerin puoleen. :D
Ongelma ei korjaannu akun vaihdolla tms. vaan koko mersu pitää vaihtaa Volvoon :roll: :roll: :lol:
:D
Omakohtaisena kokemuksena voisin sanoa, että auto paranee, mutta fiilis ei :? :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

heikki5 kirjoitti:Onkos tuossa viskokytkin tms. hihnapyörässä.
Semmonen on juu tässäkin.
Vaan se nyt ei rikki ole ... toistaiseksi... :evil:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

OnTopic:

Ostakaa vanhat ässän reuhkat, remonttien erotuksella saa ostettua pensaa. :idea: :D Ei tunnu ainakaan tuo oma olevan kovin remonttialtis. :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

HVM kirjoitti:OnTopic:

Ostakaa vanhat ässän reuhkat, remonttien erotuksella saa ostettua pensaa. :idea: :D Ei tunnu ainakaan tuo oma olevan kovin remonttialtis. :roll:
Kröhöm.... :oops:
Kuluvia osiahan tähänkin vasta on vaihdeltu..... :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Ari66 kirjoitti:
HVM kirjoitti:OnTopic:

Ostakaa vanhat ässän reuhkat, remonttien erotuksella saa ostettua pensaa. :idea: :D Ei tunnu ainakaan tuo oma olevan kovin remonttialtis. :roll:
Kröhöm.... :oops:
Kuluvia osiahan tähänkin vasta on vaihdeltu..... :roll:
Kyllä tässä on alkanut ässää ikävä tulemaan. :shock:
Onkohan niissä "suomituotantolinja"-puheissa kuitenkin
sittenkin totuuden siemen. Meikäläisen autossakin oli
upea Valeon kyhäämä startti ja tuntuu olevan maanantaivalua
koko auto.

Heikki
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Ari66 kirjoitti:Kröhöm.... :oops:
Kuluvia osiahan tähänkin vasta on vaihdeltu..... :roll:
Niin mullekin; turvavyö, webasto, cd-soitin, lasinnostin, ilmastointi, 2xsuutin, laturi, 4xhehkut, valonpesin. Ruosteet odottaa maalausta ja käynnistysongelma ratkaisua. Ja miljoonasta kilometristä puuttuu vain 880.000 km. Tätä menoa on paikka ennätysten kirjaan taattu, kohtaan maailman huonoimman mersun omistaja. :evil: :twisted: :roll: :lol:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Homma kunnossa, tehdaskorjattu vaihtolaturi vaihdettu.

Kustannukset
-vaihtolaturi 350 e
-työ + tarvikkeet 115,65 e

Ari66 kiittää:
-Aditaa edullisesta vaihtolaturista joka löytyi vieläpä hyllystä
-AutoVersoa pika-asennuksesta, siististä hallista, kahvista ja mukavista asentajista
-Pappia numerotiedustelupalveluna toimimisesta
-Dealeria jäähdytysnestevinkistä

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10763
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pappi kumartaa... Oleppa hyvä. Sitä vartenhan kaverit on olemassa...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tuli muuten laturin mukana oikein mittaustuloksiakin.
Ei vaan mersun ohjekirjoissa tai missään mainita näin tarkasti tuloksia:
http://photo.digitalfinland.net/nh/laturiohje.pdf

(Huom. Tiedostokoko 2,3 MB).



Nyt kun on uusi laturikin, niin pitäisiköhän nostaa myyntihintaa parilla tonnilla :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Re: S120: Sähköongelma (laturiko)?

Viesti Kirjoittaja zyys »

Ari66 kirjoitti:Autolla ajettu n. 277 000 km, vuosimalli 1998 ja laturi on vielä "perinteistä" mallia.
Niin niin - kyllähän sinua :lol: varotettiin harjastukkatesteripesisjne... miähistä.

Mutta asiaa.
Eikös tuo "perinteinen" tarkoita ei-vesijäähdytettyä sisäpuolisella tuuletuksella olevaa laturia?.
Näillä perinteisillä on keskimääräinen vaihtoväli n. 250tkm (+/- 50 tkm).
Hyvinhän tuo laturi sitten kesti.
Näissä uusissa CDI koneissa saa vähentää ainakin 100 tkm. laturin kestosta ja maksavat lähemmä 1000€ ja tarvikkeena on enempi vaikea - jos mahdoton - saada.
Eli halvalla pääsit.
. . .
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: S120: Sähköongelma (laturiko)?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

zyys kirjoitti:Eikös tuo "perinteinen" tarkoita ei-vesijäähdytettyä sisäpuolisella tuuletuksella olevaa laturia?.
Kyllä.

zyys kirjoitti: Näillä perinteisillä on keskimääräinen vaihtoväli n. 250tkm (+/- 50 tkm).
Tiedossa on, kokemusta aiheesta :D
Ei siis sinänsä yllätyksenä tullut, ennemminkin yllätys oli se ettei Mersunkaan laturi kestä Volvon tai Saabin laturia pidempään.

zyys kirjoitti: Näissä uusissa CDI koneissa saa vähentää ainakin 100 tkm. laturin kestosta ja maksavat lähemmä 1000€ ja tarvikkeena on enempi vaikea - jos mahdoton - saada.
Tämä "perinteinenkin" olisi Veholla uutena ollut 1100e ja vaihtolaitteena 855e miinus 30,60e kun palauttaa vanhan.
Vesijäähdytetyn olettaisi olevan huomattavastikin kalliimpi ?

zyys kirjoitti: Eli halvalla pääsit.
No jaa...suhteellista... markka-aikana laturit ei tuommoisia maksaneet... taas on muutettu markat euroiksi ilman vaihtokerrointa :evil:
Ostamani vaihtolaite siis 2081 markkaa, Vehon uusi laite 6540,30 markkaa :shock: :shock: :shock:
Markka-aikana osteltiin uusia latureita muutamilla sadoilla markoilla, korkeintaan tuhannella markalla.
Halvalla siis pääsisi, jos olisi palkat korjattu samassa suhteessa.
Jostain kumman syystä palkkoihin kuitenkin käytetiin kurssin mukaista kerrointa :?

Tuotantomäärät kuitenkin kasvavat eli tuotteiden pitäisi olla keskimäärin edullisempia, latureidenkin.
Vaan eipäs niin menekään.... :x

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Sjtv
Tuning-Ässä
Viestit: 391
Liittynyt: 19.9.2005 21:05

Re: S120: Sähköongelma (laturiko)?

Viesti Kirjoittaja Sjtv »

Ari66 kirjoitti: Ei siis sinänsä yllätyksenä tullut, ennemminkin yllätys oli se ettei Mersunkaan laturi kestä Volvon tai Saabin laturia pidempään.
Ainakin näissä vanhemmissa mersuissa ja saapeissa on samat laturit. :wink: Tiedä sitten niistä uudemmista...
Gti masta seka riisseli tatsuni.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mit vittua. maks lähtöteho kuormitettuna 145A? Mihis helevettiin se noin isoa laturia tarvii. Kulkeeko se sähköllä? :D
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

OT:tä taas... muistaakseni tuohon vanhaan nokivasaraan oli se alle 100€, voiko olla mahdollista vai "kultaako aika muistot"? :-)
Niin joo, ja vanha piti viefdä AD-osalle vaihosa...
Pro-HVM
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Mitä helv... vesijäähdytetty laturi???? Henkilöautossa???? :shock:
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uudempi CDI tarvitsee ison vesijäähdytetyn laturin koska moottoria lämmitetään sähkövastuksella.

Kun vastus menee rikki, normaalin käyntilämpötilan saavuttamiseksi pitää ajaa muutaman asteen pakkaskelissä jopa 40-50 kilometriä. :shock:
No, voihan sen vastuksen sitten vaihtaa - maksaa vajaa 600 euroa ja on piilossa näkymättömissä starttimoottorin takana... :D
wiimax.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

dealer kirjoitti: Kun vastus menee rikki, normaalin käyntilämpötilan saavuttamiseksi pitää ajaa muutaman asteen pakkaskelissä jopa 40-50 kilometriä. :shock:
Sehän kuullostaa ihan volkkarin TDI -koneelta, eikä siitä ole edees mikään rikki :twisted:
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Nyt kun on uusi laturikin, niin pitäisiköhän nostaa myyntihintaa parilla tonnilla :D
Eikös joku ole varoittanut aikoinaan, jotta laturilla ei voi ajaa 300 tkm vaan se pitää korjata tai vaihtaa :lol:

Mulla meni 2 viikkoa töitä, noin 55 € varaosiin ja työkaluihin 35 €. Olutta meni useampi pakki. Tuossa nuo varaosien hinnat ovat hirvittävät, se yksi laakeri maksoi 20 € ja hiilet taisi maksaa vaikka mitä :roll:

dealer kirjoitti:Uudempi CDI tarvitsee ison vesijäähdytetyn laturin koska moottoria lämmitetään sähkövastuksella.
Paljonko muuten on CDI moottorin laturin teho, tai siis pikemminkin nimellisvirta ?
Mika.T kirjoitti:Mit vittua. maks lähtöteho kuormitettuna 145A? Mihis helevettiin se noin isoa laturia tarvii. Kulkeeko se sähköllä? :D
Ahaa tuossahan tuo taisi olla mainittu, tuo minun 143 A laturi on ihan tavallinen ilmajäähdytteinen, vesijäähdytyksellä saavutetaan painon, ja koon säästöä. Nuo CDI koneet on niin lussuja teholtaan, että niissä pitää säästää painosta ihan joka paikassa :lol:
sähkövelho
Viestit: 5
Liittynyt: 28.1.2008 15:38

Viesti Kirjoittaja sähkövelho »

Ei liity nyt mersuun mutta laturiin kuitenkin.

VWstä meni laturi 240tkm kohdalla. Laturi vaihdettiin ja ajelin taas muutaman vuoden ja eiku taas loistaa se akun kuva mittaristossa. Mittarissa 260tkm. Todettiin että laturi sökö ja uusi laturi. Nyt mittarissa 320tkm ja viikko sitten syttyi taas akun kuva mittaristoon. Nyt kävin ostamassa itse uuden 120a laturin (alkuperäinen 90a) ja laitoin paikalleen. Nyt lataa taas, saa nähdä kuinka kauan.

Eli joskus uudetkin laturit sattuvat olemaan sököjä. Minun kohdallani saattaa laturia rasittaa lyhkäsen matkan ajo.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”