S120: Sähköongelma (laturiko)?
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
S120: Sähköongelma (laturiko)?
Tekipä aamulla tempun, että alkoi monitoiminäyttö ilmoittelemaan punaisella tekstillä:
BATTERY CHARGE
Ilmoitus poistuu välillä palatakseen kohta uudestaan.
Teki samaa noin 5000 km takaperin, jolloin yhdistin vian (ehkä virheellisesti) etupään polttimoiden vaihtoon (=jäänyt jotain auki), koska ilmoitus joidenkin tuntemattomiksi jääneiden korjaustoimien myötä katosi.
Autolla ajettu n. 277 000 km, vuosimalli 1998 ja laturi on vielä "perinteistä" mallia.
Ajoittainen vikailmoituksen esiintyminen voisi ehkä viitata hiilien loppumiseen ?
Olettaen, että nimenomainen virheilmoitus voi siitäkin viasta tulla?
Eli: Mistähän kaikista ongelmista tuo BATTERY CHARGE -ilmoitus voi tulla?
Nimenomaan latausongelmista, vaiko myös muusta jännitteenalenemasta?
Kokemuksia/tietoa ?
BATTERY CHARGE
Ilmoitus poistuu välillä palatakseen kohta uudestaan.
Teki samaa noin 5000 km takaperin, jolloin yhdistin vian (ehkä virheellisesti) etupään polttimoiden vaihtoon (=jäänyt jotain auki), koska ilmoitus joidenkin tuntemattomiksi jääneiden korjaustoimien myötä katosi.
Autolla ajettu n. 277 000 km, vuosimalli 1998 ja laturi on vielä "perinteistä" mallia.
Ajoittainen vikailmoituksen esiintyminen voisi ehkä viitata hiilien loppumiseen ?
Olettaen, että nimenomainen virheilmoitus voi siitäkin viasta tulla?
Eli: Mistähän kaikista ongelmista tuo BATTERY CHARGE -ilmoitus voi tulla?
Nimenomaan latausongelmista, vaiko myös muusta jännitteenalenemasta?
Kokemuksia/tietoa ?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Juu, paaliin vaan, kyllä takamoottori-Skoda on loppu muualtakin kuin laturista 277.000 km pyykillä
Jos kyseessä taas on Mersu, voisi tarkastaa laturin piuhan kytkennän. Löysä liitos voi tehdä jäynää, eikä se silti välttämättä vilkuttele latauksen merkkivaloa.
Vai alkaako tuleva talvi jo rasittaa akkua... liekö vanha. Kulahtanut tai jostain kennosta oikkarissa oleva patteri tekee temput nopeasti ja arvaamatta, jopa ilman isoja rasituksia.
Jos kyseessä taas on Mersu, voisi tarkastaa laturin piuhan kytkennän. Löysä liitos voi tehdä jäynää, eikä se silti välttämättä vilkuttele latauksen merkkivaloa.
Vai alkaako tuleva talvi jo rasittaa akkua... liekö vanha. Kulahtanut tai jostain kennosta oikkarissa oleva patteri tekee temput nopeasti ja arvaamatta, jopa ilman isoja rasituksia.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Skodalta tää kohta tuntuukin.....
Aina saa olla jotain vaihtamassa... ... pitäisköhän vähentää ajamista...
Noh, laakerit taitaa olla loppu, töistä lähtiessä alkoi jo korahtelemaan hyvin ikävästi, lienee moniuraremmi aika kovilla....
Aamulla sitten Aditasta vaihto-osa Mercedes-Benz Skoda Edition S120:aan
Aina saa olla jotain vaihtamassa... ... pitäisköhän vähentää ajamista...
Noh, laakerit taitaa olla loppu, töistä lähtiessä alkoi jo korahtelemaan hyvin ikävästi, lienee moniuraremmi aika kovilla....
Aamulla sitten Aditasta vaihto-osa Mercedes-Benz Skoda Edition S120:aan
Onkos tuossa viskokytkin tms. hihnapyörässä. OmaaniAri66 kirjoitti:Skodalta tää kohta tuntuukin.....
Aina saa olla jotain vaihtamassa... ... pitäisköhän vähentää ajamista...
Noh, laakerit taitaa olla loppu, töistä lähtiessä alkoi jo korahtelemaan hyvin ikävästi, lienee moniuraremmi aika kovilla....
Aamulla sitten Aditasta vaihto-osa Mercedes-Benz Skoda Edition S120:aan
vaihdeltiin takuuseen sellainen, muutama vuosi sitten.
Heikki
Ero on skodaan siinä, ettei skodaa tarvi korjata kuten mersua...Ari66 kirjoitti:Skodalta tää kohta tuntuukin.....
Aina saa olla jotain vaihtamassa... ... pitäisköhän vähentää ajamista...
Noh, laakerit taitaa olla loppu, töistä lähtiessä alkoi jo korahtelemaan hyvin ikävästi, lienee moniuraremmi aika kovilla....
Aamulla sitten Aditasta vaihto-osa Mercedes-Benz Skoda Edition S120:aan
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
jusamb kirjoitti:Ongelma ei korjaannu akun vaihdolla tms. vaan koko mersu pitää vaihtaa VolvoonEsko R kirjoitti:Tiileri osaa ohjelmoida taikalaatikollaan niin, että vika ei korjaanu kuin samalla taikalaatikolla, elikkä neuvoisin kääntymään suoraan tiilerin puoleen.
Omakohtaisena kokemuksena voisin sanoa, että auto paranee, mutta fiilis ei
Kyllä tässä on alkanut ässää ikävä tulemaan.Ari66 kirjoitti:Kröhöm....HVM kirjoitti:OnTopic:
Ostakaa vanhat ässän reuhkat, remonttien erotuksella saa ostettua pensaa. Ei tunnu ainakaan tuo oma olevan kovin remonttialtis.
Kuluvia osiahan tähänkin vasta on vaihdeltu.....
Onkohan niissä "suomituotantolinja"-puheissa kuitenkin
sittenkin totuuden siemen. Meikäläisen autossakin oli
upea Valeon kyhäämä startti ja tuntuu olevan maanantaivalua
koko auto.
Heikki
Niin mullekin; turvavyö, webasto, cd-soitin, lasinnostin, ilmastointi, 2xsuutin, laturi, 4xhehkut, valonpesin. Ruosteet odottaa maalausta ja käynnistysongelma ratkaisua. Ja miljoonasta kilometristä puuttuu vain 880.000 km. Tätä menoa on paikka ennätysten kirjaan taattu, kohtaan maailman huonoimman mersun omistaja.Ari66 kirjoitti:Kröhöm....
Kuluvia osiahan tähänkin vasta on vaihdeltu.....
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Homma kunnossa, tehdaskorjattu vaihtolaturi vaihdettu.
Kustannukset
-vaihtolaturi 350 e
-työ + tarvikkeet 115,65 e
Ari66 kiittää:
-Aditaa edullisesta vaihtolaturista joka löytyi vieläpä hyllystä
-AutoVersoa pika-asennuksesta, siististä hallista, kahvista ja mukavista asentajista
-Pappia numerotiedustelupalveluna toimimisesta
-Dealeria jäähdytysnestevinkistä
Kustannukset
-vaihtolaturi 350 e
-työ + tarvikkeet 115,65 e
Ari66 kiittää:
-Aditaa edullisesta vaihtolaturista joka löytyi vieläpä hyllystä
-AutoVersoa pika-asennuksesta, siististä hallista, kahvista ja mukavista asentajista
-Pappia numerotiedustelupalveluna toimimisesta
-Dealeria jäähdytysnestevinkistä
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tuli muuten laturin mukana oikein mittaustuloksiakin.
Ei vaan mersun ohjekirjoissa tai missään mainita näin tarkasti tuloksia:
http://photo.digitalfinland.net/nh/laturiohje.pdf
(Huom. Tiedostokoko 2,3 MB).
Nyt kun on uusi laturikin, niin pitäisiköhän nostaa myyntihintaa parilla tonnilla
Ei vaan mersun ohjekirjoissa tai missään mainita näin tarkasti tuloksia:
http://photo.digitalfinland.net/nh/laturiohje.pdf
(Huom. Tiedostokoko 2,3 MB).
Nyt kun on uusi laturikin, niin pitäisiköhän nostaa myyntihintaa parilla tonnilla
Re: S120: Sähköongelma (laturiko)?
Niin niin - kyllähän sinua varotettiin harjastukkatesteripesisjne... miähistä.Ari66 kirjoitti:Autolla ajettu n. 277 000 km, vuosimalli 1998 ja laturi on vielä "perinteistä" mallia.
Mutta asiaa.
Eikös tuo "perinteinen" tarkoita ei-vesijäähdytettyä sisäpuolisella tuuletuksella olevaa laturia?.
Näillä perinteisillä on keskimääräinen vaihtoväli n. 250tkm (+/- 50 tkm).
Hyvinhän tuo laturi sitten kesti.
Näissä uusissa CDI koneissa saa vähentää ainakin 100 tkm. laturin kestosta ja maksavat lähemmä 1000€ ja tarvikkeena on enempi vaikea - jos mahdoton - saada.
Eli halvalla pääsit.
. . .
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: S120: Sähköongelma (laturiko)?
Kyllä.zyys kirjoitti:Eikös tuo "perinteinen" tarkoita ei-vesijäähdytettyä sisäpuolisella tuuletuksella olevaa laturia?.
Tiedossa on, kokemusta aiheestazyys kirjoitti: Näillä perinteisillä on keskimääräinen vaihtoväli n. 250tkm (+/- 50 tkm).
Ei siis sinänsä yllätyksenä tullut, ennemminkin yllätys oli se ettei Mersunkaan laturi kestä Volvon tai Saabin laturia pidempään.
Tämä "perinteinenkin" olisi Veholla uutena ollut 1100e ja vaihtolaitteena 855e miinus 30,60e kun palauttaa vanhan.zyys kirjoitti: Näissä uusissa CDI koneissa saa vähentää ainakin 100 tkm. laturin kestosta ja maksavat lähemmä 1000€ ja tarvikkeena on enempi vaikea - jos mahdoton - saada.
Vesijäähdytetyn olettaisi olevan huomattavastikin kalliimpi ?
No jaa...suhteellista... markka-aikana laturit ei tuommoisia maksaneet... taas on muutettu markat euroiksi ilman vaihtokerrointazyys kirjoitti: Eli halvalla pääsit.
Ostamani vaihtolaite siis 2081 markkaa, Vehon uusi laite 6540,30 markkaa
Markka-aikana osteltiin uusia latureita muutamilla sadoilla markoilla, korkeintaan tuhannella markalla.
Halvalla siis pääsisi, jos olisi palkat korjattu samassa suhteessa.
Jostain kumman syystä palkkoihin kuitenkin käytetiin kurssin mukaista kerrointa
Tuotantomäärät kuitenkin kasvavat eli tuotteiden pitäisi olla keskimäärin edullisempia, latureidenkin.
Vaan eipäs niin menekään....
Re: S120: Sähköongelma (laturiko)?
Ainakin näissä vanhemmissa mersuissa ja saapeissa on samat laturit. Tiedä sitten niistä uudemmista...Ari66 kirjoitti: Ei siis sinänsä yllätyksenä tullut, ennemminkin yllätys oli se ettei Mersunkaan laturi kestä Volvon tai Saabin laturia pidempään.
Gti masta seka riisseli tatsuni.
Uudempi CDI tarvitsee ison vesijäähdytetyn laturin koska moottoria lämmitetään sähkövastuksella.
Kun vastus menee rikki, normaalin käyntilämpötilan saavuttamiseksi pitää ajaa muutaman asteen pakkaskelissä jopa 40-50 kilometriä.
No, voihan sen vastuksen sitten vaihtaa - maksaa vajaa 600 euroa ja on piilossa näkymättömissä starttimoottorin takana...
Kun vastus menee rikki, normaalin käyntilämpötilan saavuttamiseksi pitää ajaa muutaman asteen pakkaskelissä jopa 40-50 kilometriä.
No, voihan sen vastuksen sitten vaihtaa - maksaa vajaa 600 euroa ja on piilossa näkymättömissä starttimoottorin takana...
wiimax.fi
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Eikös joku ole varoittanut aikoinaan, jotta laturilla ei voi ajaa 300 tkm vaan se pitää korjata tai vaihtaaAri66 kirjoitti:Nyt kun on uusi laturikin, niin pitäisiköhän nostaa myyntihintaa parilla tonnilla
Mulla meni 2 viikkoa töitä, noin 55 € varaosiin ja työkaluihin 35 €. Olutta meni useampi pakki. Tuossa nuo varaosien hinnat ovat hirvittävät, se yksi laakeri maksoi 20 € ja hiilet taisi maksaa vaikka mitä
Paljonko muuten on CDI moottorin laturin teho, tai siis pikemminkin nimellisvirta ?dealer kirjoitti:Uudempi CDI tarvitsee ison vesijäähdytetyn laturin koska moottoria lämmitetään sähkövastuksella.
Ahaa tuossahan tuo taisi olla mainittu, tuo minun 143 A laturi on ihan tavallinen ilmajäähdytteinen, vesijäähdytyksellä saavutetaan painon, ja koon säästöä. Nuo CDI koneet on niin lussuja teholtaan, että niissä pitää säästää painosta ihan joka paikassaMika.T kirjoitti:Mit vittua. maks lähtöteho kuormitettuna 145A? Mihis helevettiin se noin isoa laturia tarvii. Kulkeeko se sähköllä?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.1.2008 15:38
Ei liity nyt mersuun mutta laturiin kuitenkin.
VWstä meni laturi 240tkm kohdalla. Laturi vaihdettiin ja ajelin taas muutaman vuoden ja eiku taas loistaa se akun kuva mittaristossa. Mittarissa 260tkm. Todettiin että laturi sökö ja uusi laturi. Nyt mittarissa 320tkm ja viikko sitten syttyi taas akun kuva mittaristoon. Nyt kävin ostamassa itse uuden 120a laturin (alkuperäinen 90a) ja laitoin paikalleen. Nyt lataa taas, saa nähdä kuinka kauan.
Eli joskus uudetkin laturit sattuvat olemaan sököjä. Minun kohdallani saattaa laturia rasittaa lyhkäsen matkan ajo.
VWstä meni laturi 240tkm kohdalla. Laturi vaihdettiin ja ajelin taas muutaman vuoden ja eiku taas loistaa se akun kuva mittaristossa. Mittarissa 260tkm. Todettiin että laturi sökö ja uusi laturi. Nyt mittarissa 320tkm ja viikko sitten syttyi taas akun kuva mittaristoon. Nyt kävin ostamassa itse uuden 120a laturin (alkuperäinen 90a) ja laitoin paikalleen. Nyt lataa taas, saa nähdä kuinka kauan.
Eli joskus uudetkin laturit sattuvat olemaan sököjä. Minun kohdallani saattaa laturia rasittaa lyhkäsen matkan ajo.