VAROITUS! Vaarallinen tunk,laite pettää kesken pyöränvaihdon

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Boss kirjoitti:Eipä ole tullu ajateltua koko asiaa....jos pukkeja tarvii niin sitten viedään mieluummin nosturille.
:roll:
No se nosturi on vielä enemmän hakusassa kuin hallitunkki. :D Ainakin minulla tulee se pölkky sinne tatin alle nostettua, jos käynnissä on renkaan vaihtoa suurempi operaatio. Lienenkö jo liian varovainen. :D Tieten jos tunkkiinsa luottaa... :nocando:

Aiheeseen palatakseni:
Täällä töissä on samassa huoneessa kaveri, jonka Mondeon tunkki on myös sökö. Ei kuulemma enää nosta.

Serkkupojan 211:n tunkin koriin vastaava osa on muovia ja arvatkaapa onko osa ehjä. No eipä tietenkään. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Systerin hontassa saksitunkin maksimi oli muistaakseni 400kg :shock:
Ajattelin kokeilla mesen alle, menee varmaan linttaan kun rusina koko tunkki :lol:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Arto N kirjoitti:Ostat tulevalle armaalle anopille uuden hienon hallitunkin :D
Tämähän on perusasioita. Eikö niin :lol:
Hieno joululahjaidea! :idea:
Pitääpä laittaa korvan taakse, lahjana varsin soppeli sillä anoppi on viimeksi ostanut raivaussahan itselleen lahjaksi ja sitä ennen vuorossa oli moottorisaha. :pappa:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Roisto kirjoitti:Terve,

Ja OT:tä pukkaa:

Jos hallitunkilla nostaa pirssin ilmaan, niin mihinkä laitetaan ne pukit? Vai nostatteko jostain muualta kuin siitä kumitatista?

Issellä ei hallitunkkia ole, joten olen nostanut normitunkilla reiästään ja laittanut sitten pukin / pölkyn kumitatin alle. :nocando:

t.
Risto
perästä nostaa, edestä koneen takaa siitä poikittais tuesta, ja kappas, saat pukit laitettua kumitattien alle :idea:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Noissa halppis tunkeissa on sekin huono puoli että ovat korkeita,eivät mahdu madalletun mersun alle vaikka ei olisi niitä kumituttejakaan :roll: Saati sitten kun rengas on tyhjänä...Pitäisikin aina kuskata mukana jotain paksua lankun pätkää minkä päälle voi ajaa 8) Sellainen kalliinpi ja laadukkaampi hallitunkki on tarpeeksi matala ja on helpompi nostella.Edestä ja takaa ei tosin noillakaan pääse auton alle :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

AM kirjoitti:Noissa halppis tunkeissa on sekin huono puoli että ovat korkeita,eivät mahdu madalletun mersun alle vaikka ei olisi niitä kumituttejakaan :roll: Saati sitten kun rengas on tyhjänä...Pitäisikin aina kuskata mukana jotain paksua lankun pätkää minkä päälle voi ajaa 8) Sellainen kalliinpi ja laadukkaampi hallitunkki on tarpeeksi matala ja on helpompi nostella.Edestä ja takaa ei tosin noillakaan pääse auton alle :roll:
Ja suuremmissa laatutunkeissa on ongelmana taas se, että niitä ei saa pumpattua ylös jos ne tunkee perämurikan alle, puskuri ottaa kiinni varteen ja liikevaraa on noin 0,3mm. Nostelen tukivarsien sisäpäistä.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

AM , siksi ajankin aina ensin lankkujen päälle :lol:
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Aina renkaanvaihdossa käytössä isäukon hallitunkki: ei mikään halpis eli menee matalan auton alle näpsäkästi ja pitää varmasti ylhäällä.

Vanha, kulunut ja naarmuinen mutta todella varmatoiminen ja PAINAVA! Eli sehän on kuin tunkkien W123 -> eihän se uudelta näytä, mutta kestää kauemmin kuin 10 korean vastiketta! 8)

smartissa ei edes ole vararengasta, joten eipä tule merkkitunkkia kanniskeltua mukana :!:
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Eemil
Viestit: 1
Liittynyt: 03.11.2006 16:43

Viesti Kirjoittaja Eemil »

Kuluttajavirasto on saanut tietoja, joiden mukaan Ford Mondeon vakiovarusteena oleva saksimallinen tunkki saattaa pettää pyöriä vaihdettaessa.
Näin kuulemma on, mutta asiassa on eräs pieni mutta. Mondeon ohjekirjassa mainitaan, että tunkki ei ole tarkoitettu kuin hätätapauksia varten eli ei kausikäyttöön. Sitä siis ei ole tarkoitettu käytettäväksi jokavuotisessa renkaanvaihdossa, sillä sitä ei ole suunniteltu kestämään kuin korkeintaan muutamia nostoja. Tunkki tulisi siis ilmeisesti uusia jos sitä on jouduttu käyttämään.
Itselläni ei ole kokemusta asiasta, mutta tällaisen asian kuulin Fordilla työskentelevältä tutultani.
Eli autonomistajan täytyisi siis ilmeisesti vaan lukea käyttöohjeet ennen kuin autoa alkaa käyttämään.
Toinen juttu taas on että onko siinä mitään järkeä moisia tunkkeja valmistaa...
Tiedä sitten siitäkin että onko tuo maininta lisätty sinne ohjekirjaan kun on huomattu että tunkit ei kestä.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Autoliikkeen tarkoituksena on vapautua vastuusta kehoittamalla liimaamaan tarra ohjekirjaan, jossa sanotaan, "ettei tunkki ole tarkoitettu auton nostoon". Merkitystä vailla varoitustarra ja sen teksti ei toki ole. Montako auton nostokertaa tunkin katsotaan kestävän?

Laissa kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (30.1.2004/75) on asiaa koskevia säännöksiä. Lain 6 §:n mukaan terveydelle vaarallisena pidetään kulutustavaraa, joka rakenteessaan tai koostumuksessaan olevan vian tai puutteellisuuden taikka tavarasta annettujen totuudenvastaisten, harhaanjohtavien tai puutteellisten tietojen vuoksi voi aiheuttaa vamman, myrkytyksen, sairauden tai muun vaaran terveydelle. Kuluttajansuojalaissa on lisäksi käsitelty tavaran virhettä.

Tunkki lienee tarkoitettu auton nostamiseen renkaitten vaihdon yhteydessä. Suomi ei ole ainoa maa, jossa renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa, toisin kuin voisi päätellä jostain julkisuuteen annetusta tiedotteesta. Suomen autokanta on vaatimaton verrattuna Saksan vastaavaan ja jokainen tietää, että siellä käytetään talvisin eri renkaita. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että myös auton alkuperäistunkin pettäessä sitä asianmukaisesti käytettäessä vaatisin myyjää korvaamaan aiheutuneen vahingon takuun ja/tai virhevastuun perusteella sekä perustuen lakiin kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta.

Tunkin käyttöä koskevaan varoitukseen on toki syytä suhtautua vakavuudella, eikä heikkoa tunkkia kannata käyttää jos siitä on tietoinen.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Minulla meni kerran hermot halpis noin 100eur ison hallitunkin kanssa....ei pelaa pakkasessa....ja muutenkaan.... ja soitin kaverille mikä se teidän hallitunkki on mikä ei ole koskaan pettänyt :lol:

-...tollainen vanha ja sininen.....no tiesin et kuka sen niille on aikanaan myynyt....

Menin samalta hemmolta kyseleen niin tuumas et kalliiksi tulee...niin tunkkihan on AC sellainen sininen...yritti myydä muunkin merkkisiä mut ei kelvannut :lol:

sitten kun ostin sen niin maksoi muistaakseni 2000kg versio pikanostolla 360eur....köyhän ei kannata ostaa huonoa....eikä ole kaduttanut....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Boss kirjoitti: hallitunkilla väyrysen perämurikastaan ilmoille ja otti molemmat takapyörät pois kerralla, onko tuo aivan terveellistä :shock: :?:
En meinannut uskaltaa katsoa että mistä se keulaa tunkkailee, öljypohjastako?
Taannoin olin eräässä suurehkossa suomalaisessa yrityksessä kiireapulaisena vaihtamassa renkaita pahimman kiireen keskellä. Tällöin käytössä oli useimmiten nosturit, mutta aina nosturipaikat eivät olleet vapaana. Sitten vaan tunkkia alla :arrow: peräpää nostettiina aina takamurikasta. Etenkin paketiautojen kohdalla tämä oli yleistä.

Etupään renkaat vaihdettiin laittamalla tunkki auton helmapellissä merkattuun tunkin paikkaan, eli kumpikin puoli nostettiin erikseen.

Itse nostan aika usein edestä alatukivarresta, jousen kohdalta. Sitten vaan pölliä tms. pukkeja samaisen alatukivarren alle.
Kein siknatuur
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

W124:sä perämurikka ainakin on ihan virallinen nostokohta...
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

[quote="petska"]....ei pelaa pakkasessa.... quote Niin , ei pelaakkaan. Niissä on thai-ihmemaassa tahi Kiinassa läitettu mitälie oljyä jonka viskositeetti nii jäykkä ettei tunkin pienistä reistä virtaa. Jos aikoo käyttää pakkasessa tai kylmässä niin täytyy laittaa hydrauliikkaolyt niin kyllä pelaa. Minulla on ainakii 20 v vanha Kiinatunkki ja hyvin pelittää.Mutta on tunkkiakin huollettava eikä pelkästää autoo. Ehkä se tunkki on suuremmalla käytöllä kuin auto. Miettikeepäs huolletaanko niita koskaan. EI. Moititaan vaan että on rikki. :twisted: Ja muitakin toisten hylkäämiä halpistunkkeja oon huoltanu ja saanu toimimaan luotettavasti. Ja pystyy niillä pumppaamaan matalassakkiii. Nimittäin eka homma kun kotio toin ni modifioin varren että auton helmanki alla voi tunkata. Että semmosta tällä kertaa ennen seuraavaa kertaa. :lol:
VALMET 5oo -69
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”