VAROITUS! Vaarallinen tunk,laite pettää kesken pyöränvaihdon

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

VAROITUS! Vaarallinen tunk,laite pettää kesken pyöränvaihdon

Viesti Kirjoittaja h5 »

Kuluttajavirasto on saanut tietoja, joiden mukaan Ford Mondeon vakiovarusteena oleva saksimallinen tunkki saattaa pettää pyöriä vaihdettaessa.


Lisää aiheesta:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=134316


Heikki
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Eikös noi pilipalitunkit petä aina, nyt on vaan tainnu jotkut harjotella sitä renkaanvaihtoa kuurasateessa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

En edes tiedä, miten nämä autojen orkkistunkit toimii. Aina hallitunkki mukana. :pappa:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Olempa saanut mersunkin orkkis tunkin nitkahtamaan poikki :shock:
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mika.T kirjoitti:Olempa saanut mersunkin orkkis tunkin nitkahtamaan poikki :shock:
Tulipas sopiva aihe vastaan. Juuri tänään lounastauolla työkaveri kertoi omasta lauantaisesti renkaanvaihtoyrityksestään. Autohan on uusi E280 4-maticci farkkuna. Takapää auton omalla tunkilla ilmaan ja kaveri otti rengasraudan käteensä irrottaakseen pultit. No, eipä tarttenutkaan irroitella pultteja, koska samalla hetkellä tunkki petti ja lotja rojahti maihin :shock:.

Luuri käteen ja soitto mersun johonkin serviceen. Meni puolitoista tuntia, niin palveluheppu oli tullut paikan päälle ja vaihtanut renkaat samalla kertaa.

Eli tunkki oli per***stä, mutta jälkihoito pelasi.
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

kertaakaan en oo ite joutunu auton omalla tunkilla tunkkaamaan. mukana on yleensä hallitunkki, paljo luotettavampi vaihtoehto. ei oo ikinä ollu ongelman palaakaan...

nimim. "ylimääränen homma on aina ylimäärästä hommaa"
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Kyllähän ne nykyiset tunkit on pilipalitavaraa VAG konsernin vehkeissäkin. -90 luvun VW:ssä oli vielä tunkki tehty paremmasta materiaalista, mutta -00 Passatissa ja samoin tuossa Touranissa on juurikin samanlainen tunkki kuin tuo edellisen vuosikymmenenkin tuote oli, mutta tehty jostakin "silumiinista" ja eipä se kestä auton alla jos auto vähänkin pyrkii liikkumaan ollessaan hiukankin kaltevalla pinnalla. Jollakin tasaisella lentokentällä pyöräkiilojen kanssa noilla renkaanvaihto onnistunee ammattimiehiltä, nimim. kerran Passatin myöskin pudottanut tunkin päältä :twisted:
Nykyisin auton nostot hoidetaankin pienoisella hallitunkilla.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hallitunkki on aina mukana.Yritinpä kerran nostaa mersun keulan sellaisella tojotan saksitunkilla...No tuloksena yli katkennut akseli :lol:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Eipä ole aina kehumista noissa hallitunkeissakaan. 9€:n tunkki losahti mersua nostettaessa vaikka kantavuus piti olla 2 tonnia.

Kuva

Kuva
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

9€:n tunkki losahti mersua nostettaessa vaikka kantavuus piti olla 2 tonnia.
Pitikö niitä ostaa kaksi kappaletta jos haluaa halvan ja hyvän ? :lol:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

jkvi kirjoitti:
9€:n tunkki losahti mersua nostettaessa vaikka kantavuus piti olla 2 tonnia.
Pitikö niitä ostaa kaksi kappaletta jos haluaa halvan ja hyvän ? :lol:
Joo, ilmeisesti. Saman kantavuuden tunkin näin mainoksessa: Hinta 125€. Lieneekö parempi vai ostasko 12kpl näitä k-tekkejä.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ne on vähän yksilöitä nuo halvat 2ton hallitunkit, itellä kärkkäisiltä 9.90€ maksanu sininen versio on toiminut täysin moitteetta jo 3vuotta.
Tutun 12.90€ punainen taas vuoti jo uutena auton pikkuhiljaa maahan.
Toki tuollaisen on hutera ja lyhyt nostoinen, mutta orkkis tunkit voittaa ihan 6-0.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
pressa
Lada kerhon pj.
Viestit: 32
Liittynyt: 01.11.2006 17:57
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

nykyään kaikissa autoissa on tuo oma tunkki enää koriste
nostaminen onnistuu vain kovalla pitävällä alustalla
pahimpia ovat nuo haitaritunkin puolikkaat

oikeaan nostamiseen hallitunkki jossa on pyörät riittävän etäällä toisistaan ettei pääse kaatumaan

ja tunkilla olevan auton allahan ei työskennellä
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Ei hallitunkkia saa kaatumaan ellei sitä käytä vastoin ohjeistuksia. Tasainen alusta ja tunkki AINA 90' kulmassa autoon nähden niin ei tule vahinkoja. En ole eläessäni kuullut että tunkki olisi pettäny / vaurioitunut / kaatunut jos "tunkkaaja" ei ole edesauttanut asiaa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Chrispe kirjoitti:Ei hallitunkkia saa kaatumaan ellei sitä käytä vastoin ohjeistuksia. Tasainen alusta ja tunkki AINA 90' kulmassa autoon nähden niin ei tule vahinkoja. En ole eläessäni kuullut että tunkki olisi pettäny / vaurioitunut / kaatunut jos "tunkkaaja" ei ole edesauttanut asiaa.
Ei kaatunut tunkki vaan tuo yläosan musta palikka levisi niin että kirkkaan poikittaisakselin päästä lähti lukkorengas lentoon ja akseli muljahti paikoiltaan. Kun auton paino poistui tunkilta niin se musta osa palautui jotakuinkin alkuperäiseen muotoon. Eli uudella lukkorenkaalla tuo jälleen aivan toimiva. Kevyempiä autoja olen sillä nostellut useamman kerran mutta mersun paino tuntui olevan liikaa.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mie oon joskus nostana autova ihan alkuperäistunkillakin. :shock: Hyvin on onnistuna ainakin tähän asti. Koupessa oli sellainen veikeä, muovinen, auton helmoissa olevista reistä nostava malli, mutta nyt tuossa uuvemmassa on näköjään siirrytty vielä eriskummallisempaan malliin. :shock: Tuo 203:n tunkki ei siis ole sellainen tappi malli, vuan lähempänä perinteistä saksimallia, olematta kuitenkaan saksitunkki. :roll: Tunkin habitus on lähinnä tätä = ">" merkkiä. Eli tuollainen kolmio, joka ei pysy pystyssä ellei sitä ole jännitetty. :roll: Kaiken lisäksi tuo on valmistettu alumiinistä pop-niittejä apuna käyttäen. :lol: Suoraan sanottuna vähän hirvitti vaihtaa sillä talvirenkaat. :lol:
Ja takasi aiheeseen. :shock: Nuapurilla taitaa olla juuri tuon ikäinen mondeo, jota topikin ensimmäenen viesti käsittelee. :roll: Pitäsköhän joskus vihjasta että kokeilisi nostaa vaikkapa traktoria auton tunkilla, jos se ei siinä antaudu niin ei sitten missään. :roll:
BMW 318d -09
Juhana H.
Viestit: 424
Liittynyt: 30.9.2005 2:41
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

Faijalla kilahti S123:n orkkistunkki yöllä jossain hevon kuusessa renkaan hajottua, onneksi sattui avulias autoilija paikalle. Siitä lähtien on ollut aina hallitunkki kontissa mukana, myös minulla siitä lähtien kun rupesin autoilemaan.
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Bilteman hallitunkkia käyttäneenä olen huomannut että vanhuuttaan se ei tahdo pitää autoa ylhäällä. 10min niin on auto laskenut huomattavasti, onneksi tuli laitettua pukit rooverin alle :oops:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vaimo vaihtoi -99 farkkupassattiinsa renkaat aivan itte ja kuulemma "tosi hyvin" onnistu, vieläpä sorakolla ja alkuperäisellä tunkilla.

Naapurikin vielä lainasi tunkkia kun Sunnyssä ei kuulemma ollut tunkkia ollenkaan.

Että semmoista.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mie leikin aikani näillä piilteman 9,90 tunkeilla, sitten ostin korjaamokäyttöön suunnitellun ja kaupattavan 2,5T tunkin. Painaa paljon ja on tukeva. Ei tosin mahdu takakonttiin, eli orkkistunkeilla urheillaan kun ollaan baanalla. Mahtuukohan 20v autoilu-uraan 1 renkaanvaihto tien päällä? Sekin Ford Custom kuorma-autoon, ja orkkistunkilla. :x :lol:

(Meni vissiin puoli vuorokautta, että tajusin vänkärin etufillarissa olevan vasenkätiset jengat. Tulihan voimisteltua, mutterit vaikuttivat olevan "tiukassa" :arrow: väännämme rengasavainta liikennemerkillä - turhaan.) :evil:
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Anoppikokelaan -04 Focuksessa näyttäisi olvevan aivan samanlainen rimpula. Parikertaa olen sillä renkaat vaihtanut, mutta vaihto onkin tapahtunut tasaisella betonilattialla (huteraa oli silti). Pitäisi varmaan ehdottaa tosissaan sitä hallitunkin hommaamista seuraavalla kerralla.. :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

mulla on kans sellanen käsitys että noi orkkistunkit on lähes kaikenkaikkiaan ihan p'rsiistä :x
nimim: c kadetin kyljen orkkistunkilla telonut :twisted:
tallista löytyy onneksi oikea kunnon korjaamotunkki..
BMW E31 V12
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Meissenkeri kirjoitti:Eipä ole aina kehumista noissa hallitunkeissakaan. 9€:n tunkki losahti mersua nostettaessa vaikka kantavuus piti olla 2 tonnia.
Kaverilla oli kans tommonen niin siitä löyty jostain tarra jossa luki "Maksimi kuorma 200Kg" :shock: :lol:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Mulla on yks tuommonen kympin hallitunkki ja aika lelu on verrattuna tuohon meidän toiseen tunkkiin joka on myös 2T ja tuohin isompi on jo yli 10v vanha. Joskut, joku väitti, että nuo kympin hallitunkit ei välttämättä pellaa kovalla pakkasella, jos ne on pitkään ollut pakkasessa. Itse en asiasta sen enempää tiiä, kun se autossa ei ole mukana.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

johtaja300 kirjoitti: joku väitti, että nuo kympin hallitunkit ei välttämättä pellaa kovalla pakkasella, jos ne on pitkään ollut pakkasessa.
Juu,mulla on yks halppis hallitunkki mikä ei toimi jos pakkasta yli 20 astetta :roll:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Olli Lajunen kirjoitti:Anoppikokelaan -04 Focuksessa näyttäisi olvevan aivan samanlainen rimpula. Parikertaa olen sillä renkaat vaihtanut, mutta vaihto onkin tapahtunut tasaisella betonilattialla (huteraa oli silti). Pitäisi varmaan ehdottaa tosissaan sitä hallitunkin hommaamista seuraavalla kerralla.. :roll:
Ostat tulevalle armaalle anopille uuden hienon hallitunkin :D
Tämähän on perusasioita. Eikö niin :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Itellä on 2,25tn "parempi" kiinanhallitunkki renkaanvaihtokäytössä. Vie tilaa ja painaa sen verran ettei perähutlarissa viitsi turhaan kuskailla. Perimätietona olen kuullut, että noihin kun vaihtaa tiivisteet uusiin kunnollisiin, niin johan alkaa toiminta tehostua. Lähinnähän tuossa orgiskokoonpanossa kiusaa toi noston "väljyys", eli nostovarressa saa heilua kuin heinämies ja silti vasta viimeinen parin cm liike varressa nostaa taakkaa. Samoin laskuventtiilin toiminta on aika leväperäistä. Vähän kun löysyttää niin ylhäällä pysyy, ja sitten hiukankin lisää niin ryskis auto alas. :eec:

Tuollaisen 2ton pikkutunkin kanssakin on joskus tullut urheiltua, pärjätty on riittävillä aluspuilla. Laittaa lankut poikittain tunkin alle siten ettei tunkki ole pyöriensä päällä, niin pärjää kyllä. Ei välttämättä joka auton alle tuollaisena sovi.

Mutta ei saksitunkitkaan välttämättä huonoja ole. Isäpapalla on renkaanvaihtotunkkina 50-luvun EMW:n saksitunkki. Raudasta on tehty, eikä mistään tinapellistä. Kantavuutta ei missään lue, mutta onpa tuolla joskus kesämökin nurkkaakin menestyksekkäästi kohotettu. :shock: Nostokorkeutta on reilut 40cm, eikä takuulla kaadu jollei sitten liikkuvaa autoa ala vauhdista tunkkaamaan. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Hallitunkilla puuhastelen minäkin.
Kävin renkaita vaihdattamassa taannoin niin kahvikupposen saatuani menin katsomaan touhua, tyyppi oli nostanut semmosella jumalattomalla hallitunkilla väyrysen perämurikastaan ilmoille ja otti molemmat takapyörät pois kerralla, onko tuo aivan terveellistä :shock: :?:
En meinannut uskaltaa katsoa että mistä se keulaa tunkkailee, öljypohjastako?
Ei nimittäin itsellä tulisi ihan heti mieleen tuollainen....ilmeisesti perä jäi vielä mukaan koska väyrynen on toistaiseksi edennyt työmatkat.
Firman koppimopo tojota nousee kätevästi trukilla, voi vaihtaa kaikki renkaat yhdellä kertaa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Ja OT:tä pukkaa:

Jos hallitunkilla nostaa pirssin ilmaan, niin mihinkä laitetaan ne pukit? Vai nostatteko jostain muualta kuin siitä kumitatista?

Issellä ei hallitunkkia ole, joten olen nostanut normitunkilla reiästään ja laittanut sitten pukin / pölkyn kumitatin alle. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Roisto kirjoitti:Terve,

Ja OT:tä pukkaa:

Jos hallitunkilla nostaa pirssin ilmaan, niin mihinkä laitetaan ne pukit? Vai nostatteko jostain muualta kuin siitä kumitatista?

Issellä ei hallitunkkia ole, joten olen nostanut normitunkilla reiästään ja laittanut sitten pukin / pölkyn kumitatin alle. :nocando:

t.
Risto
Eipä ole tullu ajateltua koko asiaa....jos pukkeja tarvii niin sitten viedään mieluummin nosturille.
:roll:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”