jumputtavat takajarrut

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

jumputtavat takajarrut

Viesti Kirjoittaja juha »

Ihan vaan tiedoksi jos takajarrut jumputtaa niin levy ei välttämättä ole kiero, sieltä voi olla pinta tippunut matkalle osasta levyä kuten mulla. Totesin tämän korroosiovian tänään kun aloin tutkimaan tota takajarrujen tärinää tarkemmin. Levyt on ohuimmillaan varmaan luokkaa 4-5mm eli taitaa olla jo koko rahalla noilla ajettu. Uudet levyt ja palat menee vaihtoon ensi viikolla. sitten raportoidaan toivottavasti kuvin miten jarrulevy lähtee kilon paloina irti, senverran ruosteessa navan ja levyn liitoskohta näytti olevan..
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29286
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tavallisia tapauksia. :D

Ensin löysäät käsijarrukenkien säädön pultinreiästä, irrotat 5mm kuusiokoloavaimella levyä kiinnipitävän ruuvin ja sitten lyöt lujasti isolla vasaralla siihen "rumpuosaan", siis pyöränpultinreikien seutuville, kunnes levy irtoaa navasta.
wiimax.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Joo, ja kun usko ja uskallus loppuu kesken, kun ei napa irtoa, niin vaihdat rohkeasti isomman lekan ja vielä lisäät sitä voimaa :lol: On se uskomaton, miten jumissa itselläkin oli, kun nyt syksyllä vaihdoin, vaikka viime talvena käytettiin viimeksi irti.. Silloin sai käyttää sitä isompaa lekaa, nyt riitti pienempi kovalla voimalla :)

Ja se korroosio johtuu todennäköisesti siitä, että siellä on satulan mäntä jumissa. Eikös vain olekin sisäpuolen pinta syöpynyt? Sisempi mäntä jumissa.. Erinomaisia ohjeita männän herkistelyyn löysin/sain itsekin kyselemällä "foorumi, jolla ei saa lukea allekirjoituksessa *mainos poistettu*".netistä.. Alla yksi niistä, jota itse käytin:
- Reilun kokoisilla/tukevilla puusepänpuristimilla mäntä liikkeelle
- Puristimet molempiin mäntiin kiinni, melko tiukalle
- Auto käyntiin ja jarrua pumppailemaan
=> puristimet antaa sopivasti periksi ja auttaa mäntää palautumaan. Itsellä taisin herkistellä jopa melkein tunnin verran. Nyt pelaa hyvin, alkuun sain liikkumaan vasta isoimmalla puristimella.. :lol: Katsastuksessa ei vaivautunut kirjoittamaan edes niitä jarrumittaustuloksia paperiin, kun olivat niin hyvät :P Itselle ne tulokset olis tosin ollut tärkeitä, jos siellä olisi ollut kuitenkin vielä jotain eroa..
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

No niin, osat on ostettu. Uudet takalevyt, jarrupalat, käsijarrukengät ja käsijarrukenkien asennussarja maksoi koko roska 60€. Sen verran viikonloppuna tutkin että männät ei ole jumissa, ne liikkui ihan näppivoimin pohjaan asti, yllättävän herkässä kunnossa. Levyt on muuten vaan tulleen tiensä päähän, liekkö niin ohueksi kuluneet että kuumentuvat sen vuoksi ja pinta lohkeilee?! Eiköhän ne irtoa kun uskaltaa lyödä uusien osien ollessa takakontissa :)
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Melkeimpä yleisin syy on se, että jarrupalat ovat satulassa nalkissa :shock:
:arrow: jarrupalat täytyy mennä ja liikkua ihan sormin satulassa
:arrow: ellei, niin esim. viilalla putsaa satulaa ja vaikka kuparirasvaa palojen päihin :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Lucky-Dog kirjoitti:vaikka kuparirasvaa palojen päihin :lol: :lol:
Itsellä kun ei ole kuparirasvaa, niin olen sotkenut vaseliinia.. Ei taida olla se paras aine tuonne :lol: Viimeksikin sotkin tietysti kitkapintoihin ja niitä sai sitten jynssäillä puhtaaksi :oops:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lucky-Dog kirjoitti:Melkeimpä yleisin syy on se, että jarrupalat ovat satulassa nalkissa :shock:
:arrow: jarrupalat täytyy mennä ja liikkua ihan sormin satulassa
:arrow: ellei, niin esim. viilalla putsaa satulaa ja vaikka kuparirasvaa palojen päihin :lol: :lol:
Miepä se oon tehny niin että oon putsannu satulat, ja ajanu rättilaikalla maalit pois palojen päistä. Jopa liikkuu. :idea: :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Minä oon kans rapsutellut enimmät maalit paloista pois ja hyvin toimii, en tosin ole testannut ilman rapsuttelua kun siitä niin tykkään :roll:
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

remppa tehty

Viesti Kirjoittaja juha »

Olihan tuo laikka aika huonossa vedossa oikealla puolella, ei ihme että vähän jytisti! Käsijarrukenkiä ei tarvinnut vaihtaa ja mm. käkän linkut hohtivat ruosteettomina tässä "uitetussa" mallissa kun ne koko ikänsä suomessa eläneessä mersussa on yleensä umpiruosteessa. Nyt pitää jarrut taas mukavasti, kelpaa viedä leimaan :) Remppa kustansi 40€, jarruosat on sikahalpoja merssussa!!
edit: piti sanomani että vetelin jarrupalojen asennustapit karvalaikalla puhtaaksi ruosteesta ja sivelin HYVIN ohuelti rasvaa ettei heti ruostu. Tapit lienee olleet jarrupalojen liikkeen esteenä sillä palat ei jumineet satulassa vaan liikkuivat aikas hereästi. Hyvin huomaa kulutuskäyrässä (ks. allekirjoitus) takajarrujen jumittamisen kesän jäljiltä, auto kun oli pääosin telakalla moottoripyöräkauden. Ei kummosta seisontaa tarvitse olla kun vetää paikat jumiin...!


Kuva
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: remppa tehty

Viesti Kirjoittaja veppe »

juha kirjoitti:Remppa kustansi 40€, jarruosat on sikahalpoja merssussa!!
Jaa-a :roll: Mitähän tavaraa sinä sinne nyt oikein pistit, kun noin halvalla sait..
Itsellä maksoi KL:stä Boschin levyt 29 euroa kpl ja alkup.laatuiset palat 25 euroa (liekö parempi vai huonompi kuin Bosch (20 e) ) :roll: ja asennussarja päälle.. Kyselin kyllä ympäri kylää, mutta hintaero jäi lopulta niin pieneksi, että päätin pistää "taatut"..

Aiemmin kerroit hinnaksi 60 euroa, jätitkö jotakin pois? Tapithan voi käyttää vanhat, mutta ei ne sentään 20 euroa tiputa hintaa.. Mistä oikeesti noin halvalla voi jarruosia saada, vai onko ne 220:ssä noin paljon halvemmat kuin 300:ssa (farkussa)? Vai oliko tämä 40:n remontti nyt jokin lisähommeli?
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

kohta joutuu takajarruja "ropaileen" kuuluu semmosia "hipsutuksia" sieltä välillä....

Hyvä että täältä näkee hintatietoja, ym... :lol:
Pro-HVM
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

AD -varaosista levyt ostin, palautin käsijarrukenkäsatsin mistä -20€ . Kengät kun oli niin hyvässä vedossa etten kehdannut alkaa purkamaan. Levyt taakse 15€ / kpl, palasarja 10,80€. Levyt ja palat ei todellakaan ole boschit vaan mitä lie AD:n maahantuomia laikkoja, katsotaan nyt miten kestää...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29286
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farkun levyt ovat kalliimmat kuin sedanin.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”