OM 617 turbotus
OM 617 turbotus
Koht olis aika nakata ahdin ton vanhan kiukaan kylkeen, kyseessä G mutta lienee samat asiat pohdittu 123 ssakin.
Eli ahdin, pakosarja ja putki olemassa, pohdiskelen öljynsyöttöä ahtimelle, paine lienee fiksuin ottaa kannesta öp.anturilta haaralla mutta mihin paluu ? Tikunreikään vai öljypohjaan ? Suodattimelle ? Hyviä vinkkejä, kiitos...
Eli ahdin, pakosarja ja putki olemassa, pohdiskelen öljynsyöttöä ahtimelle, paine lienee fiksuin ottaa kannesta öp.anturilta haaralla mutta mihin paluu ? Tikunreikään vai öljypohjaan ? Suodattimelle ? Hyviä vinkkejä, kiitos...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Öljynpaine kannattaa ottaa suodattimen jalasta siitä laipasta missä on painemittarin putki kiinni.Paluu kannattaa laittaa öljypohjaan,ainakin w123 öljypohjassa on jossain laturin lähellä öljypohjassa tasanen kohta johon voi porata reiän ja laittaa paluuputken siihen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Minkä kokoinen turbo mielessä?
Aiotko välijäähyn laittaa myös?
Öljyn paluu on hyvä laittaa alas, itse ajattelin että öljypohjan jos ottaa irti, niin voi rauhassa porata lohkoon reiän ja tehdä siihen sitten kierteen (saa putsattua myös).
Tuo vapari 617:a ei varmaan hirmuisia paineita kestä ilman liekkirenkaan koneistamista lohkoon. Toisaalta männät rupeavat lämpenemään kohonneen lämpökuorman takia, joten niiden jäähdytys olisi tärkeää. Pakolämpötilojen ja pakopaineiden mittaus on ensiarvoisen tärkeää. Cooleri, varsin pienikin sellainen tiputtaa imuilman lämpötilaa (tähän myös mittari tarpeen) varsin paljon ja siten kone saa viileämpää ilmaa ja mukiinmenevien paineiden käyttö ei ole käsittääkseni ongelma edes vapari 617:ssa.
Käsittääkseni on turvallisempaa käyttää isoa kuin aivan pientä ahdinta. Jatkakoon joku, joka on tuon turbotuksen jo tehnyt.
Aiotko välijäähyn laittaa myös?
Öljyn paluu on hyvä laittaa alas, itse ajattelin että öljypohjan jos ottaa irti, niin voi rauhassa porata lohkoon reiän ja tehdä siihen sitten kierteen (saa putsattua myös).
Tuo vapari 617:a ei varmaan hirmuisia paineita kestä ilman liekkirenkaan koneistamista lohkoon. Toisaalta männät rupeavat lämpenemään kohonneen lämpökuorman takia, joten niiden jäähdytys olisi tärkeää. Pakolämpötilojen ja pakopaineiden mittaus on ensiarvoisen tärkeää. Cooleri, varsin pienikin sellainen tiputtaa imuilman lämpötilaa (tähän myös mittari tarpeen) varsin paljon ja siten kone saa viileämpää ilmaa ja mukiinmenevien paineiden käyttö ei ole käsittääkseni ongelma edes vapari 617:ssa.
Käsittääkseni on turvallisempaa käyttää isoa kuin aivan pientä ahdinta. Jatkakoon joku, joka on tuon turbotuksen jo tehnyt.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
^Ohjaus painekellolta, ei kai niin vaikeaa itsekään toteuttaa.
Toisaalta pieni cooleri ja sopiva turbo ei välttämättä tarvitse vnt ahdinta ahdinta käyttää. Todella Isolla turbolla ja jättimäisellä välijäähyllä taas paineen keräys kestää. Mitoituksesta kaikki on kiinni.
Toisaalta pieni cooleri ja sopiva turbo ei välttämättä tarvitse vnt ahdinta ahdinta käyttää. Todella Isolla turbolla ja jättimäisellä välijäähyllä taas paineen keräys kestää. Mitoituksesta kaikki on kiinni.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
toi on ymmärtääkseni alkup 617 koneesta, ostin pakettina, pakosarja, ahdin ja putken alku
Garrett
935800
465904-2
NE0704 A TB0321
??????????????????
cooleri olis tarkoitus sovitella, ja sen verran syöttöä että toimii, ei maksimeja...
olen ymmärtänyt kanssa, että lämpökuorma/pieni ahdin on se murheentie, ahdistus ahtimella nostaa lämmöt äkkiä
Garrett
935800
465904-2
NE0704 A TB0321
??????????????????
cooleri olis tarkoitus sovitella, ja sen verran syöttöä että toimii, ei maksimeja...
olen ymmärtänyt kanssa, että lämpökuorma/pieni ahdin on se murheentie, ahdistus ahtimella nostaa lämmöt äkkiä
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
^Juuri näin.
Pieni ahdin ja ilman cooleria ei ole hyvä vaihtoehto.
Ilmeisesti tuo ahdin on ihan passeli.
Cooleri on kyllä koneen henkivakuutuksista tärkein, oikean kokoisen ahtimen kanssa.
Alavääntöä saa mukavasti lisää varsin maltillisillakin paineilla, toisaalta vakiopumpulla ei taida syötön maksimin jäädessä pieneksi kovin suuria ahtojakaan saada.
Pieni ahdin ja ilman cooleria ei ole hyvä vaihtoehto.
Ilmeisesti tuo ahdin on ihan passeli.
Cooleri on kyllä koneen henkivakuutuksista tärkein, oikean kokoisen ahtimen kanssa.
Alavääntöä saa mukavasti lisää varsin maltillisillakin paineilla, toisaalta vakiopumpulla ei taida syötön maksimin jäädessä pieneksi kovin suuria ahtojakaan saada.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Jepnjepn, ensimmäinen takaisku:
G öljynsuodattimelta ei lähde öljp mittarille putkea, koska G ssä EI OLE öljyvpainemittaria
Arvaiskohan lähdön ottaa öljynlauhduttimelta haaralla..?
G öljynsuodattimelta ei lähde öljp mittarille putkea, koska G ssä EI OLE öljyvpainemittaria
Arvaiskohan lähdön ottaa öljynlauhduttimelta haaralla..?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
pohdiskelen just samaa, mutta olikos niin että tossa on ne lauhduttimen lähdöt just suodatin kotelossa... Kun ei raaskis siitä luopua...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Siis jos meinaat, että onko W123:ssa öljynjäähdyttäjän lähdöt öljynputsarikotelossa niin kyllä ovat. Kaikissa ei ole, mutta hommaa sellaisen jossa on.pekkovee kirjoitti:pohdiskelen just samaa, mutta olikos niin että tossa on ne lauhduttimen lähdöt just suodatin kotelossa... Kun ei raaskis siitä luopua...
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
hold your horses - siis mulla on G:n koneessa öljynlauhu, ja muistaakseni lähdöt sille on just putsarin jalassa, eli ei auta vaihtaa sitä pois...
paitsi et nyt mä vast tajusin ! josko löytys sellanen mis on sekä painemittarin että lauhun lähdöt - olis hyvä, tarvii toivoo jii pukilta !
paitsi et nyt mä vast tajusin ! josko löytys sellanen mis on sekä painemittarin että lauhun lähdöt - olis hyvä, tarvii toivoo jii pukilta !
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Aivan, eli W123:sta sellainen juuri löytyy, jossa on nuo molemmat tarvitsemasi asiat.pekkovee kirjoitti:hold your horses - siis mulla on G:n koneessa öljynlauhu, ja muistaakseni lähdöt sille on just putsarin jalassa, eli ei auta vaihtaa sitä pois...
paitsi et nyt mä vast tajusin ! josko löytys sellanen mis on sekä painemittarin että lauhun lähdöt - olis hyvä, tarvii toivoo jii pukilta !
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
^Hyvä homma!
Katselin tuossa netistä vesiruiskutus systeemiä, sellaisesta olisi varmaan vaparin turbottamisessa hyötyä, laskisi osien lämpökuormaa. http://www.offroadpaja.fi/Aquamist/Aquamist.htm#YL Nuo systeemit on tuolla melko hinnakkaita, mutta tuollaisen systeemin voi kyllä itsekin rakentaa ja tehdä sille ohjauksen.
Katselin tuossa netistä vesiruiskutus systeemiä, sellaisesta olisi varmaan vaparin turbottamisessa hyötyä, laskisi osien lämpökuormaa. http://www.offroadpaja.fi/Aquamist/Aquamist.htm#YL Nuo systeemit on tuolla melko hinnakkaita, mutta tuollaisen systeemin voi kyllä itsekin rakentaa ja tehdä sille ohjauksen.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
juu Antti on offi piireistä tuttu ja tyrkyttäny tommosta noihin aiempiin rojekteihin - toimiskohan jos vaan tarjois pissapojan suuttimella sumua...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Eipä sitä kannata tulta alkaa sammuttelemaan vedellä jos kuuleri on keulilla.
Ameriikan poikain kokemuksia OM603 turpon kanssa
http://buymbparts.com/forum/showthread.php?t=475
Ja niinku Juben pensaturpotopiksissaki tuli ilmi tuota ei ainakaan ennen kuuleria kannata laittaa sumuttelemaan. Tiivistyy vain se sumu kuulerin putkiin ja kerääntyy nesteeksi kuulerin pohjalle.
Ameriikan poikain kokemuksia OM603 turpon kanssa
http://buymbparts.com/forum/showthread.php?t=475
Ja niinku Juben pensaturpotopiksissaki tuli ilmi tuota ei ainakaan ennen kuuleria kannata laittaa sumuttelemaan. Tiivistyy vain se sumu kuulerin putkiin ja kerääntyy nesteeksi kuulerin pohjalle.
I drive an Opel. What's your excuse?
tää on vähän jäissä, huomen tarvii nyppää 124 stä "ST" kone pois ja ruveta suunniteleen sen muljautusta nokalle, G ahtaminen siirtynee kaverin pellin alle...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
nojuu
mulla on öljynlauhduttimesta haarotettu ja kyllä sieltä heti tulee öljyä... en sitten tiedä onko se rikki se termostaatti mutta tarkistettiin asia niin että paluuputki ahtimesta pois niin kyllä heti tuli öljyä ku käynnisti ja kyllä sielä paine on ainaki kova ku tuosta holsetista ei tuu öly ilman painetta läpi ku koitin laittaa vaan öljyä ja pyöritellä...tiedä sitte..
Image is nothing.. Boost is everything..