CDI ei käynnisty - missä vika?

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

CDI ei käynnisty - missä vika?

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

-00 320 CDI E on nyt viimeisen viikon aikana tehnyt kaksi kertaa pelottavan tuntuisen oireen. Auto ei ole lähtenyt käyntiin normaaleilla proseduureilla. Eli kun avaimen käyttää starttiasennossa, alkaa pyörittää pirteästi, ja pitkään, mutta kone ei "lupaakaan". Tätä saa toistaa montakin kertaa eikä kone käynnisty ennen kuin tekee pari starttia kaasupoljin pohjassa samalla kun starttaa? Tällä konstilla on lähtenyt käyntiin vähän "pikkuhiljaa syttymällä" ja sitten voi mennä vaikka viikon taas iha normaalisti. Jotenkin tuntuu, että joko polttoainetta tai ilmaa ei saada tarpeeksi?

Kertokaas joku mistä johtuu.. itse ajattelin polttoaineensuodatinta ekana, mutta se on kyllä vaihdettu hiljattain.. Voisiko olla tuota paljonpuhutta imusarja/läppävikaa. Imusarjaosastolle en ole vilkaissutkaan ja autolla on rullattu n. 250tkm.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jos kysyjä olisi ollut "Jusamb", olisin ehdottanut kevyttä resetointia laittamalla jakari akunkenkien väliin, mutta häveliäisyyssyistä en tässä tapauksessa ehdottele moisia. :lol:

Anteeksi. :oops:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Noin yhtäkkiä kuulostaisi "Railputken paineanturi -vialta" :shock: :shock:

Eli suomeksi :arrow:

- jakotukki tai putki jolta lähtee polttoaineputket ruiskutus suuttimille
- molemmissa päissä paineanturit
- hytinpuoleinen yleensä viallinen.... :lol: :lol:

Melko yleinen vika ja oireet ovat juuri kuten kerroit... :roll: :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viallinen suutin voisi olla aiheuttaja...tai painetunnistin / tasausventtiili tai sen tiiviste.

Miksei ilmavuotokin jos vika esiintyy lähinnä silloin kun auto on parkissa keula ylöspäin.
Avatar
dieselpower
Viestit: 59
Liittynyt: 28.3.2006 16:24
Paikkakunta: Kivialho city

Viesti Kirjoittaja dieselpower »

dealer kirjoitti:Viallinen suutin voisi olla aiheuttaja...tai painetunnistin / tasausventtiili tai sen tiiviste.

Miksei ilmavuotokin jos vika esiintyy lähinnä silloin kun auto on parkissa keula ylöspäin.

Itselle tuli kanssa tuo suutin ensimmäisenä mieleen.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Edellisten lisäksi tuli mieleen vielä nokka-akselin asento tunnistin, tosin vähän harvinaisempi vika, mutta oireet samat.... ei käynnisty.

Suosittelisin voimakkaasti testeröintiä, niin varmasti helpottaa vianetsintää siitä eteenpäin.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ilmamassamittariviassa käynnistysproseduuri on juuri ensimmäisessä viestissä kuvaillun kaltainen :wink:
Tosin pitäisi muutakin oiretta ajaessa ilmetä :?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Hyviä ehdotuksia.

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Foorumilla tuntuu olevan asiantuntemusta joka lähtöön ja annan täydet pisteet myös aktiivisuudesta.

Auto on ollut ajossa koko ajan ja nyt ei ole ollut mitään ongelmia. Tuli mieleen vielä se, että autossa on edellisen omistajan toimesta asennettu KCR merkkinen "tehoboksi", joka liittyy systeemiin mm. juuri tuon etummaisen rail-paineanturin liittimen kautta. Toi on kyllä ollut kytkettynä koko ajan, eikä ole oikkuillut ennen kuin nyt viimeisen parin viikon aikana. Voisiko ko. boksi alkaa oireilla? Pitäisköhän heittää koko boksi pois. kai tällä kerkiää ilmankin?

Luulenpa, että se testerikeikka voisi olla perusteltu. Onko tietoa, mihin auto kannattaisi Tampereella viedä testeriin. Virallinen maahantuoja ei oikein houkuttele sen jälkeen kun seurasin ruostevaurioiden takuukorjuuta (joka siis kesti 5 viikkoa) keväällä. Olisiko jotain nohevaa pienempää pajaa, jolla olisi testeri. Näitä mieluiten käyttäisi ja tukisin.

btw. minkälainen testeri by the way tarvitaan, jos haluaa saada esim. W210:n vikakoodit / viestit selville? Onko kuinka kalliita ja isoja laitteita jos ajatellaan "hinnat alkaen" malleja?
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Rail painetta nostettu :?:

Paineensäätimen tiivisteet ottaneen itseensä. :!: Painesäädin irti, on kiinni kahella torxilla rail- putken päässä. Ja silmämääräinen tarkastelu sille :roll: .

O- renkaat pullahtaneet, luulemma :!:
Elekee hyvät immeiset nostako sitä rail- painetta. Saa siitä tehoja muutenkin :wink:

Hei editoimeen.

Testerit, jolla irtoaa tieto ja vikakoodit maksaa ungefär 150 €. Samalla voitkin tutkia mm. W124:ää jne.
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Re: Hyviä ehdotuksia.

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

DieselMB kirjoitti:Tulli mieleen vielä se, että autossa on edellisen omistajan toimesta asennettu KCR merkkinen "tehoboksi", joka liittyy systeemiin mm. juuri tuon etummaisen rail-paineanturin liittimen kautta.
Yhdestä CDI koneisesta otettiin pois vastaava lisäkikkula joka nostaa noita paineita ja laitettiin tilalle Digituningin softa......eron kuulemma huomasi :lol: :lol:

Noista tiivisteiden pullahtamisista ei ole kokemusta, mutta kait sekin on mahdollista.

MB:n orkkis testeri ei esim. näytä suoraan sitä takimmaista anturivikaa.
Antaa tietoa esim. paineanturivika >> tutki WIS:sistä....joka sitten kehoittaa vaihtamaan anturin. Dieselkorjaamon kanssa joskus jutellut eikä heidänkään testerit ( Bosch / Lucas ) näytä suoraan tuota vikaa......>>> kokeilevat josko vika poistuisi :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 23.10.2006 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistaakseni meidän testeri kertoo viaksi "Jakoputken painevahti" jos se takimmainen on hajalla.
Sitä en tiedä kertooko se aina...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jokos tähän on ongelman aiheuttaja löytynyt :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

320 CDI

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Tuota..

enpä ole ehtinyt vielä alkaa kyniä tuota, auto on ollut ajossa. Eikä taas pariin viikkoon ole oireillut mitenkään.

Kyllä tässä pian täytyy ottaa homma työn alle ja samalla ajattelin vaihtaa suuttimien pohjatiivisteet, joista yksi näyttää vähän tummuneen tyvestään.
Benz
Viestit: 19
Liittynyt: 15.10.2006 19:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Benz »

Sama jutska meillä E270CDI vaikka kyseessä onkin järeämpi 320 :D niin kyllä siinä samat "reseptit" pitäs sopia, meillä korjautui tuolla Rail -paineanturilla. Parhaillaan saattoi jopa olla että vasta viidennellä tarttausyrityksellä sai auton väännettyä käyntiin.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

dealer kirjoitti:Viallinen suutin voisi olla aiheuttaja...tai painetunnistin / tasausventtiili tai sen tiiviste.
Mistähän kohti löytyy ko. tasausventtiili ja sen tiiviste?

On nimittäin alkanut starttauttaan noin sekunnin pidempiä startteja. Pitäisi varmaan tarkistaa noita epäilyksen aiheita ennen ongelmia.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

mb300sd kirjoitti:
dealer kirjoitti:Viallinen suutin voisi olla aiheuttaja...tai painetunnistin / tasausventtiili tai sen tiiviste.
Mistähän kohti löytyy ko. tasausventtiili ja sen tiiviste?

On nimittäin alkanut starttauttaan noin sekunnin pidempiä startteja. Pitäisi varmaan tarkistaa noita epäilyksen aiheita ennen ongelmia.
Rail-putken päässä, eli mistä lähtee suuttimille putket.


Heikki :D
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Eli ikkunanpuoleisessa päässä, kiitoksia.

Siitä jos nyppää pistokkeen irti niin Carsofti kertoo viaksi pressure sensor error ja koodina P1190.
Kumma että sen toimimattomuus voi estää käynnistymisen ilman vikakoodia.
Minä oon aina ollu sitä mieltä, että me eletään välivaihetta näissä softahommissa, niin puutteellisia ne vielä on. Toivottavasti asia korjaantuu seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tutulla oli 320Cdi:ssä vastaava ongelma. Tosin sahautti kylmänä niin monta starttia, että tuo automaattinen käynistys meni johonkin vikatilaan eikä enää totellut avainta. Korjasivat sitten veholla vian siten, että asensivat moottorin muovikoppaan painonapin, josta painamalla sai startata moottoria niin pitkään kuin halusi. :lol:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ilmeisesti sen paineanturin kanssa menee homma suunnilleen niin, että niin kauan kun se antaa jotakin jännitetietoa (1-5V), niin boxi uskoo sitä.
Sillä kun ei ole mitään vertailukohtaa, mihin verrattuna sen tieto olisi ikäänkuin "epälooginen"

Vaikka itse järjestelmässä ei mitään vikaa olisikkaan, niin voi olla, että se paineanturi antaa käynnistysvaiheessa hiukka liian pientä jännitettä vanhemmiten (lika, karsta.....en tiedä).

Jos boxi tulkitsee paineen käyntiinlähtöä ajatellen liian pieneksi, siis esim paine näyttäisi niin pieneltä, ettei se riitä suuttimien avautumispaineeseen (~250bar), niin silloin boxi sulkee koko syötön ja auto ei luonnollisesti käynnisty.

Pitkän starttauksen aikana voi paine nousta juuri sen kynnyksen yli, jonka jälkeen polttoainetta aletaan suihkauttamaan sylinteriin -> auto äynnistyy, niinkuin ei mitään.
Lämmettyään anturi toimii sitten taas moitteetta.

Autossa ei siis tarvi olla mitään varsinaista vikaa.
Käyttöjärjestelmä saa vaan virheellistä tietoa.
.
powers3
Viestit: 2
Liittynyt: 02.2.2006 14:37
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja powers3 »

Omassa 220 cdi oli samanlainen oire mutta vain silloin jos auto oli parkkeerattu vähänkin keula ylämäkeen. Kansiremontin yhteydessä huomattiin siirtopumpun koplinging olevan täysin loppu. Pumppu vaihdettu ja paineet ok.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Nyt selvisi tuohon omaan tähtikeulaan tullut "viipyilevä" startti. Ilmojen kylmenemisen myötä ( +8 astetta tällä hetkellä! ) käynnistyminen on mennyt kokoajan pidemmäksi ja samalla käynnistymistapa asteittain syttyväksi.
Viikko sitten irrotin suodatikotelon päällä olevan pikaliittimen joka sisältää o-renkaan. Ei näkyvää vikaa, mutta pelkkä uudelleen asennus vaseliinin kanssa muutti käynnistymisen normaaliksi.
Nyt pörähtää jo muutaman kierroksen jälkeen ja lähtee sillain räjähtämällä eikä hiljalleen vauhtia potkimalla, mikä ei minusta kuulostanutkaan normaalilta.
Ne muuten on ihan lelukaupan muoveista tehtyjä virityksiä kaikki mikä liittyy niihin imupuolen juttuihin. Ei mitään mahdollisuuksia kestää muutamaa vuotta kauempaa. Se suodatinkotelo on pelkkä suunnitteluvirhe!
Kummallista kyllä niissä läpinäkyvissä putkissa ei näkynyt ilmavuotoa, ilmeisesti pienempikin vuoto näyttää riittävän tietokoneelle.
Benz
Viestit: 19
Liittynyt: 15.10.2006 19:54
Paikkakunta: Oulu

samat kujeet E270CDI

Viesti Kirjoittaja Benz »

Meillä E270CDI vm-00 niin samankaltaiset ongelmat juuri kuin nimimerkki "dieselMB":llä 320CDI:ssa.

Käynnistysongelmaa yritetty keväällä 2006 Veholla korjata 3kertaa ja viimeisimmän remontin jälkeen luulimme että kaikki on kunnossa ja pitkään auto käynnistyikin huomattavasti paremmin, mutta toki kokoajan starttaus on ollut huomattavan pitkä verraten mitä sen kuuluisi olla mikäli kaikki olisi kunnossa.

Mutta taas ennen Joulua alkoi "oireilemaan" ja edelleenkin auton käynnistäminen on monen 2-4 käynnistysyrityksen päässä. Saattaa kylmänä ja satunnaisesti lähtä ajon jälkeenkin ensimmäisellä kerralla käyntiin, mutta ihan päivittäin vasta 5 kerralla käyntiinlähtö on tavanomaista.

Vaikka tässä onkin pienemmästä koneesta kyse kuin "dieselMB" 320CDI mutta näin maallikkona tuntus, että varmaan jotain yhtäläisyyksiä tekniikassa on kuitenkin.

Autoon on kuittien ja laskujen mukaan vaihdeltu tiivisteitä ja osia sivutolkulla, mutta tuloksetta mm. Rail-paineanturi on ensimmäisten joukossa vaihdettu, vähän sellanen kuva kyllä muodostunut ettei ne vehollakaan tiedä lainkaan ongelman syytä osia vaihdellaan kokeilemalla josko sattuisi ongelma selviämään.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

CDI huono starttaus

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Terve pitkästä aikaa.

Kyllähän siinä niin kävi, että lopulta ei meinannut saada pirssiä käyntiin vaikka kuinka sahasi. Vika tuntui pahenevan asteittain.

Vika oli pieni, halpa ja yksinkertainen ja tuntui korjaantuneen kerralla. Eli polttoaineen suodattimen ja siirtopumpun polttoaineputkien/letkujen O-renkaat oli hapertuneet ihan kivikovaksi. Murenivat käsiin kun liitokset avasi. Vaihdoin tilalle uudet vitoniset vihreät 0-renkaat, joita löytyy ainakin Tre kl-varaosista. hinta oli joitakin kymmeniä senttejä / kpl.

Semmoinen vinkkin vielä, että olette varmaan huomanneet miten lapsellinen on noiden pa-putkien muovinen kiinnityssokkamekanismi. ne taisi kaikki murentua siinä liitoksia avatessa. Korjasin homman ohuella sinkityllä rautalangalla "surraamalla" letkut paikoilleen kuin lentokoneen pultit konsanaan. tuli loppujen lopuksi ihan siisti ja takuulla parempi & tiivimpi kuin alkuperäinen.

En onneksi ehtinyt vaihtaa mitään rail-antureita tai muutakaan kalliimpaa.
Jasseli
Viestit: 1
Liittynyt: 08.2.2007 19:27

Missäs tuo boksi sijaitsee?

Viesti Kirjoittaja Jasseli »

Missäs tuon CDI:n boksi sijaitsee? Isän kaveri osti vahinkokeskuksesta tuollaisen samanlaisen auton eikä auto starttaa. Viaksi diagnosoitu, että kuulemma edellisellä omistajalla oli tehoboksi ja repinyt sen irti ja jättänyt silleen. Eli tarvis laittaa piuhat takasin, jos vaan tietäisi missä ne on??
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onko CDI:ssä mitään merkitystä painaako kaasua käynnistyksessä vai ei. Normaalistihan siihen ei kyllä tarvitse koskea, mutta entäs poikkeustilanteissa. Kaasupoljinhan on pelkkä potenttiometri, eikai tietokone senkin astentoa tutki käynnistyksessä? :shock:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

530D ja 525D bemareissa esiintyy tuota täsmälleen samaa vikaa ja niissä on yleensä syypäänä ohivuotavat suuttimet, jotka aiheuttavat sen ettei commonrail paine nouse startatessa vaaditulle tasolle, ja siitä syystä moottori ei käynnisty.Samoja boschin suuttimia näyttää olevan käytössä myös näissä CDI vehkeissä joten viat saattavat olla yhteneväisiä.Selostanpa tässä samantien myös pikatestin millä voi kokeilla suuttimien ohivuotoa:eli vian sattuessa irrota suuttimien ylivuotoletkut jokaisesta suuttimesta ja laita ne erillisiin läpinäkyviin muovipulloihin (1 pullo per suutin).Sitten vaan avustaja starttaamaan ja katsomaan miten paljon polttoainetta tulee ylivuotoletkuista.Se\ne suuttimet joista polttoainetta vuotaa reilusti lyhyellä starttauksella ovat viallisia ja ne on syytä kiikuttaa dieselhuoltoon jossa niihin asennetaan korjaus sarja tai vaihdetaan ne suuttimet uusiin.Tällä yksinkertaisella menetelmällä mekin paikallistetaan Bemareista huonon käynnistyvyyden syitä ja tämä ohje toimii todennäköisesti myös CDI mersuissakin.Tämän sepustuksen saa laittaa myös mekkaan jos joku katsoo siitä olevan meille mersumiehille jotain hyötyä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dieselpower
Viestit: 59
Liittynyt: 28.3.2006 16:24
Paikkakunta: Kivialho city

Viesti Kirjoittaja dieselpower »

jari_w123 kirjoitti:530D ja 525D bemareissa esiintyy tuota täsmälleen samaa vikaa ja niissä on yleensä syypäänä ohivuotavat suuttimet, jotka aiheuttavat sen ettei commonrail paine nouse startatessa vaaditulle tasolle, ja siitä syystä moottori ei käynnisty.Samoja boschin suuttimia näyttää olevan käytössä myös näissä CDI vehkeissä joten viat saattavat olla yhteneväisiä.Selostanpa tässä samantien myös pikatestin millä voi kokeilla suuttimien ohivuotoa:eli vian sattuessa irrota suuttimien ylivuotoletkut jokaisesta suuttimesta ja laita ne erillisiin läpinäkyviin muovipulloihin (1 pullo per suutin).Sitten vaan avustaja starttaamaan ja katsomaan miten paljon polttoainetta tulee ylivuotoletkuista.Se\ne suuttimet joista polttoainetta vuotaa reilusti lyhyellä starttauksella ovat viallisia ja ne on syytä kiikuttaa dieselhuoltoon jossa niihin asennetaan korjaus sarja tai vaihdetaan ne suuttimet uusiin.Tällä yksinkertaisella menetelmällä mekin paikallistetaan Bemareista huonon käynnistyvyyden syitä ja tämä ohje toimii todennäköisesti myös CDI mersuissakin.Tämän sepustuksen saa laittaa myös mekkaan jos joku katsoo siitä olevan meille mersumiehille jotain hyötyä.

Näin se tehdään myös mersussa, joten tämä on täyttä totta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”