Kampiakselin pultin irroitus

Vastaa Viestiin
holpe
Viestit: 1
Liittynyt: 23.3.2006 22:22

Kampiakselin pultin irroitus

Viesti Kirjoittaja holpe »

Kuinka saadaan kampiakselin 27mm pultti keulan päästä auki ja kiinni, ettei siinä samalla särje mitään? Edessä jakopyörästön kannen vaihto.
masah
Viestit: 80
Liittynyt: 07.6.2006 18:57
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

iso ja tehokas pulttipyssy
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Normaalikin riittää, kunhan on laadukas ja tehokas, kuten vaikkapa wurth. Pulttikone on kaikkein suositeltavin vaihtoehto.

Sitten on toinen vaihtoehto, joka edellyttää harkintaa. Kampiakselin etupään pulttiin pistetään avain ja sitä käännetään moottorin pyörimissuuntaan siten että se vastaa runkoon. Sitten vain mennään autoon ja startataan. Pultti on auki :!: Oleellista on että avain on tukevasti paikallaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
merccari
Viestit: 3
Liittynyt: 28.2.2007 22:07
Paikkakunta: 4-TIEN VIERESSÄ

EI LÄHTENYT

Viesti Kirjoittaja merccari »

TEIN par vuotta sitten vsaman puuhan. ei lähtenyt pulttipyssyllä, tosin tiissellikoneiseen. soitin sen jälkeen kaverille veholle ja vastas että pultin momentti tehtaalla asennuksessa on riittävä,ensin 500nm ja sen jälkeen vielä 180 ASTETTA!!!. Kaveri toi töistä tullessaan pajalle erikoistyö-kalun.Oli useampi piikkinen hara joka tuli startin kehälle moottorin takapäähän kiinni kahdella pultilla,ne pultit olivat siellä valmiiksi paikallaan. kumiläppä pois ja kiinni. ensin etsittiin riittävän pitkä ja paksuseinänen putki, ja eikun avaammaan. Yksin sitä väänsin niin perkeleesti mutta ei se aukiinna ,saamari. Apuvoiman saavuttua paikalle väännettiin niin rusahti ja sattui ranteisiin. Katseltiin toisiamme että menikö ranne poikki vai pultti. aukeemis- momentti oli varmaan lähempänä 2000 nm tai 200 kiloo. Sittemmin kiinni laitossa tuli kyllä hiki kunpunnerrettiin kiinni se lopullinen 180 astetta. Nosturilla olisi varmasti tehty helpommin mutta tasalattiasella tallissa ,,,,
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei nyt sentään tuommosia momentteja. :roll:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

8.8 pultti väännetään 200Nm + 90 astetta
10.9 pultti väännettään 320Nm ja sillä sipuli.

Käytännössä hakataan pulttipyssyllä tiukkaan ja se pysyy.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. Pulttipyssyllä kiinni ja se on siinä... :D Hyvin nuo kaikki pysyneet joista olen käyttänyt hihnapyörän irti. :D Samalla pulttipyssyllä ovat auenneetkin. :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tohi laittaa pulttipyssyllä, minä oon aina vääntäny momenttiavaimella.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Toissailtana otin 324 d bmw:stä kampiakselin pois,irtokoneen kanssa oli helppo irrottaa kampuran hihnapyöränpultti:
Kone taljan varassa pystyssä tukevalla alustalla,tarpeeksi pitkävartinen avain osoittamaan kello yhdeksään,3 metriä pitkällä 3x6"lankulla olantakaa avaimeen-auki on,eikä tarvia laittaa konetta "jumiin".
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Yks keino varmistua riittävästä kiristyksestä on merkata pultin asento ennen irrotusta. Vääntää sitten vain samaan asentoon. Tämä toimii myös vaihteiston tai perän mutterien kanssa.
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

dealer kirjoitti:Eipä tohi laittaa pulttipyssyllä, minä oon aina vääntäny momenttiavaimella.
Ei helevetti, niissähän on nii pieni nousu että ompa tuuria ettei oo pultti venähtäny. Kokeilimma isolla pulttipyssyllä testimielessä kui helposti M25 sälähtää poikki uudella koneella. Iha pikku hipasulla menee. :twisted:
VALMET 5oo -69
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

dealer kirjoitti:Eipä tohi laittaa pulttipyssyllä, minä oon aina vääntäny momenttiavaimella.


Niin minäkin ja tein...isä jo pikku kossina opettanut perusteet..remontin tekoon... :lol: eikä muuten nykyään haittaa ole... :lol:

Niiden siivapyörän pulttien alle kiinni pito työkalun 4mm teräs levystä pilleillä ja paksusta lattaraudasta... ja tapana on aina kaikki vedelllä momentilla kiinni...en näääs hyväksynyt korjaamolle viemistä kun tuntui kaikki vetelevän pyssyllä kiinni... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

petska kirjoitti:
dealer kirjoitti:Eipä tohi laittaa pulttipyssyllä, minä oon aina vääntäny momenttiavaimella.


Niin minäkin ja tein...isä jo pikku kossina opettanut perusteet..remontin tekoon... :lol: eikä muuten nykyään haittaa ole... :lol:

Niiden siivapyörän pulttien alle kiinni pito työkalun 4mm teräs levystä pilleillä ja paksusta lattaraudasta... ja tapana on aina kaikki vedelllä momentilla kiinni...en näääs hyväksynyt korjaamolle viemistä kun tuntui kaikki vetelevän pyssyllä kiinni... :lol:
Morkoolimies on sikäli oikeessa että ainakaan ST-koneessa tuo pultti ei oikeesti meinaa pysyä kiinni. Liekö syynä yli 50% kovemmat kierrokset vai värinät mutta irti meinaa lähteä. Mulla auttoi norsupyssy, kemiallinen metalli kiilalle, lukkoliima ja väykystä pöllitty pultti erilaisella rikalla. Tosin tuo uus pultti on pysynyt ilman liimaakin mutta vanha ei pysynyt vaikka mitä teki.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Epätasapaino ne pultit irroittaa....hirviittää vaan noi kierrokset kun laulaa tuolla nenäkepillä niin vittuilematta... :lol: et jos on epätasapainoa alakerrassa et milloin tulee romua.... eilenkin oikein säikähin kun pääsin pitkästä aikaa pitävällä käskyttään...rundi kello heiluu sinne 6000 pelkällä d-päällä ajolla vaikka on orkkis 300 turbodee loota...kuulin vaan et 7 grammaakin ollut kiertokanki/mäntä yhdistelmissä keveimmän ja raskaimman välillä eroa se on minusta paljon kun gramman sisään on tehty kun on painoteltu......pitäisi painottaa toi kone...ei hyvä muuten....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

8,8 g suurin heitto mäntä kanki yhdistelmässä :idea: Tosin voi olla tehtaan jäliltä mittailtu painava mäntä ja köykäinen kanki samaksi pariksi. Mulla tuli kanget eri koneesta niin ei voi sata varmaksi sanoa :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Pitäisi toi pappatunan kones painottaa meinaa nääs vähän väristää. :lol: ..varmaan kiertokangessa välystä....siriseekin ottaa männänrenkaat pykälään :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

XUX63 kirjoitti: mutta vanha ei pysynyt vaikka mitä teki.
Voin muistaa väärinkin,mutta Kivipää tais sanoa,että tuota konetta kasattaessa ei turhia hifistelty noilla tasapainotusasioilla :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

kilander kirjoitti:
XUX63 kirjoitti: mutta vanha ei pysynyt vaikka mitä teki.
Voin muistaa väärinkin,mutta Kivipää tais sanoa,että tuota konetta kasattaessa ei turhia hifistelty noilla tasapainotusasioilla :roll: .
On tuossa tasapainoitettu kampura kuitenkin :lol: Tuskin se enään nipussa muuten oiskaan :wink: t:nimim. 130tkm
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Re: EI LÄHTENYT

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

merccari kirjoitti:useampi piikkinen hara joka tuli startin kehälle moottorin takapäähän kiinni kahdella pultilla
Tuon kaltainen olo on Haralla ollut muistaakseni kerran kun joimme kaverin kanssa huonoa viinaa mutta riittävästi.

Irrottelin M123:sta kampiakselin pulttia ja se lähti keskipieneltä mieheltä yksin ihan kivuttomasti. En tarvinnut edes liikennemerkkitolpasta tehtyä 3m jatkovartta jota jouduin käyttämään venttiilinpaininten kiinnitysjalkojen irrottamiseen kannesta.
Tää on ihan kohta valmis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”