Heitetään ihan hypoteettinen pohdinta tässä vaiheessa:
Eikös se ole niin, että tuolla ABS -yksiköllä on periaatteessa (tietty nuo ESP sun muut asiat erikseen) kaksi toimintaa:
- Jarrupaineen pito:
Kun pyörät alkavat lukkiutua, yksikkö sulkee paineyhteyden pääsylinteriltä ao. pyörälle ettei jarrupainetta tule lisää.
- Jarrupaineen vähennys:
pitovaiheessa suljetun piirin painetta lasketaan (ilmeisesti ohjaamalla nestettä johonkin säilöön), jolloin ko. pyörän jarru vapautuu, ja pyörä alkaa taas pyörimään.
Kun ajatellaan että jarrut ovat elintärkeät, ei ajossa mahdollisesti ilmenevä vikatila voi missään vaiheessa aiheuttaa jarrujen toimimattomuutta, eli jarrupainetta ei mahdollisessa vikatilassa voi mekaanisesti rajoittaa.
Noh, yksi mahdollinen vikatila voi olla että autosta katoaa sähköt kokonaan (akku paukahtaa oikkariin, tai rotta jyrsii kaapeleita poikki (toki täytyy muistaa force maejure)). Tällöinkin auto tulee voida pysäyttää.
Eli näitä oletuksia mukaellen vastaan että autossa ei tarvitse olla virtaa jarrujen ilmaamisen aikana...
Mutta vastatkoon asiasta paremmin tietävät.
Nimim. Merse pukilla ja kaksi litraa 5.1:stä vierellä
(
Oliskohan pitänyt jättää se vaaleansininen nappi ottamatta...
)