Puhelinsarjan eliminointi.. /soittimen päivitys
Puhelinsarjan eliminointi.. /soittimen päivitys
No nyt on tämmöinen ongelma, eli autooni on pultattu silloin vuonna 2002:si ajanhengenmukainen puhelinteline, nyt olen sitten ajatellut luopua tuosta, koska en tee sillä mitään. Teline nääs sopii 5110:lle, uusia sovitteita saisi, muttei kuitenkaan näihin uusimpiin nokioihin. Sitäpaitsi tuommoinen sankamallin "avaruusmies-häntsrii" on parempi, jos sellaista nyt ylipäätään missään tarvitsee.
Onkohan hommassa jotain erityistä, mikä kannattaisi ottaa huomioon. Katselin tuolta "toisen-voorumin puolelta" "Eerolan" laatimia loistavia kojelaudanavaus ohjeita, (kiitoksia).
Mutta mitenkähän nuo häntsrii sarjat on yleensä asennettu, tuossa nyt kiiniolevassa sarjassahan on mikit, tuulilasi-antennit sun muut. Joku keskusyksikköhän siellä varmaan on. Teline lienee ruuvattu kojelaudan sisälle, tai sitten ängätty johonkin väliin, niin että tuo kojelaudan "päällä" oleva osa pysyy paikallaan. Ajattelin vähän, että poistaisin vaan tuon telineen ja niputtaisin telineelle tulleet johdot nätisti kojelaudan sisälle. Tai sitten mahdolliset liittimet irti, mikkiä ja antennia en välttämättä ala poistamaan, ne eivät niin paljon häiritse. Tosin tekeeköhän noillakaan milloinkaan mitään.
Vai onkohan joku sitä mieltä, että minun kannattaisi asentaa kiinteä bluetooth-sarja.
Onkohan hommassa jotain erityistä, mikä kannattaisi ottaa huomioon. Katselin tuolta "toisen-voorumin puolelta" "Eerolan" laatimia loistavia kojelaudanavaus ohjeita, (kiitoksia).
Mutta mitenkähän nuo häntsrii sarjat on yleensä asennettu, tuossa nyt kiiniolevassa sarjassahan on mikit, tuulilasi-antennit sun muut. Joku keskusyksikköhän siellä varmaan on. Teline lienee ruuvattu kojelaudan sisälle, tai sitten ängätty johonkin väliin, niin että tuo kojelaudan "päällä" oleva osa pysyy paikallaan. Ajattelin vähän, että poistaisin vaan tuon telineen ja niputtaisin telineelle tulleet johdot nätisti kojelaudan sisälle. Tai sitten mahdolliset liittimet irti, mikkiä ja antennia en välttämättä ala poistamaan, ne eivät niin paljon häiritse. Tosin tekeeköhän noillakaan milloinkaan mitään.
Vai onkohan joku sitä mieltä, että minun kannattaisi asentaa kiinteä bluetooth-sarja.
Viimeksi muokannut J.T.S, 28.6.2006 13:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
BMW 318d -09
Edesmenneestä S202:sta purettiin originaali puhelinsarja Vehon asentajan toimesta pois. Puhelinteline oli lämmönsäätöpanelin alle kiinnitetty ja yhdellä ruuvilla jalkatilasta. Lämmönsäätöpanelin(se ylempi jalopuu siis)irroitukseen piti poistaa mankka jotta sai ne pari ruuvia sen ylä puolelta auki.
Sitten minulta poistettin takakontista vielä se puhelinsarjan keskusyksikkö. Kulutti virtaa vaikka ei ollut käytössäkään. Viallisuudesta en tiedä kun ei tullut koskaan kokeiltua sarjaa. Mikki jäi A-pilariin ja muut johdot. Ei kai sillä loppupeleissä ole väliä poistaako sen keskusyksikön vai ei. Teline oli originaali, mutta aika järkyttävä mötikkä. En omistanut koskaan siihen käyvää puhelintakaan. Noi puhelintelineet ovat yleensäkin aika moisia virityksiä.
Sitten minulta poistettin takakontista vielä se puhelinsarjan keskusyksikkö. Kulutti virtaa vaikka ei ollut käytössäkään. Viallisuudesta en tiedä kun ei tullut koskaan kokeiltua sarjaa. Mikki jäi A-pilariin ja muut johdot. Ei kai sillä loppupeleissä ole väliä poistaako sen keskusyksikön vai ei. Teline oli originaali, mutta aika järkyttävä mötikkä. En omistanut koskaan siihen käyvää puhelintakaan. Noi puhelintelineet ovat yleensäkin aika moisia virityksiä.
Re: Puhelinsarjan eliminointi..?
Minulla poistettiin edellisestä autosta Motorolan puhelinsarja. Sen teline oli ruuvilla kiinni. Joten eiköhän tuokin ruuvilla kiinni ole. Ei poistamisessa mielestäni mitään kummempia ollut. "Ei puhelinta" monitoiminäyttön puhelintila tulee ilmoittamaan, mutta niin se sanoo vaikka autossa ei koskaan olisi puhelinta ollutkaan. Joten siitä vaan konsooli auki ja teline pois!J.T.S kirjoitti:No nyt on tämmöinen ongelma, eli autooni on pultattu silloin vuonna 2002:si ajanhengenmukainen puhelinteline, nyt olen sitten ajatellut luopua tuosta...
...mitenkähän nuo häntsrii sarjat on yleensä asennettu...
...poistaisin vaan tuon telineen ja niputtaisin telineelle tulleet johdot nätisti kojelaudan sisälle....
...Vai onkohan joku sitä mieltä, että minun kannattaisi asentaa kiinteä bluetooth-sarja.
Suosittelen ehdottomasti kiinteää Bluetooth-sarjaa. Kun olet tuon alkuperäisen telineen poistanut, voit näppärästi käyttää sen kaiutin ja mikrofoniletkuja kytkeäksesi BT-sarjan alkuperäiskaiuttimiin ja mikrofoniin. Tämän parempaa integraatiota et valitettavasti ilman Mikboxia tai vastaavaa tule saamaan. Eli ohjauspyörän nappeihin ja muihin auton hienouksiin et tarvikesarjaa tule saamaan kiinni helposti. Mutta simppelistä on hyvä lähteä liikkeelle ja viritellä sitten lisää jos löytyy energiaa! Asennusohjeita löytyy täältä.
-T
No niin, nyt on rojekti saatettu loppuun. Poistin sitten koko systeemin autosta, mikrofonia lukuun ottamatta. Oli nääs niin mahoton paukkulanka patentti. Ei voi kun toivoa että tuo ei olisi virallisen "huoltoliikkeen" asentama, siis mersun virallisen.
Nimittäin, heti alussa suoraan sanottuna räsähti, käänsin nuo tuuletussuuttimet ylä-asentoon, "Eerolan" laatiman ohjeistuksen mukaisesti. Mutta siinä hetken ihmeteltyäni huomasin että niitä kahta torx-ruuvia ei olekkaan. No sitten irrotin keskituuletussuutin systeemin yläreunastaan meisselin kärjellä ja aloin varovasti irrottamaan sitä. No tässä vaiheessa se tuuletussuuttimien peitelevy putosi käsille, se oli kiini sähköteipillä.
No paneeleiden purkaminen kävi helposti, ruuveja kun ei ollut. Teline irtosi myöskin helposti, oli nääs kiini vain yhdellä ruuvilla, kojelaudan reunasta. Sitten huomasin mielenkiintoisen näköisiä "paukkulanka-viritelmiä" radion takan. Tässä vaiheessa oli selvää että koko sarja eliminoidaan. Sitten irroitin sarjan kaiuttimen vänkärin jalkatilasta. Avattuani vänkärin jalkatilan päällä olevan paneelin, putosi käsiin johtonippu. Itse hands-freen keskusyksikkö oli teipattu komeasti ilmastointi teipillä puhaltimen pohjaan. No ainakaan laitetta ei tarvinnut kauan hakea.
Sitten irroittamaan johtoja, nokian hf-keskukselle oli otettu maadoitukset radion toisen kiinitysruuvin alta, joten se oli paikallaan, mutta arvatkaa oliko sitä toista ruuvia ollenkaan. No ei hätää, rammari pois ja takaa ihmeelliset johtohässäkät irti, onneksi ne olivat sentään rosvoliittimillä kiini. Joten ration johdotukset ovat kutakuinkin kunnossa.
Tuulilasi antennin "uhrasin", koska en viitsinyt alkaa purkamaan sitä a-pilareiden panelointia (ei se varmaan hankala avattava olisi ollut, mutta kuitenkin) joten antenni irti lasista ja johto poikki siitä kojelaudan laidassa olevasta kolosta, näin sain antenni irti helposti ja siististi, kun ei tarvinnut tapella niiden liittimien kanssa. Mikin jätin tosiaan paikoilleen, mahdollista myöhempää käyttöä varten.
Siinä kasatessa tuli sitten lisättyä kojelautaan viisi-ruuvia. Olivat vissiinkin unohtuneet kiireiseltä hf-sarja asentajalta pois. Ei ihme että kojelauta vähän nitisi, pahimmissa röykyissä.
Mutta nyt kojelauta on siisti, kun se karmea teline on poissa. Pahoja jälkiä siinä ei onneksi ollut, sen keskituuletus-suuttimien koristepaneelin liimasin siististi kasaan ennen asennusta kuumaliimalla.
Tässä sarja on sitten purettuna, tuon voisi asennella vaikka ruohonleikkuriin.
Otti vähäsen aikaa tuon purkaminen, noin neljä-tuntia, tosin suurin osa ajasta kului johtohässäköiden selvittelyyn ja tyhjien ruuvinpaikkojen etsimiseen.
Ja kiitoksia "Eerolalle" loistavista kojelaudan avaus ohjeista, paljon helpompi purkaa autoa, kun tietää mitä on vastassa.
Nimittäin, heti alussa suoraan sanottuna räsähti, käänsin nuo tuuletussuuttimet ylä-asentoon, "Eerolan" laatiman ohjeistuksen mukaisesti. Mutta siinä hetken ihmeteltyäni huomasin että niitä kahta torx-ruuvia ei olekkaan. No sitten irrotin keskituuletussuutin systeemin yläreunastaan meisselin kärjellä ja aloin varovasti irrottamaan sitä. No tässä vaiheessa se tuuletussuuttimien peitelevy putosi käsille, se oli kiini sähköteipillä.
No paneeleiden purkaminen kävi helposti, ruuveja kun ei ollut. Teline irtosi myöskin helposti, oli nääs kiini vain yhdellä ruuvilla, kojelaudan reunasta. Sitten huomasin mielenkiintoisen näköisiä "paukkulanka-viritelmiä" radion takan. Tässä vaiheessa oli selvää että koko sarja eliminoidaan. Sitten irroitin sarjan kaiuttimen vänkärin jalkatilasta. Avattuani vänkärin jalkatilan päällä olevan paneelin, putosi käsiin johtonippu. Itse hands-freen keskusyksikkö oli teipattu komeasti ilmastointi teipillä puhaltimen pohjaan. No ainakaan laitetta ei tarvinnut kauan hakea.
Sitten irroittamaan johtoja, nokian hf-keskukselle oli otettu maadoitukset radion toisen kiinitysruuvin alta, joten se oli paikallaan, mutta arvatkaa oliko sitä toista ruuvia ollenkaan. No ei hätää, rammari pois ja takaa ihmeelliset johtohässäkät irti, onneksi ne olivat sentään rosvoliittimillä kiini. Joten ration johdotukset ovat kutakuinkin kunnossa.
Tuulilasi antennin "uhrasin", koska en viitsinyt alkaa purkamaan sitä a-pilareiden panelointia (ei se varmaan hankala avattava olisi ollut, mutta kuitenkin) joten antenni irti lasista ja johto poikki siitä kojelaudan laidassa olevasta kolosta, näin sain antenni irti helposti ja siististi, kun ei tarvinnut tapella niiden liittimien kanssa. Mikin jätin tosiaan paikoilleen, mahdollista myöhempää käyttöä varten.
Siinä kasatessa tuli sitten lisättyä kojelautaan viisi-ruuvia. Olivat vissiinkin unohtuneet kiireiseltä hf-sarja asentajalta pois. Ei ihme että kojelauta vähän nitisi, pahimmissa röykyissä.
Mutta nyt kojelauta on siisti, kun se karmea teline on poissa. Pahoja jälkiä siinä ei onneksi ollut, sen keskituuletus-suuttimien koristepaneelin liimasin siististi kasaan ennen asennusta kuumaliimalla.
Tässä sarja on sitten purettuna, tuon voisi asennella vaikka ruohonleikkuriin.
Otti vähäsen aikaa tuon purkaminen, noin neljä-tuntia, tosin suurin osa ajasta kului johtohässäköiden selvittelyyn ja tyhjien ruuvinpaikkojen etsimiseen.
Ja kiitoksia "Eerolalle" loistavista kojelaudan avaus ohjeista, paljon helpompi purkaa autoa, kun tietää mitä on vastassa.
BMW 318d -09
Ainiin, unohdin mainita, että tuota sarjaa ei ollut mitenkään kytketty auton "omaan-tietojärjästelmään". Eli ratissa olevat napit tuskin olisivat toimineet. Ainakaan mitään piuhoja sinne ei mennyt, ainoastaan virta piuhat (heräte, jatkuva ja maa) olivat otettu ratiolta rosvo liittimillä, tai no maa oli semmosella lenkillä. Ja sitten grammarille meni myös yksi "tuntematon" kelta/ruskea johto. En tiedä varmaksi mikä se oli, mutta luulisin sitä joksikin "mute"-johdoksi.
Muuten eikös se "Comand" (kirjoitetaankohan sitä edes noin ) ole jonkin sortin navigaattori/sun muu yhdistelmä? Niitähän saisi varmaan ebaysta järki hintaan, mutta minkähän lainen homma sellaisen asennus olisi, lähinnä johdotusten kannalta. Saako comandin kiini ihan "tosta vaan heittämällä". Onkohan siinä laitteessa mitään muita mielenkiintoisia toimintoja. Kuten mp3-toistoa, mikähän mahtaisi olla helpoin tapa saada mp3-toisto pelaamaan autossa.
Muuten eikös se "Comand" (kirjoitetaankohan sitä edes noin ) ole jonkin sortin navigaattori/sun muu yhdistelmä? Niitähän saisi varmaan ebaysta järki hintaan, mutta minkähän lainen homma sellaisen asennus olisi, lähinnä johdotusten kannalta. Saako comandin kiini ihan "tosta vaan heittämällä". Onkohan siinä laitteessa mitään muita mielenkiintoisia toimintoja. Kuten mp3-toistoa, mikähän mahtaisi olla helpoin tapa saada mp3-toisto pelaamaan autossa.
BMW 318d -09
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Puhelinsarjan eliminointi..?
Myös huippumoderni kolmitaajuus-6310i tuohon sopiiJ.T.S kirjoitti:Teline nääs sopii 5110:lle, uusia sovitteita saisi, muttei kuitenkaan näihin uusimpiin nokioihin.
Brittilandiasta tilaamalla sovitteita kai saa huomattavastikin uudempiin,
jotain Pop-Port -systeemiä tukeviin puhelimiin.
Minä taas eliminoin kaikki korvanappi-/sankaviritykset, ja suosin kiinteää HF:ääJ.T.S kirjoitti: Sitäpaitsi tuommoinen sankamallin "avaruusmies-häntsrii" on parempi, jos sellaista nyt ylipäätään missään tarvitsee.
Nykypäivänä kyllä, jos vaihtaa haluaa.J.T.S kirjoitti: Vai onkohan joku sitä mieltä, että minun kannattaisi asentaa kiinteä bluetooth-sarja.
Mutta tätä kirjoitettaessa taitaa olla jo myöhäistä
COMAND menee ihan heittämällä tai jos huono säkä käy, täytyy Vehossa autolle kertoa, että kuitulenkin keskusta on nykyisellään mallia "COMAND". Alkuperäinen soitin pois ja soittimen alla oleva lokero pois. COMAND näiden tilalle ilmestyvään aukkoon. Antenni katselemaan taivaalle ja kaikki irtaimenaan lojuvat letkut kiinni COMANDin taakse.J.T.S kirjoitti:...Muuten eikös se "Comand" (kirjoitetaankohan sitä edes noin ) ole jonkin sortin navigaattori/sun muu yhdistelmä? Niitähän saisi varmaan ebaysta järki hintaan, mutta minkähän lainen homma sellaisen asennus olisi, lähinnä johdotusten kannalta. Saako comandin kiini ihan "tosta vaan heittämällä"...
Mitään ihmeellisyyksiä siinä ei sinänsä ole. Pitää vain olla erittäin tarkkana, että COMAND on W/S203:en kuuluvaista mallia 2.0-mallin COMAND:eista on sen seitsemää sorttia varaosanumeroita. Erona ovat hyrrät. Jos COMAND on väärän numeroinen, se on epätarkempi kuin oikean numeroinen.
Suurin probleemi operaatiossa on ehkä GPS-antennin sijoittelu. Alkuperäisessä se menee auton takaosaan. Siinä olis hurja operaatio. Siksi monet ovat vetäneet antennin kojelaudan päällä olevan ritilän alle. Sinne se on helpompi ujuttaa koska paikka on näppärän lähellä COMAND-laatikkoa.
-T
Näin pienen netin tonkimisen jälkeen alkaa näyttää siltä, ettei comand taida ollakkaan tarpeellinen meikeläisen käytössä. Laitteen hyöty taitaa jäädä aika vähäksi, suunnistuskin hoituu takapajulassa lähinnä arviosta, mihinkäänhän ei voi eksyä. W203:seen taitaisi kuulua "comand 2.0", mutta se ei sitten taida ymmärtääkkään mp3:sia.
Mp3-toistoahan tässä lähinnä tarvittaisiin. Faceliftaamattomaan w203:seen ei taida saada mitään alkuperäistä, hyvin kojelautaan istuvaa mp3-soitinta.
Mp3-toistoahan tässä lähinnä tarvittaisiin. Faceliftaamattomaan w203:seen ei taida saada mitään alkuperäistä, hyvin kojelautaan istuvaa mp3-soitinta.
BMW 318d -09
No ei löydy väykkyynkään ja varmasti vielä vähemmän uudempiin malleihin. Mikähän siinä on että niistä soittimista pitää tehdä sellaisia joulukuusia. Becker taitaa olla lähestulkoon ainut järkevältä näyttävä vehje.J.T.S kirjoitti:Faceliftaamattomaan w203:seen ei taida saada mitään alkuperäistä, hyvin kojelautaan istuvaa mp3-soitinta.
Ja sitten siihen tulee vielä se rattisäädin ongelma jota onkin jo jossain muussa ketjussa pohdittu. Ei oo helppoo.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
En tiedä onko tuo w203:sen soitin kenen valmistama, siinä kun ei lue mitään. Eikä tullut katseltua sitä niin tarkkaan, kun se eilen oli "käsissä" kai siinä jokin valmistajan, tai edes mersun leima olisi ollut.Generig kirjoitti: No ei löydy väykkyynkään ja varmasti vielä vähemmän uudempiin malleihin. Mikähän siinä on että niistä soittimista pitää tehdä sellaisia joulukuusia. Becker taitaa olla lähestulkoon ainut järkevältä näyttävä vehje.
Ja sitten siihen tulee vielä se rattisäädin ongelma jota onkin jo jossain muussa ketjussa pohdittu. Ei oo helppoo.
Törmäsin tämmöiseen ja tämmöiseen tuossa kun surffasin soitin vaihtoehtoja. Tuolla paketilla hoituisi se hands-free ongelmakin. On vaan sen verta joulukuusen näköinen, että taidan antaa olla. Ei oikein istu kojelaudan ilmeeseen. Rattisäätimen ja sen monitoimi näytön saisi kyllä tuon kanssa tod. näk. pelaamaan.
BMW 318d -09
Tästä becker mallit:
http://www.becker.de/beckerCC21/www_roo ... anguage=En
Yksinkertaisen tyylikkäitä ovat. Jusamb jonku tollasen väykkyynsä laittoi vuosi sitten.
Edit: näemmä W203:seen saa pioneerin ohjauslaatikon niin että säätimet toimii. Näytöstä en menisi takuuseen.
http://www.becker.de/beckerCC21/www_roo ... anguage=En
Yksinkertaisen tyylikkäitä ovat. Jusamb jonku tollasen väykkyynsä laittoi vuosi sitten.
Edit: näemmä W203:seen saa pioneerin ohjauslaatikon niin että säätimet toimii. Näytöstä en menisi takuuseen.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Nyt bongasin verkosta hienon uutisen: Dension on julkistanut tuotteen nimeltä ice>Link Gateway 500. Tuotesivujen mukaan se tukee kaikkia Mersun malleja, joissa on D2B tai MOST.
<dension.com>
Features:
- iPod control from OEM head unit
- iPod charging
- USB input for mass storage devices, memory sticks and MP3 players.
- Supports: MP3, AAC, OGG, WMA
- Retention of OEM CD Changer
- ID3 tag compatibility
</dension.com>
Tällä saapi iPodit sun muut toimimaan COMANDin kautta ja jopa ratin nappuloista! Nyt on into piukassa!
<dension.com>
Features:
- iPod control from OEM head unit
- iPod charging
- USB input for mass storage devices, memory sticks and MP3 players.
- Supports: MP3, AAC, OGG, WMA
- Retention of OEM CD Changer
- ID3 tag compatibility
</dension.com>
Tällä saapi iPodit sun muut toimimaan COMANDin kautta ja jopa ratin nappuloista! Nyt on into piukassa!
-T
Tervehdys meseläiset!
W203 puhelinsarjan eliminoinnista olikin jo juttua mutta onko kellään kokemusta väykyn (W210) puhelinsarjan poistosta. Uusi soitin tuli hankittua ja puhelinteline estää USB-muistitikun käyttöä soittimessa joten se pitäisi hävittää siitä. Myöskään ei ole tietoa mahtaako koko puhelinsetti edes toimia.
Soittimen "aukosta" ei ainakaan saanut telinettä irroitettua, ilmeisesti pitäisi irroittaa myös ilmastointi? Mites seuraava ratkaisu: sulake irti, johdot poikki ja verhoilun alle piiloon, takalasilta antenni pois. Jos jättäis mikin paikalleen,se ei siinä haittaa...Vai pitäisikö se pääyksikkökin jostain etsiä ja poistaa...
W203 puhelinsarjan eliminoinnista olikin jo juttua mutta onko kellään kokemusta väykyn (W210) puhelinsarjan poistosta. Uusi soitin tuli hankittua ja puhelinteline estää USB-muistitikun käyttöä soittimessa joten se pitäisi hävittää siitä. Myöskään ei ole tietoa mahtaako koko puhelinsetti edes toimia.
Soittimen "aukosta" ei ainakaan saanut telinettä irroitettua, ilmeisesti pitäisi irroittaa myös ilmastointi? Mites seuraava ratkaisu: sulake irti, johdot poikki ja verhoilun alle piiloon, takalasilta antenni pois. Jos jättäis mikin paikalleen,se ei siinä haittaa...Vai pitäisikö se pääyksikkökin jostain etsiä ja poistaa...
Fixtenillä on tällainen aika mielenkiintoinen handsfree-viritys tarjolla.
<Fixten>
MetaSystemin valmistama laadukas HF autosarja integroituu osaksi autoa... ...Mercedes-Benz autoissa saadaan erillisellä johtosarjalla käyttöön myös ohjauspyörän painikkeet.
</Fixten>
<Fixten>
MetaSystemin valmistama laadukas HF autosarja integroituu osaksi autoa... ...Mercedes-Benz autoissa saadaan erillisellä johtosarjalla käyttöön myös ohjauspyörän painikkeet.
</Fixten>
-T
Nokian CARK-91:een joka on siis kiinteä autosarja mm. 6310i:lle saa tällaisen sovituskaapelin johon käy Pop-portilliset Nokiat. Näitä saa siis myös Suomesta, ei tarvitse alkaa briteistä tilaamaan.