Mittarissa on nyt n 209tkm. Ikääkin autolla on 18v.
V8 moottorisessa on kieltämättä hankalan ahtaat tilat tältä osin. Oikea puoli tosiaan helpompi. Kuskin puolella paljon ahtaampaa. Laatikon tukikumissa ei muuta hankaluutta kuin että laatikon kannattimeen tulevat pulttien kannat on tosi matalat ja avain tai itseasiassa hylsy lipsuu helposti.
Yläpultit moottorin kumien osalta lähti parhaiten lyhyellä muistaakseni 16mm lenkkiavaimella jossa tosi loiva taitos lenkin päässä. Yläpultti nousee parhaiten moottoriin päin kallistamalla ja myös samasta suunnasta menee helpoiten paikalleen. Alapultit ihan hylsy tai piippuavaimella jota pidän tässä huonona.
Sitten se hankala asia eli vanhojen ujuttaminen pois ja uusien paikalleen saanti. Tämä tosiaan vieläkin ahtaampaa kuin yläpulttien irroitus. Moottoria nostettiin öljypohjasta noin 10cm, siihen asti että pakoputkisto alkoi ottaa runkoon kiinni. Ennen nostoa laatikon tukikumin alaruuvit löysättiin. Ehkä olisi pitänyt ottaa koko lootan kumituki pois ja antaa olla sen peltisen tukiraudan varassa joka kiinni pohjassa 6 pultilla.
Moottorin nosto ei ihan riitä. Piti oikealla puolella löysätä etuvakaajaa (airmatic) oikealta puolelta jotta vanhan tukikumin sai pois ja uuden ujutettua paikalleen, poistosuunta siis taaksepäin. Vasemmalla eli kuskin puolella taasen poistosuunta eteenpäin ja edessä on ohjauksen servohässäkän valussa n 2cm patti joka vaatii että ohjaus servon 4 pulttia irroitetaan tai ainakin löysätään reilusti jotta poisto eteenpäin onnistuu.
Mielenkiintoinen havainto oli että moottorin noston jälkeen kun tunkki oli vielä koria kannattamassa alapulteista toinen oli n 2-3mm pielessä reikään nähden. Mutta kun kevennyksen poisti ja auto oli omilla renkaillaan koko painolla reijät olivat täysin kohdillaan. Kaiketi joku paikka liikahti sen 2-3mm kun runkoon kohdistui normaali kuormitus ????
Sanoisin että on ihan tarkoituksella tehty jokapaikkaan jotain eteen että ei saa vaihdettua kätevästi. Olisi nyt tehty luukku pyöräkotelon suuntaan josta voisi vaihtaa vartissa. Nyt meni kaikkiin kolmeen 3.5h aikaa.
Toivottavasti tästä olisi jotain apua M113 moottoristen tukikumien vaihdossa.
Moottorin värinättömyys oli mieluisaa havaita, itseasiassa tuntuu että n 2000-4000 rpm alueella jossa oli kummassakin päässä pahin ravistuskohta auton kulkuhalut tuntuivat paranevan kun kiihdytti reippaasti

Haittapuolia vaihdosta on sitten se että alustan kolinat, kitinät ja narahtelut kuuluu nyt selvimmin kun jyrinä poistunut ja niille pitää ruveta keksimään jotain.