S500 VAKKARI EI TOIMI
S500 VAKKARI EI TOIMI
Terve kaikille!
Olis tommonen 2000vm S500 jossa on ollut erikoinen vika ja johon en ole saanut selvyyttä. Vakkari ei pelaa, aina ku lyöt vakkarin päälle niin mittaristossa nuo poikkiviivat vain välkkyvät. Limitteri toimii, mutta vaan 24 ja 30km/h asetukset, muita asetuksia ei limitteristä päälle saa.
Autosta on vaihdettu vakkarin viiksi, Jarruvalonkatkaisija, STAR- ohjelma ilmoitti että vakkari toimii, vaikka ei oikeasti toimi. Renkaat ovat samaa kokoa ja ilmanpaineet ovat OK.
Kumma kun paikallisella shell- korjaamollakaan ei osata sanoa mikä olisi vikana.
Osaisko kukaan auttaa?
Kiitti etukäteen!
Olis tommonen 2000vm S500 jossa on ollut erikoinen vika ja johon en ole saanut selvyyttä. Vakkari ei pelaa, aina ku lyöt vakkarin päälle niin mittaristossa nuo poikkiviivat vain välkkyvät. Limitteri toimii, mutta vaan 24 ja 30km/h asetukset, muita asetuksia ei limitteristä päälle saa.
Autosta on vaihdettu vakkarin viiksi, Jarruvalonkatkaisija, STAR- ohjelma ilmoitti että vakkari toimii, vaikka ei oikeasti toimi. Renkaat ovat samaa kokoa ja ilmanpaineet ovat OK.
Kumma kun paikallisella shell- korjaamollakaan ei osata sanoa mikä olisi vikana.
Osaisko kukaan auttaa?
Kiitti etukäteen!
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Tämä on taas niitä tapauksia että oikeita vastauksia ei osata antaa vaikka kuinka vääriä kysymyksiä esitetään.
Varmasti tiedät enemmän taustoja kuin tähän mennessä on kerrottu. Ei kannata itse päätellä mikä saattaa olla turhaa.
Vakkari on monen ohjainlaitteen yhteistoiminnalla toteutettu fiitseri. Ei siellä starissa ole yhtä statusriviä joka sanoo että vakkari toimii. Kertoisitko siitäkin vähän enemmän, mitkä toiminnot todettiin toimiviksi ja onko mitään lisätestejä tehty noiden ram:in mainitsemien tyypillisten vikojen testaamiseksi?
Varmasti tiedät enemmän taustoja kuin tähän mennessä on kerrottu. Ei kannata itse päätellä mikä saattaa olla turhaa.
Vakkari on monen ohjainlaitteen yhteistoiminnalla toteutettu fiitseri. Ei siellä starissa ole yhtä statusriviä joka sanoo että vakkari toimii. Kertoisitko siitäkin vähän enemmän, mitkä toiminnot todettiin toimiviksi ja onko mitään lisätestejä tehty noiden ram:in mainitsemien tyypillisten vikojen testaamiseksi?
Vakkarin kaikki toiminnot toimii starilla katottuna. Toinen jännä homma mikä hoksattiim testaillessa, ratin valikkonapit toimii kun autossa virrat päällä muttei käynnissä ollessa. Käynnissä ollessa starilla katsottuna napit toimii. Mutta ei siis caikuta mittaristoon.
Ainoat vikakoodiy oli lambdan lämmityksestä ja aurinkosensorin väylää herjasi. Jotenkin tuntuu että MRM eli ratin ohjainlaite ei lähetä tietoa eteenpäin auton käydessä.
Ainoat vikakoodiy oli lambdan lämmityksestä ja aurinkosensorin väylää herjasi. Jotenkin tuntuu että MRM eli ratin ohjainlaite ei lähetä tietoa eteenpäin auton käydessä.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Ennen kun akku revitään irti ja saadaan alijännitteestä johtuvia lisävikakoodeja roppakaupalla niin ois pari kysymystä?Bible kirjoitti:Pitääpä kokeilla!
Kauanko vika on ollut? Päiviä, viikkoja, ajokertoja? Onko ollut siis aina kun olet auton omistanut?
Onko vakkariin liittyvien ja erikoisesti toimiviksi havaittujen osien alkuperä mikä? Jos starilla löytyy laitteita joissa päivämäärät selvästi poikkeaa auton valmistusajasta voi siitä päätellä että joku on jotain vaihtanut ja kiinostaisi tietää miksi, mihin ja onko vaihdettu osa oikea ja koodattu tarvittaessa oikein.
En nyt muista ässän mittaristoa mutta voiko mittariston ja vakkarin piuhoja kytkeä väärin? Muistaakseni mittarin liitin ei mene väärin vaikka yrittäisi.
Onko vakkarille ja mittaristolle yms asiaan liittyvään boxiiin varmasti tulossa oikea = riittävä jännite. Akun jännite ok?
Ei mulla muuta tuu mieleen. Sit sen akun voi repiä pois ja laittaa takas niin pääsee nollaamaan vikakoodeja.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
220 ei ole samanlainen paskakasa akun irrottamiselle kuin useimmat muut.AK47 kirjoitti:Ennen kun akku revitään irti ja saadaan alijännitteestä johtuvia lisävikakoodeja roppakaupalla niin ois pari kysymystä?.Bible kirjoitti:Pitääpä kokeilla!
Ite olen lukemattomia kertoja antanut/ottanut virtaa akusta muihin vehkeisiin ja akun purkautumista tutkiessa käytin kaapeleita varmaan kymmeniä kertoja irti ja kiinni välillä ampeerimittari välissä ja välillä ei.
Ei mitään oireita. Vikakoodeille se on ihan se ja sama vaikka niitä tulee ja menee. Poksit ei tunnu ottavan itseensä.
Mutta antaa olla kauhistelkaa vaan..
Löytyikö selvyyttä tähän?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
En nyt tiijä vaikuttaisko näihin, mutta onkohan autossa rengastus joka vastaa moottorinohjauksen asetuksia. Siellä ME2.8 valikoissa pitäis olla rengaskokoja eteen ja taakse ja sekä low ja highbytenä. Onhan siellä muutakin.Bible kirjoitti:Huomasin nyt vasta ettei speedmaticcikaan toimi autoss. Kokeiltu nyös eri ohjausmoduulilla. Mikähän prkl tässä vois olla?
Näyttääkö miten tarkkaan oikeaa nopeutta nykyrengastuksella jos vertaa vaikka naviin?
Itse kokeilin nuita muuttaa mutta ei tainnut muuttua, liekö käyttäjän vai testerin vika...
Sehän pistää mullakin noi kolme viivaa näkyviin jos yrittää laittaa cruisen päälle liian alhaisessa (n 30-35kmh) vauhdeissa. Luulisko jostain syystä että nopeus ois mitättömän pieni?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Juu, mutta tietääkö auto että sen kokoiset on alla...
Tänään huomasin että kokeilu muutta rengastietoa taisi onnistua koska alkuviikosta mulla nopeusmittari näytti 0.5-1 km naviin verraten liikaa. Ja kun muuelin sinne kokoja niin nyt näyttää 2-3km liikaa... Se valikko vaan ei testetillä näytä minä siellä on valittuna... Täytyy selvitellä onko autossa, testerissä vai käyttäjässä vikaa.
Tänään huomasin että kokeilu muutta rengastietoa taisi onnistua koska alkuviikosta mulla nopeusmittari näytti 0.5-1 km naviin verraten liikaa. Ja kun muuelin sinne kokoja niin nyt näyttää 2-3km liikaa... Se valikko vaan ei testetillä näytä minä siellä on valittuna... Täytyy selvitellä onko autossa, testerissä vai käyttäjässä vikaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ainakin faceliftissä pystyy myös comandin kautta syöttää/muuttaa rengaskokoa ja urasyvyyttä, mutta enpä ole kyllä ihan muutamaan vuoteen edes muistanut koko valikkoa, saatika käpäillyt sitä, eikä mitään muistikuvaa oliko vastaava myös pre-faceliftissä? (ohjekirjan mukaan kyseinen valikko vaikuttaa ainakin navigoinnin tarkkuuteen, mutta hyvin se on aina kohteeseen vienyt
)

..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Niin siis onko tuo joku ns. nopeusmittarin kalibrointi, vai mitä tuolla nyt yleensä haetaan? koska eihän nämä autot vielä gps:än kautta nopeuttaan tarkasta...AK47 kirjoitti:Juu, mutta tietääkö auto että sen kokoiset on alla...
Tänään huomasin että kokeilu muutta rengastietoa taisi onnistua koska alkuviikosta mulla nopeusmittari näytti 0.5-1 km naviin verraten liikaa. Ja kun muuelin sinne kokoja niin nyt näyttää 2-3km liikaa... Se valikko vaan ei testetillä näytä minä siellä on valittuna... Täytyy selvitellä onko autossa, testerissä vai käyttäjässä vikaa.
Vitonen päällä turbiini lukossa kaikkihan on navoille asti "yhtä puuta" ja jos kone pyörii esim. 2000r/min niin kardaani, perä&vetarit ja navat menee silloin välityksistä riippuen sitä samaa vauhtia moottorin mukaan oli ne renkaat sitten halkaisijaltaan 50cm tai 2m, ainoastaan kuljettu matka ja todellinen nopeus muuttuu


Esim. jos tällaisen auton nostaa rullille, jotka yhdistetty etu-ja taka-akseleilta kiinteäksi, niin varmasti vak.nop. Säädin toimii ajettaessa vaikka sataa, vaikka auto ei todellisuudessa liiku ollenkaan

Oliko vähän sekavasti sanottu?

..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
No, eipä tietoa mitä niillä vois hakea. Itse ajattelin että nopeusmittarin tarkkuus ja mahdollinen ESP toiminnan säätö jos rengastus poikkeaa oletetusta.piippu kirjoitti:Niin siis onko tuo joku ns. nopeusmittarin kalibrointi, vai mitä tuolla nyt yleensä haetaan? koska eihän nämä autot vielä gps:än kautta nopeuttaan tarkasta...AK47 kirjoitti:Juu, mutta tietääkö auto että sen kokoiset on alla...
Tänään huomasin että kokeilu muutta rengastietoa taisi onnistua koska alkuviikosta mulla nopeusmittari näytti 0.5-1 km naviin verraten liikaa. Ja kun muuelin sinne kokoja niin nyt näyttää 2-3km liikaa... Se valikko vaan ei testetillä näytä minä siellä on valittuna... Täytyy selvitellä onko autossa, testerissä vai käyttäjässä vikaa.
Vitonen päällä turbiini lukossa kaikkihan on navoille asti "yhtä puuta" ja jos kone pyörii esim. 2000r/min niin kardaani, perä&vetarit ja navat menee silloin välityksistä riippuen sitä samaa vauhtia moottorin mukaan oli ne renkaat sitten halkaisijaltaan 50cm tai 2m, ainoastaan kuljettu matka ja todellinen nopeus muuttuuEli toisinsanoen ei vakionopeussäädin tiedä mitä vauhtia todellisuudessa kullonkin kuljetaan, kunhan eri akseleilla pysyy pyörintänopeudet samana...muuten abs anturit viheltää pelin poikki ja sitäkautta putoaa myös vakinopeussäädin pois, mutta auto ei kyllä muuten haistele millään maatutkalla todellista nopeutta, niinkuin esim. traktoreissa
![]()
Esim. jos tällaisen auton nostaa rullille, jotka yhdistetty etu-ja taka-akseleilta kiinteäksi, niin varmasti vak.nop. Säädin toimii ajettaessa vaikka sataa, vaikka auto ei todellisuudessa liiku ollenkaan
Oliko vähän sekavasti sanottu?
Vois tuo vaikuttaa moneen muuhunkin, kun tavallaan välitys-suhde muuttuu renkaan koon mukaan jne.
Jos toi kysyjän vakkari nyt sit vaan ei tiedä jostain syystä että auto liikkuu yli mahdollisen minimiarvon tai kahden eri arvon ero on liikaa ?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
On Prefaceliftin Comandissakin (2.5) tuo renkaiden asetusjuttu, silloin kun on karttalevy sisässä muistaakseni. Mihinkään sillä en ole havainnut olevan merkitystä. GPS-nopeuttakaan ei tuon toosan kautta näe mistään. On se Comandin ohjekirjassa selitetty, olisiko liittynyt reitinlaskemiseen ajassa tai jotain turhaa...
Ässä kyllä hyväksyy pykälän liian pienellä tai suurella profiililla olevat renkaat ja toimii vakkari silti. Yksissä 20" vanteissa oli edessä 245/30 renkaat ja korvasin ne "oikeilla" 245/35 renkailla, takana oli kokoajan 285/30. Molemmilla eturenkailla toimi vakkari, joten ei se ihan pienestä ole kiinni. Myöskään isommat 255/45R18 renkaat ei aiheuttanut ongelmia vaikka ne vaihdoin myöhemmin oikeiksi 245/45R18.
Mietiskelin tuota vakkari ongelmaa ja varsinkin tuota ettei autokäynnissä ratinnapit toimi. Noita ratinohjainlaitteita on vähän erilaisia olemassa, kun -99 mallin ei mennyt heittämällä -01 malliin vaan joku siinä otti kiinni. Kyllä sinne meni, kun jotain rautaa leikkasi, mutten muista mitä joskus vuosia sitten sorvasin
Toisaalta jos näytössä vilkkuu viivoja, niin käsky menee perille Ecuun asti (sinne ne piuhat muistaakseni vakkarinviikseltä menee suoraan.) Eihän autoon ole vaihdettu ESP-ohjainta,mittaristoa, Ecua tai virtalukkoa, kun jos jossain on laitettu distronic olevaksi, ei vakkari enää toimi?
Jos taas nopeustunnistimissa olisi ongelmaa, niin ABS-valo pitäisi ekana syttyä, tosin onhan noita ihme ongelmia ennenkin ollut , joten ei ihan heti tule mieleen ongelman varmaan aiheuttajaa
Ässä kyllä hyväksyy pykälän liian pienellä tai suurella profiililla olevat renkaat ja toimii vakkari silti. Yksissä 20" vanteissa oli edessä 245/30 renkaat ja korvasin ne "oikeilla" 245/35 renkailla, takana oli kokoajan 285/30. Molemmilla eturenkailla toimi vakkari, joten ei se ihan pienestä ole kiinni. Myöskään isommat 255/45R18 renkaat ei aiheuttanut ongelmia vaikka ne vaihdoin myöhemmin oikeiksi 245/45R18.
Mietiskelin tuota vakkari ongelmaa ja varsinkin tuota ettei autokäynnissä ratinnapit toimi. Noita ratinohjainlaitteita on vähän erilaisia olemassa, kun -99 mallin ei mennyt heittämällä -01 malliin vaan joku siinä otti kiinni. Kyllä sinne meni, kun jotain rautaa leikkasi, mutten muista mitä joskus vuosia sitten sorvasin

Toisaalta jos näytössä vilkkuu viivoja, niin käsky menee perille Ecuun asti (sinne ne piuhat muistaakseni vakkarinviikseltä menee suoraan.) Eihän autoon ole vaihdettu ESP-ohjainta,mittaristoa, Ecua tai virtalukkoa, kun jos jossain on laitettu distronic olevaksi, ei vakkari enää toimi?
Jos taas nopeustunnistimissa olisi ongelmaa, niin ABS-valo pitäisi ekana syttyä, tosin onhan noita ihme ongelmia ennenkin ollut , joten ei ihan heti tule mieleen ongelman varmaan aiheuttajaa

W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Itseasiassa välitys-suhde ei auton kannalta muutu yhtään miksikään, vaikka rengaskoko olisi mikä (siis molemmilla akselilla tietenkin samaa kokoa!) Ainut mikä "välitys-suhteen" muutoksen huomaa on kuljettaja mittarivirheenä todelliseen nopeuteen ja kuljettuna matkana, mutta auto ei sitä tiedä!AK47 kirjoitti:
Vois tuo vaikuttaa moneen muuhunkin, kun tavallaan välitys-suhde muuttuu renkaan koon mukaan jne.
Jotta auton kannalta joku muuttuisi, pitäisi vaihtaa perävälitys (että moottorin kierrokset, valittu vaihde ja abs anturien tieto ei enää täsmää) tai vaihdelaatikko jollain aivan eri välityksillä....ts. ja niinkuin aiemmin yritin kertoa, ei autolle ole mitään väliä vaikka sen nostaa pukeille ilman renkaita, kunhan yhdistää vaikka fillarin ketjulla etu ja taka-akselit pyörimään samaa vauhtia, niin voi ajella paikallaan ja silti vakionopeussäädin toimii, koska auto luulee että nyt mennään x-nopeutta, mutta ei saa tosiaan mistään tietoa mikä on todellinen maanopeus, toisin kuin kuljettaja joka ei etene minnekkään

Mutta uskoisin myös tuohon noroljan teoriaan, että autoon on vaihdettu jotain joka ei ole paritettu oikein, tai sitten vaihdelaatikolta ei tule oikeaa tieto muulle järjestelmälle

..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Ensin siitä asiasta. Kattelee ohjainlaitteiden hardware ja software päiväykset ja vertaa auton valmistumispäivään. Näkee siitä onko vaihettu jotai ja tietty laitteen osanumerot pitäis katella että on alkuperäinen tai korvaava.piippu kirjoitti:Itseasiassa välitys-suhde ei auton kannalta muutu yhtään miksikään, vaikka rengaskoko olisi mikä (siis molemmilla akselilla tietenkin samaa kokoa!) Ainut mikä "välitys-suhteen" muutoksen huomaa on kuljettaja mittarivirheenä todelliseen nopeuteen ja kuljettuna matkana, mutta auto ei sitä tiedä!AK47 kirjoitti:
Vois tuo vaikuttaa moneen muuhunkin, kun tavallaan välitys-suhde muuttuu renkaan koon mukaan jne.
Jotta auton kannalta joku muuttuisi, pitäisi vaihtaa perävälitys (että moottorin kierrokset, valittu vaihde ja abs anturien tieto ei enää täsmää) tai vaihdelaatikko jollain aivan eri välityksillä....ts. ja niinkuin aiemmin yritin kertoa, ei autolle ole mitään väliä vaikka sen nostaa pukeille ilman renkaita, kunhan yhdistää vaikka fillarin ketjulla etu ja taka-akselit pyörimään samaa vauhtia, niin voi ajella paikallaan ja silti vakionopeussäädin toimii, koska auto luulee että nyt mennään x-nopeutta, mutta ei saa tosiaan mistään tietoa mikä on todellinen maanopeus, toisin kuin kuljettaja joka ei etene minnekkään![]()
Mutta uskoisin myös tuohon noroljan teoriaan, että autoon on vaihdettu jotain joka ei ole paritettu oikein, tai sitten vaihdelaatikolta ei tule oikeaa tieto muulle järjestelmälle
Jos on vaihdettu niin sitten voi olla joku koodaus pielessäkin.
Se "välitys suhde" oli itsellä mielessä lähinnä siinä fysiikan lakia ajatellen. On ihan sama muuttaa renkaan halkaisijaa tai perän välitys suhdetta - ajattelin tossa itseasiassa kiihtyvyyttä , mutta jos tosiaan väärän "kokoinen" rengas tai väärä tieto niin esp äkkiä ei pelaa niin kuin pitäisi.
Testeriasetuksista ei löydy esim 245/45/18 ja 265/40/18 rengastusta joka on kuussatkun vanteissa.
Mutta kyllä tohon joku selitys keksitään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Jappasu jatkuu: 
t.
Risto

Jos rengaskoon muuttaminen vaikuttaisi huomattavasti ESP:n käyttäytymiseen, niin esim. iso ylä- / alamäki vaikuttaisi todennäköisesti enemmän.AK47 kirjoitti:Se "välitys suhde" oli itsellä mielessä lähinnä siinä fysiikan lakia ajatellen.
...
ajattelin tossa itseasiassa kiihtyvyyttä , mutta jos tosiaan väärän "kokoinen" rengas tai väärä tieto niin esp äkkiä ei pelaa niin kuin pitäisi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tokiha tarpeeksi jyrkässä mäessä lopulta pito loppuu, varsinkin jos maaston väri valkoinen.. Saattaapa siinä kolmio vilahtaa.Roisto kirjoitti:Jappasu jatkuu:
Jos rengaskoon muuttaminen vaikuttaisi huomattavasti ESP:n käyttäytymiseen, niin esim. iso ylä- / alamäki vaikuttaisi todennäköisesti enemmän.AK47 kirjoitti:Se "välitys suhde" oli itsellä mielessä lähinnä siinä fysiikan lakia ajatellen.
...
ajattelin tossa itseasiassa kiihtyvyyttä , mutta jos tosiaan väärän "kokoinen" rengas tai väärä tieto niin esp äkkiä ei pelaa niin kuin pitäisi.
t.
Risto
Lähinnä se etu ja takarenkaiden kokoerohan jos sitä on saattaa olla esp kanssa pienehkönäkin merkittävä. Miksihän siellä ME2.8 valikoissa on noin 1.9x-2,15 kehällä olevia rengastuksia eteen ja taakse jos niillä eroilla ei ole merkitystä?
Mutta muita ECU arvoja pitää ihan mielenkiinnosta kokeilla muutella.
Yksi ajatus oli se että jos jostain syystä väärät renkaat tai niille arvot niin sitten ollaan sallitun ikkunan ulkopuolella ja ei lupaa vakkarin kytkeytymiselle.
Liekkö wississä moottorinohjauksesta ladder tyylistä selontekoa? Jos siellä on vaikka viisi asiaa jotka pitää olla tietyssä asennossa ennenkuin vakkarin voi kytkeä ja jostain koodaus tai muusta syystä vaan neljä antais luvan niin eihän se pelaa. Automaatiopuolella näissä joskus sattunut mielenkiintoisia selvitettäviä jos on paljon toisiinsa kytkettyjä systeemejä. Vian syy voi olla ihan toisaalla ja ladderista se on sitten tullu se ahaa idea.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.