600 selli nykii

Vastaa Viestiin
J.A
Viestit: 13
Liittynyt: 08.11.2018 14:58
Paikkakunta: Hamina

600 selli nykii

Viesti Kirjoittaja J.A »

Kyseessä pitkään seissyt auto jolla on nyt kesä ajeltu. Koko ajan on vaivannut pieni nykiminen tasakaasulla pitkissä nousuissa, joskus myös tasamaalla. Vika on saatu paikallistettua bensanpaineen heittelyyn (ajeltu mittari kiinnj). Korjata on yritetty vaihtamalla molemmat bensapumput, paineensäädin, bensapumpun rele ja pumppupaketiissa oleva suodatin pariin kertaan. Forten polttoainejärjestelmän puhdistusaine on myös pariin kertaan ajettu läpi.
Onko tankin sisällä vielä joku suodatin joka voisi olla tukkeessa?
Ohjaako bensapumppuja vielä jokin muu kuin tuo takapaksissa oleva rele?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vai johtuuko bensanpaineen vaihtelu moottorin pätkimisestä joka heiluttaa imusarjassa vallitsevaa alipainetta...

Tankissa on imusihti ja sen taisi 140:ssäkin saada alakautta irti. 46mm tms kanta näkyy siellä tankin pohjassa.


Virranjakajat/johdot varmasti kunnossa?

Onhan katalysaattorit varmasti kunnolla auki?
Liian monta alumiini V8:sia ja kakstoistasta leikkautettu kiinni kun katit on tukossa ja poljetaan tukkoista konetta kuin mielenköyhää.
J.A
Viestit: 13
Liittynyt: 08.11.2018 14:58
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja J.A »

Jakajan kannet ja pyörijät uusittu, samoin puolat ja puolanjohdot. Tulpanjohdot ovat vielä vanhat mutta tulpat uudet. Katit poistettu, tilalla suorat putket. Toinen katti oli rikki.
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Oikeat tulpat? Lähinnä ajan takaa sitä että onko mahdollista että sinne on kierretty tulpat joissa on 5ohmia vastusta ja sitten jos hatuissa on ja johdoissa on vielä vastusta niin kokonais resistanssi nousee liian suureksi ja kipinä heikko ja pätkii. Yleensä vanhoissa vehkeissä vastus on juurikin hatuissa jollon tulppa pitäisi olla vastukseton tai maksimissaan 1ohmia. Monetkaan vertailutaulukot ei tätä asiaa tiedosta vaan tarjoaa jotain "modernia" tulppaa.

Toisena tulee mieleen ilmanmäärän mittaus... Seokset vaikuttavat paljon nykymisiin. Missä kunnossa Maffit ja Mapit, kummat sitten tässä lieneekän?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
J.A
Viestit: 13
Liittynyt: 08.11.2018 14:58
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja J.A »

Tulpat pitäisi olla oikeat Bosch F 9 DCO. toiselle puolelle on maffi vaihdettu, toinen vanha Boschilaisia molemmat. Tulppien väri kummallakin puolella sama, tosi vaalea.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:Onhan katalysaattorit varmasti kunnolla auki?
Mitenhän tämän voisi todeta? Saisikö jollakin "teollisuusimurilla" niin paljon ilmaa liikkeelle, että voisi imeä kattiputken moottorin päästä ja sitten vaikka alipainemittarilla testailla lambdan rei'istä, paljonko on eroa katin eri puolilla?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Starissa oli ohjeet mittaukseen jos epäillään tukkoisia katteja (m111/m113), etumainen lambda irti ja siihen painemittari kiinni. Pidemmälle en lukenut mitä arvoja tarvii, lähinnä tutustuin syvemmin testeriin mitä kaikkea voikaan bensakoneesta testata
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä noita oikein muuten voi todeta kuin lambdan reiästä paine/lämpömittauksella.

Toki etukäteen pitäisi tietää avoimen putkiston pakokaasun lämmöt / katin vastapaineet kussakin kuormitustilanteella.
Toki auton kiihtyvyyskin kertoo jotain. Varsinkin jos tuntuu että moottorin luonne on laiskistunut erityisesti kovemmilla kierroksilla ja reilulla kaasulla.

Ex 600seen uusin katit niin se piristyi aivan älyttömästi. 0-100 ajasta lähti varmasti yli sekuntti pois.
Tulihan siihen kyllä tehtyä vähän muutakin kun se oli leikannut kiinni tukkosilla kateilla...

EDIT: Onhan surullisen kuuluisa moottorin johtosarja ehjä.
J.A
Viestit: 13
Liittynyt: 08.11.2018 14:58
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja J.A »

Johtosarja pitäisi ollaa ehjä. Johtosarjavian takia auto on jäänyt aikoinaan seisomaan, nyt on osa sarjoista uusittu kokonaan ja osaan vaihdettu uusia johtoja viallisten tilalle.
Johtojen korjauksen jalkeenkään autoa ei saatu heti toimimaan vaan aina lämmettyäään lähelle normaalilämpöä sammui ja vasta jäähdyttyään suostui käynnistymään uudelleen. Syyksi paljastui silloin bensapumput jotka hukkasivat paineen lämmettyään. Pumppujen vaihdon jälkeen huoletonta matkaa tuli varmaan n. 1500 km ennen tätä nykimisongelmaa.
Mitkä katit laitoit omaasi? Ennen ensikevään leimaa joutuu jotkut etsimään, ei riitä arvot suorilla putkilla.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Multiviri kirjoitti:Starissa oli ohjeet mittaukseen jos epäillään tukkoisia katteja (m111/m113), etumainen lambda irti ja siihen painemittari kiinni. Pidemmälle en lukenut mitä arvoja tarvii, lähinnä tutustuin syvemmin testeriin mitä kaikkea voikaan bensakoneesta testata
Ahaa. Kiitos vinkistä. Pitääpä aukaista taas testeri.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laitoin ihan perus tarvikekatit laippaliitoksin.
Eli 2kpl 2.5l koneisiin tarkoitetut kun ei just siihen hätään löytyny suuremmalle myllylle tarkotettuja.
Hyvin ovat vuosia toimineet.

Samanlainen setti meni myös 420seen jotka on myös toimineet vuosia.
J.A
Viestit: 13
Liittynyt: 08.11.2018 14:58
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja J.A »

Vaatiiko katit aina sen ilmapumpun ja muut laitteet (egr) kaverikseen? Pitää ilmapumppu mulla aika kovaa meteliä. Vai onko hankala korjata?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pois vaan.

Tai siis sille riitti muistaakseni vaan lyhyempi remmi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”