R129:iä ostamassa

Vastaa Viestiin
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

R129:iä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Jukki »

1991 mallinen 500 koneella oleva R129 olisi kiikarissa. Se on tulossa tammikuun lopulla japanista. Onkos jotain erityisiä paikkoja jotka pitää syynätä tarkasti? Olikos näissä moottorin johtosarjoissa ongelmia?
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

johtosarja ja syyläri murenee. Sytytyksen oireet on kans kallista settiä. Rättikaton ja turvakaaren ongelmat on vaikea paikallistaa kun elektroniikkaa on paljon ja antureitakin kolmisenkymmentä. varsinkin taka-akelin kallistuksen tunnistusanturit on heikos hapessa, ei ehkä kyllä japanin autois.

Mun pomolla on 1992 ja on tullut tutuksi ko. viat. Rahaa palanut remontteihin 3500eur pelkästään osiin, mun työlle ei ole laskettu arvoa ja olen kaikki osat tilannut ebaystä sieltä mistä halvimmalla saatu. Kaikki edellämainitut viat voi edeltäkäsin tarkistaa ennen ostoa, eli purkamalla osat ja kurkata niitä tarkemmin.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Kuulostaa kyllä mielenkiintoselta. Täytyy koittaa syynätä ja testailla sitä kunnolla sitte. On sillä ajettu vasta 47 tkm, eli ei sen pitäisi viä kyllä paha olla..
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei ne kilometrit, vaan aika... pomon auton mittaris satatonnia, tosin pidetty huonosti, eli ostettu aikanaan kallis auto eikä ollut varaa sitä ylläpitää.

Niin ja kaiken tietty kruunaa ahtaus :D Toki pomolla oli tiedossa että autos voi tulla kalliita remontteja, ja sen takia auton hintakin oli vain 3500 eur koska siinä kaapelivika jo oli. Siihen kun sen nelisentonnia laittoi niin sai halvalla nätin auton. Tosin remppaan menny 3v aikaa...
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Juu näinhän se tietysti on että aika tekee tehtävänsä muoville ja kumille.

Ahtaudella niin väliä, kun en oo itte mihinkää jättiläisen mittoihin kasvanu. :D Katsotaan ku pääsee autoa syynäämään.
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Ne itsestään hajoavat johtosarjat ovat kaikissa Mersuissa 1993-1995.

Tuo V8 käy aika kuumana varsinkin Japanissa, joten saattaa niissä
moottorin päällä olevissa johdoissa olla haperoa vanhemmiten muutenkin.
Mersun moottorit hikoilevat usein hiukan öljyä, vaikka varsinaista
lisäystarvetta ei olisikaan.

Sytkäpoksi sijaitsee näissä vanhoissa autoissa kuumassa paikassa ja
voi hajota kuumuuteen. Samaten niitä kai voi hajota huolimattoman
käsittelyn takia. Halvimmillaan tuollaisen saa muutamalla satasella.

Rättikaton kunto ja mekanismin toimivuus ovat tarkistuslistalla.
Japanin autoissa ei ruoste ole yleensä ongelma. Pikkuvikoja voi olla,
kuten sähkövarusteiden toimimattomuutta.

Huoltokirjaa ei autossa yleensä ole. Kannattaa kuunnella, ääntääkö
perä 80:n vauhdissa. Luultavasti ei.

Varmasti hieno auto on tulossa, mutta kannattaa pitää pää kylmänä.
Koska auto on kuitenkin ostettu huutokaupasta, ostajalla on meklarin
todistus auton kunnosta. Korikorjattu auto on "R", hyväkuntoinen auto on
saanut arvosanan 4-5, huono 3 tai 3,5. Myös vikakohteet on listattu.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Noni, kiitoksia näistä vinkeistä. :D Kyllä kun sitä on täs pari päivää ahkerasti selannu mersuforumia niin alkaa valkeemaan millaisia vehkeitä nuo r129:t on. Kyllä tältä pohjalta on hyvä lähtee tammikuussa syynäileen sitä pirssiä kun suomeen tulee. Tuun sopivasti lomille Afgoistaki silloin ku se tulee.
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

R129:n perustekniikka on parasta, mitä Mersu on koskaan tehnyt eli
tekniikka pohjautuu lähinnä 124-malliin. SL on aina sijoittunut hyvin
saksalaisissa vikatilastoissa. Autolla ajetaan yleensä siististi, koska 1.
omistajan keski-ikä lienee noin 60 vuotta. Harvalla on SL käyttöautona,
yleensä se on 2. tai 3. auto.

SL:n voi luokitella "superautoksi" ja siinä lajissa se on yksi harvoja, jolla
voi oikeasti ajaa päivittäin.

R129 on klassikko jo syntyessään ja hyväkuntoisen auton saa nyt
alle 10%:lla uuden hinnasta. Jossain vaiheessa hinnat alkavat nousta.

Katso, että saat kolaroimattoman ja räpeltämättömän auton ja mieluusti
ilman vikoja ja huoltokirjalla, jos haluat hyvin pidetyn auton, jonka arvo
säilyy parhaiten. Alle 100.000 km ajettujakin on hyvin tarjolla.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Niin, ahdas sikäli että kädet ei mahu minnekään ruvailemaan ;) Kuskinpenkillä kyl mahtuu istumaan ja ote ajoon on miellyttävä. Tuo pomon auto oli mulla lainassa 2-3kk sillo ku mä sitä rassasin urakalla. Hyvin onnistui työmatkat päivittäin :)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Joo no ei onneksi oo mitkään maailman isoimmat kourat mulla, niin voi ehkä vähä pystyä rassaileen. :D Eiköhän näillä vinkeillä pärjätä. Jatketaan ku on pirssi tsekattu tammikuussa.
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

No jokos on auto saapunut talliin? :D
® Mesen V8 Klubi
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Ohhoh kun on vähä venähtäny vastailu tänne. :D Kahta autoo oon jo käyny katsomassa Speederman Oy:ssä Kankaanpäässä, mutta ne oli niin huonosti pidettyjä yksilöitä että saivat jäädä sinne. Päältäpäin siistejä, mutta sisältä aiva päreinä.. Kolmas yksilö on jälleen kiikairssa ens lomille elokuuhun ja nyt myyjän sanoin kuulostaa ainakin hyvältä. :) Katsotaan ja lisäillään kuvia mikäli auto jää käteen.
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Noniii!

[nettiauto]4059498[/nettiauto]


Tuommonen Japanintuontipeli jäi käteen tällä kertaa. Elokuun alussa käyn hakemassa sen kotia, kun pääsen seuraavan lomille täältä Afganistanin hiekkalaatikolta. Velipoika sen kävi syynäämässä ja nosturillakin sai sitä käytettyä. 100% ruosteeton peli ja siistissä kunnossa muutenkin. Alkuperäisellä AMG paketilla ja valot vaihdettu uudempiin.. Katsotaan tarkemmin ku pääsen ajeleen ja kokemuksia lisää keräämään. Tietysti sitte elokuus tulee mun tuurilla vettä kun pari viikkoo Suomes saa olla taas. :D
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Onko kellään muuten tietoa mikä mahtaa olla sen taka-akselin kaatumisanturin osanumero oikealle puolelle? Kuulemma yhdessä kovassa jarrutuksessa ja yhdessä kovassa kiihdytyksessä pomppas rollbari ylös ja kyseinen anturi oli kokonaan lähtenyt irti sieltä, eli puuttui. Otin tietoisen riskin ja hyväksyin auton silti, olettaen vaivan johtuvan siitä.
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuttu vika! Noi anturit vaiheltii kaikki pomon autoon. Vika poistui.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Onneksi olkoon, näyttää hyvältä ostokselta. Eiköhän nuo pienet ongelmat
korjaannu.

Varaosanumeroita kannattaa hakea venäläisten EPC:sta:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Jukki
Viestit: 218
Liittynyt: 26.2.2006 10:30
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Jarkko N kirjoitti:Onneksi olkoon, näyttää hyvältä ostokselta. Eiköhän nuo pienet ongelmat
korjaannu.

Varaosanumeroita kannattaa hakea venäläisten EPC:sta:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000
Juu kyllä niitä sitte harrastellaan jos ongelmia tulee. Mielenkiintostahan tuollasta klassikkoautoo on ropata. :D

Jaa niin tuotahan en muistanutkaa. Kiitoksia paljon tästä! Osanumero löyty ja anturi lähti jenkeistä tilaukseen. Kätevää kyllä kun voi jenkeistä tilata tavaraa tuohon meidän leirissä olevaan jenkkien postiin. :D
Skoda Felicia 1,9d paku käyttis
MB S124 300TDT 24v 4-matic -89 (projekti)

S202 cdi purussa! Kysy osia, ei hinnan kiroissa.
M600B
Viestit: 3
Liittynyt: 16.4.2012 14:29
Paikkakunta: Pori

SL600

Viesti Kirjoittaja M600B »

Tervehdys,
Käväisin ostoksilla ja mukaan tarttui MB SL600 (R129).

Mitäs aiheesta pitäisi tietää?
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: SL600

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

M600B kirjoitti:Tervehdys,
Käväisin ostoksilla ja mukaan tarttui MB SL600 (R129).

Mitäs aiheesta pitäisi tietää?
No ainakin hyvät kuvat pitäisi saada heti näkyviin ja valmistusnumero tai
rekisterinumero olisi hyvä tietää, niin saamme autosta valmistusajan ja
tarkan varustelistauksen ja kokoonpanon selville. Saa siitä autosta ja ostosta
muutakin kertoa.

Onneksi olkoon, tulkoon aurinkoinen kesä.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
M600B
Viestit: 3
Liittynyt: 16.4.2012 14:29
Paikkakunta: Pori

Re: SL600

Viesti Kirjoittaja M600B »

Jarkko N kirjoitti:
M600B kirjoitti:Tervehdys,
Käväisin ostoksilla ja mukaan tarttui MB SL600 (R129).

Mitäs aiheesta pitäisi tietää?
No ainakin hyvät kuvat pitäisi saada heti näkyviin ja valmistusnumero tai
rekisterinumero olisi hyvä tietää, niin saamme autosta valmistusajan ja
tarkan varustelistauksen ja kokoonpanon selville. Saa siitä autosta ja ostosta
muutakin kertoa.

Onneksi olkoon, tulkoon aurinkoinen kesä.
Kuvan lataamiseen en nyt ehdi perehtyä.
Käsittääkseni aivan perusversio on kyseessä.
Käyttöönotto 03/1998, eli jo vanha peli.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: SL600

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

M600B kirjoitti:
Jarkko N kirjoitti:
M600B kirjoitti:Tervehdys,
Käväisin ostoksilla ja mukaan tarttui MB SL600 (R129).

Mitäs aiheesta pitäisi tietää?
No ainakin hyvät kuvat pitäisi saada heti näkyviin ja valmistusnumero tai
rekisterinumero olisi hyvä tietää, niin saamme autosta valmistusajan ja
tarkan varustelistauksen ja kokoonpanon selville. Saa siitä autosta ja ostosta
muutakin kertoa.

Onneksi olkoon, tulkoon aurinkoinen kesä.
Kuvan lataamiseen en nyt ehdi perehtyä.
Käsittääkseni aivan perusversio on kyseessä.
Käyttöönotto 03/1998, eli jo vanha peli.
Valitset viestin kirjoituksessa "Lähetä kuva" ja seuraat ohjeita.

SL600 on huippumalli, jossa on lähes kaikki varusteet jo vakiona, mm.
V12, ESP ja aktiivialusta. Koko verhoilu on aitoa nahkaa. Se on aina
huomionarvoinen tapaus, ei koskaan mikään tavis.

3/1998 on hyvä vuosikerta ja Suomen mittapuulla uudenkarhea.
Oma SL500 oli vain puoli vuotta vanhempi ja samaa vuosikertaa.
Tuon ikäisiin sai jo lasikaton. Nyt jo kaduttaa, että myin sen pois.

Autossa on paljon mielenkiintoista tekniikkaa. Esim. istuimissa on
magnesiumrunko ja istuimiin liittyy 20 patenttia.
http://www.oursl.com/?p=443
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
M600B
Viestit: 3
Liittynyt: 16.4.2012 14:29
Paikkakunta: Pori

Re: SL600

Viesti Kirjoittaja M600B »

Jarkko N kirjoitti:
M600B kirjoitti:
Jarkko N kirjoitti: No ainakin hyvät kuvat pitäisi saada heti näkyviin ja valmistusnumero tai
rekisterinumero olisi hyvä tietää, niin saamme autosta valmistusajan ja
tarkan varustelistauksen ja kokoonpanon selville. Saa siitä autosta ja ostosta
muutakin kertoa.

Onneksi olkoon, tulkoon aurinkoinen kesä.
Kuvan lataamiseen en nyt ehdi perehtyä.
Käsittääkseni aivan perusversio on kyseessä.
Käyttöönotto 03/1998, eli jo vanha peli.
Valitset viestin kirjoituksessa "Lähetä kuva" ja seuraat ohjeita.

SL600 on huippumalli, jossa on lähes kaikki varusteet jo vakiona, mm.
V12, ESP ja aktiivialusta. Koko verhoilu on aitoa nahkaa. Se on aina
huomionarvoinen tapaus, ei koskaan mikään tavis.

3/1998 on hyvä vuosikerta ja Suomen mittapuulla uudenkarhea.
Oma SL500 oli vain puoli vuotta vanhempi ja samaa vuosikertaa.
Tuon ikäisiin sai jo lasikaton. Nyt jo kaduttaa, että myin sen pois.

Autossa on paljon mielenkiintoista tekniikkaa. Esim. istuimissa on
magnesiumrunko ja istuimiin liittyy 20 patenttia.
http://www.oursl.com/?p=443
Kyllähän niitä nappuluita ohjaamossa on, ja kaikki mitä mainitsit.
Tosin auto on kyllä vuoden 97 puolella rakennettu, vaikka ensimmäinen käyttöönotto on 3/1998. No kaikesta huolimatta, ihan mukavasti tuo tuntuu kulkevan. Harmi vaan, että elokuulle asti pitää ajella nopeuden suhteen kauniisti.
Ohessa yleiskuva:
Kuva[/img]
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Sergey kirjoitti:ei ne kilometrit, vaan aika... pomon auton mittaris satatonnia, tosin pidetty huonosti, eli ostettu aikanaan kallis auto eikä ollut varaa sitä ylläpitää.
Varmaan enemmän on sitä että kun on sitä rahaa niin ei välitetä ylläpitää... Parhaimmat autonpitäjät lienee löytyvän siitä porukasta jotka ovat "viimeisillä roposilla" sen uuden Mersun ostaneet.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Nostellaampa tätä topikkia.
Eli olen tossa mietiskellyt ihan perus varusteilla ja moottorilla olevaa sl:ää. -91 SL300 sillä 190heppasel versiolla. Onko ihan liian mopo? Millanen suorituskyky? Jos katto pelaa moitteitta ja on ajolleen hyvä, niin missä voi piillä vikaa?
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
sfifg
Viestit: 7
Liittynyt: 13.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja sfifg »

Katon toiminta ja kunto ainakin ihan ensiksi. Alustan osat, sähköviat. esim. lasinpyyhkimen toiminta, vakkari, ym. Joissain malleissa haperot moottorin johdotukset.

Kyllä varmasti sillä 190 heppaisellakin kerkeää, mikäli vain sattuu hyvässä kunnossa oleva auto. Aivan uskomattomia pommeja on koko ajan myynnissä. Eli minusta tärkeämpi ensin katsoa hyväkuntoinen yksilö ja sen jälkeen kone. Mikään rakettihan ei yli 20 vuotta vanha mersu ole vaikka siinä olis suihkumoottori. Varsinkaan nykymittapuulla.

Itse hankin taannoin pitkän harkinnan ja koeajeluiden jälkeen´90 300SL-24:n. Tuollainen R129 ei mikään urheiluauto ole. Painaa todella paljon eikä muutenkaan katto auki lulla-alustainen mersu automaattivaihteistoineen mihinkään äkkinäisiin suorituksiin houkuttele. Tuossa 300-24 versiossa siis 231hp. Toki jos rajaton budjetti niin ilman muuta vaikkapa SL600 alle. Mutta nämä on niitä elämän valintoja. Eli ihan varmasti sillä perus 12v 190 hp kolmesatasella "pärjää" liikenteen seassa.
Ville500 kirjoitti:Nostellaampa tätä topikkia.
Eli olen tossa mietiskellyt ihan perus varusteilla ja moottorilla olevaa sl:ää. -91 SL300 sillä 190heppasel versiolla. Onko ihan liian mopo? Millanen suorituskyky? Jos katto pelaa moitteitta ja on ajolleen hyvä, niin missä voi piillä vikaa?
jouniu
Viestit: 7
Liittynyt: 09.10.2013 6:22
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja jouniu »

Mun mielestä tota kattohommaa pelotellaa ihan liikaa. Netti on täynnä ohjeita kuinja noihin hydrauliikkasylitereihin saa vaihdettua ne porsivat O-renkaat, ite rätin voi vaihtaa kanssa ihan kohtuulliseen hintaan. Itellä ei toimi ne tuulilasin yläpuolella olevat lukitus pumput mutta eiköhän ne saa tossa kevään tullen kuositettua ku vaihtaa ne O-renkaat.

Yleiskunto on omasta mielestä tärkein, maalipinta ja sisusta. 5L v V8 tarjoo ihan perusmukavat kyydit, ei todellakaan ole mikään raketti. Jos mahdollista niin varmaan kannattas kutoskoneisista kytätä se 24v versio.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

[nettiauto]6003128[/nettiauto]



EDIT: Tämä ei ole minun. Bongasin vain myynnissä.
Viimeksi muokannut Bomber4, 22.12.2013 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
miikka heikkinen
Viestit: 605
Liittynyt: 19.10.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja miikka heikkinen »

mie ostan tän herkun heti kun suostut ottaamaan coupen vaihdossa ja päästään rahoista yhteisymmärrkseen
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
JOP-1
Viestit: 5
Liittynyt: 09.5.2012 0:36

Viesti Kirjoittaja JOP-1 »

600SL tuli ostettua viime syksynä, ja nytten kiirellä koitan saada korjailtua vikoja, että olisi tikissä kun kevät ja hyvät kelit tulevat.

Elikkä "hydraulinen alusta"/ADS tai millä nimellä siitä puhuukaan, niin sieltä vuotaa tälläinen osa kuin:
Distribution Valve Part Number : 129 320 00 58 & 129 327 01 89
Tässä vielä kuva mitä osaa olen hakemassa:
Kuva

Kyseinen osahan sijaitsee ainakin R129:ssä apumiehen puolella runkopalkissa lähellä pakosarjaa!
On koitettu vaihtaa veholta haettu tiivistesarja ym. mutta vuotaa vieläkin.
Löytyisiköhän Suomesta joku spesialisti näille?
Ebayn kautta löytyy netti-ilmoitus näiden korjauksesta Jenkeissä, 600€ + postit maksaa.
Onko muilla ollut ongelmia kyseisen osan tai koko jousituksen kanssa? Mistäköhän tuollaista osaa kannattaisi metsästää?
Purkaamoille on laitettu viestiä, mutta harvassa tuntuu olevan.
Onko missään V12 W140:ssa kyseistä jousitusta/kyseistä osaa, vai onko vain R129:stä löydettävissä? Jos tiedätte jotain hyviä purkaamoja, laittakaa linkkiä niin laitan kyselyä eteenpäin!

Uuden hinta lähentelee 2000€, joten se ei ole ensimmäinen vaihtoehto! :)
patzo
Viestit: 7
Liittynyt: 11.3.2014 7:21
Paikkakunta: Helsinki

R129 ADS I jakoventtiili

Viesti Kirjoittaja patzo »

Kuvan osa on syyskuuhun 1995 asti käytetty ADS I (Adaptive Damping System) jakoventtiili. ADS oli 600SL/SL600 vakiona ja lisävaruste muissa R129 malleissa; osanumeron perusteella jakaja on suunniteltu nimenomaan R129:ään.

eBayn kuvassa näkyvät neljä 5mm kuusiokoloruuvia avaamalla irtoaa pelkkä venttiili/solenoidiosa ilman koko jakajan suuritöistä irrotusta autosta. Solenoidiventtiili alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotaa alemmasta tulpasta vihreän o-rengastiivisteen hapertuessa. Tilalle käy ihan standardi halpa o-rengas. Samalla kannattaa uusia ylemmän tulpan o-rengas. Öljykanavien liitospinnoissa on lisäksi joukko pienempiä o-renkaita, jotka on viisasta uusia. Koko venttiiliä ei yleensä ole tarpeen purkaa. Tulppien avaaminen vaatii kärsivällisyyttä, koska tavanomaiset työkalut eivät niihin sovi.

Mutta viestistäsi saa käsityksen, että venttiilisi vuotaa jostain muualta - mistä?

Toinen ADS:n piirre on jousipallojen typpikaasun vähittäinen karkaaminen ja teräspallon sisällä olevan kumikalvon puhkeaminen lopulta, jolloin jousesta tulee kivikova. Kyseessä on ominaisuus, nestepallot kun kestävät tyypillisesti 5-10 vuotta. Kaikki neljä kaasujousipalloa maksavat tarvikkeena alle 500e. Soveliailla työkaluilla pallojen vaihtaminen on suoraviivaista, paitsi pakoputki hankaloittaa vasempaan takapalloon käsiksi pääsyä. Citroen on tunnetuin tämän rakenteen käyttäjä, mutta myös mm. Daimler-Benz, Jaguar ja Rolls Royce sitä tarjosivat. Ks. http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... -main.html

Toivottavasti ADS-venttiilisi on jo kunnossa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129, sedan, coupe, avo”