Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Valvoja: Kaapo
Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Vieläköhän tästä aiheesta uskaltaa avata topic:n....
Hommasin tosiaan vuosi sitten (kesä 2017) R134a pullon ja täyttömittarit ja tarkan vaakan.
Sitten vaan rohkeasti opettelemaan ilmastointihommia kaikista kielloista ja varoitteluista välittämättä.
Potilaana 06 mallin S211 Siinä siis Delphin jatkuvasti pyörivä kompura, joka ei tuottanut kylmää. Ei ollut tehnyt sitä varmaan vuoteen.
Sitten kun lämpimät ilmamassat vyöryi Suomeen heinäkuussa 2018 , mersun kompura joutui oikeasti töihin niin sehän leikkasi kiinni.
Tämä siis tapahtui 2 viikkoa ensimmäisen itse suorittamani ilmastoinnin täytön jälkeen. En lisännyt öljyä koska päättelin että mihinkäpä ne sieltä
olisi karanneet, kun ei vuotoja näkynyt missään. Tämän vahvisti sekin seikka että vihreää öljyä oli selvästi näkyvissä kiinnileikanneen kompuran kaasupuolella.
Kiinnileikkaamisen syy oli se että itse mäntä mekanismin puolelta oli öljyt karanneet. Sille öljylle on kompurassa eri täyttöruuvi.
En oikein löytänyt pätevää ohjetta jolla voisi summassa
lisätä kylmäainetta vajaaseen järjestelmään.
Enkä uskaltanut alkaa kokeilemaan vaikka vähittäin lisäämällä ja lämpötiloja ja paineita seuraamalla homma olisi ehkä voinut onnistuakin.
Hommasin tyhjän R134a pullon. Sinne voin jatkossa laittaa vanhoista aineista osan talteen jos auton kompura toimii.
Mutta jos ei toimi, kuten minun tapauksessa jossa vanha kompura oli leikannut kiinni. Silloin tarvitaan ulkopuolinen kompura. Sitä tässä etsin....
Jos jollakin on myydä niin voi tarjota.
Mitäs mieltä olette järjestelmän kuivaamisesta alipaineella? Siihenhän löytyy kiinan nettikaupoista noin 100€ kompuroita.
Kun vaihdoin mersun kompuran vaihdoin samalla vain uuden kuivaimen. Laitoin myös 20ml öljyä kuivaimeeen, koska Denson mukana tullut ohje kielsi laittamasta öljyä kompuraan.
Uusi kompura on nyt toiminut 2 kuukautta, joten jollakin tavalla luullakseni tämä homma nyt kuitenkin kaikesta huolimatta onnistui.
Rahaahan tämmöiseen kokeiluun on uponnut paljon enemmän kuin sinne viralliseen ilmastointihuoltoon olis mennyt, mutta se on sivuasia. Kaikki harrastukset maksavat.
Onko muuten kuulunut juttuja venäjältä hankitusta R134a kylmäaineesta ? Siellä kuulemma hinta ei ole noussut samoin kuin täällä EU-pölhölandiassa
Hommasin tosiaan vuosi sitten (kesä 2017) R134a pullon ja täyttömittarit ja tarkan vaakan.
Sitten vaan rohkeasti opettelemaan ilmastointihommia kaikista kielloista ja varoitteluista välittämättä.
Potilaana 06 mallin S211 Siinä siis Delphin jatkuvasti pyörivä kompura, joka ei tuottanut kylmää. Ei ollut tehnyt sitä varmaan vuoteen.
Sitten kun lämpimät ilmamassat vyöryi Suomeen heinäkuussa 2018 , mersun kompura joutui oikeasti töihin niin sehän leikkasi kiinni.
Tämä siis tapahtui 2 viikkoa ensimmäisen itse suorittamani ilmastoinnin täytön jälkeen. En lisännyt öljyä koska päättelin että mihinkäpä ne sieltä
olisi karanneet, kun ei vuotoja näkynyt missään. Tämän vahvisti sekin seikka että vihreää öljyä oli selvästi näkyvissä kiinnileikanneen kompuran kaasupuolella.
Kiinnileikkaamisen syy oli se että itse mäntä mekanismin puolelta oli öljyt karanneet. Sille öljylle on kompurassa eri täyttöruuvi.
En oikein löytänyt pätevää ohjetta jolla voisi summassa
lisätä kylmäainetta vajaaseen järjestelmään.
Enkä uskaltanut alkaa kokeilemaan vaikka vähittäin lisäämällä ja lämpötiloja ja paineita seuraamalla homma olisi ehkä voinut onnistuakin.
Hommasin tyhjän R134a pullon. Sinne voin jatkossa laittaa vanhoista aineista osan talteen jos auton kompura toimii.
Mutta jos ei toimi, kuten minun tapauksessa jossa vanha kompura oli leikannut kiinni. Silloin tarvitaan ulkopuolinen kompura. Sitä tässä etsin....
Jos jollakin on myydä niin voi tarjota.
Mitäs mieltä olette järjestelmän kuivaamisesta alipaineella? Siihenhän löytyy kiinan nettikaupoista noin 100€ kompuroita.
Kun vaihdoin mersun kompuran vaihdoin samalla vain uuden kuivaimen. Laitoin myös 20ml öljyä kuivaimeeen, koska Denson mukana tullut ohje kielsi laittamasta öljyä kompuraan.
Uusi kompura on nyt toiminut 2 kuukautta, joten jollakin tavalla luullakseni tämä homma nyt kuitenkin kaikesta huolimatta onnistui.
Rahaahan tämmöiseen kokeiluun on uponnut paljon enemmän kuin sinne viralliseen ilmastointihuoltoon olis mennyt, mutta se on sivuasia. Kaikki harrastukset maksavat.
Onko muuten kuulunut juttuja venäjältä hankitusta R134a kylmäaineesta ? Siellä kuulemma hinta ei ole noussut samoin kuin täällä EU-pölhölandiassa
Viimeksi muokannut HannuS, 06.9.2018 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
20ml laitoin. MB osasta ostin PAO öljyä ISO68 lukee purkissa L11044touhottaja kirjoitti:paljoko laitoit kuivaajaan öljyä ja mitä öljyä
Täyssynteettinen kompressoriöljy väriaineella.
Aika riittoisa tuo litran purkki....
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Siinäpä se ensimmäinen juttu, minkä takia ilmastointilaitteiden huolto on luvanvaraista toimintaaHannuS kirjoitti: Kun ei vielä ollut tyhjää pulloa mihin ottaa aineet talteen niin jouduin päästelemään vanhat aineet pois.
Ei sillä, että minua häiritsisi pätkääkään asiaan vihkiytyminen ja harrastuneisuus. Varovainen saa vain olla jos tiedonhankinta on nettifoorumeiden juttujen varassa noin niinku turvallisuusnäkökulmasta....
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Miten se lupa estää päästämästä kylmäaineita ilmaan? HannuS oli tässä täysin tietoinen siitä miten kuuluisi toimia, siinä kuin luvanakin omaava olisi ollut. Ei kai lupaa myönnettäessä tarkisteta että asianomaisen omistaa tarvittavan talteenottolaitteiston?Aki P kirjoitti:
Siinäpä se ensimmäinen juttu, minkä takia ilmastointilaitteiden huolto on luvanvaraista toimintaa
Ei sillä, että minua häiritsisi pätkääkään asiaan vihkiytyminen ja harrastuneisuus. Varovainen saa vain olla jos tiedonhankinta on nettifoorumeiden juttujen varassa noin niinku turvallisuusnäkökulmasta....
Itsellä ei ole tarvetta eikä halua (kykyjä jos joku niin haluaa) opetella aihetta mutta olisi silti kiinnostavaa tietää minkälaisia ne suurimmat turvallisuusvaarat ovat. Joku luvat omaava ja nettikeskusteluihin osallistuva voisi paikata niitä aukkoja netin tiedontarjonnassa.
Ilmastointityön vaaroja tuntematta ihmetyttää vaan kuinka muut autoremontit saa itse tehdä mutta ilmastointityöt on sallittuja vain parille foorumilaiselle joilla on luvat (en viittaa Aki P:hen, hänhän taisi yllä antaa luvan DIY-osaajille). Pitäisin jotain SBC-jarruremonttia turvallisuuden kannalta paljon vaarallisempana vaikka siihen ei lupia tarvitakaan, miksei muutkin jarruremontit. Kuinka monesta mersun tyyppiviasta valitetaan turvallisuusongelmana kun samalla erilaisilla omilla korjauksilla, sähkötöillä ja mekaanisilla voi luoda samanlaisen turvallisuusriskin. Näiden korjaaminen itse on kuitenkin täysin OK kun niihin ei lupia tarvita ja ohjeitakin jaetaan meselläkin kiitettävästi.
Re: Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Onhan sitä tietoa saatavissa nykyään paljon. Aluksi kattelin amerikkalaisten you-tube videoita ja siten kyselin asiasta kolmelta tutulta jotka tekee tai ovat tehneet kylmälaitehuoltoja ammatikseen.Aki P kirjoitti:Siinäpä se ensimmäinen juttu, minkä takia ilmastointilaitteiden huolto on luvanvaraista toimintaaHannuS kirjoitti: Kun ei vielä ollut tyhjää pulloa mihin ottaa aineet talteen niin jouduin päästelemään vanhat aineet pois.
Ei sillä, että minua häiritsisi pätkääkään asiaan vihkiytyminen ja harrastuneisuus. Varovainen saa vain olla jos tiedonhankinta on nettifoorumeiden juttujen varassa noin niinku turvallisuusnäkökulmasta....
Lisäksi yksi kaveri laittoi onnistuneesti palamatonta paineilmaa kylmäaineeksi muutamaan bemariin. Siihenkin saa netistä tilattua sellaisen pullon sivusta puhkaisevan pihtityyppisen
vehkeen jolla saa sen aerosoli pullon sovitettua 1/2 tuuman mittariliittimeen.
Mulla on sellainenkin. Tuli hankittua ennen kuin sain yhtäkkiä tuon R134a pullon
Sama kaveri laittoi omaan autoonsa ilmastoinnin kaikki komponentit toisesta autosta koska omassa ei sitä ollut. Foorumeilla ei tosiaan tietoa paljon olekaan.
Kavereilta saamia tietoja yhdistelemällä loin sitten oman käsityksen homman kulusta. Muutama tiedonmuru tipahti myös Mersufoorumin
Facebook ryhmästä. Aikalailla jeesusteluksi se tietenkin siellä sitten muuten meni.
Yksi hyvä tiedonsaantipaikka on Suomen kylmäliikkeiden liiton sivu. http://www.skll.fi/www/
Tuo tyhjän pullon hommaaminen oli kyllä hankalaa kun käännyin paikallisen kaasupulloja vuokraavan ja myyvän yrityksen puoleen. Tunnettu firma jossa olen asioinut 25 vuotta...
Menin liikkeeseen ja myyjä lupaili 11kg kierrätysainepullon minulle 70€ hintaan. No minä sanoin että otan sen, ei muuta kuin laita tilaukseen.
Kerroin tarkasti mitä aion pullolla tehdä, joten siitä ei ollut epäselvää.
Seuraavalla viikolla kaveri soitti ja sanoi että pullo on tullut, ei muuta kuin hakemaan. No siellä oli sellainen julmetun iso keltainen 60kg:n pullo.
Oli puhe siitä 11kg:n pullosta, eihän mulla tuommoinen minnekään mahdu.
Noh kaveri aikoi tilata sen pienen, mutta sitten ei kuulunut mitään pariin viikkoon.
Soittelin sinne ja sitten eri myyjältä selvisikin että ei he sillä 70 € sitä myykään vaan kyse on vuokrapullosta ja se 70e on vain ensimmäisen 3kk:n vuokra. Jees. mahtavaa.
Hirveesti ei siis ollut siitä liikkeestä apua. Muutamalla googlauksella löysin sitten Helsingistä alan liikkeestä käytetyn pullon, jonka he pystyivät myymään minulle ikiomaksi.
Se tuli kiitolinjalla Ouluun. Olis löytynyt Amazonin nettikaupastakin kyllä....
Muutama myyjä toimittaa pulloja Suomeenkin
Viimeksi muokannut HannuS, 06.9.2018 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Re: Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Globaalisesti tuo ei tosiaan vaikuttanut mitään koska samaa r134 saa esim freeze75 nimellä kylmäspräynä ja sitä saa lain mukaan ruiskuttaa taivaalle (mikä tekeekin tästä ns anekauppaan vastaavaa toimintaa). Mutta tosiaan koska se tetrafluoroethene oli kylmälaitteessa sen vapaaksi päästö on ainakin rike, enempi tehdessä varmaan rikoskin eli sakkoja voi saada. Kun kotimekanikko voi vahingossa avata kylmälinjan kun luuli aukaisevansa laatikon jäähdyttäjän öljykiertoa - onko se silloin rikke/rikos vai työtapaturma. Entä törmäys johonkin ja aineet lentää pellolle.... Saivartelua.
Kun se 134 on nyt niin kallista ei tulisi mieleenkään laskea sitä taivaalle.
Jotta et saisi sakkoja, ota "tyhjä" säiliö ja imasise sinne tyhjiöön. Sitten pakasta se ja voit laskea lähes kaiken aineen autosta sinne pönttöön jos ei ole kierrätyspumppua.
Alipainetesti kannattaa systeemille tehdä diy hommana vuorokausi niin tietää vuotaako vai ei. Mulla on ainakin kolmesta autosta hävinny aineet vuorokaudessa-parissa kun automaatti on hyväksynyt pikkiriikkisen vuotavan systeemin ja täyttänyt sen.
Kun se 134 on nyt niin kallista ei tulisi mieleenkään laskea sitä taivaalle.
Jotta et saisi sakkoja, ota "tyhjä" säiliö ja imasise sinne tyhjiöön. Sitten pakasta se ja voit laskea lähes kaiken aineen autosta sinne pönttöön jos ei ole kierrätyspumppua.
Alipainetesti kannattaa systeemille tehdä diy hommana vuorokausi niin tietää vuotaako vai ei. Mulla on ainakin kolmesta autosta hävinny aineet vuorokaudessa-parissa kun automaatti on hyväksynyt pikkiriikkisen vuotavan systeemin ja täyttänyt sen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Lukee vain kylmäspräyn (jossa r134a 95%) käyttöturvallisuustiedotteenAki P kirjoitti:Siinäpä se ensimmäinen juttu, minkä takia ilmastointilaitteiden huolto on luvanvaraista toimintaaHannuS kirjoitti: Kun ei vielä ollut tyhjää pulloa mihin ottaa aineet talteen niin jouduin päästelemään vanhat aineet pois.
Ei sillä, että minua häiritsisi pätkääkään asiaan vihkiytyminen ja harrastuneisuus. Varovainen saa vain olla jos tiedonhankinta on nettifoorumeiden juttujen varassa noin niinku turvallisuusnäkökulmasta....
http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/pd ... 170629.PDF
niin on perillä tetrafluoroethenin ominaisuuksista. Suurin käytännönriski on oikeastaan paleltumavamma. Kyseistä ainetta siis voi myydä ja myydäänkin ruiskutettavaksi omissa käsissä pulloa pitäen. Toki terve järki sanoo ettei mitään kaasuja tai kemikaalihöyryjä tule hengitellä ellei ne ole suunnilleen ilmaa vastaavia pitoisuuksiltaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Juu, ei siinä mitään.
Sillä vaan arvelin, että kurssin alkumainigeissa mainittiin, että väärinkäytökset ko. hommissa tulkitaan rikokseksi josta voi enimmillään seurata 1-vuosi vankeutta. Siinäpä nyt sitten vaikka sitä faktaa aiheesta sitä janoaville. Ettei tulis yllätyksenä kellekään.
Ei se nyt munkaan mielestä mitään avaruustiedettä ole ikinä ollut jos vähänkään haluaa perehtyä ja ymmärtää järjestelmän toimintaperiaatteen.
Kuitenkin tukes haluaa että kaikki jotka kylmäainehommia tekee, olisivat kurssit käyneet ja rekisteröityneet ymym. Melkein yhtä kova työmaa kuin ympäristölupien hankkiminen autojen purkamiseen ja siitä raportoiminen säännöllisesti.
Aika julmalta tuntuu siihen nähden, millaiset rikolliset tätä maata nykyään johtaa laillisin keinoin. Vaalit taas tulossa ja valitaan uudet vanhat rosvot.
Sillä vaan arvelin, että kurssin alkumainigeissa mainittiin, että väärinkäytökset ko. hommissa tulkitaan rikokseksi josta voi enimmillään seurata 1-vuosi vankeutta. Siinäpä nyt sitten vaikka sitä faktaa aiheesta sitä janoaville. Ettei tulis yllätyksenä kellekään.
Ei se nyt munkaan mielestä mitään avaruustiedettä ole ikinä ollut jos vähänkään haluaa perehtyä ja ymmärtää järjestelmän toimintaperiaatteen.
Kuitenkin tukes haluaa että kaikki jotka kylmäainehommia tekee, olisivat kurssit käyneet ja rekisteröityneet ymym. Melkein yhtä kova työmaa kuin ympäristölupien hankkiminen autojen purkamiseen ja siitä raportoiminen säännöllisesti.
Aika julmalta tuntuu siihen nähden, millaiset rikolliset tätä maata nykyään johtaa laillisin keinoin. Vaalit taas tulossa ja valitaan uudet vanhat rosvot.
Re: Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että on kokonaisuuden kannalta huomattavasti vaarallisempi hommia joita saa itse tehdä ilman sen ihmeempiä juttuja. Ja monenlaista "isäkätevän"aikaansaannosta on nähty. Itseä hirvittä aika paljon nuo kun täälläpäin koululaiset keräävät luokkaretkirahoja tai junnujoukkueet sponssirahaa vaihtamalla renkaita jonku koulun tai liikkeen pihalla. Se vähän jännittää.... periaatteessa yksinkertaista hommaa . Sitten tullaan pajalle kun "oudosti joku kolisee" tai pahemmassa tapauksessa ei kiinnitetä asiaan huomiota kunnes....tähtikuljettaja kirjoitti:Miten se lupa estää päästämästä kylmäaineita ilmaan? HannuS oli tässä täysin tietoinen siitä miten kuuluisi toimia, siinä kuin luvanakin omaava olisi ollut. Ei kai lupaa myönnettäessä tarkisteta että asianomaisen omistaa tarvittavan talteenottolaitteiston?Aki P kirjoitti:
Siinäpä se ensimmäinen juttu, minkä takia ilmastointilaitteiden huolto on luvanvaraista toimintaa
Ei sillä, että minua häiritsisi pätkääkään asiaan vihkiytyminen ja harrastuneisuus. Varovainen saa vain olla jos tiedonhankinta on nettifoorumeiden juttujen varassa noin niinku turvallisuusnäkökulmasta....
Itsellä ei ole tarvetta eikä halua (kykyjä jos joku niin haluaa) opetella aihetta mutta olisi silti kiinnostavaa tietää minkälaisia ne suurimmat turvallisuusvaarat ovat. Joku luvat omaava ja nettikeskusteluihin osallistuva voisi paikata niitä aukkoja netin tiedontarjonnassa.
Ilmastointityön vaaroja tuntematta ihmetyttää vaan kuinka muut autoremontit saa itse tehdä mutta ilmastointityöt on sallittuja vain parille foorumilaiselle joilla on luvat (en viittaa Aki P:hen, hänhän taisi yllä antaa luvan DIY-osaajille). Pitäisin jotain SBC-jarruremonttia turvallisuuden kannalta paljon vaarallisempana vaikka siihen ei lupia tarvitakaan, miksei muutkin jarruremontit. Kuinka monesta mersun tyyppiviasta valitetaan turvallisuusongelmana kun samalla erilaisilla omilla korjauksilla, sähkötöillä ja mekaanisilla voi luoda samanlaisen turvallisuusriskin. Näiden korjaaminen itse on kuitenkin täysin OK kun niihin ei lupia tarvita ja ohjeitakin jaetaan meselläkin kiitettävästi.
Re: Itse tehty ilmastointi huolto/korjaus
Ei tulisi mieleenkään antaa alle 18v tuntemattoman vaihtaa renkaitani. Varsinkin jos mielenkiinto on tekniikan vastapuolella oleva urheilutoiminta.Aki P kirjoitti:Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että on kokonaisuuden kannalta huomattavasti vaarallisempi hommia joita saa itse tehdä ilman sen ihmeempiä juttuja. Ja monenlaista "isäkätevän"aikaansaannosta on nähty. Itseä hirvittä aika paljon nuo kun täälläpäin koululaiset keräävät luokkaretkirahoja tai junnujoukkueet sponssirahaa vaihtamalla renkaita jonku koulun tai liikkeen pihalla. Se vähän jännittää.... periaatteessa yksinkertaista hommaa . Sitten tullaan pajalle kun "oudosti joku kolisee" tai pahemmassa tapauksessa ei kiinnitetä asiaan huomiota kunnes....tähtikuljettaja kirjoitti:Miten se lupa estää päästämästä kylmäaineita ilmaan? HannuS oli tässä täysin tietoinen siitä miten kuuluisi toimia, siinä kuin luvanakin omaava olisi ollut. Ei kai lupaa myönnettäessä tarkisteta että asianomaisen omistaa tarvittavan talteenottolaitteiston?Aki P kirjoitti:
Siinäpä se ensimmäinen juttu, minkä takia ilmastointilaitteiden huolto on luvanvaraista toimintaa
Ei sillä, että minua häiritsisi pätkääkään asiaan vihkiytyminen ja harrastuneisuus. Varovainen saa vain olla jos tiedonhankinta on nettifoorumeiden juttujen varassa noin niinku turvallisuusnäkökulmasta....
Itsellä ei ole tarvetta eikä halua (kykyjä jos joku niin haluaa) opetella aihetta mutta olisi silti kiinnostavaa tietää minkälaisia ne suurimmat turvallisuusvaarat ovat. Joku luvat omaava ja nettikeskusteluihin osallistuva voisi paikata niitä aukkoja netin tiedontarjonnassa.
Ilmastointityön vaaroja tuntematta ihmetyttää vaan kuinka muut autoremontit saa itse tehdä mutta ilmastointityöt on sallittuja vain parille foorumilaiselle joilla on luvat (en viittaa Aki P:hen, hänhän taisi yllä antaa luvan DIY-osaajille). Pitäisin jotain SBC-jarruremonttia turvallisuuden kannalta paljon vaarallisempana vaikka siihen ei lupia tarvitakaan, miksei muutkin jarruremontit. Kuinka monesta mersun tyyppiviasta valitetaan turvallisuusongelmana kun samalla erilaisilla omilla korjauksilla, sähkötöillä ja mekaanisilla voi luoda samanlaisen turvallisuusriskin. Näiden korjaaminen itse on kuitenkin täysin OK kun niihin ei lupia tarvita ja ohjeitakin jaetaan meselläkin kiitettävästi.
No, itse kyllä vaihdoin isäukon ja naapurin papan renkaat rippikouluikäisestä lähtien. Mutta en sentään laittanut muttereita väärinpäin kuten amiksella olivat tehneet työkaverille - kiiltävä kartio oli ollut hienomman näköinen ulospäin näkyessään renkaanvaihtajan mielestä...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ehkä hieman sivuun menty alkuperäisestä aiheestaja, joskin autoilun turvallisuudesta kannattaa aina puhua. Varsinki silloin kun nämä ns. asentajat tarjoavat apuaan ja vieläpä maksusta. Enemmän ilmaston kannalta tuhoa aiheuttavat nämä ilmastoinnin täyttöhuoltoa suorittavat liikkeet joiden ammattitaito riittää ainoastaan huoltolaitteen liittäminen auton järjestelmään ja sitten rahat pois. Jos asiakas menee parin kolmen viikon päästä valittamaan ilmastointilaitteesta joka ei enään toimi, lyödään paperi joka osoittaa että kyllä se on ollut kunnossa testatessa, vika on varmaan tullut sen jälkeen. Näihin ja vielä paljon villimpiin korjaajiin tukes on alunperin halunnut puuttua, puhumattakaan tapauksista joissa mistään mitään tietämätön työntekijä on pantu korjaamaan ilmastointikonetta saaden siinä sivussa kymäaineet päin naamaa. Aika moni täälläkin tietää minkälainen on jälki, ja mikä on vakuutusyhtiön kanta tällaiseen toimintaan.
Mielestäni jos mersumies korjaa harrastuksena autoaan sen ilmastolle aiheuttama uhka on hyttysen pieru saharassa vaikka kylmäaine livahtaakin joskus pihalle.
Antakaa vain hyvät osaajat neuvoja, niistä olemme hyvin kiitollisia
Toivottavasti ei ollut liian sekava vuodatus
Mielestäni jos mersumies korjaa harrastuksena autoaan sen ilmastolle aiheuttama uhka on hyttysen pieru saharassa vaikka kylmäaine livahtaakin joskus pihalle.
Antakaa vain hyvät osaajat neuvoja, niistä olemme hyvin kiitollisia
Toivottavasti ei ollut liian sekava vuodatus