SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Valvoja: Kaapo
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Rakentelin tuohin omaan potilaaseen ON-OFF-ON katkaisijan M16/32 moottorin syöttöpiuhoihin. Laitoin niihin myös virran suuntaa osoittavat LED:t.
Se tosiaankin käyttää startin jälkeen noin 5s jännitettä päällä ja sammuttaessa auton se sulkee sen kääntämällä polariteetin.
Sain tuolla kytkimellä sellaisen tilan aikaan jolloin ajaessa venttiili pysyy kiinni.
Nyt se ei enään mene jumi tilaan, mutta ei tietenkään puhalla aamuisin muuta kuin kylmää. Se ei näyttäisi yrittävän avata sitä uudelleen vaikka tulisi lämpimän tarvetta
Miten oireilee ne autot joissa vesiventtiili on jumissa? Muistelen että niitä ovat jotkut vaihtaneet W211 korin autoihin. Olisko mulla nyt osittainen jumitila tuossa venttiilissä joka saa aikaan sen että kenno onkin kuuma ja softa sekoaa kun sen ei pitäisi olla kuuma tai päinvastoin.
Se tosiaankin käyttää startin jälkeen noin 5s jännitettä päällä ja sammuttaessa auton se sulkee sen kääntämällä polariteetin.
Sain tuolla kytkimellä sellaisen tilan aikaan jolloin ajaessa venttiili pysyy kiinni.
Nyt se ei enään mene jumi tilaan, mutta ei tietenkään puhalla aamuisin muuta kuin kylmää. Se ei näyttäisi yrittävän avata sitä uudelleen vaikka tulisi lämpimän tarvetta
Miten oireilee ne autot joissa vesiventtiili on jumissa? Muistelen että niitä ovat jotkut vaihtaneet W211 korin autoihin. Olisko mulla nyt osittainen jumitila tuossa venttiilissä joka saa aikaan sen että kenno onkin kuuma ja softa sekoaa kun sen ei pitäisi olla kuuma tai päinvastoin.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Perus ilmastoinnilla alkaa tulla vain kylmää, kun vesiventtiili jumittaa. Nelialueilmastoinnilla alkaa tulla vain kuumaa ainakin taakse, en ole varma miten etuosaan.
wiimax.fi
- Jari Nysten
- Viestit: 390
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Mulla oli prefacessa vesiventtiili jumissa, niin takana tuli pelkkää kuumaa, edessä sai säädeltyä. 4-alue.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Vaihdoin kuitenkin sen vesiventtiilin. Ei ollut vaikutusta. Edelleen tulee ne samat läppähälytykset. Kaikkia moottoreita voi kyllä Starilla ohjailla aivan normaalisti ja ne ajavat päätyihin. Mutta olisko se kuitenkin siellä läppä puolella tuo ongelma?
Samoin lämpötila-anturit antavat kaikki oikeaa lukemaa koko ajan. Paitsi silloin kun jumi tila on päällä niin silloin Starikaan ei saa mitään tietoa mitä siellä on meneillään.
Olen käyttänyt siis Espanjasta tilamaani lämppärin ohjausyksikköä paikoillaan mutta sama ongelma oli senkin kanssa
PTC lämmittimen olen ottanut pois käytöstä kokonaan, koska yli puolet sen vastuksista oli jo rikki.
Luin WIS ohjeista että siellä on jokin sisäilman kosteutta poistava manööveri jonka lämmityslaite suorittaa automaatisesti. Se lämmittää ja jäähdyttää sisäkierrolla olevaa ilmaa ja poistaa siitä kosteutta sillä tavalla. Tätä se tekee juuri siinä 5-8 minuutin kohdalla liikkeelle lähdöstä laskien.
Sen kohdalla ajallisesti tuo jumiin menemis ilmiö myös tapahtuu ja sitten kun se ajanjakso on ohi, kaikki toimii taas normaalisti.
Laitoin tuon WIS tulostetun selosteen tuonne liitteeksi jpg:nä kun alkuperäistä pdf:ää ei voinut laittaa. Mullahan on siis tuo type_2 lämmönsäätö yksikkö tuossa piikkikeulassa eli facelifti mallissa
Samoin lämpötila-anturit antavat kaikki oikeaa lukemaa koko ajan. Paitsi silloin kun jumi tila on päällä niin silloin Starikaan ei saa mitään tietoa mitä siellä on meneillään.
Olen käyttänyt siis Espanjasta tilamaani lämppärin ohjausyksikköä paikoillaan mutta sama ongelma oli senkin kanssa
PTC lämmittimen olen ottanut pois käytöstä kokonaan, koska yli puolet sen vastuksista oli jo rikki.
Luin WIS ohjeista että siellä on jokin sisäilman kosteutta poistava manööveri jonka lämmityslaite suorittaa automaatisesti. Se lämmittää ja jäähdyttää sisäkierrolla olevaa ilmaa ja poistaa siitä kosteutta sillä tavalla. Tätä se tekee juuri siinä 5-8 minuutin kohdalla liikkeelle lähdöstä laskien.
Sen kohdalla ajallisesti tuo jumiin menemis ilmiö myös tapahtuu ja sitten kun se ajanjakso on ohi, kaikki toimii taas normaalisti.
Laitoin tuon WIS tulostetun selosteen tuonne liitteeksi jpg:nä kun alkuperäistä pdf:ää ei voinut laittaa. Mullahan on siis tuo type_2 lämmönsäätö yksikkö tuossa piikkikeulassa eli facelifti mallissa
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Mulla on tarkotus ensviikolla vaihtaa se vesiventtiili. Toiminta on enenevässä määrin muuttunu sellaiseksi että aamulla startista eka puolituntia ei puhalla mitään ja hohkaa kylmää. Sitten alkaa toimia normaalisti (joskus muutaman minuuti ajan sammuilee ja käynnistyy muutaman sekunnin pätkissä kunnes alkaa toimia oikein)
Raivostuttava vika, ja näemmä vesiventtiilin vaihtokaan ei tuone muutosta
Lähipiirissä melko monta 211 mersua ollu tai on edelleen, muutama paljonkin ajettu ja pitkällä omistuksella... eikä kellään ollu ikinä mitää häikkää lämmityslaitteessa
Raivostuttava vika, ja näemmä vesiventtiilin vaihtokaan ei tuone muutosta
Lähipiirissä melko monta 211 mersua ollu tai on edelleen, muutama paljonkin ajettu ja pitkällä omistuksella... eikä kellään ollu ikinä mitää häikkää lämmityslaitteessa
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Eipä vesiventtiilin vaihto asiaa miksikään muuttanu, mikä ny oli odotettavissakin. Tympiä auto, ei mersulta tunnu enää yhtään. Lähinnä alkanu ärsyttään koko laitos. Kaksi vikaa jotka ei ropaamalla ja osia vaihtamalla muutu. Toinen on ohjaustehostimen toiminta, välillä pelaa, välillä ei oikealle kääntäessä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Terve!
OT:
Tuo kosteudenpoisto toimii omien kokemuksien pohjalta niin, että ilmastointi alkaa jäähdyttää heti käynnistyksestä ja sitten menee pois päältä Hannun mainitseman muutaman minuutin päästä, vaikka ilmastointi on pois päältä. Kostealla kelillä ajaessa tuolloin tohahtaa laseihin huurua, ja kun kompressori oli rikki, niin se rohisi aluksi ja sitten hiljeni, kun toiminto meni pois päältä.
Tämä toki pre-faceliftin 4-aluekylmästöinnin kanssa...
t.
Risto
OT:
Tuo kosteudenpoisto toimii omien kokemuksien pohjalta niin, että ilmastointi alkaa jäähdyttää heti käynnistyksestä ja sitten menee pois päältä Hannun mainitseman muutaman minuutin päästä, vaikka ilmastointi on pois päältä. Kostealla kelillä ajaessa tuolloin tohahtaa laseihin huurua, ja kun kompressori oli rikki, niin se rohisi aluksi ja sitten hiljeni, kun toiminto meni pois päältä.
Tämä toki pre-faceliftin 4-aluekylmästöinnin kanssa...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Eikö näissä ilmastointivioissa dianostiikka näytä mitään? Näähän on kuitenkin väyläohjattuja niin se vika voi olla ihan mikä tahansa komponentissa. Mulla esim sotki nokkapellissä oleva aurinkotutka ilmastoinnin toimintaa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Ootteko löytäny näistä jotain vikaa? Itellä jotain samankaltaista mutta astetta vakavempi vika. Ostin auton mittaristo ja ilmastointipaneeli pimeänä ja poltti jatkuvasti f64 sulaketta. Aikani näpräsin irti kaikkea mitä tuo sulake syöttää ja kun ilmastoinnin paneelista irroittaa (ilmeisesti) väyläjohdon mikä menee kaikille ilmansäätöläpille niin loppuu sulakkeen poksahtelu ja mittaristo ja paneeli toimii, mutta säädöt tietenkään ei paljoa vaikuta. Käry tuli kuskinpuolelta jostaki radion vasemmalta puolen mun mielestä kun 10a sulaketta kokeilin
Eli varmaan joku säätömoottoreista oikarissa. Luulen että nuo teidänkin viat johtuu säätömoottoreista tai niiden vivustoista. Onko kellään kuvaa missä ja kuinka monta noita on?
Nyt pitäis yks kerrallaan irroitella ja katsoa millon ei enää sulake pala. Ei vaan taida olla ihan pikkujuttu
Edit: ja koodeja en pääse lukemaan kun paneeli menee pimeäksi heti kun väyläjohdon lyö kiinni
Eli varmaan joku säätömoottoreista oikarissa. Luulen että nuo teidänkin viat johtuu säätömoottoreista tai niiden vivustoista. Onko kellään kuvaa missä ja kuinka monta noita on?
Nyt pitäis yks kerrallaan irroitella ja katsoa millon ei enää sulake pala. Ei vaan taida olla ihan pikkujuttu
Edit: ja koodeja en pääse lukemaan kun paneeli menee pimeäksi heti kun väyläjohdon lyö kiinni
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Mikä auto? Eli ainakin pitäisi tietää kumpi ilmastointi.190Diesel kirjoitti: ↑20.10.2022 22:35 Ootteko löytäny näistä jotain vikaa? Itellä jotain samankaltaista mutta astetta vakavempi vika. Ostin auton mittaristo ja ilmastointipaneeli pimeänä ja poltti jatkuvasti f64 sulaketta. Aikani näpräsin irti kaikkea mitä tuo sulake syöttää ja kun ilmastoinnin paneelista irroittaa (ilmeisesti) väyläjohdon mikä menee kaikille ilmansäätöläpille niin loppuu sulakkeen poksahtelu ja mittaristo ja paneeli toimii, mutta säädöt tietenkään ei paljoa vaikuta. Käry tuli kuskinpuolelta jostaki radion vasemmalta puolen mun mielestä kun 10a sulaketta kokeilin
Eli varmaan joku säätömoottoreista oikarissa. Luulen että nuo teidänkin viat johtuu säätömoottoreista tai niiden vivustoista. Onko kellään kuvaa missä ja kuinka monta noita on?
Nyt pitäis yks kerrallaan irroitella ja katsoa millon ei enää sulake pala. Ei vaan taida olla ihan pikkujuttu
Edit: ja koodeja en pääse lukemaan kun paneeli menee pimeäksi heti kun väyläjohdon lyö kiinni
Saathan koodit luettua jos lin-väylä on irti, tuskin CAN-väylää irrotit kun puhuit säätöläpille menevästä johdosta.
Erikoista kyllä jos sulake palaa LIN-väylän takana olevien komponenttien takana kun paneelin pitäisi hoitaa virranrajoitus sähköisesti. Taitaa joutua irrottelemaan ainakin sen liittimen mistä käry tuntui nousevan.
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
S211-04 näytöllinen ilmastoinnin paneeli ja takana oma paneeli lämpötilan säädölle. En nyt saa kuvaa tähän mutta pieni liitin ilmastointipaneelin takaa lähimpänä kuskia jätin irti silloin tulee vaan vikakoodiksi ilmastointiväylän tietoliikennevika ei mitään muuta. Olin netistä katsovinani että tuo menee vaan noille kaikille säätömoottoreille, vaan olis kiva tietää missä ne siellä autossa on että pääseekö käsiks purkamatta kojelautaatähtikuljettaja kirjoitti: ↑21.10.2022 8:35Mikä auto? Eli ainakin pitäisi tietää kumpi ilmastointi.190Diesel kirjoitti: ↑20.10.2022 22:35 Ootteko löytäny näistä jotain vikaa? Itellä jotain samankaltaista mutta astetta vakavempi vika. Ostin auton mittaristo ja ilmastointipaneeli pimeänä ja poltti jatkuvasti f64 sulaketta. Aikani näpräsin irti kaikkea mitä tuo sulake syöttää ja kun ilmastoinnin paneelista irroittaa (ilmeisesti) väyläjohdon mikä menee kaikille ilmansäätöläpille niin loppuu sulakkeen poksahtelu ja mittaristo ja paneeli toimii, mutta säädöt tietenkään ei paljoa vaikuta. Käry tuli kuskinpuolelta jostaki radion vasemmalta puolen mun mielestä kun 10a sulaketta kokeilin
Eli varmaan joku säätömoottoreista oikarissa. Luulen että nuo teidänkin viat johtuu säätömoottoreista tai niiden vivustoista. Onko kellään kuvaa missä ja kuinka monta noita on?
Nyt pitäis yks kerrallaan irroitella ja katsoa millon ei enää sulake pala. Ei vaan taida olla ihan pikkujuttu
Edit: ja koodeja en pääse lukemaan kun paneeli menee pimeäksi heti kun väyläjohdon lyö kiinni
Saathan koodit luettua jos lin-väylä on irti, tuskin CAN-väylää irrotit kun puhuit säätöläpille menevästä johdosta.
Erikoista kyllä jos sulake palaa LIN-väylän takana olevien komponenttien takana kun paneelin pitäisi hoitaa virranrajoitus sähköisesti. Taitaa joutua irrottelemaan ainakin sen liittimen mistä käry tuntui nousevan.
W211 HVAC lin.JPG
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Aika lailla sama tuollekin, enemmän säätömoottoreita. Melkoisesti puuhaa useimpiin käsiksi pääsyyn, varsinkin vaihtoon.190Diesel kirjoitti: ↑21.10.2022 17:22
S211-04 näytöllinen ilmastoinnin paneeli ja takana oma paneeli lämpötilan säädölle. En nyt saa kuvaa tähän mutta pieni liitin ilmastointipaneelin takaa lähimpänä kuskia jätin irti silloin tulee vaan vikakoodiksi ilmastointiväylän tietoliikennevika ei mitään muuta. Olin netistä katsovinani että tuo menee vaan noille kaikille säätömoottoreille, vaan olis kiva tietää missä ne siellä autossa on että pääseekö käsiks purkamatta kojelautaa
Viimeksi muokannut tähtikuljettaja, 22.10.2022 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Joo, löysin vanhan kuitin korjaamolta missä oli luettu koodit ja oli silloin ainakin ilmastoinnissa koodi 9598 sähkömoottori huurteenpoistoläppä vasen, mekaaninen vika. Niin ehkä sen tutkimisella pitäs aloittaa kun sieltä jostakin nous savukin. Hitto ku sais vaan kuvan missä tuolla se ontähtikuljettaja kirjoitti: ↑21.10.2022 19:09Aika lailla sama tuollekin, enemmän säätömoottoreita. Melkoisesti puuhaa useimpiin käsiksi pääsyyn, varsinkin vaihtoon.190Diesel kirjoitti: ↑21.10.2022 17:22
S211-04 näytöllinen ilmastoinnin paneeli ja takana oma paneeli lämpötilan säädölle. En nyt saa kuvaa tähän mutta pieni liitin ilmastointipaneelin takaa lähimpänä kuskia jätin irti silloin tulee vaan vikakoodiksi ilmastointiväylän tietoliikennevika ei mitään muuta. Olin netistä katsovinani että tuo menee vaan noille kaikille säätömoottoreille, vaan olis kiva tietää missä ne siellä autossa on että pääseekö käsiks purkamatta kojelautaa
Kuvaa ei saakaan enää mukaan kun liitetiedostojen maksimi täynnä.
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Pitäisi onnistua nyt.tähtikuljettaja kirjoitti: ↑21.10.2022 19:09 ............
Kuvaa ei saakaan enää mukaan kun liitetiedostojen maksimi täynnä.
wiimax.fi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Olisko M2/8? Googlella jotain tietoa dokkarista: ar83.10-p-2004t.190Diesel kirjoitti: ↑22.10.2022 10:26
Joo, löysin vanhan kuitin korjaamolta missä oli luettu koodit ja oli silloin ainakin ilmastoinnissa koodi 9598 sähkömoottori huurteenpoistoläppä vasen, mekaaninen vika. Niin ehkä sen tutkimisella pitäs aloittaa kun sieltä jostakin nous savukin. Hitto ku sais vaan kuvan missä tuolla se on
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Pitääpä tuo tarkastaa oisko ollut tuo mikä näkyi mittariston ku irrotti. Kiitti tiedoistatähtikuljettaja kirjoitti: ↑22.10.2022 15:06Olisko M2/8? Googlella jotain tietoa dokkarista: ar83.10-p-2004t.190Diesel kirjoitti: ↑22.10.2022 10:26
Joo, löysin vanhan kuitin korjaamolta missä oli luettu koodit ja oli silloin ainakin ilmastoinnissa koodi 9598 sähkömoottori huurteenpoistoläppä vasen, mekaaninen vika. Niin ehkä sen tutkimisella pitäs aloittaa kun sieltä jostakin nous savukin. Hitto ku sais vaan kuvan missä tuolla se on
W211 M2_8.JPG
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Noniin, rupesin tuossa miettiin etteihän väylästä voi savua tulla, ei varmaan riitä virta. Niin tutkin tuota lisälämmitin vastusta ja siellä näkyy sulanutta muovia. Kokeilen jättää vastuksen paksun plussan irti ja väyläliittimen siitä. Haittaneeko tuo minkään muun toimintaa vaikka jättää pois vastukset?
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Nyt näyttää selkenevän tämä lämmityslaitteen kooma vika
Tilasin Saksasta käytetyn lämmityslaitteen Klimakasten. Auto dog nimisestä firmasta (auto koira)
rahteineen maksoi 83€ joten ei paha
Nostin sen vänkärin paikalle ja kytkin LIN väylään oman lämmityslaitteen tilalta. Poistin vikakoodit ja ei kun ajamaan ja kone kuumaksi. Ei tulleet koodit takaisin. Tuo lisälämmitin koodi 9370 tulee siksi kun olen ottanut piuhat siitä isosta vastuksesta irti. . Tämmöinen se moottori on. Näitä on kaikkiaan 6kpl. Vaihdoin sen mitä eniten käytän elikkä vasemmanpuoleisen kylmä/lämmin säätimen moottorin. Se ilmeisesti auttoi sillä nyt lämpöä pystyy säätämään ja puhallin sammuu kun sammuttaa virrat.
Kun vika oli päällä lämmityslaite sammui vasta sitten kun etu SAM otti siltä sähköt pois. Se tapahtu noin 2min 30 sekunnin kohdalla. Tuo moottori sijaitsee lähellä tuulilasin alareunaa ja sen takia joutuu irroittamaan kojetaulun yläosan. Se homma taas vaatii mittarin ja sivutolppien verhoilun irroituksen. Kulmaikkunaan menevät suuttimet on jotenkin ihmeellisesti kiinnitetty isoon peitteeseen ja niitä ei kannata irroittaa, eikä sitä tarvikaan tehdä. Mulla meni toinen rikki, mutta ei pahasti. Voi kolvata kasaan. Pari kiinnikettä murtui.
Kuva moottorin sijainnista paikallaan. Vaihdoin moottorin tuosta Saksan lämmityslaitteesta joka oli parisen vuotta uudempi kuon minun.
Ei nuot moottorit uutenakaan varmaan kovin kalliita ole. Romikset näyttää myyvän niitä 10€ hintaan. Starilla ei tuo vika ei minun mielestä selviä, sillä viallinen moottori toimii aina joskus ja sitten vaikka kun se vika menee päälle Stari ohjaa sitä onnellisen tietämättömänä. Kaikki toimii loistavasti. Mutta kun lähtee ajamaan niin hälytykset tulee heti kaikki päälle.
Tilasin Saksasta käytetyn lämmityslaitteen Klimakasten. Auto dog nimisestä firmasta (auto koira)
rahteineen maksoi 83€ joten ei paha
Nostin sen vänkärin paikalle ja kytkin LIN väylään oman lämmityslaitteen tilalta. Poistin vikakoodit ja ei kun ajamaan ja kone kuumaksi. Ei tulleet koodit takaisin. Tuo lisälämmitin koodi 9370 tulee siksi kun olen ottanut piuhat siitä isosta vastuksesta irti. . Tämmöinen se moottori on. Näitä on kaikkiaan 6kpl. Vaihdoin sen mitä eniten käytän elikkä vasemmanpuoleisen kylmä/lämmin säätimen moottorin. Se ilmeisesti auttoi sillä nyt lämpöä pystyy säätämään ja puhallin sammuu kun sammuttaa virrat.
Kun vika oli päällä lämmityslaite sammui vasta sitten kun etu SAM otti siltä sähköt pois. Se tapahtu noin 2min 30 sekunnin kohdalla. Tuo moottori sijaitsee lähellä tuulilasin alareunaa ja sen takia joutuu irroittamaan kojetaulun yläosan. Se homma taas vaatii mittarin ja sivutolppien verhoilun irroituksen. Kulmaikkunaan menevät suuttimet on jotenkin ihmeellisesti kiinnitetty isoon peitteeseen ja niitä ei kannata irroittaa, eikä sitä tarvikaan tehdä. Mulla meni toinen rikki, mutta ei pahasti. Voi kolvata kasaan. Pari kiinnikettä murtui.
Kuva moottorin sijainnista paikallaan. Vaihdoin moottorin tuosta Saksan lämmityslaitteesta joka oli parisen vuotta uudempi kuon minun.
Ei nuot moottorit uutenakaan varmaan kovin kalliita ole. Romikset näyttää myyvän niitä 10€ hintaan. Starilla ei tuo vika ei minun mielestä selviä, sillä viallinen moottori toimii aina joskus ja sitten vaikka kun se vika menee päälle Stari ohjaa sitä onnellisen tietämättömänä. Kaikki toimii loistavasti. Mutta kun lähtee ajamaan niin hälytykset tulee heti kaikki päälle.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Onpa hieno juttu että tuo alkaa selvitä. Hyvä konsti kokeilla koko lämmityslaitteella
wiimax.fi
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Minullakin tämä ongelma taisi lopulta selvitä ja ratketa. Auto oli kolme reissua paikallisen autosähköspecialistin rassattavana starin nokassa. Vikakoodia oli monenlaista ilmastoinnin suhteen ja hän niitä alkoi eliminoida loogisen päättelyn ja osavaihdon helppouden perusteella. Eli ei auttanu osien uusiminen järjestyksessä puhallin, etuvastus, käyttöpaneeli... joten entiset takaisin ja seuraavaksi sähköisen lisävastuksen piuha irti sieltä jostain vänkärin jalkatilan potkupanelin yläpuolen ahtauksista. Ja ymmärtääkseni tämän disablointi. Nyt se on pelannu kuten kuuluu ainakin toistaiseksi.
Myös vesiventtiilin poika vaihto aiemmin. Poika avasi vanhan ja se moottori oli totaalisen hapettunu, töhnässä ja ruosteessa.
Yhden vähän vastaavan keissin oli jokunen vuosi sitten ratkassu samalai, jos oikein ymmärsin, mutta siinä oireilu oli ollu erityyppinen, tais olla niin laite oli jääny päälle ittekseen vaikka avaimet taskussa yms.
Olin erityisen helpottunu autoa hakiessa ja laskua maksaessa kun vain tehdystä työstä maksoin koska mitään ei lopulta uusittu, ainoastaan eliminoitiin yksi "valtavan kokonen" sähkövastus jonka tehtävänä hetimiten käynnistyksestä tuottaa lämpöä tuulilasia sulattaan. Onkohan tämä lisävastus (jonka vaihtaminen vissiin anheeton jobi) jokin lisävaruste vai vakiona kaikissa. Kummallista jos näin harvinainen ongelman aiheuttaja ettei foorumilta oo löytyny juuri tämän enempää
Myös vesiventtiilin poika vaihto aiemmin. Poika avasi vanhan ja se moottori oli totaalisen hapettunu, töhnässä ja ruosteessa.
Yhden vähän vastaavan keissin oli jokunen vuosi sitten ratkassu samalai, jos oikein ymmärsin, mutta siinä oireilu oli ollu erityyppinen, tais olla niin laite oli jääny päälle ittekseen vaikka avaimet taskussa yms.
Olin erityisen helpottunu autoa hakiessa ja laskua maksaessa kun vain tehdystä työstä maksoin koska mitään ei lopulta uusittu, ainoastaan eliminoitiin yksi "valtavan kokonen" sähkövastus jonka tehtävänä hetimiten käynnistyksestä tuottaa lämpöä tuulilasia sulattaan. Onkohan tämä lisävastus (jonka vaihtaminen vissiin anheeton jobi) jokin lisävaruste vai vakiona kaikissa. Kummallista jos näin harvinainen ongelman aiheuttaja ettei foorumilta oo löytyny juuri tämän enempää
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Eikö se ptc-vastus ole lie kaikissa näissä.
Toimiessaan mukava varsinkin egr-off ohjelmoidussa kun diiselikone ei lämpene tyhjäkäynnillä oikeastaan ollenkaan.
Toimiessaan mukava varsinkin egr-off ohjelmoidussa kun diiselikone ei lämpene tyhjäkäynnillä oikeastaan ollenkaan.
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Nyt pakkasilla kyllä huomaa, ettei se vastus ole käytössä ja menee tovi ajellessa ennenkö lämmintä pukkaa. En oo esilämmittäny ku yli -15 pakkasilla, jos sillonkaan. Vähä laiska semmoseen...
Mutta parempi tämä on näin ku ettei toimi koko lämmitysjörjestelmä ollenkaan, tai että kesällä puhaltaa kuumaa täysillä eikä mistään saa vehjettä hiljeneen paitsi ku sammuttaa auton, eikä aina silloinkaan
Ärsyttäviä tollaset varusteet jotka reistaillessaan sotkee koko systeemin.
Mutta parempi tämä on näin ku ettei toimi koko lämmitysjörjestelmä ollenkaan, tai että kesällä puhaltaa kuumaa täysillä eikä mistään saa vehjettä hiljeneen paitsi ku sammuttaa auton, eikä aina silloinkaan
Ärsyttäviä tollaset varusteet jotka reistaillessaan sotkee koko systeemin.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
- Jari Nysten
- Viestit: 390
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Se vastushan toimii vain kun se tuulilasille nappi painetaan päälle, eli täysi puhallus lasille+ vastus.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Ahaa. Eli sitten muistikuvat viimetalvesta kauniimpia mitä nämä kokemukset nyt antaa luulla. Miksihän sen vastuksen vika sitten sekottaa koko homman jos ainostaan sillä napilla aktivoituu. En ole monesti sitä namiskaa edes painanut.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Omien kokemuksien mukaan vastus on mukana kylmänä lähdettäessä kokoajan.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Joskus aiemmin, esim.väyrysessä sähkövastuksen käyttöä ohjattiin ilmastoinnin napilla (siinä erilainen vastuskin mutta ei sillä väliä). Jos ilmastoinnin kytki pois päältä kylmällä niin sähkövastuskin oli pois pelistä. Tulisko tästä se mielikuva että defrostilla kytkeytyy kun defrost kytkee myös ilmastoinnin. Facelift 211:ssä vastus on konffattu kytkeytymään aina kylmällä päälle kuten edellä sanottiin (tietenkin sammuu kun moottorin lämpö on riittävä). Tulisko tästä se mielikuva että defrostilla kytkeytyy kun defrost kytkee myös ilmastoinnin.
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
No näin.
Ainakin tuo minun facelifti alkaa puhaltaa haalean lämmintä melkein heti käynnistyksen jälkeen. Aivan sama oliko ilmastointi päällä tai ei, tai huurteenpoisto tms. eli ainakin tuossa se vastus on aina päällä kun kylmästä starttaa, kuten yllä jo kirjoitettiinkin.
Monessa paikassa kirjotetaan että ilmastointi pitäisi olla päällä että ptc-vastus toimii, ei tarvi.
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Faceli
Joo, mun remontti ei ollutkaan ohi sillä että vaihdoin sen vasemman puoleisen sinisen liittimen läppämoottorin. Parin päivän kuluttua temppuili taas entiseen tyyliin. Siispä etsimään toista viallista moottoria ja sehän onnistui lopulta mutta aikamoinen työmaa siitä sitten tuli.
Tuolla mun autossa on mystinen länpötila anturi mitä Saksasta tulleessa 08 vuoden lämmityslaitteessa ei ollut ollenkaan.
No se ei vaikutttanut vaikka sen jätti kytkemättä väylään. Eikä ptc vastuksen pois jättäminenkään vaikuttanut mitään. Yksi kerrallaan vaihdoin moottoreita. Viimein kiertoilman moottori joka on siellä takimmaisena osoittautui syylliseksi vikakoodeihin.
Sen kun jätti lenkistä pois se toimi moitteetta useamman päivän. Siitä kuitenkin tulee hälytys, mutta se ei ole ilmeisen fataalia joten koko kapistus ei mene vikatilaan.
Siksi päätin vaihtaa senkin mutta se onkin niin vaikeassa paikassa että joutuu purkamaan koko keskikonsolin ja irroittamaan ohjauspyörän kiinnikkeistään. Ohjauspyörä oli helppo laittaa lepäämään penkille, mutta se väärinpäin olevan U kirjaimen muotoinen alumiinivalu haarukka joka on comand keskuksen takana olikin kaikkein vaikein rasti. Sen irroitus tuotti muutamia kirosanoja. Ei ole mersun mekaniikka suunnittelija käynyt tuotannossa eikä ainakaan huoltoja ikinä tekemässä suunnittelemaansa vehkeeseen. Sen verran pöljä ratkaisu on se.
En yhtään ihmettele että 211 sarjan lämmityslaitteen PTC vastuksen vaihto teettää Wetterilläkin 10 tunnin työn. Siinähän täytyy irroittaa koko lämmityslaite, laskea nesteet pois ja tyhjentää kylmäaineet. Silloin ei tarvitse em. U-tukea irroittaa lämmityslaitteesta, vaan koko systeemin poikittais palkkeineen voi nostaa auton sisältä pois.
Nyt toimii loistavasti. Jännittää vaan tietenkin se että vaihdettu kiertoilman moottorikaan ei ole uusi vaan vain pari vuotta uudempi kuin mun alkuperäiset moottorit.
Noh, kyllähän tuon vaihdon nyt jo tekee, kun kerran on harjoitellut.
Sen huomasin myös että niissä läppämoottoreissa on jonkinlainen momentin seuranta. Mekaniikastaan irrallaan oleva moottori antaa vikakoodin jonka perusteella Star sanoo että siellä on mekaaninen vika.
Moottorit ovat kaikki samanlaisia. Liittimessä,oleva lovetus määrää sen paikan osoitteen mihin kyseinen moottori kuuluu.
Ja mullahan se punainen liitin siellä takana ohjaa juurikin kiertoilma läppää.
Kuvassa kaksi liitintä vasemman ja oikean lämmön säätimen moottoreille menevät liittimet Avasin yhden moottorin ja siellä on BEHRIN teettämä LIN väylä vastaanotin ja moottorin ohjain. Kuva mystisestä anturista jonne LIN väylä myös menee tuossa mun -06 mallissa. Se ei ole minulla nyt kytkettynä, mutta ei sen poissaolo näytä mitään haittaavankaan. En ainakaan vielä löytänyt starista sen puutteesta herjaavaa vikailmoitusta. Se on raitisilma suodattimen ja puhaltimen välissä. Sininen sovite ympärillään.
Tuolla mun autossa on mystinen länpötila anturi mitä Saksasta tulleessa 08 vuoden lämmityslaitteessa ei ollut ollenkaan.
No se ei vaikutttanut vaikka sen jätti kytkemättä väylään. Eikä ptc vastuksen pois jättäminenkään vaikuttanut mitään. Yksi kerrallaan vaihdoin moottoreita. Viimein kiertoilman moottori joka on siellä takimmaisena osoittautui syylliseksi vikakoodeihin.
Sen kun jätti lenkistä pois se toimi moitteetta useamman päivän. Siitä kuitenkin tulee hälytys, mutta se ei ole ilmeisen fataalia joten koko kapistus ei mene vikatilaan.
Siksi päätin vaihtaa senkin mutta se onkin niin vaikeassa paikassa että joutuu purkamaan koko keskikonsolin ja irroittamaan ohjauspyörän kiinnikkeistään. Ohjauspyörä oli helppo laittaa lepäämään penkille, mutta se väärinpäin olevan U kirjaimen muotoinen alumiinivalu haarukka joka on comand keskuksen takana olikin kaikkein vaikein rasti. Sen irroitus tuotti muutamia kirosanoja. Ei ole mersun mekaniikka suunnittelija käynyt tuotannossa eikä ainakaan huoltoja ikinä tekemässä suunnittelemaansa vehkeeseen. Sen verran pöljä ratkaisu on se.
En yhtään ihmettele että 211 sarjan lämmityslaitteen PTC vastuksen vaihto teettää Wetterilläkin 10 tunnin työn. Siinähän täytyy irroittaa koko lämmityslaite, laskea nesteet pois ja tyhjentää kylmäaineet. Silloin ei tarvitse em. U-tukea irroittaa lämmityslaitteesta, vaan koko systeemin poikittais palkkeineen voi nostaa auton sisältä pois.
Nyt toimii loistavasti. Jännittää vaan tietenkin se että vaihdettu kiertoilman moottorikaan ei ole uusi vaan vain pari vuotta uudempi kuin mun alkuperäiset moottorit.
Noh, kyllähän tuon vaihdon nyt jo tekee, kun kerran on harjoitellut.
Sen huomasin myös että niissä läppämoottoreissa on jonkinlainen momentin seuranta. Mekaniikastaan irrallaan oleva moottori antaa vikakoodin jonka perusteella Star sanoo että siellä on mekaaninen vika.
Moottorit ovat kaikki samanlaisia. Liittimessä,oleva lovetus määrää sen paikan osoitteen mihin kyseinen moottori kuuluu.
Ja mullahan se punainen liitin siellä takana ohjaa juurikin kiertoilma läppää.
Kuvassa kaksi liitintä vasemman ja oikean lämmön säätimen moottoreille menevät liittimet Avasin yhden moottorin ja siellä on BEHRIN teettämä LIN väylä vastaanotin ja moottorin ohjain. Kuva mystisestä anturista jonne LIN väylä myös menee tuossa mun -06 mallissa. Se ei ole minulla nyt kytkettynä, mutta ei sen poissaolo näytä mitään haittaavankaan. En ainakaan vielä löytänyt starista sen puutteesta herjaavaa vikailmoitusta. Se on raitisilma suodattimen ja puhaltimen välissä. Sininen sovite ympärillään.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Re: SISÄPUHALTIMEN / ILMASTOINNIN ONGELMA W211 -07 "Facelif
Hei
Sain yhteydenoton koskien tätä ketjua nimellä viljam mutta en voi vastata kun ei ole yhteystietoja
-Hannu
Sain yhteydenoton koskien tätä ketjua nimellä viljam mutta en voi vastata kun ei ole yhteystietoja
-Hannu
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06