Kompura vuotaa

Valvoja: Kaapo

Vastaa Viestiin
Sakari

Kompura vuotaa

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Tänään lakkasi ilmastointi pelittämästä hiljalleen sen teho on tässä hiipunutkin jo ajan myötä.

Lampulla katselin ja kompura märkänä vihreestä öljystä eli kompura siellä vuotaa.

Uuden asennus jne nyt on ihan simppeli homma ja näinpoispäin mutta öljymäärästä olisi kysymys. Tuleeko uudessa kompurassa öljyt sisällä valmiina? Pitääkö öljyä lisätä tai mahd. Uudesta kompurastakin valuttaa öljyt pois ja laittaa uutta öljyä kun jossain luki että saattaisi olla jotain varastointiöljyä vain.

Niin ja toki öljymäärä olisi hyvä tietää jne..


Auton vuosimalli on 2007 ja moottorina 320cdi


Googlen kautta löysin taulukon jonka mukaan olisi 120ml öljymäärä kokonaisuudessaan, pitääkö paikkaansa ja paljonko lisään ilmastointihuoltolaitteella öljyä kompuran vaihdon yhteydessä?
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Uuteen kompuraan pitää vaihtaa öljyt ennen kuin se laitetaan käyttöön. Yksi ilmastointihuoltomies joskus sanoi, että nyrkkisääntönä voi pitää, että saman verran uutta öljyä sisään kuin mitä varastoöljyä tulee ulos. Oikean määrän tietty saa, kun vie auton kompuran vaihdon jälkeen johonkin ilmastointihuoltoon täyttöön.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lienee luokkaa 120 ml. Kompuran mukana on ohje.
wiimax.fi
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Katsoin wissin kautta, ohje käskee lisäämään järjestelmään 20ml öljyä kompuranvaihdon yhteydessä. Tämä pätee varmaan orkkiskompuraan jossa nyt on oikeat öljyt sisällä valmiina jne(?)

Tarvikeosan kuitenkin tilasin koska se oli vain 500e kun orkkis oli 1600e..

Pitää tutkailla ne ohjeet siitä kun saan uuden osan käsiini siinä varmaan lukee sitten onko sisällä oikeat öljyt vai varastointiöljyt eikä se haitaksi tietenkään niitä ole valuttaa pois ja laittaa uudet sisälle ihan varmuuden vuoksi ja vaikkapa vielä ilmastointikoneella laittaisi senkin jälkeen vielä 30milliä.

Liika öljy on paljon pienempi paha kuin liian vähän.

Ja öljyhän ei ilmastointihuollossa poistu laitteistosta muuta kuin mitä sattuu kylmäaineen mukana tulemaan yleensä noin 10ml.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

No kyllä ne ilmastointihuollot, joissa olen omia autojani käyttänyt, ovat vaihtaneet myös kompuran öljyt. Eihän sieltä tietty kaikki tule mutta imevät pois sen mitä tulee ja lisäävät saman määrän uutta.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Kyllä se on enempi mainospuheita tuo öljynvaihto ilmastointihuollon yhteydessä. Se 10- 20 g sieltä pois tulee ja mikä tietysti laitetaan uutta tilalle.
:ope:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Typpi on varastointi aine ja ei liikaa öljyä. Kompuralle pitää olla kylmäaine aina kaasumaista, mihin öljy on sitoutunut ja paisuntaventtiilille nestemäistä.

Jos ei muuten ymmärrä, niin voi verrata kusevaan suuttimeen ja tulee mäntäpistiäinen polttomoottorin mäntään.

Kuivain vaihtoon.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Kusetusta on joo öljynvaihdot ilmastointihuolloissa. Vaihtavat ne sieltä sen about 10-20millilitraa, kun koko järjestelmään menee 1-2desiä.

Kuivain näissä kiinteenä kennossa ja kennoa en tasan vaihda kuivaimen takia, kyllä tunnin alipaineistus poistaa tarpeeksi kosteutta.

Teen nyt niin että laitan uuteen kompuraan uudet öljyt jonka jälkeen noudatan wissin ohjetta lisätä ilmastointihuoltolaitteella vielä toisel 20ml järjestelmään. Se ei varmasti ole liikaa. Kaverilla sattu näppäilyvirhe oman autonsa kohdalla ja lorautti 250milliä öljyä ja on toiminut jo pitkään moitteetta.


Tosiaan typpihän siellä varastointiaineena nyt vasta tulikin mieleeni eräs 169 a mese johon laitoin uuden kompuran leikanneen tilalle, suorastaan räjähti se suojatulppa irti kun hölläs ruuvin siitä eli typpeä oli reilusti sisällä, mutta ei ainakaan kaikilla merkeillä näin. Skodalla ainakaan vaihtaessani ole mitään painetta niissä ollut ja orkkis osia silti.


Mutta joo, kiitoksia neuvoista tiedän jo mitä teen.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kylmälaadun kupariputkissakin on tulpat päissä tai puristettu kasaa, ja typpi sisällä, mutta Skoda...

Onko tässä se samallainen kuivan kun Vitossa ja W203? Eihän se kallis ollut?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

En osaa sanoa en muista millainen kuivain oli 203 mallissa. Mutta olin ainakin katsovinani että kiinteänä kennossa.
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Jos se on sellanen keulalla poikittain oleva pötkö, niin kyllä se on vaihdettavissa. Jos taas se on sellainen patruuna kennon sisällä päädyssä, niin sekin on vaihdettavissa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Vaihdettavissa on katoin epc, mut hinta vajaa 200 joten antaa olla tunnin tyhjiö kuivaa tarpeeks.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tyhjiöinnille ei ole mitään aikarajaa, vaan ensiksi testataan tiiveys typellä ja sitten tyhjiöidään tarvittavaan alipaineeseen saakka, suhteessa ilmakehän paineeseen.
Kosteus ei ole ainut mikä tukkii kuivaimen, vaan ilman ja kosteuden mukana olevat epäpuhtaudet.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Vaikka vanha aihe onkin niin laitetaan tänne vielä vastaus miten menettelin. Uudesta kompurasta kaikki öljy pihalle, sitä tuli sen 110 milliä, wissin mukaan kompuran tilavuus 120milliä joten sen verran kompuraan uutta öljyä sisälle.

Wissin mukaan kompuran vaihdon yhteydessä 20ml uutta öljyä lisättävä huoltolaitteella.

Sitten wississä luki että vuodon sattuessa (esim putki) lisää 20ml öljyä vian korjauksen jälkeen ja jos äkillinen vuoto kuten putken räjähdys niin lisää 50ml

Missään ei lukenut kuitenkaan miten menetellään jos itse kompura on vuotanut eli kyseessä vuoto+kompuran vaihto eli karkeasti ajateltuna se 40ml pitäisi lisätä ja näin sitten menettelin+laitoin vielä 15ml öljyä lisäksi ihan vain varmuuden vuoksi koska ei siinä silloin vielä liikaa öljyä ole ja mielummin milli liikaa kuin milli liian vähän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.”