Webasto

Valvoja: Kaapo

pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Webasto

Viesti Kirjoittaja pepi »

Tuossa minun autossa (w211 E320 CDI -06 facelift) on jälkiasennettu webasto ja se on mallikohtainen. Webaston ostin eeperi.com:sta. Asensin sen ite paikoilleen tuossa kesäkuun alussa 2010 ja *:rilla ajettiin ohjelma sisään. Se vesiventtiili vaihdettiin ja sinne tuli se venttiili missä on viisi lähtöä. Koodauksen teki foorumilla tunnettu henkilö kuusen alla, Etelä-Suomessa. :D

Nyt kun olen käyttänyt webastoa niin olen mielestäni huomannut pienen puutteen toiminnassa.

Kun webasto on esilämmittänyt autoa (30 minuuttia, pakkasta n. -20) ja starttaan auton käyntiin niin lämpimän ilman sisään tuolo lakkaa, puhaltaa kylmää. Webasto on puhaltanut sisälle lämmintä, koska jää on sulanu tuulilasista osittain ja sisätilat on lämmennyt hieman. Lämpimän ilman sisään tulo alkaa kun moottori on lämmennyt yli 60 asteeseen taikka sammutan webaston heti kun lähen paikaltaan.

Kysymys: Pystyyköhän ohjelmaa muuttamaan niin, että lämmintäilmaa tulisi myös sisälle vaikka moottori olisi hieman kylmempi kuin 60 astetta? Moottori lämpiää ihan normaalisti yli 80 asteen ilman webastoakin.

Tulipa epäselevästi mutta yrittäkää saaha selevää. :D
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ohjelmathan siellä autossa on jo sisällä vai olisko jonkin boxin ohjelma vaan päivitetty? Versiokoodaus on se oleellinen tehtävä asennuksen jälkeen.

Enpä kyllä keksi miten se olisi voitu koodata virheellisesti, varsinkaan siellä kuusen alla mutta ei sittenkään vaikka olisi Veholla tehty. :)

Oletko varma että kytkennät (lähinnä letkut) on tehty oikein?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Webasto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

pepi kirjoitti: Kun webasto on esilämmittänyt autoa (30 minuuttia, pakkasta n. -20) ja starttaan auton käyntiin niin lämpimän ilman sisään tuolo lakkaa, puhaltaa kylmää. Webasto on puhaltanut sisälle lämmintä, koska jää on sulanu tuulilasista osittain ja sisätilat on lämmennyt hieman. Lämpimän ilman sisään tulo alkaa kun moottori on lämmennyt yli 60 asteeseen taikka sammutan webaston heti kun lähen paikaltaan.
Tulipa epäselevästi mutta yrittäkää saaha selevää. :D
Siis kun auton laittaa käyntiin niin lakaa puhaltamasta sisään lämmintä?
webasto sammu vai jatkaa yhä tuhinaa?
(sen pakoputkesta tulee vielä 5min
päästä kuumaa?)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Re: Webasto

Viesti Kirjoittaja pepi »

CDI203 kirjoitti:
pepi kirjoitti: Kun webasto on esilämmittänyt autoa (30 minuuttia, pakkasta n. -20) ja starttaan auton käyntiin niin lämpimän ilman sisään tuolo lakkaa, puhaltaa kylmää. Webasto on puhaltanut sisälle lämmintä, koska jää on sulanu tuulilasista osittain ja sisätilat on lämmennyt hieman. Lämpimän ilman sisään tulo alkaa kun moottori on lämmennyt yli 60 asteeseen taikka sammutan webaston heti kun lähen paikaltaan.
Tulipa epäselevästi mutta yrittäkää saaha selevää. :D
Siis kun auton laittaa käyntiin niin lakaa puhaltamasta sisään lämmintä?
webasto sammu vai jatkaa yhä tuhinaa?
(sen pakoputkesta tulee vielä 5min
päästä kuumaa?)
Kun auton käynnistää niin lämpimän ilman tuleminen loppuu. Webasto kyllä pysyy päällä, polttoainepumppu pumppaa ja tuhina käy.

Ohessa pri valokuvaa minkä ohjeiden mukaan olen webaston asentanut.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy koko vesikierto, miten se on asennettu.
Kuva

Tässä toisessa kuvassa minua hämäs tuo kohta 31 ja 32. Käännä vesipumppua 180 astetta. Jos joku haluaisi tutki niin voin lähettää huomenna koko-ohjeen pdf-tiedostona sähköpostiin.

Kuva
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuvasta ei oikeen nää tota kohtaa mitä siinä pumpun kääntämisessä(ja miten letkutus siihen menee) on
mutta voisi olla että pumppua ohjataan sinnä vaiheesa ja kääntminen pistää pumppauksen sen mukaiseksi
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Noita letkuja ei kyllä pysty väärin asentaan. Me ollaan jätetty nykyään pois tuo mukavuusventtili kokonaan.
On paljon parempi että ensin lämmitetään kone ja sitten vasta sisälle. Ja toiseksen joutusampi asentaa ja vähempi lämmittäminen riittää että kone on lämmin.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Tuo 5-tie venttiili ei todellakaan ollut mkään mukava/nopia asentaa. Tuulilasin pyyhkijät pois ja sun muuta. Pittää ajella aluksi hieman kylymemmälä autolla. Onneksi se kyllä lämpiää todella nopiasti kun kutonen laulaa ja webasto pöhisee. :pappa:
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Aki P kirjoitti:Noita letkuja ei kyllä pysty väärin asentaan. Me ollaan jätetty nykyään pois tuo mukavuusventtili kokonaan.
On paljon parempi että ensin lämmitetään kone ja sitten vasta sisälle. Ja toiseksen joutusampi asentaa ja vähempi lämmittäminen riittää että kone on lämmin.
Harmi että tehtaalla asennettu ei toimi noin. Itse laitan sisälämpötilan 16 asteeseen, jos muistan, että lämpöä menisi enemmän moottorille lyhyessä lämmityksessä. Alle 16 asteessa auto laittaa jäähdytyksen päälle vaikka ulkona olisi pakkasta.

Saisi siinä olla joku asetus jolla voisi valita lämmitetäänkö moottoria ensisijaisesti. Ei kai se Saksassa tunnu tarpeelliselta.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sehän on helppo muuttaa tehdas asenteisessakin "Suomimalliin". Uusi tavallinen lämmönsäätöventtiili maksaa veholla n. 50€ ja purkaa ylimääräiset letkut vain pois ja vetää webastonletkut KV-pumpulta> webastoon> webalta koneelle.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tähtikuljettaja kirjoitti: Harmi että tehtaalla asennettu ei toimi noin. Itse laitan sisälämpötilan 16 asteeseen, jos muistan, että lämpöä menisi enemmän moottorille lyhyessä lämmityksessä. Alle 16 asteessa auto laittaa jäähdytyksen päälle vaikka ulkona olisi pakkasta.

Saisi siinä olla joku asetus jolla voisi valita lämmitetäänkö moottoria ensisijaisesti. Ei kai se Saksassa tunnu tarpeelliselta.
Tossa lienee syy ketjun alussa olleesen vikaan

joskus jos ehtisi ja muistais niin pitäää kahlata noi
kaikki lämmitys ja webaston valikot/asetukset läpi
sillä ajtuksella että
miten ton jäähdytyksen pääle menon käynnistäessä saisi muutetua/kierettyä
(muista kyllä että olisi vastaava "onkelmaa" aikasemin vastaan tullut vaikka jokusen tollasenkin mallin asetukset laitellut)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Nyt se myrkyn lykkäs. Käyttelin webaa kesällä jokusen kerran ihan tarkoituksella, ettei paikat menis jumiin, toimi ihan moitteetta. Nyt kun on syksy tullu ja aattelin, että käytetäänpäs uudestaan, niin eihän se alakanu millekkään.

Luettiin vikakoodit (käytössä oli ainoastaan autocom) ja seuraavat viat löytyi:

- 9800 Liekkiä ei ole muodostunut useista käynnistyksistä huolimatta - katkonainen

- 9802 Toiminnan aikana eikä ole enään syttynyt uudelleen käynnistys yrityksen jälkeen - katkonainen

Mistäköhän alkaisi vikaa kahtelemaan?

Autoonhan on jälkikäteen asennettu webasto. Tämä webasto on mallikohtainen, elikkä tulee suoraan CAN-väylään kiinni ja mittaristoissa on ne ajastus mahdollisuudet. Auto on S211 -06 facelift.
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Eka viittais ohjainkortti vikaan. Toinen taas hehkun toimimattomuuteen liekkivahtina. Molemmat selittyis karstaisella höyrystimellä.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Kiitos

Ei taija muu auttaa kun ottaa webasto pöydälle ja tutkia onko tuo höyrystin kuinka karstainen. Saako sen muuten puhdistettua?

Eeperin kanssa oon kyllä pelannu/tapellu mutta nyt tää webasto on uusi tuttavuus minulle.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Myös jos systeemissä on ilmaa tulee saman kaltaista ilmoitusta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Pittääpä tsekata ensin tuo polttoainelinja ennen kuin alkaa webastoa purkamaan. Niin ja KIITOS
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Hieman päivitystä ongelmaan. Huomasin tuossa, ettei tuohon näyttöön (missä näkyy sisätilan puhaltimen nopeus ja puhallussuunnat) niin tule ollenkaan sitä lisälämmittimen merkkiä kun laittaa webaston päälle ja takarenkaan luota kun kuuntelee niin polttoainepumppukaan ei pidä mitään ääntä. Onkohan tuosta aivot menny?

Pittää huomenna vielä mitata, että tuleeko polttoainepumpulle jännitettä kun laittaa webaston käyntiin ja kahtua liittimet vielä kerran läpi kun saa auton nostimelle.

No onneksi huomasin, että onhan tuossa webastossa vielä takuu jäljellä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pistä se *:rin piuhan päähän ja testaus, pakkohjaukset
muistanut tarkistaa sulakeet
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Moro

Sulake näky olevan kunnossa ja se relekkin oli kunnossa joka on joillakin temppuillu. Juttua tällä ja sillä toisella palstalla. Otin releen irti ja mittasin/testasin ja viime käjessä purin ja kahtoin silimillä niitten kärkien kunnon.

Tänään auto menee nostimelle ja pitää hieman tutkia. Onks muuten kellään tietoa, että löytyykö tuota pakko-ohjausta autocomin tai bosch:hin testeristä. Ne olisi saatavilla. Tiedän, että star olis paras mutta kun sitä ei ole saatavilla tähän hätään.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

pepi kirjoitti:Moro

Sulake näky olevan kunnossa ja se relekkin oli kunnossa joka on joillakin temppuillu. Juttua tällä ja sillä toisella palstalla. Otin releen irti ja mittasin/testasin ja viime käjessä purin ja kahtoin silimillä niitten kärkien kunnon. Niin ja tässä näky olevan ainoastaan yks sulake tuolle weballe. Hytissä kuskinpuolella sulake nro. 25 ja muistaakseni 20A.

Tänään auto menee nostimelle ja pitää hieman tutkia. Onks muuten kellään tietoa, että löytyykö tuota pakko-ohjausta autocomin tai bosch:hin testeristä. Ne olisi saatavilla. Tiedän, että star olis paras mutta kun sitä ei ole saatavilla tähän hätään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

pepi kirjoitti:
pepi kirjoitti:Moro

Sulake näky olevan kunnossa ja se relekkin oli kunnossa joka on joillakin temppuillu. Juttua tällä ja sillä toisella palstalla. Otin releen irti ja mittasin/testasin ja viime käjessä purin ja kahtoin silimillä niitten kärkien kunnon. Niin ja tässä näky olevan ainoastaan yks sulake tuolle weballe. Hytissä kuskinpuolella sulake nro. 25 ja muistaakseni 20A.

Tänään auto menee nostimelle ja pitää hieman tutkia. Onks muuten kellään tietoa, että löytyykö tuota pakko-ohjausta autocomin tai bosch:hin testeristä. Ne olisi saatavilla. Tiedän, että star olis paras mutta kun sitä ei ole saatavilla tähän hätään.
Noissa sen löytyminen taitaa olla riipuvaista versiosta mikä kts*** ja millä moduleilla ovat, mutta tämä vaan arvelua noista kumpaakin joskus kokeillut mutta ei webasto puolta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Eipä ollu ihime kun ei oo weba toiminu. Aivojen kannen aukasi niin tuli melkein ruokalusikallinen vettä kotelon sisältä. Vois tuo webasto tehä paremmin tuon aivojen suunnittelun ja tiivisteet kanteen. Mielestäni tuo ohjain kortti tulisi valaa hartsilla täyteen niin ei vesi tekis niin tepposia.

Kaikista eniten ihmettelen sitä. että eilen etelä-suomessa kuusen alla *:rilla pakko-ohjaus toimi.

Nyt kun ruuvasin uuden kiinni niin laitoin hieman silikoonia kumitiivisteiden molemmin puolin, saa nähä tuleeko vesi uudestaan sisään. Pitää kahtua talven mittaan jos jaksais niin valaisi tuon kortin hartsin sisään, vaikka sitä hartsia tulisi pari milliä tuohon kortin pintaan. Mielestäni tuo pelkkä lakka on aika mitätön. Tässä kortin kanssa mielestäni weban pitäisi ottaa mallia eeperistä (valettu umpeen).

Tässäpä olisi sitten se pakollinen kuva.



Kuva
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Syttyykö webasto uudestaan sen jälkeen kun se on sammunu?

Mulla näkyy nyt tekevän tuo webasto sitä että ensin syttyy palaa vähän aikaa ja sitten sammuu. Tämän sammumisen jälkeen odottaa hetken ja sitten syttyy uudelleen ja sitten se webasto palaa sen asetetun 50 minuutin ajan ihan normaalisti.

Veikkaan, että itelläni voi tuo vaihtoventtiili jumittaa alkuun hieman, joka on webaston luona. Sieltä ainakin jotakin "pauketta" kuuluu alakkuun mutta toisen syttymisen jälkeen toimii normaalisti.

Jos mulla alkaa vielä pahemmin rassaamaan tuo kolmitie venttiili niin se lähtee kokonaan pois. Tämän jälkeen pitää vielä vaihtaa tuo venttiili tuonne tuulilasin luokse. Tämän jälkeen webasto kierrättää vain moottorin jäähdytysnestettä. Tällöin ei lämmitä sisätilaa ollenkaan mutta kyllähän se nopeesti lämpiää kun on lämmin moottori, ei sitä auton kabiinin tarvi olla +30 astetta jos ulkona on saman verran pakkasta. :D
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

pepi kirjoitti:Syttyykö webasto uudestaan sen jälkeen kun se on sammunu?
Ei, kyllä sen pitäisi lähteä laakista polttelemaan.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

MB kirjoitti:Syttyy ja käy vähän aikaa ja sammuu. Uudestaan yrittäessä tekee samanlailla. Käyttäytyy siis samoin, kun kerran, kun oli löpötankki varatankilla :oops: ja yritin saada tulille.
Siis jos 211:ssä palaa tankin ressuvalo niin lisälämmittiimen ei kuuluisi lähteä käyntiin ollenkaan. Onko tuo alkuperäinen tai vastaava jälkiasennuswebasto?

Jos webasto lyö tulille ja puhisee vähän aikaa ja sammuu niin eikös tuo yleensä viittaa kiertovesipumpun toimimattomuuteen, vesi kuumenee liikaa ja laite kytkeytyy pois päältä.
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MB kirjoitti: Miten tuon kiertovesipumpun toimimattomuuden testaisi parhaiten tuolla pakkasessa? Viimeviikolla toimi alle -20 pakkasissa vielä normaalisti.
siltä tulevan vesi letkun pitäisi lämmetä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Jos vesipumppu ei toimi, ei se vesiletkukaan ehdi lämmetä. Tarttis päästä kokeilemaan webaston päätyä eli lämmönvaihdinta kädellä. Jos ei kättä kärsi, vesi ei kierrä.
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.”