Jokunen aika sitten kyselin ohjeita "Topiaksen CLK Cabrio" - palstalla 07/2007 ensirekisteröidyn autoni akun lataamiseksi. Tässä autossani on vain yksi ja 100 ampeeritunnin tehoinen MB-akku siinä konepellin alla. Tällä autolla tulen ajelemaan mitä ilmeisimmin vuositasolla vain erittäin vähäisiä kilometrejä. Siitä syystä johtuen akkua pitää aina silloin tällöin myös ladata, koska seisoessaankin tämä auto kuluttanee virtaa akusta aina silloin, kun akun kaapelikengät ovat kiinni. En ole vielä saanut mitään ohjetta tai suositusta tähän kyselyyni.
Minulla on käytössäni 2 akkulaturia, joista molemmista on tässä postissa kuvat. Vanhemman "Matti" laturini tarkemmat tiedot ovat tuossa edellä mainitsemassani postissa, latausjännite on siinä kuitenkin vain se 4A. Toisen laturini "Benton BX-1 (FI) Smart Car / Motorbike Charger" takapuolella on tekstit:
- Käyttöjännite 220-240 V, AC 50 / 60 HZ 60W
- Varausjännite: 12 V DC 3,8 / 0,8 A
Voinko näillä latureilla ladata tämän auton akkua ilman että irroitan akun kaapelikenkiä ja että auton nykyiset ja hyvät säädöt eivät mene pieleen?
