s211 e320 facelift vm.-06. Akunmerkkivalo ja ESP pois

Vastaa Viestiin
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

s211 e320 facelift vm.-06. Akunmerkkivalo ja ESP pois

Viesti Kirjoittaja pepi »

Nyt se myrkyn lykkäs. Mittaristoon sytty punainen akunkuva ja auto herjas myös, että ESP on pois kytketty. Välillä auto sammuttelee comandia ja sisätilanpuhallinta. Muita laitteita auto ei ole pois kytkeny.

Tiiän, että on vaikia veikata sitä mikä autossa vois olla mutta kaikki apu on tarpeen.

Akku mitattiin ja lepojännite akussa oli 12,7v ja kylmäkäynnistysvirraksi mittari anto 875A. Kun auto on käynnissä niin latausjännite on 14,2V. Sitten kytkin seuraavat sähkölaitteet päälle: penkinlämmittimet ja -tuulettimet, takalasinlämmitin, pitkätvalot, sisätilanpuhallin täysille, ilmastointi päälle. Tämän jälkeen mittasin jännitteen niin oli n. 14V.

Akkuhan alkaa olemaan vanha kun akunnavassa oli päiväys 34/06, elikkä akulla alkaa olemaan ikää n. 5 vuotta.

Moniurahihna on ihan äskettäin vaihettu uuteen, sen hain KL-varaosista ja oli continentalin tekemä.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Onko raitisilmasuodattimen alla toinen akku ja onko se kunnossa?
Vaikka ei noin uudessa taida enää olla.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1945
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Jos on facelift niin ei ole sitä pikkuakkua, se olisi kyllä voinut olla sen punaisen varoituksen syynä.

Olisko kuitenkin latauspuolella (laturissa) ajoittaista vikaa vaikka mittaushetkellä olikin kaikki kunnossa?
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Joo tässä mallissa ei ole enään sitä "pikkuakkua". Mittailin tuossa juuri äsken niin virrat pälle. Pitkät valot päälle ja odottelua kolome tai neljä minuuttia, tämän jälkeen akun jännite olikin vain 12V. Taitaapi olla tuo akku elämänsä päässä. No huomenna auto testeriin ja katotaan vikakoodit. Onneksi tuohon tuo akku ei maksa kuin n. 250€, 95ah ja AGM.

Tohtiiko ruuvata muuta kiinni kuin Vartan akun, kun sehän tässä on ens asennus akku.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Jos varsinainen akku on ollut joskus uutena "laatuakku" niin viisivuotta vanhana sen ei pitäisi vielä olla "vanha"..ainakaan loppuunkulutettu jos sitä on oikein kohdeltu :wink:

Mutta noitahan on niin yksilöitäkin ja merksitä paljolti kiinni. Akkuun se vika kyllä äkkiseltään vois viitata.
Mersuja
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Näkyy olevan ihan alkuperäinen tuo akku. Mersum tekstit ja kaikki. Niin lukee siinä vartakin. Autossahan on webasto ja defan akkulaturi jota käytin kyllä viime talvena ahkerasti. Auto oli öaturissa melkein joka päivä n. 2-4 tuntia. Tulipa muuten mieleen, että onkohan tuo defan laturi yhteensopiva tuom agm-akun kanssa.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Sattui sellainen kämmi omassa autossani.

Akun navat oli kiristetty kunnolla,(lujasti).
Mutta herjaillut koko kesän virranvähyyttä,ja ajattelin jotta akku sökö ja ei ole AGMakkukaan.
Virrat hävis sitten startatessa kokonaan ja apuvirtaa annettaessa ,huomasin AKUN NAPA löysällä.
No eikun tutkimaan asiaa ja oisko jossakin vaiheessa tuo akunkenkä venähtänyt .
Rakenne on vähän hämäävä kun on vino tuo hahlo akunkengässä.
No pienen rautasahanterällä kunnostuksen jälkeen,(rakoa suuremmaksi) taas oli kiristysvaraa.
Tarkastakaapa oisko samoja oireita omassa autossanne.

Oisko AMG akuissa paksummat navat?.
No, nyt on kuitenkin Agm akku ja eikun pakkasia odottelemaan.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Ongelmat lakkas heti kun ostin uuden akun. Liittimet akussa oli kyllä hyvin kiinni. Ostin VArtan G14 akun joka on siis AGM-akku. Piti laittaa tollanen kun Autossa oli AGM-akku.

Mielestäni oli ihan kohtuu hintanen kun makso vain 160€. Akkuhan on siis tämä http://www.akkupojat.fi/index.php/products/akut/5
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

pepi kirjoitti:Ongelmat lakkas heti kun ostin uuden akun. Liittimet akussa oli kyllä hyvin kiinni. Ostin VArtan G14 akun joka on siis AGM-akku. Piti laittaa tollanen kun Autossa oli AGM-akku.

Mielestäni oli ihan kohtuu hintanen kun makso vain 160€. Akkuhan on siis tämä http://www.akkupojat.fi/index.php/products/akut/5



No,halvalla olet akun saanut 240€ pyysivät tänään.
Saatko vielä tuohon hintaan??

Katselin juuri samaa akkua netin syövereistä ja vaikka ollaan EU:ssa niin takuu on suomessa kaksi vuotta ja jossakin jopa 4 vuotta.
:firing:
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Olin kesällä käymässä kotikonnuilla ja akun hain tuolta https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/s ... ogId=10101 . Soitteleppa vaikka sinne ja kysäse. Kärkkäisellähän on liike Ylivieskassa ja Lahessa. Tämän hetkistä hintaa en tiiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”