E200CDI vm 2005 ja akku/latausongelma?

Vastaa Viestiin
eemeli saksasta
Viestit: 4
Liittynyt: 23.3.2008 14:01

E200CDI vm 2005 ja akku/latausongelma?

Viesti Kirjoittaja eemeli saksasta »

minulla on MB E200CDI vm2005, ajettu noin 45000. auto ostettu saksasta MB-liikkeestä.
Onko kenelläkään mitään tietoa alla kuvatusta ongelmasta ja sen ratkaisusta?
- pari kk sitten mikäli oli pakkasyö(t) ja auto oli seissot ulkona niin näyttöön tuli ilmoitus että auton akun kapasiteetti on laskenut alas ja mukavuustoiminnot kytketty pois päältä. Sitten kun autolla ajoi niin ilmoitus vähitellen hävisi. Tästä meni muutama viikko niin näyttöön ilmaantui iso akun kuva punaisena ja ota yhteys huoltoon...siis mikäli auto oli seissyt taas pakkasyön tai öitä käyttämättä. Sitten kun autolla ajoi noin 50 km niin ilmoitus hävisi näytöstä. Tätä toistui aina kun auto seisoi pakkasella. Mittasin omalla mittarilla akun ja mielestäni se ei lataa tarpeeksi, mutta minulla saattoi olla nyös huono mittari. Käytin MB-huollossa ja eivät osanneet sanoa viasta juuri mitään. Ajoivat atk-ohjelman uudelleen ja sanoivat että vika saattaa korjautua sillä tai sitten ei - lasku kuitenkin noin 100 euroa!! Ihmettelivät miten näin uudessa ko. vika ja sanoivat että jotain vastaavaa on ollut heillä, mutta silloin on vaihettu jokin osa (akun latauksen ohjainyksikkö/ohjelma? vai lisäakku?) mikä on maksanut töineen noin 1000 euroa!! KO. vioissa akku on kuitenkin purkautunut täysin. Minullahan auto ei ole vielä tien päälle jättänyt ja aina on lähtenyt käyntiin.
- autoon asennettiin joulun alla lohkolämmitin, mutta sillä ei varman vaikutusta, vaikka sitä ei tehty MB huollossa. Tosin akun kengät oli hitsaustöiden takia olleet irti.
Nyt ongelma toistuu taas pakkasöiden jälkeen...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jännitteen laskiessa liian alas auto varoittelee siitä.
Niin voi käydä vaikka lataus ja akku olisi kunnossakin mikäli ajo on lyhyttä eikä akku ehdi latautua riittävästi.

Tietysti voi olla että autossasi on jotain vialla ja akku purkautuu pikkuhiljaa auton seistessä.
Joihinkin on vaihdettu kapasiteetiltaan suurempi akku, se saattaa vähentää ongelman esiintymistiheyttä.
Geeliakkuhan noissa on kaikissa.

Lohkolämmittimen asennus / akunkengän irrottaminen ei aiheuta noita vaivoja.
Yksi mahdollisuus on asennuttaa autoon kiinteä akkulaturi joka lataa akkua verkkovirralla aina kun käytät lohkolämmitintä.

Tervetuloa foorumille !
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Eikö tuo ole tuttu ongelma autoissa, joissa on paljon sähköä kuluttavia laitteita ja vempeleitä. Eli kun ajetaan pätkäajoa ja on kova pakkanen, niin kylmä akku ei ota virtaa kunnolla sisuksiinsa siinä määrin kuin lämpimillä ilmoilla.

Mm. VW Phaeton ja Audi A8 on kärsineet virtakapasiteetin puutteesta pohjolan ilmastossa, ainakin Phaetonissa on nykyään vakiovarusteena kaksi akkua.
eemeli saksasta
Viestit: 4
Liittynyt: 23.3.2008 14:01

Ei lyhyessä ajossa

Viesti Kirjoittaja eemeli saksasta »

Kiitos jo näistä vastauksista! Ongelman taustalla ei kuitenkaan ole pätkäajo, sillä käytän autoa työmatka-ajossa noin 100 km suuntaansa 3-4 krt viikossa eli viikkosaldo on noin 800 km matka-ajoa ja viikonloppuisin ehkä 30-60 "pätkäajoa" 15 km suuntaansa. Viikonloppuisin auto on tallissa eikä ongelmaa ilmene.
Mietin vain tässä että vienkö auton MB-huoltoon, joka ilmoitti edellisen atk-ohjelman latauksen yhteydesä, että mikäli ongelma jatkuu niin seuraavana "kokeillaan" lisäakun vaihtoa tai akun ohjelmiston päivitystä...tms? Ja hintaa ko. toimenpiteelle tulee noin 1000 euroa!! Ei kovin innostaisi kun eivät edes tiedä korjaako ongelmaa. Sanoivat että joihinkin uudehkoihin autoihin on jopa vaihdettu turhaan...
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Hommaa se Defan paketti, jossa on lohkolämmtin, laturi ja akun alle "lämpömatto".

Eli kun laitat auton roikkaan, lohkolämmitin lämmittää moottoria, laturi lataa lämmitettyä akkua ja sitten ajon aikana auton laturi puskee virtaa lämpimään akkuun.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minun mielestä kannattaisi ennen kalliita remontteja mitata auton virran kulutus kun se ei ole käynnissä. Erittäin helppo homma pienellä pihtimittarilla joka kykenee mittaamaan dc-virtaa. Tältä palstalta varmaan löytyy vertailuarvoja että paljonko saa ehyt auto kuluttaa seisoessaan.

Toinen juttu on sitten se lataus. Auton käydessä pitäisi latausjännite olla n. 14 volttia ja kunnossa olevan akun jännite auton seistessä n. 12,2 volttia.

Voihan se olla että se akkukin on mennyt jo huonoksi kun on kuitenkin 3 vuotta vanha.

En sitten tiedä, voihan siinä olla jotakin muuta vikaa mutta ainakin W210-mallissa on skandinaviaan tuotuihin malleihin asennettu jo tehtaalla suurempi akku.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tarkistin Wis:sistä ja lepovirta pitäisi olla välillä 60-200 mA. Virtaa pitää mitata ainakin 6 minuuttia jolloin kaikki laitteet ehtivät mennä pois päältä. Luonnollisesti avain irti virtalukosta ja ovet kiinni niin että mikään merkkilamppu ei pala.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Vuotovirtaa mitatessa kaikki luukut kiinni ja ovet kaukolla lukkoon. Näin auton kaikki järjestelmät menevät tai pitäisi mennä "nukkumaan" ja virrankulutus laskee n. 200 milliampeeriin. Onko autoon laitettu muita lisävarusteita kuin lohkis? Jos vuotovirta jää ylös niin sitten menee vaikeammaksi, pitäis testerillä lukea väylien tilaa ja nykkiä sulakkeita jne...
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
eemeli saksasta
Viestit: 4
Liittynyt: 23.3.2008 14:01

Kiitosta

Viesti Kirjoittaja eemeli saksasta »

en ole vielä ehtinyt mittaamaan. Pitänee lainata ensin jostain kunnon mittari. Joku ehdotti myös akun vaihtoa, oli kuulemma hänellä korjaantunut. MB:n huoltoliikkeessä tosin puhuivat jarrujen lisäakun vaihdosta...
Ilmoittelen, miten kävi...
Ja jos jollain vielä lisätietoa niin kaikki otetaan vastaan. Kiitos!
eemeli saksasta
Viestit: 4
Liittynyt: 23.3.2008 14:01

vastaus kysymykseen

Viesti Kirjoittaja eemeli saksasta »

Ja muita lisävarusteita kuin lohkolämmitin autoon ei ole jälkikäteen laitettu.
haru
Viestit: 17
Liittynyt: 12.11.2007 0:01

Viesti Kirjoittaja haru »

MULLA KANS OLI SAMA ONGELME PAKKASAAMUISIN.MITÄÄ VIKAA EI LÖYTYNYT.ONGELMAN RATKAISU.VAIHDOIN MESEN OMAN AKUN TILALLE
UUDEN 100 A:AKUN JA SAMALLA UUSIN SEN PIKKU AKUN SINNE KONEHUONEESEEN VÄHÄN TEHOKKAAMMAN.ONGELMA EI AIVAN KOKONAAN POISTUNUT,VAN LAITOIN TOISEN 100 A:N AKUN SINNE PERÄLOOSTERIIN OIKEAAN SYVENNYKSEEN ,MAHTUI SINNE HYVIN SIDONTALIINALLA KIINNI.SIELTÄ SITTEN KAAPELIT AUTON OMAAN AKKUUN SARJAAN.KYLLÄ ON PELITTÄNY.HIENOSTI,TOIMII HETI KAIKKI MUKAVUUSLAITTEET.MIINUSKAAPELI KANNATTAA LAITTAA SUODAAN AUTON RUNKOON ,KOSKA SIELLÄ KAAPELEISSA ON HAISTELIJAT JOTKA MUISTAVAT JONKUN AIKAA AKUN ALIJÄNNITTEISYYDEN. :roll:
Avatar
jarkkon
Viestit: 35
Liittynyt: 27.2.2006 14:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jarkkon »

Samaa vikaa pakkasilla, akun kuva ja contact servive tms kirkkaan punaisella -> pikkuakku ja joku rele sen kaverina vaihtoon kun diagnostiikka siitä kettuili. Tosin epäilen että pelkän akun uusiminen olisi riittänyt.. ei valita vielä - tosin pakkasiakaan ei ole näkynyt 8)
asdf
Viestit: 197
Liittynyt: 03.10.2005 13:33

ylläpitolaturin kytkentä

Viesti Kirjoittaja asdf »

..
Viimeksi muokannut asdf, 20.2.2012 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
haru
Viestit: 17
Liittynyt: 12.11.2007 0:01

mb akun lataus

Viesti Kirjoittaja haru »

Nyttaas kun on pakkasta viime yönä -32 astetta, niin ei mitään ongelmia akkujen kanssa, minulla kun on peräloosterissa 2 100 amppeerin akkua ja automaattinen ylläpitolari kytkettynä siihen toiseen akkuun josta latautuu molemmat akut,töpselipää ulos perälootan kannen välistä sen verran että töpseli esillä.Sitten vain seinästä johdolla töpselit yhteen .Aamulla vain pitää muistaa ottaa johto irti ettei lähde mökki mukaan. Ei mitään virtaongelia ole ollut.Kesäksi sitten voi ottaa pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”