Seisontajarru päälle kesken ajon
Seisontajarru päälle kesken ajon
Olisikohan kenelläkään käynyt samoin, että seisontajarru napsahtaa päälle kesken ajon ? Voisikohan jonkin palautusjousen katkeaminen aiheuttaa moisen ? Löysin räjäytyskuvan, ja osa 210 voisi ehkä aiheuttaa moisen (kts linkki) ?
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... t-scan.jpg
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... t-scan.jpg
Re: Seisontajarru päälle kesken ajon
Kiitos viesteistä.sery kirjoitti:Olisikohan kenelläkään käynyt samoin, että seisontajarru napsahtaa päälle kesken ajon ? Voisikohan jonkin palautusjousen katkeaminen aiheuttaa moisen ? Löysin räjäytyskuvan, ja osa 210 voisi ehkä aiheuttaa moisen (kts linkki) ?
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... t-scan.jpg
Ongelma tuli tosiaan muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, kun renkaat vaihdettu. Tosin nuo pultit ja vanteet on olleet jo useana kesänä alla. Täytyy hieman mittailla, etteivät pultit ole liian pitkällä. Kiitos vinkistä. Nyt olen purkanut sen verran, että osia on tullut jo jonkin verran hankittua.
Kengän kiinnitysjousi saattoi olla syynä koko hommaan. Ja ihan pieneksi tuo homma ei nyt tullutkaan, koska vasemmalta puolen jarrukengät olivat lähteneet liikkeelle ja pamaus ajossa taisi kuulua siitä, kun olka-akselin kenkätuki murtui ( vai sanotaanko tuota runkoa, mihin kaikki tukivarret kiinnitetään navaksi ? ). Otin kuvan ja murtunut pala kuvassa näpeissä. Uuden "napapaketin" sain satasella autovahinkokeskuksesta. Nyt pitäisi mokoma vaihtaa paikalleen.
Marco saattoi kyllä olla aivan oikeassa, että kiinnitysjousi olisi aiheuttaja. Otin kuvan ja toisesta kiinnitysjousesta oli se hakanen poissa, joten kenkä on päässyt jokseenkin vapaasti rummussa liikuskelemaan.
Nyt on tukivarret irroitettuna ja mietintä jatkuu paketin ulosvedon suhteen. Näyttäisi aika haasteelliselta saada seisontajarruvaijeri irroitetuksi ehjänä

Re: Seisontajarru päälle kesken ajon
Ei näköjään lataamani kuvat tulleet näkyviin - onkohan siinä viive tms ?sery kirjoitti:Kiitos viesteistä.sery kirjoitti:Olisikohan kenelläkään käynyt samoin, että seisontajarru napsahtaa päälle kesken ajon ? Voisikohan jonkin palautusjousen katkeaminen aiheuttaa moisen ? Löysin räjäytyskuvan, ja osa 210 voisi ehkä aiheuttaa moisen (kts linkki) ?
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... t-scan.jpg
Ongelma tuli tosiaan muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, kun renkaat vaihdettu. Tosin nuo pultit ja vanteet on olleet jo useana kesänä alla. Täytyy hieman mittailla, etteivät pultit ole liian pitkällä. Kiitos vinkistä. Nyt olen purkanut sen verran, että osia on tullut jo jonkin verran hankittua.
Kengän kiinnitysjousi saattoi olla syynä koko hommaan. Ja ihan pieneksi tuo homma ei nyt tullutkaan, koska vasemmalta puolen jarrukengät olivat lähteneet liikkeelle ja pamaus ajossa taisi kuulua siitä, kun olka-akselin kenkätuki murtui ( vai sanotaanko tuota runkoa, mihin kaikki tukivarret kiinnitetään navaksi ? ). Otin kuvan ja murtunut pala kuvassa näpeissä. Uuden "napapaketin" sain satasella autovahinkokeskuksesta. Nyt pitäisi mokoma vaihtaa paikalleen.
Marco saattoi kyllä olla aivan oikeassa, että kiinnitysjousi olisi aiheuttaja. Otin kuvan ja toisesta kiinnitysjousesta oli se hakanen poissa, joten kenkä on päässyt jokseenkin vapaasti rummussa liikuskelemaan.
Nyt on tukivarret irroitettuna ja mietintä jatkuu paketin ulosvedon suhteen. Näyttäisi aika haasteelliselta saada seisontajarruvaijeri irroitetuksi ehjänä
Joo - toiselta puolelta oli pinnat kengistä poissa ja juuri sieltä puolelta, missä tuo olka-akselin kenkien vastin oli murtunut. Toinen puoli näyttikin aika ehjältä. Enne sitä kesken ajon tullutta "pamahdusta" jossa seisontajarrut meni päälle ihmettelin hieman, että jostain syystä seisontajarrun poljin ei painu juuri ollenkaan eli oli säätynyt aika kireälle. Oisko joku pultti jo liikkeelle lähtiessä renkaan vaihdon jälkeen tavannut kenkätukeen ja murtanut sen ? Täytyy vielä mittailla nuo pultitdealer kirjoitti:Jos vain toisella puolella voi olla pinta irti kengästä. Miten tuo tapahtui ?
No nyt on levyt, palat, kengät, vioittunut napa ja seisontajarruvaijerit molemmille puolille vaihdettu. Ongelmaa taas pukkaa, nimittäin se suojapeltien peitossa oleva vaijereiden kiristysmekanismi ei jostain syystä kiristä vaijereita, vaan on ihan toisessa laidassa löysänä. Kiristimessä olleesta ruuvista vapautin vaijereiden ja jarrukenkien vaihdon yhteydessä tuon kiristimen mutta nyt ei sitten enää kiristä ollenkaan. Onko kellään kokemuksia, mikähän siinä mahtaisi kanittaa ja millä sen saisi uudelleen säätämään ? Seisontajarrupoljin nimittäin painuu nyt pohjaan asti eikä pitoa saa seisontajarruun tämän vuoksi.
No nyt on levyt, palat, kengät, vioittunut napa ja seisontajarruvaijerit molemmille puolille vaihdettu. Ongelmaa taas pukkaa, nimittäin se suojapeltien peitossa oleva vaijereiden kiristysmekanismi ei jostain syystä kiristä vaijereita, vaan on ihan toisessa laidassa löysänä. Kiristimessä olleesta ruuvista vapautin vaijereiden ja jarrukenkien vaihdon yhteydessä tuon kiristimen mutta nyt ei sitten enää kiristä ollenkaan. Onko kellään kokemuksia, mikähän siinä mahtaisi kanittaa ja millä sen saisi uudelleen säätämään ? Seisontajarrupoljin nimittäin painuu nyt pohjaan asti eikä pitoa saa seisontajarruun tämän vuoksi.
Kiitos vinkistä. Nyt selkkis. Löytyi pikkunen peili, jolla sain katsottua mekanismin toiminnan. Simpukan muotoinen hammaslevy ei tavannut "kiristyshampaaseen" vaan oli höllennysvaiheessa jäänyt "ääriasentoon". Täytyi kääntää apuja löysennykseen ja samalla työntää vaijereiden keinuvipua kireemmälle, niin jo rupes pelittään. Olisipa autonosturi, jotta pääsisi auton alla vapaammin liikuskeleen.dealer kirjoitti:Olisikohan sielläkin jotain hajalla - jos vaijerit on kiinni kiristin kyllä vetää niitä, eikä sitä saa löysättyäkään muuten kuin pitämällä koko ajan jousta vasten.