Sähköhydraulisten jarrujen seisontajarrutoiminto?

Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Sähköhydraulisten jarrujen seisontajarrutoiminto?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kun koitin reilu pari viikkoa sitten E 320 Cdi:tä niin tykästyin sähköhydraulisten jarrujen yhteydessä olevaan seisontajarrutoimintoon. Eli kun liikennevaloissa painaa jarrua syvemmälle niin nopeusmittarin alareunaan tulee SBC logo ja auto jää paikoilleen vaikka vaihde on D-asennossa. Siitä on terävä lähteä kun jalka voi levätä kaasun päällä. Lähdöistä tulee nopeita ja vielä helpompia. Alussa ei vaan meinannut luottaa, että auto pysyy paikallaan vaikka vaihde d-asennossa. Jalka oli automaattisesti hapuilemassa jarrua. No nyt ei ole enää noita SBC-jarruja, mutta onko uusissa väykyissä tuollainen seisontatoiminta tavallisissa jarruissa?
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

En tiedä mutta vastaavia "hill holdereita" on kyllä muissa autoissa perinteisten nestejarrujen kanssa. Eli ei se mahdotonta ole toteuttaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Toinenkin hauskuus noista sähköjarruista löytyy. Nimittän kaupunkimateluautomaattijarru :shock:

Eli kun ajaa riittävän hitaasti, oiskohan alle 40km/h ja tökkää vaknopsäädintä ylöspäin (muistaakseni), auto jarruttaa automaattisesti kun nostaa jalan kaasulta. Eli voi hitaassa liikenteessä pelkällä kaasulla liikutella autoa, ei tartte jarrua painella.. 8)
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Tsubi
Viestit: 20
Liittynyt: 07.11.2005 11:47

Viesti Kirjoittaja Tsubi »

.
Viimeksi muokannut Tsubi, 06.1.2021 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Tsubi kirjoitti:Ainakin-04:ssa nuo "kaupunkijarrut" toimi 60km/h asti, -05:ssa niitä ei sitten ollutkaan ja asentaja sanoi, ettei pysty toimintoa testerilläkään aktivoimaan. Tiedä sitten.
Kokeileppa jättää hold päälle, sammuta auto, avaimet taskuun ja hyppää pihalle -> syntyy meteliä.... Alkaa voivottelemaan, että et voi jättää mua näin :wink:
Huoltomies sano viimeksi ku autoa huollossa käytin ja tuli puhetta noista sähköjarruista, että monta autoa on tuotu lavetilla huoltoon kun juurikin on jätetty mäkijarrun varaan ja on alannu huutamaan pihalla.. :)
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Sen Hold toiminnon "piti" jäädä päivityksissä pois, mutta ei ei kaikista silti ole jäänyt, meilläkin toimii vielä.

Vaikka SBC ei olekaan enää facelift W211 mallissa, siellä on silti samat jekut, toteutettu vaan W221 mallin tavoin tavallisemmalla jarrujärjestelmällä.
siltamies
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2006 22:14
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Kaupunkijarru

Viesti Kirjoittaja siltamies »

Tuon kaupunkijarrutoiminnon minäkin löysin edelliset viestit luettuani. Jarrun voi kaupungissa aktivoida mm siten että kun on SBC H päällä niin tökkäsee cruiseria ylös niin näyttöön muuttuu teksti SBC S
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Hö... Mulla on 01/03 käyttöönotettu 320cdi ja siinä ei ole tuota HOLD toimitoa eikä muutakaan... =(
Major
Viestit: 23
Liittynyt: 21.4.2007 19:29

Viesti Kirjoittaja Major »

Mariini kirjoitti:Sen Hold toiminnon "piti" jäädä päivityksissä pois, mutta ei ei kaikista silti ole jäänyt, meilläkin toimii vielä.

Vaikka SBC ei olekaan enää facelift W211 mallissa, siellä on silti samat jekut, toteutettu vaan W221 mallin tavoin tavallisemmalla jarrujärjestelmällä.
Milloin / mitä tarkoitat faceliftillä?

Onko S211 -06:ssa enää "sähköjarrut"?
SBC hold kyllä löytyy...

tunnistaako nuo sähköjarrut konetilasta / jarruista pintapuolisesti?
Mikko>
Viestit: 100
Liittynyt: 11.6.2007 0:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko> »

Itsekkin tykästyin hold toimintoon, nykyään tulee puuhasteltua valoissa kaiken näköistä kun ei auto varmasti lähe valuun toisen perään. (näin voi käydä jos ei ole holdia ja kurottaa takapenkiltä jotain. ei kuitenkaa omakohtaista kokemusta) Sen kaupunkimatelujarrun saa päälle kun ajaa alle 15km/h jä tökkää viiksestä eteenpäin. Auto alkaa myös huutamaan kun on holdi päällä ni avaat vain oven.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Chrispe kirjoitti:Hö... Mulla on 01/03 käyttöönotettu 320cdi ja siinä ei ole tuota HOLD toimitoa eikä muutakaan... =(
Alkuvuoden 2003 autoista HOLD puuttuu, varmaan joku Star taituri sen saisi aktivoitua softat ja asetukset päivittämällä mutta taitaa olla nuo SBC-asetukset SDS:ssä tavallista kovemman salasanan takana.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Major kirjoitti:
Mariini kirjoitti:Sen Hold toiminnon "piti" jäädä päivityksissä pois, mutta ei ei kaikista silti ole jäänyt, meilläkin toimii vielä.

Vaikka SBC ei olekaan enää facelift W211 mallissa, siellä on silti samat jekut, toteutettu vaan W221 mallin tavoin tavallisemmalla jarrujärjestelmällä.
Milloin / mitä tarkoitat faceliftillä?

Onko S211 -06:ssa enää "sähköjarrut"?
SBC hold kyllä löytyy...

tunnistaako nuo sähköjarrut konetilasta / jarruista pintapuolisesti?
Et kysynyt minulta mutta vastaan ilman lupaa.

Siis face-lift on se terävänokkaiseksi muutettu malli, uusilla peileillä ja pienillä takaluukun osien muutoksilla noin näkyvinä juttuina. W/S211:ssä SBC-jarrut jäivät tuolloin pois ja tilalle tulivat likimain perinteiset jarrut. Eikös face lift tullut kesällä 2006. Joka tapauksessa koodin 807 autoissa on nuo perinteiset jarrut.

Ja tuo Hold toiminto löytyy perinteisillä jarruilla varustetusta S/W211:stä, samaten W221:stä. Se kaupunkijarru taas vaatii Distronicin.

Face lift W211 jarruttaa kuulemma myös jarruilla (ei pelkästään moottorijarrutuksella pienemmälle vaihteelle vaihtaen) jos ajaa jyrkkää alamäkeä vakionopeussäätimellä ja moottorijarrutus ei riitä pitämään vauhtia kurissa. W221 tekee tuon myös kun taas pre-face-lift ei jarruta vaikka olisi SBC:llä helppoa. Minusta vähän turha antaa auton painella jarruja mutta en juuri jyrkkiä alamäkiä ajelekaan, ehkä siksi tuntuu tarpeettomalta.
Avatar
kytkinlevy
Viestit: 71
Liittynyt: 17.7.2012 16:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköhydraulisten jarrujen seisontajarrutoiminto?

Viesti Kirjoittaja kytkinlevy »

kardaani kirjoitti:Kun koitin reilu pari viikkoa sitten E 320 Cdi:tä niin tykästyin sähköhydraulisten jarrujen yhteydessä olevaan seisontajarrutoimintoon. Eli kun liikennevaloissa painaa jarrua syvemmälle niin nopeusmittarin alareunaan tulee SBC logo ja auto jää paikoilleen vaikka vaihde on D-asennossa. Siitä on terävä lähteä kun jalka voi levätä kaasun päällä. Lähdöistä tulee nopeita ja vielä helpompia. Alussa ei vaan meinannut luottaa, että auto pysyy paikallaan vaikka vaihde d-asennossa. Jalka oli automaattisesti hapuilemassa jarrua. No nyt ei ole enää noita SBC-jarruja, mutta onko uusissa väykyissä tuollainen seisontatoiminta tavallisissa jarruissa?
Kiitokset tästä. Olin autuaan tietämätön kyseisistä toiminnoista.

-03, en tiedä alku, vai loppupään tuotantoa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 jarrut”