SBC ??

Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti: Tavalliselle käyttäjälle tuosta SBC:stä ei ole muuta kuin riesaa, mutta se mitä SBC tarjoaa, on täysin portaaton ja nykimätön jarruvoiman jako jokaiselle yksittäiselle pyörälle. Tuohon ei perinteinen eikä nykyinen järjestelmä kykene.
Voisitko avata tätä vähän teknisillä toimintaselostuksilla. Nimittäin yksi yhteinen painelähde SBC-jarruissakin on ihan kuten edeltävissä ABS-jarrullisissa ja nykyisissä systeemeissä. Yksilöllinen jarruputki kaikissa menee kullekin pyörälle ja "sama" tietokone inputteineen siellä on jarruja ohjaamassa. Ihan samaan yksittäisen tai useamman pyörän jarrutteluun ne nykyisetkin pystyy.
Kyllä on yksi painelähde, mutta kuten epk:n laittamassa videossa selostetaan hyvin, säädetään SBC-jarrujen paine portaattomasti jokaiselle rattaalle erikseen. Perinteinen ja nykyinen järjestelmä ei kykene tuottamaan yksilöllistä painetta pyörille, vaan se kykenee ainoastaan löysäämään yksittäisen pyörän jarrupainetta ja senkin se tekee on/off-tyyppisesti joka tuntuu jarrupolkimen tärinänä kun abs-jarrutus on toiminnassa. En osaa paremmin selostaa järjestelmien eroja, mutta video kannattaa katsoa ajatuksen kanssa.

Säätöteknisesti ajateltuna SBC-jarrut ovat ylivertaiset perinteiseen systeemiin nähden, mutta nykyisellä tietämyksellä perinteinen systeemi on "riittävän" hyvä tai ero käytännössä on niin pieni, että SBC:tä ei ole lähdetty jatkojalostamaan.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti: Kyllä on yksi painelähde, mutta kuten epk:n laittamassa videossa selostetaan hyvin, säädetään SBC-jarrujen paine portaattomasti jokaiselle rattaalle erikseen. Perinteinen ja nykyinen järjestelmä ei kykene tuottamaan yksilöllistä painetta pyörille, vaan se kykenee ainoastaan löysäämään yksittäisen pyörän jarrupainetta ja senkin se tekee on/off-tyyppisesti joka tuntuu jarrupolkimen tärinänä kun abs-jarrutus on toiminnassa. En osaa paremmin selostaa järjestelmien eroja, mutta video kannattaa katsoa ajatuksen kanssa.

Säätöteknisesti ajateltuna SBC-jarrut ovat ylivertaiset perinteiseen systeemiin nähden, mutta nykyisellä tietämyksellä perinteinen systeemi on "riittävän" hyvä tai ero käytännössä on niin pieni, että SBC:tä ei ole lähdetty jatkojalostamaan.
Kannattaa uskoa kaikkia mainosvideoita, mersunkin. :)

Olettekos tutkineet vaikka WIS:istä tai ihan sieltä autosta käsin miten nykyinen ABS-jarrullinen auto eroaa SBC-jarrullisesta? Ihan samoilla venttiileillä hoidetaan yksilöllinen jarrupaine kullekin pyörälle (kummassakin se lähtöpaine on yhteinen). Molemmissa on sähköpumppu, toisessa paineakku ja toisessa peruspaine tehdään perinteisesti mutta sähköllä tarpeelliset säädöt sen päälle mitä kuski kuvittelee poljinta painamalla olevan oikein.

En yritä sanoa että SBC-jarruissa olisi jotain vikaa tai puutteita, päinvastoin mutta tosiasiassa osat on oleellisilta osin ihan samoja kuten toimintakin (SBC:tä vanhemmista ABS-jarrullisista toki puuttuu toimintoja, ei niitäkään perusrakenteen takia)

Kerrotko minkälainen se propoventtiili siellä SBC-jarruissa on niin että se ei röpöttämällä tee jarrupainetta? Sen on/off-kytkentä on vaan nykyisin niin nopea että vastaa lähes analogista säätöä, sekä SBC:ssä että uudemmissa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

tähtikuljettaja kirjoitti:Kerrotko minkälainen se propoventtiili siellä SBC-jarruissa on niin että se ei röpöttämällä tee jarrupainetta?
Röpöttämään ei SBC-jarrut ala missään tilanteessa. Siitä minulla on omakohtaista kokemusta. Videon perustella olisi säädettävä neulaventtiilli, mutta kerro ihmeessä jos sinulla on parempaa tietoa. Ei minulla ole tästä mitään intohimoja alkaa inttämään. Minä olen ollut täysin valmistajan ja internetistä saatavien tietojen varassa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Meissenkeri kirjoitti:Röpöttämään ei SBC-jarrut ala missään tilanteessa. Siitä minulla on omakohtaista kokemusta. Videon perustella olisi säädettävä neulaventtiilli, mutta kerro ihmeessä jos sinulla on parempaa tietoa. Ei minulla ole tästä mitään intohimoja alkaa inttämään. Minä olen ollut täysin valmistajan ja internetistä saatavien tietojen varassa.
Miltä kuulostaa / tuntuu facelift-211:n jarrut? Polkimessahan ei SBC:n paineensääto missään nimessä tunnu mutta koska se on siellä vänkärin puoleisessa nurkassa, ei pieni "rapina" välttämättä kuulu sisään asti.

Jos siellä jotkut säätöventtiilit on, niin miksei vastaavia venttiileitä pystyisi käyttämään uudemmissa "perinteisissä" ajonestolaitteissa. Jos noita sitten pystyisi ohjaamaan esim. jollain PWM:llä, tarvinneko boksi takaisinkytkennän venttiilin asennosta vai riittänekö painetieto? Pitäisi melekein kaivella WIS:stä kytkikset yms.

Ihan mielenkiinnosta itsekin spekuloin – en ole paljon talvikeleillä noilla ajanut. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

En muuta tiiä, mutta ovat käsittämättömän hyvät ja sivistyneet jarrut nuo sbc:t hold ja stop toimintoineen 8)
124.023
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti: Röpöttämään ei SBC-jarrut ala missään tilanteessa. Siitä minulla on omakohtaista kokemusta. Videon perustella olisi säädettävä neulaventtiilli, mutta kerro ihmeessä jos sinulla on parempaa tietoa. Ei minulla ole tästä mitään intohimoja alkaa inttämään. Minä olen ollut täysin valmistajan ja internetistä saatavien tietojen varassa.
Ensinnäkin sinulla on varmaan likimain samat tiedot ulottuvillasi kuin minullakin, ehkä jotain enemmän, ehkä jotain vähemmän mutta oleelliset kuitenkin käsillä.

Saman "mainosvideon" löydät Star-koneeltasi ABR-jarruille jos videoista pidät. Sitten on toimintakuvauksia joita voi vertailla.

Ihan maalaisjärjelläkin voi päätellä että se hydrauliikkayksikkö on mekaanisen ja sähköohjauksen kehityksen tulos ja kun samat (ehkä vähän lisääkin) mittaustiedot on saatavissa SBC-auton seuraajassa ja itse pyöräjarrut on samat ja kummallakin on yhteinen työpaine hydrauliikkayksikössä käytettävissä (molemmissa sähköpumppu, sehän on ABS:in alusta asti siellä ollut) niin ihan samat funktiot saa tehtyä SBC:llä ja ilman kunhan kyse on saman ikäpolven laitteista joissa siis ohjainyksikön laskentateho riittää määrittelemään noita optimoituja jarrutuksia ja itse hydrauliikkayksikön venttiileiden sähköinen ohjaus ja mekaaninen toteutus on riittävän nopea. Jos SBC:n hydrauliikkayksikkö ja ECU pystyi mainitsemiisi toimintoihin niin miksi ei ABR pystyisi.

Jos luet ABR:n kohdalta EBD-funktiiosta niin pitäisi kuulostaa ihan samalta kuin tuo videossa mainittu toiminto.

Tuosta SBC-jarrujen röpöttelystä vielä, oletan että tarkoitat itse pyörän röpöttelyä, et jarrupoljinta? Itse asiassa nykyisissä ei se jarrupoljinkaan enää havaittavasti värise juuri sen takia että koko ohjaustapahtuma on niin nopea. Viittaisitkohan johonkin 124:n tapaiseen ABS-toteutukseen? Kyllä se pyörä tietyissä jarrutustilanteissa vieläkin "röpöttää" sekä SBC:llä että uudemmilla jarruilla mutta kertaluokkaa "hienostuneemmin", pidon rajamailla jarruteltaessa ohjauspulssituksen kuuleekin jarruista.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jarupolkimen tärinästä/pärinästä kun jotain oli
niin miksi sen pitäis täristä,
87 vuoden ässäs se oli abs yhteydessä jo niin sivistynyt että abs systeemin toimnnan pätkimisen näki vaan jarrutus jäljistä
ja siitä että auto ohjaantui täys jarrutuksen aikana
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
K-N
Viestit: 5
Liittynyt: 30.11.2012 15:06
Paikkakunta: Salo-Somero

Viesti Kirjoittaja K-N »

Yksikkö alkaa ole tiensä päässä ja painaluskertoja ei saa enää lisää 2kertaa nollattu, ja olen käytettyä yksikköä etsimässä,niin pitääkö varaosanumero olla tismalleen sama? kun ei meinaa löytyä näitä A0044314212 ,ja purkaamoista löytyy tämmäsiä vain A 005 431 79 12 tai suomesta pika katsauksella,että onko joku vaihtanut toisen numeroisen yksikön vai onko sillä käytännössä mitään eroa/väliä?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Saksasta ainakin näyttää löytyvän tuota alkuperäistä. Laita koodi tuonne vasemmalle alas hakukenttään --> http://www.motoren-dejong.de/-startseite/

Eri koodilla olevaa ei kannata missään tapauksessa ostaa niin että sopivuutta ja toimintaa ei ole varmistettu.

Laita autosi valmistenumero tänne, niin katsotaan tarjoaako EPC korvaavaa koodia tuolle alkuperäiselle.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

K-N kirjoitti:Yksikkö alkaa ole tiensä päässä ja painaluskertoja ei saa enää lisää 2kertaa nollattu, ja olen käytettyä yksikköä etsimässä,niin pitääkö varaosanumero olla tismalleen sama? kun ei meinaa löytyä näitä A0044314212 ,ja purkaamoista löytyy tämmäsiä vain A 005 431 79 12 tai suomesta pika katsauksella,että onko joku vaihtanut toisen numeroisen yksikön vai onko sillä käytännössä mitään eroa/väliä?
Tämmöiset ehdotukset antaa EPC K-N:n autolle. Lieneekö jo kerran vaihdettu yksikkö, kun tuota paikallaan olevaa ei ole EPC:n listalla ollenkaan.

Katso vielä tuo purkaamon koodi, että onko siinä vaihtanut ysi ja seiska paikkaa, jos on mennyt väärinpäin, niin silloin pitäisi passata tuo EPC:n listaama A005 431 97 12.

Kuva
K-N
Viestit: 5
Liittynyt: 30.11.2012 15:06
Paikkakunta: Salo-Somero

Viesti Kirjoittaja K-N »

En tiiä niin voi olla vaihdettukkin.tuonti auto niin kilometreistä ei aina niin tiedä.
joo o eli pitää maanantaina soitella purkaamoihin tämmästä kattelin : http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=29503094
Ventureman
Viestit: 16
Liittynyt: 07.1.2013 23:25

Viesti Kirjoittaja Ventureman »

Pumpustahan pystyy katsomaan valmistusajankohdan koodin perusteella. Mersufoorumin puolella siitä tais vissiin olla juttua vai olisiko ollu täällä. Mut haulla varmaan löytyy.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Viittiskö joku kattoa, mitä vaihtoehtoja EPC antaa SBC-yksikölle A 005 431 05 12 06 (Bosch 0 265 250 065)?
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

... Ja vielä toinen juttu; mikäli jollain on joutilas, rikkinäinen yksikkö, niin olisin kiinnostunut tutkimaan sen sielunelämää. Tuntuu edelleenkin siltä, että kovin vähän näitä on tutkittu, koska Mersu haluaa takuuvaihdot itselleen.

-Mitä kuluvia osia yksiköstä löytyy ja mikä on laitteen rakenne muuten, pystyykö esim. kuluvia venttiilejä koneistamaan jne.?
Avatar
Teemu.P
Viestit: 130
Liittynyt: 08.6.2006 15:34

Viesti Kirjoittaja Teemu.P »

mazza kirjoitti:A 005 431 05 12 06
tarkasta varaosanumero, tuossa on kaksi numeroa liikaa :roll:
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tarkastin, tuo siellä luki :shock:
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tämmöistä suolsi itänaapurin VIN-dekooderi:

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7180
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kaverin eemeli herjaa SBC oikea taka lähtösäätöventtiili vikaa.

Taitaa mennä koko yksikkö vaihtoon?

Oikea takajarru ei ole ottanut kiinni nyt vian ilmaantuessa kun oli jarrulevykin jo hienoisessa ruosteessa.
Mittaristo helottaa kokoajan punaisena ja summeri huutaa heti kun oven avaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mika.T kirjoitti:kaverin eemeli herjaa SBC oikea taka lähtösäätöventtiili vikaa.

Taitaa mennä koko yksikkö vaihtoon?

Oikea takajarru ei ole ottanut kiinni nyt vian ilmaantuessa kun oli jarrulevykin jo hienoisessa ruosteessa.
Mittaristo helottaa kokoajan punaisena ja summeri huutaa heti kun oven avaa.
Jos nesteet on kunnossa ja kaikki ksiköstä pyörään päin on kunnossa
niin vaihtoon menne
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Pekka Kaleva
Juustokeittomestari
Viestit: 58
Liittynyt: 01.1.2011 15:30
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Hello, keneltä voisi E-Suomessa kysyä yksikön "nollaamista". Fyysistä vikaa ei taida olla ja muuten pelailee hyvin. Vain joka käynnistyksessä tulee se herja :cry:
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

no kysyppä yyveellä tiolta nimimerkki CDI203:lta
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Pekka Kaleva
Juustokeittomestari
Viestit: 58
Liittynyt: 01.1.2011 15:30
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Onk kettään muuta? (ainut juttu joka ei ole mennyt maaliin asti cdi203:n kanssa, kokeiltu pari vuotta sitten)
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

No jossei kuusenalla ole nollaantunut, ei se varmaan muuallakaan sitä tee. Se nollaus ei vain jostain syystä aina onnistu, silloin ei ole paljoa muuta vaihtoehtoa kuin vaihto-osa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MHe kirjoitti:No jossei kuusenalla ole nollaantunut, ei se varmaan muuallakaan sitä tee. Se nollaus ei vain jostain syystä aina onnistu, silloin ei ole paljoa muuta vaihtoehtoa kuin vaihto-osa.
Jos ei onnistu niin on jotain mekanista vikaa
(Kulumaa, ventiilin jumitusta tms mikä voi olla ihan vähäistäkin
Mutta järjestelmä kuitenkin sen huomaa itseään testaillessa)
Yleisiä syitä, huonot nesteet, virran saanti onkelmat, kulunut jumitiava ventiili, on myös tapauksia missä "virta" piikistä (vialinen latauri, oiksulku, käynistys "boosteri" on rikonut "piirejä" niin että "tulkisevat/näkevät"
jänniteen väärin)
Ja sitten vielä
*:ri ei korjaa (mekaanisia) vikoja
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Tulipa tarkistettua omasta laskuri; 376000:ssa mennään...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Mielenkiintoista keskustelua brittifoorumilla, sanottiin että viimeisimmissä SBC-versioissa olisi laskurin raja jo tehtaan puolelta tuplattu... 8)
Toisaalta olisi sinänsä uskottavaa miksi 'tehdaskin' nollasi vain aluksi laskurit, tai päivitti ohjelman.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
koyama
Viestit: 401
Liittynyt: 27.11.2006 11:30
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja koyama »

MHe kirjoitti:Mielenkiintoista keskustelua brittifoorumilla, sanottiin että viimeisimmissä SBC-versioissa olisi laskurin raja jo tehtaan puolelta tuplattu... 8)
Toisaalta olisi sinänsä uskottavaa miksi 'tehdaskin' nollasi vain aluksi laskurit, tai päivitti ohjelman.
30000 tkm oli "tutulla" mittarissa ja tehtaan takaisinkutsussa oli jarrujen päivitys syynä
Auto oli vm 2003
Onkohan tuossakin tehty sellainen tuplaus ?
Omassa w 211:ssä sbc yksikön laskurin kohdalla oli neljä :?: :?: :?: :?:
Mitähän se tuo tarkoittaa ?
Kilsoja on mittarin mukaan 305tkm siis mittarin :twisted:
tni
Viestit: 19
Liittynyt: 03.6.2012 17:24
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja tni »

MHe kirjoitti:Naapurifoorumilla joku oli kaivanut taulukon SBC-yksikön koodille, mistä pitäisi lselvitä yksikön valmistuajankohta:
http://4.bp.blogspot.com/-rvJOEtWIZ9s/U ... +codes.jpg

Koodi löytyy hydraulilohkon alakulmasta, ensimäinen luku
mitenkähän tuohon pitäis suhtautua,kun tuon mukaan mulla on 04.2004 valmistettu ja tuo auto on rekistöröity 01.04.2004 ja staari anto polkasujen määräksi A71.76 luvun?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Nollauksen jälkeen laskuri lopettaa juoksemisen ja tulee noita epämääräisiä lukemia.
Sitä polkaisujen lukemaa ei kannata tuijottaa, nollauksen tarve on tullut skaalalla 200 000 - 800 000 polkaisua. Polkaisut ei merkitse vaan se että monestikko pumppu tehostaa.
Tähdellisen parantola
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 jarrut”