Sähköjarrujen "musta laatikko"
Sähköjarrujen "musta laatikko"
'Serkkupoika' on ostelemassa uudemman mallista väyrystä, W 211. 'Eukon velipoika' on töissä Vehon korjaamolla ja sanoi että ohjausboxi kestää 160000 jarrujen painallusta, ennenkuin heitetään takavasemmalle. Tämä lienee totta. Mutta mitäköhän kilometrimäärää se suunnilleen vastaa. Tottakai vaikuttaa ajotapa, kaupunkiajo, maantieajo, janne. Mutta voiskiko joku kertoa jonkun kokemusperäisen luvun.
-hanski-
-hanski-
mulla meni noin 60 tkm kohdalla eka, muistaakseni asentaja kertoi että olis ollu reilun 4 k€ osa
enempiä ei mennyt kun auto vaihtui 140 tkm kohdalla
enempiä ei mennyt kun auto vaihtui 140 tkm kohdalla
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Noniin, SBC lauloi joutsenlaulunsa ja uutta suo*een vaan. Auto on nyt kolmevuotias, jatketun taksiin myönnettävän takuun piikkiin meni koko syssy. Kilometrejä oli ensimmäisen ilmoituksen saapuessa noin 197.000.
Vian ensimmäinen oire on käynnistyksen yhteydessä näyttöön tuleva "Service Brake" :jarru: joka toimii 'valmistavana' tulevaan. Se on vain ennakkovaroitus, että jarrukompura on saapumassa elämänsä ehtoopuolelle, jarrut toimivat normaalisti siltikin. Tämä ilmoitus kestää olla ainakin 7000km, joten huoltoon ei tarvitse rynnätä heti, kunhan vaan seuraavaa huoltoa tilatessa ilmoittaa siinä sen monitoiminäytön tekstin, että tilaavat osan varastoon. Aikaa osan vaihtoon meni alle kolme tuntia.
Kys. osan elinikää pidentää korjaamopäällysmiehen mukaan jarrunesteitten vaihto 50.000km välein, onko kys. homma huolto-ohjelmassa, sitä en ole vielä katsonut, vai onko kyse 'pöydän alla' jaettavasta tiedosta.
Joten: Jos omistat tai olet ostamassa käytettynä kys. automallia, kannattaa selvittää, onko SBC yksikkö jo vaihdettu, jos ei, niin toivo, että osa ilmoittaa itsestään 6kk kuluessa, (liikkeestä ostettuna) muuten saat varautua siihen, että autoon pitää ainakin kerran sen eliniän aikana uusia kyseinen osa. Kannattaa mielestäni miettiä, ostaako W211:n käytettynä, vai pärjääkö tiloiltaan pienemmällä W203:lla tai loppupään W210:llä, vai korottaako heti suoraan välirahaa, että hankkii uudemman, uudistetun mallin. (kesä 2006 ->) Vaikka auto muuten onkin hyvä, mutta mitä pienempään malliin ja iäkkäämpään mennään, tuon kyseisen osan hinta itse maksettuna on niin suuri kuluerä käytetyn auton arvosta, että mielestäni kannattaa harkita, ostaako W211 pre-faceliftiä (-02 -06) käytettynä autona.
Vian ensimmäinen oire on käynnistyksen yhteydessä näyttöön tuleva "Service Brake" :jarru: joka toimii 'valmistavana' tulevaan. Se on vain ennakkovaroitus, että jarrukompura on saapumassa elämänsä ehtoopuolelle, jarrut toimivat normaalisti siltikin. Tämä ilmoitus kestää olla ainakin 7000km, joten huoltoon ei tarvitse rynnätä heti, kunhan vaan seuraavaa huoltoa tilatessa ilmoittaa siinä sen monitoiminäytön tekstin, että tilaavat osan varastoon. Aikaa osan vaihtoon meni alle kolme tuntia.
Kys. osan elinikää pidentää korjaamopäällysmiehen mukaan jarrunesteitten vaihto 50.000km välein, onko kys. homma huolto-ohjelmassa, sitä en ole vielä katsonut, vai onko kyse 'pöydän alla' jaettavasta tiedosta.
Joten: Jos omistat tai olet ostamassa käytettynä kys. automallia, kannattaa selvittää, onko SBC yksikkö jo vaihdettu, jos ei, niin toivo, että osa ilmoittaa itsestään 6kk kuluessa, (liikkeestä ostettuna) muuten saat varautua siihen, että autoon pitää ainakin kerran sen eliniän aikana uusia kyseinen osa. Kannattaa mielestäni miettiä, ostaako W211:n käytettynä, vai pärjääkö tiloiltaan pienemmällä W203:lla tai loppupään W210:llä, vai korottaako heti suoraan välirahaa, että hankkii uudemman, uudistetun mallin. (kesä 2006 ->) Vaikka auto muuten onkin hyvä, mutta mitä pienempään malliin ja iäkkäämpään mennään, tuon kyseisen osan hinta itse maksettuna on niin suuri kuluerä käytetyn auton arvosta, että mielestäni kannattaa harkita, ostaako W211 pre-faceliftiä (-02 -06) käytettynä autona.
Ison maailman foorumeilla puhutaan jotain 10-vuoden jatketusta takuusta jollekin SBCn osalle:
"Saw a copy of the dealer letter on this topic. Apparently only two error codes will qualify you for the SBC pump replacement under the extended warranty.
Damage Code 53 584 - Control Unit SBC
Damage Code 43 102 - Hydraulic Unit, Traction System"
Onko kukaan kuullut tästä jenkkilän ulkopuolella?
"Saw a copy of the dealer letter on this topic. Apparently only two error codes will qualify you for the SBC pump replacement under the extended warranty.
Damage Code 53 584 - Control Unit SBC
Damage Code 43 102 - Hydraulic Unit, Traction System"
Onko kukaan kuullut tästä jenkkilän ulkopuolella?
joo...kyllähän se taitaapi olla 10v takuu sbc yksikön kohdalla.jarrunesteet vaihdetaan auton pyytäessä eli huolto 6.sen näkee itsekin mittaristoa räpläämällä,että mitä huoltoja on tulossa.samoin ajonhallinnan ja sutimiseneston saa täysin pois pelistä mittariston kautta asettamalla jarrudynamomoodin päälle!eli kiva leikkiä jos niin haluaa...