W126 420SE ilmastoinnin kompurasta.

Vastaa Viestiin
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

W126 420SE ilmastoinnin kompurasta.

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

Elikkäs kompuraa olisin vailla -86 420SE:hen. Kyselisinkin, sattuuko manuaalisen ilmastoinnin/automaattisen ilmastoinnin kompurat päikseen? Jenkeistä ajattelin kompuran laittaa tilaukseen. Sarjanumeroa en nyt vähään aikaan pääse tarkistamaan(auto toisella paikkakunnalla). Löytyyköhän keneltäkään tarkkaa kompuran mallia, esim taulukkoa minkälaisia kompuroita käytetty?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

numero vois löytyä, jos tallista kävis kahtoo varakonneesta :wink: täännään en kehtaa :oops:
mikäs ilimastointi sulla 0on siinä, manuaaliko :roll:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

Kiitos, eipä tuolla niin kiirettä ole. Juu, manuaalinen on vai kursutaanko sitä nyt peräti puoliautomaattiseksi.
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... s-7hwt.jpg

Tuollaiset säätimet tosiaankin.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

juu, manuaali ilimastointi, sulla näkkyy olevan siinä ykstoiminen kattoluukku ja mölytoosan säätimet samassa jonossa missä muutkin, mulla ne on taas vaihekepinvieressä :wink:
olikos tuo sulla SE vai SEL :roll:
juu tartteepas kahtoo siitä varakonneesta numerot kun on vielä samanvuotisestakin -86
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

SE malli on kyseessä. Tuo kuva on poimittu internetin ihmeellisestä maailmasta, mutta ilmastoinnin säätimet samallaiset. Kattoluukkua ei mulla ole ollenkaan. Ilmastointi ollu toimimatta +5v ja kesäksi olisi tarkoitus saada toimintaan. Odotan innolla moniko tiiviste vuotaa paineistuksessa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onkos sulla myös tuollanen lumihiutale nappi kans ylärivissä :wink:
tuossa kuvassahan isojen nappuloitten välissä on sisäilmankierto nappula :idea:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuollanen se numero kompurassa :wink:
Kuva

tältä se sitten kuppeen puolelta näyttää :lol:

Kuva
kuvan kompurasta poistettu hihnapyörä laakereineen, laakeri numeron tarkistamiseksi :idea:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

Kiitokset! Täytyykin alkaa ettimään kompuraa oikein urakalla. Juu, on lumihiutaleen kuva kyllä. Samassa paikkaa ja samanlainen, kuin kuvassa.
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

Nyt menikin tosi jännäksi! Jäi senverran vaivaamaan, että piti paikan päälle mennä viellä kompuraa kattomaan. Esinnäkin autossa tarra Combi Cool ja 413a. Eli sellaiset kylmäaineet ollu viimeeksi sisällä. Kompura itessään olikin aivan erillainen SS-121ds1 koodinen. Eli vissiin Seikon valmistama ja lähes samanlaisia löytyy VAG-konsernin tuotteista.

http://gebrauchteautoteile.com/images/u ... a32308.jpg


Samanlainen paitsi omassani kiilahihnalla, kun kuvassa näyttäisi olevan moniurahihnalla. Kukahan tähän on tällaisen kompuran laittanut... Kannattaiskos ettiä samanlainen kompura vaiko vaihtaa se samaan, mikä touhottajalla? Ilmeisesti alkuperäinen ollut juurikin tuo 1161310101.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

katoppa tuota :roll:
http://translate.google.fi/translate?hl ... CDgQ7gEwAQ
onkos sulla muutkin moniurahihnalla :roll:
jos sää meinäät vaihtaa oman kompuran takasi, sitten pittää vaihtaa letkujen lähötkin ja onko siellä jo paikallaan tuolle kompuralle kiinnitys tellinki :roll:
tuo sun kompuras näky olevan volovosta tai autista :wink:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

Tuota kompuraa oonkin kattonut, jos tilaisi. Mulla on nykyinen kompura ja kaikki muutkin hihnat perinteisellä kiilahihnalla(hammastettu), ei moniuralla. Mulla on muuten samanlainen kompura, kuin linkittämässäni kuvassa paitsi, että tosiaankin kiilahihnalla. Tällä SS-121DS1 koodilla löytyvät kompurat on melkein kaikki moniurahihnalla. Ja mullahan lähtee noi putket kompuran takanta, ei päältä. Eli linkittämäsi kompura sopisi hihnan puolesta. Tässä nykyisessä kompurassa voi olla eri kiinnikkeet, kun eri valmistajakin. Vois olla mahollista, että orkkis kompura hajonnut ja sitten täällä suomessa vaidettu tuo Seikon tekele tilalle. Tossa mun Seikon kompurassa olis muuten kaksi paikkaa hihnalle.
Edit:
Nyt löytyi viellä kuva, eli täsmälleen samanlainen mulla paikallaan: http://www.ahesrl.it/catalog/DEU/teilen ... 01513.html
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos meinaat laittaa oman kompuran takasi, niin kysyppä jäsen ruikulta olisko hänellä tuollasta kompuraa sattumoisin myydä :wink:
profile.php?mode=viewprofile&u=6677
nyt kun se ilimastointi ollu nuinki kauan käyttämäti, kannattas varmaanki vaihtaa siihen kuivaaja ennen kun täytät systeemin :roll:
sit kun täytät sitä niin laita sinne freonia korvaava aine, nuo muut taitaa tulla letkuista läpi, elikkä pillaavat letkut :wink:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko sulla tietoo millaset ne alakuperäset letkut pitäs olla :roll:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

touhottaja kirjoitti:onko sulla tietoo millaset ne alakuperäset letkut pitäs olla :roll:

Jos orkkis kompuran haluisi paikalleen, niin epäilen, että pitäisi letkujen päät uusia. Näyttäisi erillaisilta ainakin ne liittimet näin äkkiseltään katsottuna. Vähän selvittelin tästä kompurasta, eli vissiinkin tämä on ns standardi tarvikekompura ja tämä saatu sattumaan pienillä letkumuutoksilla orkkis kompuran paikalle. Eli vaihtoehtoja näyttäis olevan kaksi. Ensimmäinen, että hommaa tämän Seikon. Pääsee ilman mitään muutoksia, kun letkut ja mahdollisesti kiinnike muutettu jo valmiiksi. Vissiinkin senverran uuempi kompura, että toimisi uusien kylmäaineiden kanssa paremmin. Saatavuus vaan kiven takana. Käytettynä ei mistään ja pari firmaa(italiassa ja saksassa) kauppaa uusia hintahaitarilla 400-600e+postit ja tullit. Toinen, että hommaa ton alkuperäisen. Niitä ainakin saatavilla hyvin käytettynä sekä uutena. Hintakin on about puolet Seikosta käytettynä. Tosin voi joutua letkuliittimiä muokkaamaan tai kiinnikettä. Alan kallistumaan orkkis kompuraan. :wink:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös se ny kannattas kaikesta huolimatta (jos kaikki osat paikallaan) koeponnistaa ensin ja tutkia maholliset vuotopaikat ensin ja sitten alakaa kattelee ehjiä osia tilalle :roll:
ennen koeponnistusta kannattaa ottaa höyrystin näkyviin kuskinpuolen jalakatilasta aivan lämmittimen yläkulumasta ja sillon kun systeemi tyhjä kannattaa samalla vaihtaa koko höyrystin uuteen kun on aikas edullinenki varsinki jos tulee letkun vaihot samalla kertaa :wink:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

Joo, keväälle on jo varattu aika koeponnistukseen, mahdollisten vuotojen hakuun ja korjaukseen alan ammattilaisella. Samalla muutetaan järjestelmä uusille kylmäaineille. Siellä suositeltiin, että hommaan sen kompuran+kuivaimen ensinnä ja sitten paineistukseen. :roll: Jos vuotoja on, niin niitten korjaus senjälkeen. Kaikki muut osat on paikallaan ja ainakin silmämääräisesti hyvän näköiset.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kattos miltä se höyrystin näyttää siä jalakatilassa :roll:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

touhottaja kirjoitti:kattos miltä se höyrystin näyttää siä jalakatilassa :roll:

Juu, pitää tässä pyhien aikana/jälkeen perehtyä.
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

Nonniin! Nyt sitten tilattu kompura suuren lätäkön toiselta puolen. Hintakin oli halpa ja säästin parikymppiä, kun jaksoin ootella päivän(myyjä alensi hintaa). Samalla tuli shoppailtua uudet lämmönsäätimen tarrat, kun edelliset on lähteny kävelemään :roll:. Olin sitten liian hätäinen ja kliksuttelin niitä tarroja vähän liikaakin ja tuloksena sitten muutama ylimääräinenkin tarra :ttu:. Enpä ole ikinä yhtä kalliita tarroja hommaillutkaan. Hieman kuumottaa onko alkuperäinen ilmastoinnin kannatin/kiinnitys paikoillaan, kun tässä tämä ihme Seikon kompurahässäkkä kiinni. Koitin jo katellakkin, mutta hieman haastavaa, kun tilaa ei auton ja seinän välillä ole montaa senttiä+kompura peittää kaikki kriittiset paikat. Eli voin joutua hommaamaan sen kannattimen tai annan kaverin rakennella siihen jonkinmoisen tee-se-itse kannatin systeemin 8).
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Keemikko kirjoitti:Nonniin! Nyt sitten tilattu kompura suuren lätäkön toiselta puolen. Hintakin oli halpa ja säästin parikymppiä, kun jaksoin ootella päivän(myyjä alensi hintaa). Samalla tuli shoppailtua uudet lämmönsäätimen tarrat, kun edelliset on lähteny kävelemään :roll:. Olin sitten liian hätäinen ja kliksuttelin niitä tarroja vähän liikaakin ja tuloksena sitten muutama ylimääräinenkin tarra :ttu:. Enpä ole ikinä yhtä kalliita tarroja hommaillutkaan. Hieman kuumottaa onko alkuperäinen ilmastoinnin kannatin/kiinnitys paikoillaan, kun tässä tämä ihme Seikon kompurahässäkkä kiinni. Koitin jo katellakkin, mutta hieman haastavaa, kun tilaa ei auton ja seinän välillä ole montaa senttiä+kompura peittää kaikki kriittiset paikat. Eli voin joutua hommaamaan sen kannattimen tai annan kaverin rakennella siihen jonkinmoisen tee-se-itse kannatin systeemin 8).
jahas, vai annat kaverin tehä siihen kannattimen :roll: älä vaan tehe sitä, kyllä niitä alakuperäsiä ehjiä käytettyjä aina jostakin löytyy ja sillon kompura oikeessa asennossa ja tismalleen linjassa muitten hihnapyörien kanssa :idea:
mitäs muuten tälle rojektille kuuluu :ope:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

touhottaja kirjoitti:
Keemikko kirjoitti:Nonniin! Nyt sitten tilattu kompura suuren lätäkön toiselta puolen. Hintakin oli halpa ja säästin parikymppiä, kun jaksoin ootella päivän(myyjä alensi hintaa). Samalla tuli shoppailtua uudet lämmönsäätimen tarrat, kun edelliset on lähteny kävelemään :roll:. Olin sitten liian hätäinen ja kliksuttelin niitä tarroja vähän liikaakin ja tuloksena sitten muutama ylimääräinenkin tarra :ttu:. Enpä ole ikinä yhtä kalliita tarroja hommaillutkaan. Hieman kuumottaa onko alkuperäinen ilmastoinnin kannatin/kiinnitys paikoillaan, kun tässä tämä ihme Seikon kompurahässäkkä kiinni. Koitin jo katellakkin, mutta hieman haastavaa, kun tilaa ei auton ja seinän välillä ole montaa senttiä+kompura peittää kaikki kriittiset paikat. Eli voin joutua hommaamaan sen kannattimen tai annan kaverin rakennella siihen jonkinmoisen tee-se-itse kannatin systeemin 8).
jahas, vai annat kaverin tehä siihen kannattimen :roll: älä vaan tehe sitä, kyllä niitä alakuperäsiä ehjiä käytettyjä aina jostakin löytyy ja sillon kompura oikeessa asennossa ja tismalleen linjassa muitten hihnapyörien kanssa :idea:
mitäs muuten tälle rojektille kuuluu :ope:
Tuollahan tuo tallissa makaa blokattuna puolentoista metrisen lumikinoksen johdosta :lol: Kompura on tällähetkellä odottamassa tullausta tullissa. Ilmastointirojekti jatkuu näillänäkymin lumien sulettua, jolloin varmaan päivittelen tuota korjausoperaatiota. Silloin, kun saan kiesin roudattua montulliseen halliin. Pari osaa olisi tilattava kyllä ennen sitä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mistähän osista olis kyse :roll:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

touhottaja kirjoitti:mistähän osista olis kyse :roll:
Ainakin keskikonsolin puupaneeli siihen vaihdevivun ympärille(entisestä ilmeisesti kiinnikkeet katki, kun tökerösti ruuvattu kiinni ruuveilla). Vakionopeudensäätimen ohjausboksi pitäisi pitäisi irrotella ja tarkistaa, kun vakkari ei pelitä. Eli sen uusinta/korjaus. Pitäisi vaan saada kerättyä motivaatiota sen irroittelemiseen. Työpaikan sähkötekniikan labrassa työkaveri lupasi tarkistaa/korjata boksin jos mahdollista, kunhan sen irti saan. Onhan sitä tullut viellä ajatelleeksi, mikäli tilaisi nahkasisustan nykyisen kangas sisustan tilalle. Eipä tuossa kauheasti muuta tilattavaa olisi. Ilmastointihomma tulee varmastikkin kalleimmaksi.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Keemikko kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:mistähän osista olis kyse :roll:
Ainakin keskikonsolin puupaneeli siihen vaihdevivun ympärille(entisestä ilmeisesti kiinnikkeet katki, kun tökerösti ruuvattu kiinni ruuveilla). Vakionopeudensäätimen ohjausboksi pitäisi pitäisi irrotella ja tarkistaa, kun vakkari ei pelitä. Eli sen uusinta/korjaus. Pitäisi vaan saada kerättyä motivaatiota sen irroittelemiseen. Työpaikan sähkötekniikan labrassa työkaveri lupasi tarkistaa/korjata boksin jos mahdollista, kunhan sen irti saan. Onhan sitä tullut viellä ajatelleeksi, mikäli tilaisi nahkasisustan nykyisen kangas sisustan tilalle. Eipä tuossa kauheasti muuta tilattavaa olisi. Ilmastointihomma tulee varmastikkin kalleimmaksi.
mitäs puuta se kepin ympärys on :roll: ja onkos muut lahopuut kunnossa :roll:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

touhottaja kirjoitti:
Keemikko kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:mistähän osista olis kyse :roll:
Ainakin keskikonsolin puupaneeli siihen vaihdevivun ympärille(entisestä ilmeisesti kiinnikkeet katki, kun tökerösti ruuvattu kiinni ruuveilla). Vakionopeudensäätimen ohjausboksi pitäisi pitäisi irrotella ja tarkistaa, kun vakkari ei pelitä. Eli sen uusinta/korjaus. Pitäisi vaan saada kerättyä motivaatiota sen irroittelemiseen. Työpaikan sähkötekniikan labrassa työkaveri lupasi tarkistaa/korjata boksin jos mahdollista, kunhan sen irti saan. Onhan sitä tullut viellä ajatelleeksi, mikäli tilaisi nahkasisustan nykyisen kangas sisustan tilalle. Eipä tuossa kauheasti muuta tilattavaa olisi. Ilmastointihomma tulee varmastikkin kalleimmaksi.
mitäs puuta se kepin ympärys on :roll: ja onkos muut lahopuut kunnossa :roll:
Zebrano puuta puuta pitäisi olla muo osat. Muut puuosat on ihan ok kunnossa, ettei niikä kannata alkaa vaihtelemaan. Varsinkin kun tästä mitään näyttelyautoa koskaan tule :lol:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Keemikko kirjoitti: Esinnäkin autossa tarra Combi Cool ja 413a. Eli sellaiset kylmäaineet ollu viimeeksi sisällä.
Huoltokylmäaineet sisällä kun alunperin ollu R12
http://personal.telefonica.terra.es/web ... /r413a.pdf
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla vois olla, mutta kun en tunne puita muuta kun polttopuut niin taijampa ottaa kuvan :oops:
Keemikko
Viestit: 34
Liittynyt: 06.9.2012 20:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Keemikko »

touhottaja kirjoitti:mulla vois olla, mutta kun en tunne puita muuta kun polttopuut niin taijampa ottaa kuvan :oops:
Juu, katotaan sattuuko. 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi”