Erillinen jäähdytin automaattivaihteistoöljylle.
Erillinen jäähdytin automaattivaihteistoöljylle.
Kuten tiedetään alkupään 211:ssa on ollut ongelmia jäähdyttimessä; tiiviste pettää ja glykolia pääsee automaattivaihteistoöljyn sekaan tuhoisin seurauksin.
Samassa paketissa on siis sekä moottorin jäähdytin että vaihteistoöljyn jäähdytin.
"Syyläreitä" on vaihdeltu mutta nyt päätettiin kokeilla laittaa vaihteistolle erillinen jäähdytin.
Kenno on 13-rivinen ja kennon mitat 329 x 92 x 50mm.
Letkut on teetetty hydrauliikkaliikkeessä, pituutta 55 ja 70 cm.
Kenno on kuten kuvasta näkyy kiinnitetty etutukirautaan kumityynyillä. Yhtään reikää ei tarvinnut porata mutta tuesta leikkasin laidoilta palaset pois, muuten kenno ei mahdu tuonne.
Jos autossa on Distronic kennon joutuu tietysti laittamaan muualle.
Letkut menevät coolerin edestä, tilaa on.
Keulan allahan on putkistossa liittimet joihin voi laittaa uudet letkustot paikalleen ja jättää syylärille menevät putket irti.
Mitenkähän lienee, pitäisikö kennoa peittää kovalla pakkasella...
Samassa paketissa on siis sekä moottorin jäähdytin että vaihteistoöljyn jäähdytin.
"Syyläreitä" on vaihdeltu mutta nyt päätettiin kokeilla laittaa vaihteistolle erillinen jäähdytin.
Kenno on 13-rivinen ja kennon mitat 329 x 92 x 50mm.
Letkut on teetetty hydrauliikkaliikkeessä, pituutta 55 ja 70 cm.
Kenno on kuten kuvasta näkyy kiinnitetty etutukirautaan kumityynyillä. Yhtään reikää ei tarvinnut porata mutta tuesta leikkasin laidoilta palaset pois, muuten kenno ei mahdu tuonne.
Jos autossa on Distronic kennon joutuu tietysti laittamaan muualle.
Letkut menevät coolerin edestä, tilaa on.
Keulan allahan on putkistossa liittimet joihin voi laittaa uudet letkustot paikalleen ja jättää syylärille menevät putket irti.
Mitenkähän lienee, pitäisikö kennoa peittää kovalla pakkasella...
Viimeksi muokannut dealer, 05.10.2011 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Tuohan voipi olla varsin toimiva soluutioni akuuttiin dilemmaan, tuskin ainakaan kehnommaksi menee. Tätähän voi varmaan vapaasti lainata myös muihin samasta harmista kärsiviin Mersuihin, eikös tätä vaivaa ole ollut ainakin 202 koppasissakin?
Daimler AG:n suunnittelijat huomio! Pitääkö teille kaikki näyttää kädestä pitäen!
Daimler AG:n suunnittelijat huomio! Pitääkö teille kaikki näyttää kädestä pitäen!
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Hyvältä näyttää.
En osaa vähäisen kokemukseni perusteella sanoa että onko vaihteiston jäähdytintä tarpeen peitellä pakkasilla. Moottorin jäähdytintä on jokatapauksessa tarpeellista peitellä, ja olen huomannut että jos ja kun vaihteisto ei ole saavuttanut täyttä lämpötilaa, niin vaihtamisohjelma ei toimi samallalailla kuin 80 celssiuksen lämmöissä, vaan vaihtaa alaspäin liian herkästi ja ei osaa hyödyntää moottorin vääntöä. Joten arvailen että tuon erillisen jäähdyttäjän kanssa olisi talvipakkasilla hyvä käyttää ainakin jonkinlaista viimasuojaa. Tuskin sillä on kuitenkaan muuta merkitystä kuin muutama desi polttoaineen kulutuksessa.
En osaa vähäisen kokemukseni perusteella sanoa että onko vaihteiston jäähdytintä tarpeen peitellä pakkasilla. Moottorin jäähdytintä on jokatapauksessa tarpeellista peitellä, ja olen huomannut että jos ja kun vaihteisto ei ole saavuttanut täyttä lämpötilaa, niin vaihtamisohjelma ei toimi samallalailla kuin 80 celssiuksen lämmöissä, vaan vaihtaa alaspäin liian herkästi ja ei osaa hyödyntää moottorin vääntöä. Joten arvailen että tuon erillisen jäähdyttäjän kanssa olisi talvipakkasilla hyvä käyttää ainakin jonkinlaista viimasuojaa. Tuskin sillä on kuitenkaan muuta merkitystä kuin muutama desi polttoaineen kulutuksessa.
Kertoisin jos tietäisin mutta letkuja teetettäessä oli mallina välikappale joita meillä on kourallinen varastossa niitä tilanteita varten että joudutaan kytkemään alkuperäinen vaihteistoöljyn jäähdytys tilapäisesti pois käytöstä.
Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan, joku muu saattaa osata kertoa jo ennen sitä...
Termostaatti on siis paluupuolella jos on.
Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan, joku muu saattaa osata kertoa jo ennen sitä...
Vaihteistoöljyjä vaihtaessa tehdään huuhtelu ja siinähän lasketaan jäähdytyskierron letkusta öljyä ulos, aina sitä on letkun täydeltä tullut lämpötiloista riippumatta oli kyseessä sitten 211 tai vanhemmat mallit.Eikös vanhemmissa askeissa ollut termostaatti, tuntuis pöhkölle jos se ois jäänyt pois näissä uudemmissa
Termostaatti on siis paluupuolella jos on.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
vaihtamis ohjelma on lämpötila riipuvainen,Meissenkeri kirjoitti:Hyvältä näyttää.
En osaa vähäisen kokemukseni perusteella sanoa että onko vaihteiston jäähdytintä tarpeen peitellä pakkasilla. Moottorin jäähdytintä on jokatapauksessa tarpeellista peitellä, ja olen huomannut että jos ja kun vaihteisto ei ole saavuttanut täyttä lämpötilaa, niin vaihtamisohjelma ei toimi samallalailla kuin 80 celssiuksen lämmöissä, vaan vaihtaa alaspäin liian herkästi ja ei osaa hyödyntää moottorin vääntöä. Joten arvailen että tuon erillisen jäähdyttäjän kanssa olisi talvipakkasilla hyvä käyttää ainakin jonkinlaista viimasuojaa. Tuskin sillä on kuitenkaan muuta merkitystä kuin muutama desi polttoaineen kulutuksessa.
ja mitä noita erilisiä jäähdytymiä laiteltu on talvella ollut vaikutusta vaihtamiseen (peittäminen auttaa)
ja noihin jälki asenus jäähdytimiin löyty ainakin 80 luvulla
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Jahas täällä oli oikein kuvallinen toteutus.
Noita kennoja meilläkin hyllyssä ja taas pihassa yksi vaivanen pitkän tauon jälkeen johon heitetään vielä "kaupan päälle" vaihtoturbiini kun ei alkanu huuhtomalla pelaamaan.
Tuossa 639 vitossa olisi vaihteistossa termostaatti putken välissä, koska siinä on erillinen kenno tehtaalta. Ne sitten alkaa vuotamaan ulos kun tärisevät siinä pahasessa muovi kiinnikkeessä. Pitäis joskus kokeilla johonki omaan rakennella semmonen termarilla oleva setti.
On kohilleen sattunu myös yksi w210 väykky jossa vuoti se suodatin jalassa oleva lämmönvaihdin glykolit lootaan. Se muuten jo höyrysi kunnolla
Noita kennoja meilläkin hyllyssä ja taas pihassa yksi vaivanen pitkän tauon jälkeen johon heitetään vielä "kaupan päälle" vaihtoturbiini kun ei alkanu huuhtomalla pelaamaan.
Tuossa 639 vitossa olisi vaihteistossa termostaatti putken välissä, koska siinä on erillinen kenno tehtaalta. Ne sitten alkaa vuotamaan ulos kun tärisevät siinä pahasessa muovi kiinnikkeessä. Pitäis joskus kokeilla johonki omaan rakennella semmonen termarilla oleva setti.
On kohilleen sattunu myös yksi w210 väykky jossa vuoti se suodatin jalassa oleva lämmönvaihdin glykolit lootaan. Se muuten jo höyrysi kunnolla
Kierteen nousu on 1,5 mm ja halkaisija oli päältä mitaten 16 mm.Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan
Pitää tekaista hyllyyn yksi valmis paketti rautoineen letkuineen niin saa tarvittaessa vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä ruuvata paikalleen, asennuksessahan ei mene aikaa juuri minkään vertaa.
Mitäs tämmönen "valmis" paketti kustantais, kiinnikkeineen?dealer kirjoitti:Kierteen nousu on 1,5 mm ja halkaisija oli päältä mitaten 16 mm.Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan
Pitää tekaista hyllyyn yksi valmis paketti rautoineen letkuineen niin saa tarvittaessa vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä ruuvata paikalleen, asennuksessahan ei mene aikaa juuri minkään vertaa.
Lexus RX 400h '06
W124 2.0D Automatic '91Sold
W211 2.7CDI Avantgarde '03 Sold
VW Jetta 1.8i '90 Sold
Polaris 700 SKS CC '04 Sold
Ockelbo 300 S "poro" '75
W124 2.0D Automatic '91Sold
W211 2.7CDI Avantgarde '03 Sold
VW Jetta 1.8i '90 Sold
Polaris 700 SKS CC '04 Sold
Ockelbo 300 S "poro" '75
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 15.1.2011 10:36
- Paikkakunta: Espoo
dealer kirjoitti:Kierteen nousu on 1,5 mm ja halkaisija oli päältä mitaten 16 mm.Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan
Pitää tekaista hyllyyn yksi valmis paketti rautoineen letkuineen niin saa tarvittaessa vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä ruuvata paikalleen, asennuksessahan ei mene aikaa juuri minkään vertaa.
Ite laitoin nuo jäähdyttimelle menevät putket poikki ja niille 10mm puristushelmet ja siitä letkut coolerille. Ei tarvii arpoo kierteitä.
Siisti on ja hyödyllinen. Tosin Distronic-tutkan kanssa ei mahdu tuohon.
Jos keksitte yhtä siistin asennuksen suuremmalle CDI:n välijäähdyttimelle,
niin se voisi kiinnostaa.
On kuuulemma liian pieniä nuo vakiokokoiset välijäähdyttimet, lämmöt
nousevat helposti yli 50 asteen, jossa tehoa jo leikataan. Kuuma ilma ei ole
terveellistä ja siksi tehoa leikataan.
Jos vetää kesällä jotain koukussa, niin moottori saa helposti kuumaa ilmaa.
Erityisesti jos on syöttöä lisätty, menee hukkaan koko viritys ilman kunnon välijäähdytintä.
Jos keksitte yhtä siistin asennuksen suuremmalle CDI:n välijäähdyttimelle,
niin se voisi kiinnostaa.
On kuuulemma liian pieniä nuo vakiokokoiset välijäähdyttimet, lämmöt
nousevat helposti yli 50 asteen, jossa tehoa jo leikataan. Kuuma ilma ei ole
terveellistä ja siksi tehoa leikataan.
Jos vetää kesällä jotain koukussa, niin moottori saa helposti kuumaa ilmaa.
Erityisesti jos on syöttöä lisätty, menee hukkaan koko viritys ilman kunnon välijäähdytintä.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Rippu mottorista mutta ainakin 4syl maliehin saa siististi hyvin mahtumaan isomman(tehokaaman) coolerin kun siirtää niittä kaikkia jäähdytimiä mottoriinpäinJarkko N kirjoitti:Siisti on ja hyödyllinen. Tosin Distronic-tutkan kanssa ei mahdu tuohon.
Jos keksitte yhtä siistin asennuksen suuremmalle CDI:n välijäähdyttimelle,
niin se voisi kiinnostaa.
On kuuulemma liian pieniä nuo vakiokokoiset välijäähdyttimet, lämmöt
nousevat helposti yli 50 asteen, jossa tehoa jo leikataan. Kuuma ilma ei ole
terveellistä ja siksi tehoa leikataan.
Jos vetää kesällä jotain koukussa, niin moottori saa helposti kuumaa ilmaa.
Erityisesti jos on syöttöä lisätty, menee hukkaan koko viritys ilman kunnon välijäähdytintä.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
samallainen öljyn jäähdytys se on ässässäkin, sellanen juotettu putki jäähdyttimen sisällä pohjassaLeemu kirjoitti:Ei se tarvii sun ässä tämmöstä "viritystä"touhottaja kirjoitti:tuossa vaihteisto öljyn jäähdyttimessä mikä erillisenä olis kyllä itua, mutta kun eipä taija sopia ässän jäähyttimen eteen, käyp liika ahtaaks eikä sovi millään siihen etteen eikä kyllä taaksekkaan, ilimastoinnin "lauhutin" vie sen tilan ja puhallin
Niitä tehään tähän taksikoppaan sillä kun on sitä syyläri-hämminkiä vanhemmissa, että pääse glykolia vaihteistoöljyn sekaan.
Kaipa sinne ässäänkin johonkin väliin pieni jäähdytin sopisi.
W124:ssa moottoriöljyn jäähdytin on lokasuojan etupuolella ja
vaihteistoöljyn jäähdytin toisella puolella puhaltimen kanssa.
Yksi paikka voisi olla edessä alhaalla, missä esim. w211:n välijäähdytin on.
W124:ssa moottoriöljyn jäähdytin on lokasuojan etupuolella ja
vaihteistoöljyn jäähdytin toisella puolella puhaltimen kanssa.
Yksi paikka voisi olla edessä alhaalla, missä esim. w211:n välijäähdytin on.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Vastailtu, ja tuossahan on myynti-ilmoituskin:
viewtopic.php?t=36528
viewtopic.php?t=36528
Vanha osio kaiketi vain puhdistetaan ja tulpataan ja saa täyttyä glygolilla? Ja kestää vähintäänkin sen minkä loppuosakin kennosta?
Palkonkos säästää siihen nähden että vaihtaisi kokonaan uuden?
Ja onko ne varaosatkin yhtä susia kuin alkupräiset.
Aika moka suunnittelussa mersun puolelta.
Hyvä innovaatio korjaamolta.
Palkonkos säästää siihen nähden että vaihtaisi kokonaan uuden?
Ja onko ne varaosatkin yhtä susia kuin alkupräiset.
Aika moka suunnittelussa mersun puolelta.
Hyvä innovaatio korjaamolta.
Sitä ei oikeastaan tarvitse puhdistaa. Kennoon jäävä öljy ei pääse nesteiden sekaan.Vanha osio kaiketi vain puhdistetaan ja tulpataan ja saa täyttyä glygolilla? Ja kestää vähintäänkin sen minkä loppuosakin kennosta?
Useimmiten tämä paketti laitetaan autoon jossa ei vielä ongelmaa ole.
Sitten saa ajella pelkäämättä glykolivaivoja, muutoksen hinta on pieni erityisesti jos vertaa laatikkovikaan.
Enpä muista ulkoa uuden syylärin hintaa. Olisiko jonkun verran kalliimpi kuin tämä paketti.Palkonkos säästää siihen nähden että vaihtaisi kokonaan uuden?
Lisäksi joutuu useimmiten vaihtamaan putket syyläri-letkut-väliin ja nekin maksavat jonkin verran, työn määrässä on eroa joitain tunteja erillisen coolerin eduksi.
Meillä on sattunut yksi tapaus jossa vaihdettu erimerkkinen syyläri aiheutti noin vuoden kuluttua glykoliongelman.Ja onko ne varaosatkin yhtä susia kuin alkupräiset.