220 CDI:n öljynvaihto
220 CDI:n öljynvaihto
Terve,
Kai noissa uudemmissakin CDI-koneissa (onkosenyt OM646) on öljypohjassa tyhjennysproppu? Liekö se jossain piilossa – ainakaan etureunassa se ei ole. Mittatikkuakaan ei enää ole vaikka sen putki vielä löytyy. Eli pitääkö hankkia imuvaihtaja?
t.
Risto
Kai noissa uudemmissakin CDI-koneissa (onkosenyt OM646) on öljypohjassa tyhjennysproppu? Liekö se jossain piilossa – ainakaan etureunassa se ei ole. Mittatikkuakaan ei enää ole vaikka sen putki vielä löytyy. Eli pitääkö hankkia imuvaihtaja?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
OT:
Eikös noissa toisenkin mahtivaltion militaarivehkeissä ole vähän semmoinen meininki, että vehkeellä on suunniteltu ajettavan korkeintaan se muutama kymmenen tuhatta kilomeetriä tai tietty tuntimäärä? Eihän kaikista panssarivaunuista taida saada edes moottoria purettua pois. Laitteen oletettu käyttöikä rintamalla ei suurensuuri ole ja jos vehke menee rikki se hylätään.
t.
Risto
"Filled for lifetime"? Ja se elinikä ei kuitenkaan ole niin pitkä, että öölejä juoduttaisiin vaihtamaan.Shade_z kirjoitti:ryssäläisten meille antamat huippuluokan maastoautot on ainoita joita tiedän missä ei ole roppua ollut
Eikös noissa toisenkin mahtivaltion militaarivehkeissä ole vähän semmoinen meininki, että vehkeellä on suunniteltu ajettavan korkeintaan se muutama kymmenen tuhatta kilomeetriä tai tietty tuntimäärä? Eihän kaikista panssarivaunuista taida saada edes moottoria purettua pois. Laitteen oletettu käyttöikä rintamalla ei suurensuuri ole ja jos vehke menee rikki se hylätään.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: 220 CDI:n öljynvaihto
Ei tikkua. Mie se en näköjään tiiä nykymaaliman menosta mittään.Roisto kirjoitti:Mittatikkuakaan ei enää ole
Ei sovi epäluuloselle ihmiselle tuommonen auto. Ja milläs sitä öljyn olemusta voi tutkia kun ei voi tikusta haistella ja makustella.
Tää on ihan kohta valmis.
Re: 220 CDI:n öljynvaihto
Jep, jep. Öljyn määräkin pitää tarkistaa pistämällä virta päälle ja näpräämällä valikoita. Kone sanoo, jos pitää lisätä litra tai puolikas.A. Hara kirjoitti:Ei sovi epäluuloselle ihmiselle tuommonen auto. Ja milläs sitä öljyn olemusta voi tutkia kun ei voi tikusta haistella ja makustella.
Niijjoo. Paljonkohan tuohon muuten pitää ööliä laittaa? Varmaan jotain kuutisen litraa. En muista, oliko siitäkään enää omistajan käsikirjassa mainintaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No öööö.... siksi kun se on liikaa , eli öljymäärän tunnistin alkaa varoitella öljymäärästä eikä sitä kukaan jaksa katsella.6,5 litraa sanoo omistajan käsikirja. Miksi se on liikaa ?
Vajaalla kuudella litralla öljytaso on yli puolenvälin tikussa (tai näytössä).
Jokainen öljynvaihtaja tarkistaa sitten itse että öljyä on oikea määrä, ei sitä netistä voi lukea.
Olen vaihtanut öljyt jo muutaman kerran ja laittanut sen 6,5. Vehosta ostettu "mittatyökalu" (ei saanut sanoa tikuksi, vaikka siinä lukee messtab) näyttää ylärjaa, eikä näyttökään valittanut että liikoja pitäisi poistaa. Ilmeisesti vanhat öljyt on tullut valutettua tarkkaan ulos.
Mutta mitäs se öljyn mahdollinen kuohuminen aiheuttaa ?
Mutta mitäs se öljyn mahdollinen kuohuminen aiheuttaa ?
Näinpä, ja voi olla ettei OM646 herjaa niin herkästi öljyn määrästä.Ilmeisesti vanhat öljyt on tullut valutettua tarkkaan ulos.
Ei ole ihan yksi tai viisi kertaa kun meille on soiteltu että mikäs mersussa kun öljymäärää herjailee ja öljyä on ylämerkkiin ja vielä varalta lisätty puoli litraa.
Kasasin eilen erään Sprinterin OM611 konetta, öljyt olivat valuneet noin vuorokauden - Autodatan ilmoittamat 8,5 litraa sinne piti laittaa.
Vaahtoa venttiilinnostimiin jotka sitten ääntelevät.Mutta mitäs se öljyn mahdollinen kuohuminen aiheuttaa ?
OM601-603 koneissa yleistä.
wiimax.fi
Re: 220 CDI:n öljynvaihto
Työkaveri osti viime kesänä uuden bemarin,ja se kuluttaa öljyä .A. Hara kirjoitti:Ei tikkua. Mie se en näköjään tiiä nykymaaliman menosta mittään.Roisto kirjoitti:Mittatikkuakaan ei enää ole
Ei sovi epäluuloselle ihmiselle tuommonen auto. Ja milläs sitä öljyn olemusta voi tutkia kun ei voi tikusta haistella ja makustella.
Tietokone herjaa,että öljyä pitää lisätä,mutta mistä sitä tietää miten paljon,kun sitä mittatikkua ei ole .
Ihmeellistä touhua,mutta hetkessä keksin tuohonkin ratkaisun:
Ehdotin kolleegalle,että alkaa pitämään öljykirjanpitoa,esim.joka perjantaina laskee öljyt pohjaropusta mitta-astiaan,ja silleen voi sitä kulutusta/lisäystarvetta seurata.Helppoa .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
kokemus
on osoittanut,suodattimen kanssa vajaa 6 litraa kun laittaa niin ei herjaa liiasta ja on sopiva määrä,näin toimin 04 220 cdi:n vaihdoissa itse,aina kun käytin huolloissa vieraalla niin herjasi liiasta,laittoivat aina 6.5l taulukon mukaan.5.8l on okei.onneksi nykyisessä 08 on palattu taas tikkuun!
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
kyllä asia niiin jotta jos sinne pistää sen mitä ohjekirja sanoo niiin pitemmällä ajolla rupee herjaamaan liiasta öljystä. noin 2-3desiä vähemmän laittaa mitä ohjekirja neuvoo niiin on hyvä määrä.ERroXX kirjoitti:ei pidä antaa mitä tahtoo, vaan sen mitä pitää...dealer kirjoitti:Niin tahtoo OM611:kin mutta se on liikaa.
tilavuudeksi kyllä ilmoitetaan 6.0 litraa OM611 ja sen kestää antaa. Ja OM646(&LAN) moottorille kestää/kuuluu antaa sen 6,5 litraa.
edit.
tilavuus edellyttäen suodattimen vaihdon...
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
kokemusta muutamista eri vehkeistä,ja homma menny yleensä jotta ei tässä nurkka pyörimisessä herjaakkaan mutta noin 50km ajon jälkeen ilmottaa olevan liikaa. eli laajentuu lämmetessäään... mutta tosiaan 2-3desiä vähemmän niiin ei ilmottele vaikka ajais lappiiin.PaHa kirjoitti:Jahas sitä sitten odotellessa.. eipä ole aijemmin vastaan tullut tälläistä. ~1000km ajettu öljyn vaihdon jälkeen. Lantraako nuo uudet cdi:t sitten polttoainetta öljyn sekaan sen verran vai mistä "täyttyminen" johtuulaineracing kirjoitti:joooo. eihän se sitä heti ilmotakka
Varmistan vielä, että ymmärsin ylläolevan oikein: onko näiden Mersun nelosdieselien öljyn lisääntymisessä kyse mm. Volvon ja BMW:n joissakin dieseleissä tunnetusta öljyn lisääntymisestä polttoainelaimentuman kautta, ilmeisesti persiölleen mitoitetun PDF:n regeneroinnin vuoksi?laineracing kirjoitti: kokemusta muutamista eri vehkeistä,ja homma menny yleensä jotta ei tässä nurkka pyörimisessä herjaakkaan mutta noin 50km ajon jälkeen ilmottaa olevan liikaa. eli laajentuu lämmetessäään... mutta tosiaan 2-3desiä vähemmän niiin ei ilmottele vaikka ajais lappiiin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Yllä oleva taitaa tarkoita eri juttua eli jos täytää ihan740 GLE kirjoitti:Varmistan vielä, että ymmärsin ylläolevan oikein: onko näiden Mersun nelosdieselien öljyn lisääntymisessä kyse mm. Volvon ja BMW:n joissakin dieseleissä tunnetusta öljyn lisääntymisestä polttoainelaimentuman kautta, ilmeisesti persiölleen mitoitetun PDF:n regeneroinnin vuoksi?laineracing kirjoitti: kokemusta muutamista eri vehkeistä,ja homma menny yleensä jotta ei tässä nurkka pyörimisessä herjaakkaan mutta noin 50km ajon jälkeen ilmottaa olevan liikaa. eli laajentuu lämmetessäään... mutta tosiaan 2-3desiä vähemmän niiin ei ilmottele vaikka ajais lappiiin.
ylä merkkin(hiukan epätarkka huolto tikku) ja vielä hiukan herkälle laittetu anturi niin öljy laajen sen verran lämmetessän että tulee hälyytys liiasta
öljystä, jos sitä taas sen jälkeen kylmän mitatessa on ok
niin on kyse laajenemisesta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Paljoko lie maksaa mittatikku "lasilinnan marmoritiskillä".CustomMB kirjoitti:Onko kellään tuon mittatikulun asteikon mittoja, alamerkin ja ylämerkin kohtia? Jos tekisi tuollaisen mittatikun "varmistuksi". (w211 270cdi)
Miten jos tekisi niin, että oottelee ajotietokoneen ilmoitusta liian vähästä öljystä. Mittaa öljyn tason ja siinä on sitten MIN. Pistää tarvittavan määrän, jotta herjat häviää ja mittaa tason uudelleen siihen sitten MAX. Puolivälihän tulee sitten kun tuon välin jakaa 2:lla.
Tietty jos tuo 6.5ltr on se MAX taso niin ajelee menemään ja kun herjaa liian vähästä öljystä, mittaa tason ja siinä on sitten MIN.
Mutta entä jos se alkaa herjaamaan liian vähästä öljystä ja taso on siinä MAX kohdassa.
Sama kumminpäin tekee...
Kumpahan tupisen Ei toinna ottaa tosissaan...