CLK240 jäähdytinnesteen lämpö, kuinka korkealle saa nousta?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 16.7.2011 11:57
CLK240 jäähdytinnesteen lämpö, kuinka korkealle saa nousta?
Tuli tuossa viime viikolla hankittua kyseinen auto. Vuosimalli on 2002, eli tätä uudempaa korimallia, ja 2.6 litraisella bensakoneella. Huomasin tuossa kaupungissa ajellessa, että auto nostaa lämmöt melkein 100 asteeseen. Maantieajossa pysyvät siinä 80 asteen paikkeella. Onko tämä normaalia vai onko autossa jotain häikkää? Ohjekirjasta katsoin, että saa nostaa 120 asteeseen normaaliolosuhteissa. Kyseessä on Suomi-auto, jolla ajettu 180tkm.
87 asteen termostaatti
Tuossa koneessa kait pitäisi olla 87 asteen termostaatti.
Silloin kun ei ole paljoa ajovimaa jäähdyttämässä, voi tuo lämpötila hetkellisesti nousta termostaatin auetessa jonnekin 95 asteeseen. Suljetussa järjestelmässä saa jäähdytysnesteen lämpötila olla hetkellisesti yli 100 astetta. Paineenalaisena nesteen kiehumislämpötila on korkeampi (kuin 100 astetta, puhuttaessa vesiseoksesta), jolloin nestekään ei kupli vielä 100 asteessa.
Jos nesteen lämpötila on pitkään yli 100 astetta, rasittaa se letkuja, liitoksia ja tiivisteitä paineennousun takia. Niin kauan kun moottorin lämmöt on alle 100 asteen, ei siis pitäisi olla vaaraa vaurioista.
Silloin kun ei ole paljoa ajovimaa jäähdyttämässä, voi tuo lämpötila hetkellisesti nousta termostaatin auetessa jonnekin 95 asteeseen. Suljetussa järjestelmässä saa jäähdytysnesteen lämpötila olla hetkellisesti yli 100 astetta. Paineenalaisena nesteen kiehumislämpötila on korkeampi (kuin 100 astetta, puhuttaessa vesiseoksesta), jolloin nestekään ei kupli vielä 100 asteessa.
Jos nesteen lämpötila on pitkään yli 100 astetta, rasittaa se letkuja, liitoksia ja tiivisteitä paineennousun takia. Niin kauan kun moottorin lämmöt on alle 100 asteen, ei siis pitäisi olla vaaraa vaurioista.