W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Taisi turbo mennä matkalla Kuusamoon, veto loppui ilman vikailmoituksia. Tauon/tankkauksen jälkeen auto toimi taas jonkun aikaa hyvin, mutta vika uusiutui ja kun tuli pari isoa mäkeä eteen piti tarjota kaasua jolloin vika uusiutui, myös moottoriherja tuli lopulta. Nohevana jätin starin kotiin..
Auto on nyt korjaamon pihalla Kuusamossa ja _jos_ turbo on sökö, mitä suosittelisitte vakion tilalle? DPF on vielä paikallaan, mutta jos kärsi öljystä tms niin pitänee tyhjentää. Savua tuli mäen päällä jo ihan kivasti, ei kuitenkaan pitkää aikaa. Jos 'vain' turbon vaihdolla selvitään vielä korjattaneen, mutta samalla voisi tehonlisäyksen näkökulmasta turboakin päivittää jos viikon aikana ehtii. Toki voi joutua seisomaan pidempään, jolloin ainakin pitää päivittää.
Auto on jokunen vuosi sitten tuikutettu ja EGR ohjelmallisesti ohitettu. Kilsoja 430tkm ja tietääkseni alkuperäisahdin.
Muitakin vinkkejä tai tarjouksia otetaan vastaan kiitollisena.
Auto on nyt korjaamon pihalla Kuusamossa ja _jos_ turbo on sökö, mitä suosittelisitte vakion tilalle? DPF on vielä paikallaan, mutta jos kärsi öljystä tms niin pitänee tyhjentää. Savua tuli mäen päällä jo ihan kivasti, ei kuitenkaan pitkää aikaa. Jos 'vain' turbon vaihdolla selvitään vielä korjattaneen, mutta samalla voisi tehonlisäyksen näkökulmasta turboakin päivittää jos viikon aikana ehtii. Toki voi joutua seisomaan pidempään, jolloin ainakin pitää päivittää.
Auto on jokunen vuosi sitten tuikutettu ja EGR ohjelmallisesti ohitettu. Kilsoja 430tkm ja tietääkseni alkuperäisahdin.
Muitakin vinkkejä tai tarjouksia otetaan vastaan kiitollisena.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Se, että vika poistui hetkeksi, ei niinkään ahtimeen viittaa. Jos kuitenkin on turbo hajalla, niin joko y-haaran kumitiiviste imeytynyt siipiin tai pakosarjasta irronnut palasia.
wiimax.fi
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Turbon 'ajoittainen' hajoaminen ei istu omaan aivoonkaan. Hieman ihmetyttää se, ettei herkkänä ilmoittelijana pitämäni auto ilmoitellut ensin mitään vaan kaasupoljin vaan lakkasi melkein reagoimasta, myöskään kickdown ei toiminut eikä oikein vaihdotkaan. Myöskään vakkarilla ei saanut enää vauhtia isommaksi ja kiihtyvyys oli selvästi huonompaa kuin esim. imusarjanläppämoottorin herjatessa. En tiedä milloin vika oli edes alkanut, kun vakkari päällä ajo kuitenkin sujui ok - ainakin ennenkuin piti kiihdyttää ohitukseen tai jälkimmäisellä kerralla kun tulikin oikeasti mäki.
Keli oli hieman pakkasella ja aika paljon pöllysi lunta sekä myös uutta pyrytti. Mietin olisiko huonot ilmansuodattimet voineet jäätyä umpeen, mutta kai siitäkin olisi ensin tullut herjaa. Tankki ajettiin myös melko tyhjäksi ennen tankkaustaukoa, jonka jälkeen toimi siis jonkun matkaa jälleen normaalisti. Polttoainesuodattimen jäätyminen/tukketuminen tankin jämillä ei oikein istu kuvaukseen myöskään.
Keli oli hieman pakkasella ja aika paljon pöllysi lunta sekä myös uutta pyrytti. Mietin olisiko huonot ilmansuodattimet voineet jäätyä umpeen, mutta kai siitäkin olisi ensin tullut herjaa. Tankki ajettiin myös melko tyhjäksi ennen tankkaustaukoa, jonka jälkeen toimi siis jonkun matkaa jälleen normaalisti. Polttoainesuodattimen jäätyminen/tukketuminen tankin jämillä ei oikein istu kuvaukseen myöskään.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Turha sitä on arpoa *:rin piuha kiinni ja katsoo mitä sinne on talentunut
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Kaivelin tuolta omasta viimesyksyisestä "pakosarjat hajoo" jutustani noita virheilmoituksia, josko samantyyppisiä sielläkin tulossa :
1. Koodi 2510-001 Tarkasta rakenneosa Y77/1 (ahtopaineen säädin). Säädin ilmoittaa viasta.
2. Koodi 2616-002 Tark rak.osa B60 (pakokaasun vastapaineen tunnistin). Säätöpoikkeama - Pakokaasujen vastapaine on liian suuri.
3. Koodi 2668-002 Tark rak.osa G3/2 (happitunnistin ennen KAT)
Moottorijarrutus Virhe Raja-arvo on alittunut
Vaihdettiin siis uudet pakosarjat, ja menikin muutamia kuukausia hienosti ihan moitteitta (tosin seisonnassa osan aikaa).
Nyt vaan viime viikolla iski taasen just saman oireen. Sutasi vähän taas kiirekiihdytyksessä ja sitten tapasi sulaan asfalttiin. Auto sammui kuin saunalyhty, kuten aiemminkin, ja moottorinvikatila vajaax vuorokaudex tauluun.
Auto menossa V-aukon kurahaarapuhdistukseen (öljynlauhdutin uusix). Samalla vaihdetaan nyt myös ahtopaineen säädin (toivottavasti ei vielä taas pakpsarjoja). Ja tietysti ensin ihan oikean mittarin piuhan päähän (en saanut välittömästi). Jospa ei ennättäis paljoa lisää ilmoituksia, kuitattu entiset viimeviikkoisen (jo toisen) abs-kehän vaihdon yhteydessä.
Jokohan noitten vikojen korjauksen jälkeen ilkees ihan hyvällä omallatunnolla laittaa vaikka vaihtoon
Vai alkaisko olla lyhyitä valoja vaille jo ihan ajeltava kosla
Tonneja kyllä ainakin palanut. Ilmankos joku meseläinen viimekeväänä mainitsikin Pjärvellä, että olipahan turhan kallis pidettävä malli hänellekin.
Turbot, pakosarjat ja lauhdutin kai eniten epäonnistuneet kys. versiossa, ym. pienemmistä vioista nyt puhumattakaan.
Ps. se läppämoottori laitettu jo aikoja sitten keulalle. Niin ja jotakin oli korjattu kalliisti myös laatikossa.
1. Koodi 2510-001 Tarkasta rakenneosa Y77/1 (ahtopaineen säädin). Säädin ilmoittaa viasta.
2. Koodi 2616-002 Tark rak.osa B60 (pakokaasun vastapaineen tunnistin). Säätöpoikkeama - Pakokaasujen vastapaine on liian suuri.
3. Koodi 2668-002 Tark rak.osa G3/2 (happitunnistin ennen KAT)
Moottorijarrutus Virhe Raja-arvo on alittunut
Vaihdettiin siis uudet pakosarjat, ja menikin muutamia kuukausia hienosti ihan moitteitta (tosin seisonnassa osan aikaa).
Nyt vaan viime viikolla iski taasen just saman oireen. Sutasi vähän taas kiirekiihdytyksessä ja sitten tapasi sulaan asfalttiin. Auto sammui kuin saunalyhty, kuten aiemminkin, ja moottorinvikatila vajaax vuorokaudex tauluun.
Auto menossa V-aukon kurahaarapuhdistukseen (öljynlauhdutin uusix). Samalla vaihdetaan nyt myös ahtopaineen säädin (toivottavasti ei vielä taas pakpsarjoja). Ja tietysti ensin ihan oikean mittarin piuhan päähän (en saanut välittömästi). Jospa ei ennättäis paljoa lisää ilmoituksia, kuitattu entiset viimeviikkoisen (jo toisen) abs-kehän vaihdon yhteydessä.
Jokohan noitten vikojen korjauksen jälkeen ilkees ihan hyvällä omallatunnolla laittaa vaikka vaihtoon
Vai alkaisko olla lyhyitä valoja vaille jo ihan ajeltava kosla
Tonneja kyllä ainakin palanut. Ilmankos joku meseläinen viimekeväänä mainitsikin Pjärvellä, että olipahan turhan kallis pidettävä malli hänellekin.
Turbot, pakosarjat ja lauhdutin kai eniten epäonnistuneet kys. versiossa, ym. pienemmistä vioista nyt puhumattakaan.
Ps. se läppämoottori laitettu jo aikoja sitten keulalle. Niin ja jotakin oli korjattu kalliisti myös laatikossa.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Tänään selvisi, että ainakin likaiset ilmansuodattimet olivat jäätyneet (vaihdettu 40tkm sitten, joo pitäisi useammin vaihtaa) ja osansa oli myös jäätävällä kelillä sekä lumipyryllä joka oli edistänyt jäätymistä. Tästä johtuen tai riippumatta myös ahtopaineensäädin oli antanut ilmeisesti virheilmoitusta sekä DPF:n vastapaineanturi myös jatkuvaa vikaa ja se vaihdettiinkin. Olen ko. osan myös vaihtanut itse jokunen vuosi sitten.
Ahtopaineensäädin jos oireilee jatkossakin pitänee se päivittää ja ahdin samalla, mutta tähän tietoon kuitenkin toimii ok. Edelleen otetaan vastaan turbon parannusehdotuksia.
Ahtopaineensäädin jos oireilee jatkossakin pitänee se päivittää ja ahdin samalla, mutta tähän tietoon kuitenkin toimii ok. Edelleen otetaan vastaan turbon parannusehdotuksia.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Mielenkiintoista itse tuossa olin ajellut jo "vahingossa" 80 tkm. vanhalla ilmansuodattimella, joskus puolessa välissä olin sen jopa kääntänyt, nyt syksyllä oli siis ajeltu jo 90 tkm. kun sen lopulta vaihdoin uuteen, eikä ollut edes kovin likainen! Katsoin sisäpuolen harjaksia myös ja sieltä ei ollut pölyä edes tullut vielä läpi (olen itse ollut ilmansuodatus alalla, joten kokemusta siitä löytyy) Eli jos tuo 40 tkm. on varma fakta! -> vaihdettu niin silloin ajo-olosuhteet ovat todella likaiset! Vai onko korjaamo kuitannut X -vaihdettu ? En muista mitä tuo W211 huolto-ohjelma tuon vaihtovälin määrittelee, mutta muistaakseni jossain oli että käännä suodatinta 180 astetta. Mutta kyllähän se pöllyävä lumi teettää aina ongelmia, myös kiinteistöille joten hyvä huomio, uskoisin että jos pitkään ajaa pöllyävässä lumessa esim. toisen takana niin kyllähän se uusikin suodatin menee tukkoon ts. jäätyy umpeen, eikä saa riittävästi ilmaa!Olli Lajunen kirjoitti: ↑09.3.2021 12:44 Tänään selvisi, että ainakin likaiset ilmansuodattimet olivat jäätyneet (vaihdettu 40tkm sitten, joo pitäisi useammin vaihtaa) ja osansa oli myös jäätävällä kelillä sekä lumipyryllä joka oli edistänyt jäätymistä. Tästä johtuen tai riippumatta myös ahtopaineensäädin oli antanut ilmeisesti virheilmoitusta sekä DPF:n vastapaineanturi myös jatkuvaa vikaa ja se vaihdettiinkin. Olen ko. osan myös vaihtanut itse jokunen vuosi sitten.
Ahtopaineensäädin jos oireilee jatkossakin pitänee se päivittää ja ahdin samalla, mutta tähän tietoon kuitenkin toimii ok. Edelleen otetaan vastaan turbon parannusehdotuksia.
Pihalla nykyään:
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Tuossa 642:ssa on molemmin puolin moottoria omat, pienet ilmansuodattimet, joita ei voi kääntää koska ovat erikokoiset sekä epäsäännöllisen muotoiset. Huollon puutteista saan ihan itse kääntyä kohti peiliä ja manata niin paljon kuin tuntuu
Jossain oikean huollon yhteydessä muistan luotettavan huoltohenkilöstön todenneen, että n. 30tkm välein olisi hyvä vaihtaa (toki toiminee pidempäänkin). Esim. kesänä jälkeen on suodatin kyllä täynnä kaikenmaailmaan ötökkää yms. Tehtaan vaatimuksien kanssa tuolla suosituksella ei ole mitään tekemistä, vain käytännön huomiona.
En tykkää päristellä muiden perävanoissa, joten yleensä tulee mentyä ohi tai oltua riittävän kaukana - varsinkin vesi- tai lumisateessa. Nyt lunta tuli kyllä taivaaltakin, joten siltä osin ei hitusia päässyt välttämään. Aiemmin ei myöskään ole tullut vastaavissa oloissa vastaavaa eteen, joten suodattimet olivat jo valmiiksi märkiä tai paskaisempia tai olleet pidempäänkin kuin tuon 40tkm, jota en vielä ole kaivanut huoltovihkoistani esiin - saattaa siis olla aivan hyvin paljon enemmänkin.
Jossain oikean huollon yhteydessä muistan luotettavan huoltohenkilöstön todenneen, että n. 30tkm välein olisi hyvä vaihtaa (toki toiminee pidempäänkin). Esim. kesänä jälkeen on suodatin kyllä täynnä kaikenmaailmaan ötökkää yms. Tehtaan vaatimuksien kanssa tuolla suosituksella ei ole mitään tekemistä, vain käytännön huomiona.
En tykkää päristellä muiden perävanoissa, joten yleensä tulee mentyä ohi tai oltua riittävän kaukana - varsinkin vesi- tai lumisateessa. Nyt lunta tuli kyllä taivaaltakin, joten siltä osin ei hitusia päässyt välttämään. Aiemmin ei myöskään ole tullut vastaavissa oloissa vastaavaa eteen, joten suodattimet olivat jo valmiiksi märkiä tai paskaisempia tai olleet pidempäänkin kuin tuon 40tkm, jota en vielä ole kaivanut huoltovihkoistani esiin - saattaa siis olla aivan hyvin paljon enemmänkin.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Tästä ilman putsari jutusta on täällä ihan oma juttunsakin varoitamassa,
vaihto vähintään aina samalla kun öljytkin
vaihto vähintään aina samalla kun öljytkin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
jep, om642:ssa ei voi pitää mitenkään päin edes hädintuskin öljyvaihtoa väliä, tukossa suodattimet jo ennen.
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Onko W212 OM642sen ilmanotto niin erilailla toteutettu ettei se vedä paskaa kitusiinsa?
Itellä oli 30tkm ajetut ilmansuodattimet täysin uuden näköiset ja puhtaat. W212:ssa
Itellä oli 30tkm ajetut ilmansuodattimet täysin uuden näköiset ja puhtaat. W212:ssa
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Olennainen ero on. En tiedä miksi, mutta noin se menee, uudemmissa ei sotkeennu juuri minkään vertaa ja vanhoissa aivan kamalasti.
wiimax.fi
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
W211:ssä ilmanotto suodattimille on syylärin sivuilla -> syyläriin harvan avantgardemaskin läpi iskeytyvät hyönteiset ainakin päätyvät melko helposti suodattimelle asti. Sama lienee pölyn ja todistettavasti lumen kanssa. Tarkistin huoltoläpyskästä, että hitusen yli 40tkm oli ilmasuodattimien vaihdosta. Käytännössä maskin ripojen välistä mahtuva partikkeli voi päätyä suodattimelle asti kun sopivasti kimmahtaa syyläristä.
Minkälainen rakenne 212:ssa on?
Tässä oman 211 ilmanotto menee siis lisävalon molemmista päistä, nyrkinkokoinen suorahko putki suodattimille:
https://drive.google.com/file/d/11l0xML ... sp=sharing
Minkälainen rakenne 212:ssa on?
Tässä oman 211 ilmanotto menee siis lisävalon molemmista päistä, nyrkinkokoinen suorahko putki suodattimille:
https://drive.google.com/file/d/11l0xML ... sp=sharing
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Re: W211 OM642 Vakio turbon tilalle mitä?
Tuossa W212.
On siinä eroa. 212:ssa ilmanotto on tuossa lukkopellin yläpinnalla.
Moottorisuojan keskeltä menee jäähdytysilma tuonne V-laaksoon.