Tomaatin paineidennosto?

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
Vastaa Viestiin
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Tomaatin paineidennosto?

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Niin siis tuota ihan uutta asiaa tuo automaatti on minulle

Ässä on ollut nyt sen 3 kuukautta, ylikin, käyttämättömänä ja ajattelin tässä parin viikon päästä ajaa sillä vähän kun kelit ovat jo yli nollan monissa paikoissa.

Mitenkä tuo automaatti tykkää seisonnasta? Siis ilmanmuutahan pitää antaa auton tyhjäkäynnillä olla ennen liikkeellelähtöä jonkin aikaa että öljyt kiertävät hyvin.

Mutta esim.nyt nollakeleillä pitäiskö laaitkkoa jollain tavalla potkuttaa ennen ajoa, esim nostaa paineita että laatikko toimisi ajossa oikein?

Kannattaako tämä ja miten se tapahtuu?
w126 300SE 1986
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Pistä Ere Ässä tulille ja anna lämmetä hiukan..eikun cruisaamaan :lol:

Jos nyt jotain häiriötä askin toiminnassa on katellaan lisää ja mikäs siinä nyt olis 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Re: Tomaatin paineidennosto?

Viesti Kirjoittaja HVM »

Erew126 kirjoitti:Niin siis tuota ihan uutta asiaa tuo automaatti on minulle

Ässä on ollut nyt sen 3 kuukautta, ylikin, käyttämättömänä ja ajattelin tässä parin viikon päästä ajaa sillä vähän kun kelit ovat jo yli nollan monissa paikoissa.

Mitenkä tuo automaatti tykkää seisonnasta? Siis ilmanmuutahan pitää antaa auton tyhjäkäynnillä olla ennen liikkeellelähtöä jonkin aikaa että öljyt kiertävät hyvin.

Mutta esim.nyt nollakeleillä pitäiskö laaitkkoa jollain tavalla potkuttaa ennen ajoa, esim nostaa paineita että laatikko toimisi ajossa oikein?

Kannattaako tämä ja miten se tapahtuu?
Automaatti ei seisonnasta säiky. Omalla on ajettu tänä talvena noin 100km, tänään heitin noin 5km lenkin ja hyvin vaihtaa. Öljyt, suodatin ja laatikon öljypohjan tiiviste kannattaa vaihtaa jos epäilyttää milloin operaatio on suoritettu viimeksi.

Nostin omasta laatikon paineita kahden kierroksen verran, mutta kokeilemallahan se selviää jos vaihdot tuntuvat laiskoilta. Painetta säädetään vaihteiston oikealla puolella olevan muovirasian alla olevasta T-ruuvista. Vaihdot terävöityvät kun käännät ruuvia aukipäin.

Kesä tulee Ere, kohta ajellaan ässillä. 8) :D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Terve,

Yksi asia minkä voisit tehdä on käyttää vaidekaavio läpi
eli jokainen pykälä päällä ennen kuin lähdet ajamaan.

Muistaakseni sama toimenpide tehdään ennenkuin tarkistetaan
mittatikusta öljyn määrä.

Heikki :D
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

HVM muuten naulan kantaan, mutta oliko ruuvin kääntösuunta sittenkin kiinnipäin? En nyt kuitenkaan mene vannomaan, ruuvit kun voi pyöriä kahteen suuntaan. On vain sellainen muistikuva, että kiristämällä ne paineet nousisi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Tomaatin paineidennosto?

Viesti Kirjoittaja kilander »

HVM kirjoitti:
Erew126 kirjoitti:Niin siis tuota ihan uutta asiaa tuo automaatti on minulle

Ässä on ollut nyt sen 3 kuukautta, ylikin, käyttämättömänä ja ajattelin tässä parin viikon päästä ajaa sillä vähän kun kelit ovat jo yli nollan monissa paikoissa.

Mitenkä tuo automaatti tykkää seisonnasta? Siis ilmanmuutahan pitää antaa auton tyhjäkäynnillä olla ennen liikkeellelähtöä jonkin aikaa että öljyt kiertävät hyvin.

Mutta esim.nyt nollakeleillä pitäiskö laaitkkoa jollain tavalla potkuttaa ennen ajoa, esim nostaa paineita että laatikko toimisi ajossa oikein?

Kannattaako tämä ja miten se tapahtuu?
Öljyt, suodatin ja laatikon öljypohjan tiiviste kannattaa vaihtaa jos epäilyttää milloin operaatio on suoritettu viimeksi.
Mie vaihan nuo edellämainitut + uuden laatikon öljypohjan huomenna.
Kävin lainaamassa kaverilta momenttiavaimen,kun oon mie nii etevä,että tavan räikällä mennee öljypohja kieroksi kiristettäessä.
Ja sikaflexi tiivistys pittää niin vähä aikaa,yrittäs kerra tehä kunnolla.

Tuntuu kovin pieneltä tuo kiristysmomentti,olik se 8 nyyttonii.. :idea: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo sitä ei kovin piukkaan kiristetä. En muista momenttia mutta tuota luokkaa se on.

Ja sitä ruuvia tosiaan kiristetään niin nousee paineet. Ainakin pystärissä.

Sattuiskos jollain olemaan kuvaa W116 280SE:n lootan paineruuvista (eli siis kuva mistä näkee missä se ruuvi on)? Minä kun sitä etsin joskus niin ei löytynyt... Pystäristä löytyi kyllä siitä repsikanpuoleiselta poskelta lootan persiin vierestä, mutta tuosta ei. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Perttu K kirjoitti:HVM muuten naulan kantaan, mutta oliko ruuvin kääntösuunta sittenkin kiinnipäin? En nyt kuitenkaan mene vannomaan, ruuvit kun voi pyöriä kahteen suuntaan. On vain sellainen muistikuva, että kiristämällä ne paineet nousisi.
Jaha, eli HVM on pudottanut paineita laatikosta, ja on vieläpä sitä mieltä että paremmin toimii. :lol:

Kiitos oikaisusta, usko omiin kykyihin on vissiin taas kerran tehnyt ihmeitä. :oops:

Ja käännellään ruuvia... :idea:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Syöttöä lissää,ruuvia aukipäin.

Laatikkoon painetta lissää,vaihdot kovenee,ruuvia kiinnipäin.

Ja oon melkosen varma,että näin se menee.

Ainakin w201 & 124 näitä tullu käänneltyä viimesen vuoden aikana.

Ässästä mie en tiiä mittään :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sammaa paskaa ne ässän vaiheloovat on ku 201 ja 124ssakin. :D

Ei kannata muutella paineita jos laatikko toimii hyvin... Ei vaikka auto seisoisi tai olisi pakkasta. :D
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Fakta juttu kiinni päin paine kasvaa, myös HVM:n Mersussa :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

HVM älä masennu, todistit juuri valohoidon voiman. Vaikka ruuveja kääntelisi vääräänkin suuntaa, niin auto toimii paremmin. Oleellista on että ruuvaa ja säätelee autoan usein, sillä auto tykkää kun sitä rassataan. Säädellessä on vain muistettava kääntää ruuveja riittävän vähän. :lol:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Perttu K kirjoitti:HVM älä masennu, todistit juuri valohoidon voiman. Vaikka ruuveja kääntelisi vääräänkin suuntaa, niin auto toimii paremmin. Oleellista on että ruuvaa ja säätelee autoan usein, sillä auto tykkää kun sitä rassataan. Säädellessä on vain muistettava kääntää ruuveja riittävän vähän. :lol:
Kiitos, elämä tuntuu taas elämisen arvoiselta. :lol:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Re: Tomaatin paineidennosto?

Viesti Kirjoittaja 500sel »

HVM kirjoitti:
Painetta säädetään vaihteiston oikealla puolella olevan muovirasian alla olevasta T-ruuvista.
Jaa, liekö nuo laatikot olla sitten kovasti erilaisia..?
Itellä tuo nuppi oli ainaki VASEMMALLA puolella.. :roll: :nocando:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”