Vasta hankitun W211:n rahareijät
Vasta hankitun W211:n rahareijät
Hiljattain Saksasta hankitussa W211:ssa on paljon valmiina, kuten
sivuvilkut peileissä, kauko-ohjattu Webasto, tehtaan vetokoukku ja
talvirenkaat omilla vanteillaan. Vaan silti on rahan mentäviä reikiä:
-Kasko piti ottaa, 500 euroa/v
-Kumimatot ostin heti Saksasta n. 170 euroa
-Bluetooth-sovitin Saksan Ebaysta 135 euroa
Nyt on harkinnassa lisää rahanmenoa:
-Paremmat talvirenkaat kuin Saksan kitkat, 700 euroa
-Alkuperäiset vanteet tarvikevanteiden tilalle, 350 euroa
-Ruostesuojaus, 650 euroa
-Ipad, kun on kerran valmiuskin, 200 euroa
-Kestovahaus 600 euroa
-Quickpark, alkuperäinen parkkitutka taakse, 800 euroa
-Tehon nosto, 600 euroa
Näistä tulee heti noin 4.800 E kuluja eli merkittävä summa, jota ei pois saa.
Ja vakuutus nielee enemmänkin joka vuosi.
Nyt mietin, kannattaako ottaa kaikki tai vain osa ja kauanko autoa pitäisin.
Tuon parkkitutkan saisi itse asentamalla paljon halvemmalla, n. 300 E:
http://www.mercedes-benz-parts.co.uk/br ... 20118.html
sivuvilkut peileissä, kauko-ohjattu Webasto, tehtaan vetokoukku ja
talvirenkaat omilla vanteillaan. Vaan silti on rahan mentäviä reikiä:
-Kasko piti ottaa, 500 euroa/v
-Kumimatot ostin heti Saksasta n. 170 euroa
-Bluetooth-sovitin Saksan Ebaysta 135 euroa
Nyt on harkinnassa lisää rahanmenoa:
-Paremmat talvirenkaat kuin Saksan kitkat, 700 euroa
-Alkuperäiset vanteet tarvikevanteiden tilalle, 350 euroa
-Ruostesuojaus, 650 euroa
-Ipad, kun on kerran valmiuskin, 200 euroa
-Kestovahaus 600 euroa
-Quickpark, alkuperäinen parkkitutka taakse, 800 euroa
-Tehon nosto, 600 euroa
Näistä tulee heti noin 4.800 E kuluja eli merkittävä summa, jota ei pois saa.
Ja vakuutus nielee enemmänkin joka vuosi.
Nyt mietin, kannattaako ottaa kaikki tai vain osa ja kauanko autoa pitäisin.
Tuon parkkitutkan saisi itse asentamalla paljon halvemmalla, n. 300 E:
http://www.mercedes-benz-parts.co.uk/br ... 20118.html
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Kyllä tuon parkkitutkan, tehon noston ja kestovahauksen voi jättää heti pois laskuista. Vahaat sitten itse keväisin ja syksyisin. 600 euron arvoista vahausta (siis sen hinnan hyötyistä) ei ole olemassakaan.
Alustan suojaus ja kunnon nastarenkaat ovat ne oikeasti tärkeät asiat tällä hetkellä. Ja näillä keleillä kunnon nastarenkaat ovat se ykkösasia! Toki 4-matic varmaan liikeelle lähtee huonommillakin renkailla, mutta ei valitettavasti pysähdy.
Minkälainen tuo uudempi 4-matic systeemi on vanhaan nähden-siis tekniikan osalta.
Alustan suojaus ja kunnon nastarenkaat ovat ne oikeasti tärkeät asiat tällä hetkellä. Ja näillä keleillä kunnon nastarenkaat ovat se ykkösasia! Toki 4-matic varmaan liikeelle lähtee huonommillakin renkailla, mutta ei valitettavasti pysähdy.
Minkälainen tuo uudempi 4-matic systeemi on vanhaan nähden-siis tekniikan osalta.
Edelliseen matikkiin meni pari tonnia vuodessa erilaiseen "paranteluun"kardaani kirjoitti:Kyllä tuon parkkitutkan, tehon noston ja kestovahauksen voi jättää heti pois laskuista. Vahaat sitten itse keväisin ja syksyisin. 600 euron arvoista vahausta (siis sen hinnan hyötyistä) ei ole olemassakaan.
Alustan suojaus ja kunnon nastarenkaat ovat ne oikeasti tärkeät asiat tällä hetkellä. Ja näillä keleillä kunnon nastarenkaat ovat se ykkösasia! Toki 4-matic varmaan liikeelle lähtee huonommillakin renkailla, mutta ei valitettavasti pysähdy.
Minkälainen tuo uudempi 4-matic systeemi on vanhaan nähden-siis tekniikan osalta.
ihan huomaamatta.
Uudemmassa autossa on jatkuva neliveto, jossa jarruilla tehdään "lukot"
eli yksittäistä sutivaa pyörää voidaan jarruttaa, jolloin vääntömomentti
siirtyy muille pyörille. Mukana on sähköisesti toteutettu luistonesto ja
ESP:llä tehty ajovakaudenhallinta, joka myös perustuu yhden pyörän
jarruttamiseen.
Vanhassa autossa on takana ja keskellä oikea 100% kitkalukko, joita
voidaan kytkeä vaiheittain päälle. Ideana on tunnistaa auton lähteminen
kuljettajan hallinnasta, varoittaa kuljettajaa ja palauttaa hallinta
kuljettajalle. Kyseessä on siis ajonvakautusjärjestelmä, ei pelkkä neliveto.
Kun vanha matikki hyökkää iloisesti eteenpäin hangessa neljän
lumisuihkun saattamana, uusi kyykkää, kun luistonesto katkaisee tehot.
Paremmat renkaat ja ESP pois päältä, niin saattaisi meno nopeutua.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Re: Vasta hankitun W211:n rahareijät
Minkä laajuinen tuo kasko on? Eilen kävin IF:issä ja laajin kasko oli n. 1070€ ja toiseksi laajin n. 890€. Näillä oli se ero, että laajimmassa oli parkkiturva mukana. Niin ja mistä yhtiöstä?Jarkko N kirjoitti:Hiljattain Saksasta hankitussa W211:ssa on paljon valmiina, kuten
sivuvilkut peileissä, kauko-ohjattu Webasto, tehtaan vetokoukku ja
talvirenkaat omilla vanteillaan. Vaan silti on rahan mentäviä reikiä:
-Kasko piti ottaa, 500 euroa/v
-Kumimatot ostin heti Saksasta n. 170 euroa
-Bluetooth-sovitin Saksan Ebaysta 135 euroa
Nyt on harkinnassa lisää rahanmenoa:
-Paremmat talvirenkaat kuin Saksan kitkat, 700 euroa
-Alkuperäiset vanteet tarvikevanteiden tilalle, 350 euroa
-Ruostesuojaus, 650 euroa
-Ipad, kun on kerran valmiuskin, 200 euroa
-Kestovahaus 600 euroa
-Quickpark, alkuperäinen parkkitutka taakse, 800 euroa
-Tehon nosto, 600 euroa
Näistä tulee heti noin 4.800 E kuluja eli merkittävä summa, jota ei pois saa.
Ja vakuutus nielee enemmänkin joka vuosi.
Nyt mietin, kannattaako ottaa kaikki tai vain osa ja kauanko autoa pitäisin.
Tuon parkkitutkan saisi itse asentamalla paljon halvemmalla, n. 300 E:
http://www.mercedes-benz-parts.co.uk/br ... 20118.html
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Tiedän kokemuksesta, missä sitä tarvii.Mika.T kirjoitti:Lähes maailman turhin varuste. Parkkitutka.
Autotalliin peruuttaessa, ettei mene vetokoukku peräseinällä olevan kirjahyllyn ovesta läpi .
Ihan kun vetää näytön punaiseksi ja kuuluu pelkkää pitkää huutoa summerista, niin sopii ovi kiinni.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Ainakin tuossa meitin S211:ssa menee takaa laitimmaiset parkkitutkan anturit aina talvella rikki.
Oma tulkintani tästä vian aiheuttajasta on seuraava( autohan on MB E320 V6 cdi pakoputken päät eivät ole puskurista näkösällä):
Talvella kertyy puskurin taakse lunta jonka äänenvaimentajat sulattaa jääksi sinne puskurin taakse. Tämä jää sitten rikkoo ne anturit. Joka kerta kun olen anturin vaihtanu niin olen kahtonut rikkinäiseen anturiin niin siitä takaa sinne anturiin on vesi menny. Tunnetusti vesi ja sähkö ei oikein keskenään tuu toimiin, varsinkaan kun tähän yhtölään sotketaan vielä elektroniikka.
Viime talvena meni laitimmaiset anturit ja nyt kun tuli lunta niin ei menny kauaa kun ne anturit on taas sököt. Pitää taas alkaa vaihtaan ne. Onneksi ne on saksassa halpoja kun niitä saa olla varalla aina melkein repullinen. Näillä suomen antureiden hinnoilla tuo parkkitutka olis jo koodattu meitin autosta pois.
Omasta mielestä se pieni silikoonisuoja on ihan onneton sille anturille. Mitenköhän tuon anturin sais kestämään?
Oma tulkintani tästä vian aiheuttajasta on seuraava( autohan on MB E320 V6 cdi pakoputken päät eivät ole puskurista näkösällä):
Talvella kertyy puskurin taakse lunta jonka äänenvaimentajat sulattaa jääksi sinne puskurin taakse. Tämä jää sitten rikkoo ne anturit. Joka kerta kun olen anturin vaihtanu niin olen kahtonut rikkinäiseen anturiin niin siitä takaa sinne anturiin on vesi menny. Tunnetusti vesi ja sähkö ei oikein keskenään tuu toimiin, varsinkaan kun tähän yhtölään sotketaan vielä elektroniikka.
Viime talvena meni laitimmaiset anturit ja nyt kun tuli lunta niin ei menny kauaa kun ne anturit on taas sököt. Pitää taas alkaa vaihtaan ne. Onneksi ne on saksassa halpoja kun niitä saa olla varalla aina melkein repullinen. Näillä suomen antureiden hinnoilla tuo parkkitutka olis jo koodattu meitin autosta pois.
Omasta mielestä se pieni silikoonisuoja on ihan onneton sille anturille. Mitenköhän tuon anturin sais kestämään?
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Jep.jartuo kirjoitti:'Ei todellakaan ole turha. Vaimo on kova pakittelemaan kaikkea kiinteää päin.Mika.T kirjoitti:Lähes maailman turhin varuste. Parkkitutka.
Ja ite tulee joskus pakiteltua vaikka on tutkakin


Tuo vahaus tuolla hintaa on ainoa joka kuulostaa turhalta. Naapurissa fixari tekee semmosen kovavahauksen reilulla satasella ja se kestää sen puolen vuoden suola ja shampoo pesut.
Re: Vasta hankitun W211:n rahareijät
Otin kaskon heti kauppakirjan allekirjoitushetkellä Saksassa ja sillä hetkelläpepi kirjoitti: Minkä laajuinen tuo kasko on? Eilen kävin IF:issä ja laajin kasko oli n. 1070€ ja toiseksi laajin n. 890€. Näillä oli se ero, että laajimmassa oli parkkiturva mukana. Niin ja mistä yhtiöstä?
Tapiola myönsi vain Peruskaskon. Sen vuosimaksu on 1.536 euroa, josta
alennusten jälkeen jää 533 euroa.
http://www.tapiola.fi/www/Yksityisasiak ... ittely.htm
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Ite kun hommasin Saksasta 320 v6 cdi:n,ensimmäisenä ruostesuojaus ja sitten tehon nosto.stanger kirjoitti:Henkilökohtainen mielipide:
Tehon nostohan on ylivoimaisesti tärkein![]()
Sitten arvostaisin kunnollisia renkaita ja ruostesuojausta (jos kerta autoa on meininki pitää kauemmin...ja hyvänä)
Yllättävän mopon tuntuinen tuo vakiokunnossa (edeltäjä 270 cdi ohjelmoituna tehokkaamman tuntuinen).
Kulutus suuri dieseliksi,Jarkolla ei taia polttoainelaskuun eroa lankkuun verrattuna juurikaan tulla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Ei tämä 320 CDI enempää tehoa tarvitse, mutta kuski saattaa kaivata.Eldorado kirjoitti:Jaa meinaakko että 320 CDI tarttee vielä ohjelmapäivityksellä lisää tehoa...![]()
No, toisaalta, ei kai sitä potkua ole koskaan liikaakaan...
Hiukan putoaisi kulutuskin oikeilla muutoksilla. Sama kulutus on nyt kuin
lankussa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Jarkko N kirjoitti:Uudemmassa autossa on jatkuva neliveto, jossa jarruilla tehdään "lukot" eli yksittäistä sutivaa pyörää voidaan jarruttaa, jolloin vääntömomentti siirtyy muille pyörille.
Juuri tätä aavistelinkin. Eli kuten uudehkoissa (ilmeisesti espilliset 2000-vuoden alusta?) perusmersuissa yksittäisen pyörän jarrutus taka-akselilla tekee keinolukon ja sutiva pyörä vaihtaa paikkaansa, mutta molemmat eivät pyöri koskaan yhtä aikaa. Miten auto lähtee, kun ESP:n ottaa pois käytöstä? Säilyykö lukitusominaisuus yksittäisllä pyörillä liikkeellelähdöissä lainkaan?
Onko edessä siis myös "perä", josta lukitus tehdään vain jarruilla. Auto vetää käytännössä siis yhdellä pyörällä edessä ja takana, kun on liukasta? Eikö tilanne ole se, että W211 4-matic voi jäädä lumiselle metsätielle kiinni, kun W124 4-matic jatkaa-olenko ymmärtänyt oikein?
Hyvärenkainen etuveto, jossa ei ole espiä saattaa siis liikahtaa liukkaista liikennevaloista W211 4-maticin tavoin tai paremmin?
W211:ssa on edessä ja takana samanlainen lukoton perä ja keskelläkardaani kirjoitti:Jarkko N kirjoitti:Uudemmassa autossa on jatkuva neliveto, jossa jarruilla tehdään "lukot" eli yksittäistä sutivaa pyörää voidaan jarruttaa, jolloin vääntömomentti siirtyy muille pyörille.
Juuri tätä aavistelinkin. Eli kuten uudehkoissa (ilmeisesti espilliset 2000-vuoden alusta?) perusmersuissa yksittäisen pyörän jarrutus taka-akselilla tekee keinolukon ja sutiva pyörä vaihtaa paikkaansa, mutta molemmat eivät pyöri koskaan yhtä aikaa. Miten auto lähtee, kun ESP:n ottaa pois käytöstä? Säilyykö lukitusominaisuus yksittäisllä pyörillä liikkeellelähdöissä lainkaan?
Onko edessä siis myös "perä", josta lukitus tehdään vain jarruilla. Auto vetää käytännössä siis yhdellä pyörällä edessä ja takana, kun on liukasta? Eikö tilanne ole se, että W211 4-matic voi jäädä lumiselle metsätielle kiinni, kun W124 4-matic jatkaa-olenko ymmärtänyt oikein?
Hyvärenkainen etuveto, jossa ei ole espiä saattaa siis liikahtaa liukkaista liikennevaloista W211 4-maticin tavoin tai paremmin?
lukoton tasauspyörästö, jonka kautta vääntö tulee. Vääntömomentin
jakauma eteen ja taakse riippuu keskitasauspyörästön välityssuhteesta.
Vasemmalle ja oikealle puolelle edessä ja takana menee aina yhtä paljon
vääntöä. Väännön suuruus riippuu vastaanpanevasta momentista.
Jos ei jarruteta pyörää, vaan nostetaan se ylös, vastaanpaneva momentti
on nolla. Tämän akselin kumpikaan pyörä ei vedä, koska pyörille tulee
nollavääntö. Ylhäällä oleva pyörä sutii tyhjää ja alhaalla oleva ei väännä,
koska molemmilla puolilla on oltava yhtä paljon vääntöä (=tässä nolla).
Jos nyt jarrutetaan ylhäällä (tai jäällä) olevaa pyörää, jarrutusvoima
aiheuttaa vastaanpanevaa momenttia, joka näkyy myös toisen puolen
pyörässä, joka pyrkii pyörimään saman suuruisella väännöllä. Jarru
ẗoimii samaan tapaan kuin kytkin, kun se on lukittu, kaikki vääntö
menee akselille ja kohdistuu näin ollen myös jarruun.
Keskitasauspyörästö siirtää vääntöä myös toiselle akselille välityksen
määräämässä suhteessa ja vääntö jakaantuu tasan vasemmalle ja
oikealle.
Eteenpäin vievä teho on sitten vääntö kertaa pyörimisnopeus.
Teho on kai ainakin laskennallisesti nolla, kun auto ei liiku. Ja niinhän se
pitää ollakin, siis eteenpäin vievä teho, kun auto ei liiku eteenpäin.
Yhden pyörän jarrutus on siis aivan pätevä tapa tehdä tasauspyörästön
"lukot". Kaikkia pyöriä voi silti olla hankala saada sutimaan.
Suurin ongelma on luistonesto, joka ei salli pyörän luistaa kovin paljon.
Tällöin kiihtyvyys lumella ei ole niin hyvä kuin pienessä (alle 10%)
luistossa. Kun kytketään ESP pois, samalla luultavasti kytketään myös
luistonesto ainakin osittain pois.
En usko, että pidon suhteen liukkaalla mikään etuvetoinen pärjäisi
millekään nelivetoiselle kiihdytyksissä, oli lukkoja tai ei.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
"Lukoton" auto on aina heikoimmillaan yksipyörävetoinen riippumatta
vetotavasta. Yhdellä lukolla saa kaksi pyörää vetämään, kahdella kolme.
Maastureissa on kolme lukkoa ja aito neliveto joka tilanteessa.
Pyöräjarruilla voidaan saadaa kaikki neljä pyörää vetämään nelivetoisessa.
Periaatteessa hyvin toteutettuna jarruilla tehty lukitus voisi kai olla
pidoltaan erinomainen ja kyllähän sitä paljon käytetäänkin. Silti uusimmissa
nelivetoisissa on myös (dynaamista) tasauspyörästössä ajon aikana
tehtävää momentin säätöä, samaan tapaan kuin vanhassa 124-matikissa.
vetotavasta. Yhdellä lukolla saa kaksi pyörää vetämään, kahdella kolme.
Maastureissa on kolme lukkoa ja aito neliveto joka tilanteessa.
Pyöräjarruilla voidaan saadaa kaikki neljä pyörää vetämään nelivetoisessa.
Periaatteessa hyvin toteutettuna jarruilla tehty lukitus voisi kai olla
pidoltaan erinomainen ja kyllähän sitä paljon käytetäänkin. Silti uusimmissa
nelivetoisissa on myös (dynaamista) tasauspyörästössä ajon aikana
tehtävää momentin säätöä, samaan tapaan kuin vanhassa 124-matikissa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Jos autossa on joku muu neliveto, kuin kytkeytyvä, niin kyllä se aivan varmasti vetää kaikilla neljällä renkaalla, vaikka Esson baarissa muuta puhutaan. Tähän ei oikeastaan voi vaikuttaa pitävä tai liukas pintakardaani kirjoitti:Jarkko N kirjoitti:Uudemmassa autossa on jatkuva neliveto, jossa jarruilla tehdään "lukot" eli yksittäistä sutivaa pyörää voidaan jarruttaa, jolloin vääntömomentti siirtyy muille pyörille.
Juuri tätä aavistelinkin. Eli kuten uudehkoissa (ilmeisesti espilliset 2000-vuoden alusta?) perusmersuissa yksittäisen pyörän jarrutus taka-akselilla tekee keinolukon ja sutiva pyörä vaihtaa paikkaansa, mutta molemmat eivät pyöri koskaan yhtä aikaa. Miten auto lähtee, kun ESP:n ottaa pois käytöstä? Säilyykö lukitusominaisuus yksittäisllä pyörillä liikkeellelähdöissä lainkaan?
Onko edessä siis myös "perä", josta lukitus tehdään vain jarruilla. Auto vetää käytännössä siis yhdellä pyörällä edessä ja takana, kun on liukasta? Eikö tilanne ole se, että W211 4-matic voi jäädä lumiselle metsätielle kiinni, kun W124 4-matic jatkaa-olenko ymmärtänyt oikein?
Hyvärenkainen etuveto, jossa ei ole espiä saattaa siis liikahtaa liukkaista liikennevaloista W211 4-maticin tavoin tai paremmin?

Sellaisissa ajopaikoissa, mihin hyvä renkainen etuveto pääsee, niin keski ja muut lukot auki oleva neliveto pesee sen aina mennen tullen.
Aivan järjettömällä kaasun käytöllä (paikaltaan lappu lattiaan) jäisellä pinnalla tuon lukot auki olevan voi teoriassa ja käytännössä saada sutimaan vain sillä yhdellä renkaalla, mutta sitten se on jo hieman kuskin hölmöilyä. (Tässä ei oteta huomioon ELEKTRONIIKAN mahdollisia hölmöilyjä, vaan tilanne jossa vetolinja on lukoton..)
Tiivistettynä siis: Vetää neljällä, sutii yhdellä

W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Tämä on arvoitus. Tuntui tehtaalla olevan muutenkin kurssi silloin hiukanEldorado kirjoitti:Jarkko N kun tuntuisi olevan 4matic ekspertti, niin osaatko sanoa miksei väyrystä saanut 4maticina kuin bensakoneiden yhteydessä? 124:ssä sai molemmilla polttoaineilla, samoin taas 211/212:ssa. Miksei siis 210:ssä???
hakusessa. Mitään teknistä syytä en keksi, joten täytyy syyttää kaupallista
johtoa. Ehkä myyntimäärien arveltiin jäävän liian pieneksi, eihän edeltävää
nelivetoista diesel-W124:a myyty kovin paljon.

Uploaded with ImageShack.us
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Nelivetoinen vetää hyvissä olosuhteissa neljällä pyörällä, aivan kutenpt kirjoitti:Jos autossa on joku muu neliveto, kuin kytkeytyvä, niin kyllä se aivan varmasti vetää kaikilla neljällä renkaalla, vaikka Esson baarissa muuta puhutaan. Tähän ei oikeastaan voi vaikuttaa pitävä tai liukas pintakardaani kirjoitti:Jarkko N kirjoitti:Uudemmassa autossa on jatkuva neliveto, jossa jarruilla tehdään "lukot" eli yksittäistä sutivaa pyörää voidaan jarruttaa, jolloin vääntömomentti siirtyy muille pyörille.
Juuri tätä aavistelinkin. Eli kuten uudehkoissa (ilmeisesti espilliset 2000-vuoden alusta?) perusmersuissa yksittäisen pyörän jarrutus taka-akselilla tekee keinolukon ja sutiva pyörä vaihtaa paikkaansa, mutta molemmat eivät pyöri koskaan yhtä aikaa. Miten auto lähtee, kun ESP:n ottaa pois käytöstä? Säilyykö lukitusominaisuus yksittäisllä pyörillä liikkeellelähdöissä lainkaan?
Onko edessä siis myös "perä", josta lukitus tehdään vain jarruilla. Auto vetää käytännössä siis yhdellä pyörällä edessä ja takana, kun on liukasta? Eikö tilanne ole se, että W211 4-matic voi jäädä lumiselle metsätielle kiinni, kun W124 4-matic jatkaa-olenko ymmärtänyt oikein?
Hyvärenkainen etuveto, jossa ei ole espiä saattaa siis liikahtaa liukkaista liikennevaloista W211 4-maticin tavoin tai paremmin?![]()
Sellaisissa ajopaikoissa, mihin hyvä renkainen etuveto pääsee, niin keski ja muut lukot auki oleva neliveto pesee sen aina mennen tullen.
Aivan järjettömällä kaasun käytöllä (paikaltaan lappu lattiaan) jäisellä pinnalla tuon lukot auki olevan voi teoriassa ja käytännössä saada sutimaan vain sillä yhdellä renkaalla, mutta sitten se on jo hieman kuskin hölmöilyä. (Tässä ei oteta huomioon ELEKTRONIIKAN mahdollisia hölmöilyjä, vaan tilanne jossa vetolinja on lukoton..)
Tiivistettynä siis: Vetää neljällä, sutii yhdellä
kaksivetoinen kahdella pyörällä. Jos näin olisi myös huonoissa
olosuhteissa, ei mitään lukkoja tarvittaisikaan. Lukottoman auton pito on
sama kuin huonoimmin pitävän vetävän pyörän pito.
Nimimerkki "W202:lla ruoholle kiinni jäänyt"
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Vasta hankitun W211:n rahareijät
Mistäs tuommoisen saa?Jarkko N kirjoitti:-Bluetooth-sovitin Saksan Ebaysta 135 euroa
Linkkejä?
Nyt olis huutava tarve (tai mielihaluksikin sitä voisi joku kutsua)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=68672 turinaa bluutooth systeemistä
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Onneks on quattropt kirjoitti:Jos autossa on joku muu neliveto, kuin kytkeytyvä, niin kyllä se aivan varmasti vetää kaikilla neljällä renkaalla, vaikka Esson baarissa muuta puhutaan. Tähän ei oikeastaan voi vaikuttaa pitävä tai liukas pintakardaani kirjoitti:Jarkko N kirjoitti:Uudemmassa autossa on jatkuva neliveto, jossa jarruilla tehdään "lukot" eli yksittäistä sutivaa pyörää voidaan jarruttaa, jolloin vääntömomentti siirtyy muille pyörille.
Juuri tätä aavistelinkin. Eli kuten uudehkoissa (ilmeisesti espilliset 2000-vuoden alusta?) perusmersuissa yksittäisen pyörän jarrutus taka-akselilla tekee keinolukon ja sutiva pyörä vaihtaa paikkaansa, mutta molemmat eivät pyöri koskaan yhtä aikaa. Miten auto lähtee, kun ESP:n ottaa pois käytöstä? Säilyykö lukitusominaisuus yksittäisllä pyörillä liikkeellelähdöissä lainkaan?
Onko edessä siis myös "perä", josta lukitus tehdään vain jarruilla. Auto vetää käytännössä siis yhdellä pyörällä edessä ja takana, kun on liukasta? Eikö tilanne ole se, että W211 4-matic voi jäädä lumiselle metsätielle kiinni, kun W124 4-matic jatkaa-olenko ymmärtänyt oikein?
Hyvärenkainen etuveto, jossa ei ole espiä saattaa siis liikahtaa liukkaista liikennevaloista W211 4-maticin tavoin tai paremmin?![]()
Sellaisissa ajopaikoissa, mihin hyvä renkainen etuveto pääsee, niin keski ja muut lukot auki oleva neliveto pesee sen aina mennen tullen.
Aivan järjettömällä kaasun käytöllä (paikaltaan lappu lattiaan) jäisellä pinnalla tuon lukot auki olevan voi teoriassa ja käytännössä saada sutimaan vain sillä yhdellä renkaalla, mutta sitten se on jo hieman kuskin hölmöilyä. (Tässä ei oteta huomioon ELEKTRONIIKAN mahdollisia hölmöilyjä, vaan tilanne jossa vetolinja on lukoton..)
Tiivistettynä siis: Vetää neljällä, sutii yhdellä
