W211 öljyvuoto

Vastaa Viestiin
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

W211 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mazza »

Auto on 440tkm ajettu -04 W211 320CDI. Eilen huomasin auton oikean etupyörän etupuolella öljyläiskän. Näyttää tiputtavan puskurin, pohjapanssarin ja lokasuojan välistä. Muutaman sentin läiskä tulee yön aikana. Öljy näyttää ruskealta, eikä haise millekään, eli siihen varmasti sekottuu kaikki basha pohjapanssarin päältä ja sen takia väriin tai hajuun ei voi luottaa. Tuntuu sormissa kuitenkin enemmän ATF:ltä.

Pohjapanssari on kauttaaltaan märkä, ahtoputken päällä on öljyä pidemmältä ajalta ja laturin päällä näkyy tuoretta öljyä. Syylärin alle menevän n. 20mm paksun letkun nippa on ruosteessa. Syylärin alta syylärin ja kuulerin väliin tuleva metalliputki on märkä syylärin alta.

Onko tuo putki laatikkoöljyn jäähdytin? Onko näissä öljykiertoa laturissa? Laturi ei ole vesijäähdytteinen.

Huonoja kuvia otsalampun valossa kännykällä:

Syylärin ja moottorin välistä näkyy hyvin öljyinen pohjamuovi. Kuvan keskellä näkyy letku, jonka nippa on ruosteessa. Mikä letku tämä on?
Kuva

Syylärin oikeasta reunasta kun katsoo, niin pienestä raosta näkyy kaksi n. 12mm metalliputkea, jotka mahtanee olla samat jotka jatkuu syylärin ja kuulerin väliin. Putket on märkiä, myös syylärin etupuolelle noustessa n. 5cm korkeuteen. Onko näissä näin olematon laatikkoöljyn jäähdytys, vai liittyykö tämä johonkin muuhun?
Kuva

Kuvan oikeassa alareunassa näkyy laturi ja ahtoputki. Molemmat öljyssä, laturi märempi. Ympärillä kuivaa.
Kuva

Ei siinä muuten mitään, mutta viikonloppuun asti älytön kiire ja autolla pakko suhata joka suuntaan. Ei kerkiä tutkimaan tarkemmin, ja pitäis löytää varaosat viikonlopuksi :shock:

Eli ehdotuksia ja tyypillisiä vuotopaikkoja jos ois heittää, niin olisin tyytyväinen. Myös osakuvat noista keulan roippeista auttais mukavasti.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laturissa ei ole öljynkiertoa.
Ruosteiset sormenpaksuiset putket ovat laatikkoöljyn meno ja paluu jäähdyttimelle. Jos niistä vuotaa on syytä olla varovainen.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Kerkesin tänään kurkata valoisan aikaan pellin alle, ja siinähän on kunnollinen öljynjäähdytin heti syylärin etupuolella, eihän sitä pimeässä huomannu. Onko se moottorille vai vaihteistolle? Öljynjäähdyttimen edestä kiertää pari putkea, enkä mitenkään saanut kurkittua, minne ne matkaa ja mistä ovat tulssa. Jotain öljyä ne jäähdyttää, mutta mitä? Nuo putket menee siis jäähdytinpaketin ali oikeasta reunasta, ja sieltä näyttää öljyä tihkuvan.

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tä ? Syylärin edessä on ilmastoinnin kenno ja alhaalla välijäähdytin, tuo putkikierukka taas on ohjaustehostimen öljyn jäähdytin.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

:oops:

No niinhän se on. Ensimmäinen ilmastoitu auto, ei näitten päälle ymmärrä :happy:

Ohjaustehostimen jäähdyttimeksi tuota vähän arvelinkin. Niistä putkista se tulee, tai vaihteistoöljynjäähdyttimestä. Vaihteistoöljythän kiertää syylärin alareunassa? Kuuleri menee varmaan kesällä vaihtoon, saman kokoisella kiinankuulerilla saa ahtolämmöt kuriin.

Mikä laite on kuskinpuolen etupyörän edessä, puskurin ja etuaisan välissä ajovalon alla?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihteistoöljyt kiertelee syylärissä vänkärin puolen päädyssä.
Kysymäsi laite lienee takajousien (ilmapussit) kompressori.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Jep. Pohjapanssari täytyy irroitella viikonloppuna, niin näkee, kummasta tulee. Onkohan nuo putket ja letkut hinnakkaita? Lähteekö syyläri irti valoja irroittamatta, pelkän lukkopellin irroittamalla?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Mitenkäs se ahtoputki tässä autossa kulkee, eikö se öljy voisi olla ihan ahtoputken liitoksesta tihkuvaa öljyä. Eli siellä putkessa on huohottimelta tulevaa öljyä ihan reilusti ja yllättävän helposti se vuotaa ulos.

Joskus omassa 211.026:ssa nimenomaan tiputti laturin päälle öljyä ihan uutena.

EDIT: nyt tuon uuden viestin myötä huomasinkin että ekassakin viestissä puhuttiin puhtaasta öljystä eli ei voi olla ollenkaan moottorista peräisin.
Viimeksi muokannut tähtikuljettaja, 22.3.2013 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Vajaa 30km tuli tuossa taajamasuhailua, jonka jälkeen öljynpinta näytti muutaman sentin alle maksimin. Eli kaiketi se on vaihteistoöljyä, joka vuotaa. Huomenna kerkiää tutkimaan enemmän. Pistän kaiketi letkut vaihtoon ja erillisen jäähdyttimen, niin on taas mielenrauhaa vähän enemmän. Mistäköhän sais öljynjäähdyttimiä Oulusta järkihintaan? vai pistänkö vain letkut uusiksi ja nipalla yhteen, ja tilaan jäähdyttimen netistä... Motonet, IKH ja Hytar kierretty ja eioota myivät.

Mutta suurin mielenrauha oli se, että öljy oli punaista, puhdasta ja haisi normaalille :)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Lintosella ois valmis paketti tuohon ulkoiseen lauhduttimeen :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Mahtaakohan letkuissa olla kaikki nipat samanlaisia? Sais väliaikaisesti laitettua letkun laatikosta laatikkoon, ilman hydrauliikkaliikkeessä käyntiä.

Ja juu, mutta hinta taisi olla 370€? Satasella saa rakennettua vastaavan itse. Mutta köyhästähän se vaan tuntuu kalliilta. :lol:
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Kuten tuolta Voimansiirto-osion alta voi huomata, vikapaikka löytyi. :shock:

Kuva

Kuva

Kuva

Olihan se sitä jonkin verran sylkenyt. Pitää pestä konehuone, niin näkee, puskeeko öljyä myös ahtoputken välistä. Mutta tuosta tippasi suunnilleen tippa minuutissa. Maanantaina öljypohjan kylkeen tulevien öljyputkien kanssa hydrauliikkaliikkeeseen, niin saavat prässätä nipat päihin ja uudet letkut syylärin etupuolelle. Uutta, erillistä jäähdytintä kehiin!
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tuommonen tuli väsäiltyä:

Kuva


Ja sinne se istahti, tosin vähän ylimääräistä työtä teetti aiemmat mittailuvirheet:

Kuva


Katkaisin laatikolta tulevat putket sopivasta kohtaa ja liitin letkut varmalla helmiliitoksella.

Kuva


Hintaa projektille tuli:

Öljynjäähdytin 47€ +postikulut 11,80€ yht. 58,80€
Letkut, helmet ja mutterit 45,13€

Elikkä yhteensä 103,93€. Päälle voi vielä laskea litran pöntön öljyä.

Aikaa meni yksi ilta. Mielestäni halpa hinta mielenrauhasta!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aika pienen kennon laitoit ja piiloon, mutta ei taida olla autolla isompaa rasitusta tiedossa ?
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Sama 9-rivinen kuin sinullakin oli ensimmäisissä versioissa. Tarkkaillaan, kyllä tuo puoliksi on puskurin yläpuolella niin varmasti se ilma siellä vaihtuu. Nythän tuohon on helppo vaihtaa tarvittaessa isompi kenno, vaihtaa vaan ohuemmat kannakekumit. Ylärauta on säädettävä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Vähän on jäänyt mietityttämään tuon jäähdyttimen tarpeellisuus. Alkuperäinen on lämmönvaihdin, joka ainakin talvella pääosin lämmittää vaihteistoöljyä. Kesällä tietenkin pitää laatikkoöljyn lämmön alle 90 celssiuksessa jos lämpötila pyrkii nousemaan sen yli. On kuitenkin tiedossa tämmöisiä autoja, jossa on pelkästään laitettu letkun päät vastakkain keulalla ilman mitään jäähdytystä ja tietääkseni ovat pelanneet. Tosin en ole nähnyt että minkälaisia lämpöjä siellä laatikossa on ilman lämmönvaihdinta tai jäähdytintä.
Avatar
pjj53
Viestit: 271
Liittynyt: 03.8.2007 16:02

Vaihteiston öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Herätellään tätä vanhaa topicia. Itsellä tuli ajankohtaiseksi, kun rupesin vaihtamaan SLK:on ilmastoinnin kennoa. Huomasin, että nuo laatikon öljyputket on lähes samassa kunnossa, kuin tässä topicissa.

Tuosta jäähdyttimen koosta:
dealer kirjoitti:Aika pienen kennon laitoit ja piiloon, mutta ei taida olla autolla isompaa rasitusta tiedossa ?
Meissenkeri kirjoitti:Vähän on jäänyt mietityttämään tuon jäähdyttimen tarpeellisuus. Alkuperäinen on lämmönvaihdin, joka ainakin talvella pääosin lämmittää vaihteistoöljyä. Kesällä tietenkin pitää laatikkoöljyn lämmön alle 90 celssiuksessa jos lämpötila pyrkii nousemaan sen yli. On kuitenkin tiedossa tämmöisiä autoja, jossa on pelkästään laitettu letkun päät vastakkain keulalla ilman mitään jäähdytystä ja tietääkseni ovat pelanneet. Tosin en ole nähnyt että minkälaisia lämpöjä siellä laatikossa on ilman lämmönvaihdinta tai jäähdytintä.
Itsellä on sen verran kokemusta 80-luvulta: Perheessä oli siihen aikaan V8 Barracuda, millä HARRASTETTIIN kiihdytyskilpailua silloisessa "stanu"-luokassa. Alussa ei meinannut laatikon öljyt pysyä systeemissä sisäpuolella varttimailin kiihdytyksessä, vaan öljyä tuli ulos momentinmuuntimen ("turbiini") stefasta lähes loronaan. Asensin normaalin syylärijäähdytyksen tilalle neuvostovalmisteisen Gaz-maastokuorma-auton öljynjäähdyttimen. Tämä vastannee näitä nykyisiä 7-rivisiä kennoja. Laatikon öljynlämpenemisongelmat oli hoidettu sillä! Samalla autolla vedettiin myös matkailuvaunua, eikä jäähdytystehossa ollut moittimista.

Luulisin, että normaalikäytössä tuo 9-rivinen kenno voi talvella pitää laatikon öljyt aivan liian kylmänä. Senhän voisi hoitaa termostaatilla - jos sellaisen jostain löytää. Joskus olen nähnyt sellaisen 4-tie termostaattiblokin, missä kylmänä tuo syylarikierto ohitetaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkuperäisessä kennossa on termostaatti, laittaa sellaisen jos pelottaa.
wiimax.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

En nyt taas oikein ymmärrä, siis onko mersun "original teile" alkuperäisessä vaihteistoöljynlämmönvaihtimessa termostaatti, joka ohikierrättää öljyä lämmönvaihtimen ohi vai puhutaanko nyt näistä jälkeenpäin lisätyistä jäähdyttimistä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhutaan alkuperäisestä kennosta jonka voi lisätä jälkeenpäin sellaiseen autoon jossa ei ole jäähdytys erillisellä kennolla. Siinä on termostaatti joka kierrättää öljyn ohi kennon ellei se ole liian kuumaa.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”