W211 öljyvuoto
W211 öljyvuoto
Auto on 440tkm ajettu -04 W211 320CDI. Eilen huomasin auton oikean etupyörän etupuolella öljyläiskän. Näyttää tiputtavan puskurin, pohjapanssarin ja lokasuojan välistä. Muutaman sentin läiskä tulee yön aikana. Öljy näyttää ruskealta, eikä haise millekään, eli siihen varmasti sekottuu kaikki basha pohjapanssarin päältä ja sen takia väriin tai hajuun ei voi luottaa. Tuntuu sormissa kuitenkin enemmän ATF:ltä.
Pohjapanssari on kauttaaltaan märkä, ahtoputken päällä on öljyä pidemmältä ajalta ja laturin päällä näkyy tuoretta öljyä. Syylärin alle menevän n. 20mm paksun letkun nippa on ruosteessa. Syylärin alta syylärin ja kuulerin väliin tuleva metalliputki on märkä syylärin alta.
Onko tuo putki laatikkoöljyn jäähdytin? Onko näissä öljykiertoa laturissa? Laturi ei ole vesijäähdytteinen.
Huonoja kuvia otsalampun valossa kännykällä:
Syylärin ja moottorin välistä näkyy hyvin öljyinen pohjamuovi. Kuvan keskellä näkyy letku, jonka nippa on ruosteessa. Mikä letku tämä on?
Syylärin oikeasta reunasta kun katsoo, niin pienestä raosta näkyy kaksi n. 12mm metalliputkea, jotka mahtanee olla samat jotka jatkuu syylärin ja kuulerin väliin. Putket on märkiä, myös syylärin etupuolelle noustessa n. 5cm korkeuteen. Onko näissä näin olematon laatikkoöljyn jäähdytys, vai liittyykö tämä johonkin muuhun?
Kuvan oikeassa alareunassa näkyy laturi ja ahtoputki. Molemmat öljyssä, laturi märempi. Ympärillä kuivaa.
Ei siinä muuten mitään, mutta viikonloppuun asti älytön kiire ja autolla pakko suhata joka suuntaan. Ei kerkiä tutkimaan tarkemmin, ja pitäis löytää varaosat viikonlopuksi
Eli ehdotuksia ja tyypillisiä vuotopaikkoja jos ois heittää, niin olisin tyytyväinen. Myös osakuvat noista keulan roippeista auttais mukavasti.
Pohjapanssari on kauttaaltaan märkä, ahtoputken päällä on öljyä pidemmältä ajalta ja laturin päällä näkyy tuoretta öljyä. Syylärin alle menevän n. 20mm paksun letkun nippa on ruosteessa. Syylärin alta syylärin ja kuulerin väliin tuleva metalliputki on märkä syylärin alta.
Onko tuo putki laatikkoöljyn jäähdytin? Onko näissä öljykiertoa laturissa? Laturi ei ole vesijäähdytteinen.
Huonoja kuvia otsalampun valossa kännykällä:
Syylärin ja moottorin välistä näkyy hyvin öljyinen pohjamuovi. Kuvan keskellä näkyy letku, jonka nippa on ruosteessa. Mikä letku tämä on?
Syylärin oikeasta reunasta kun katsoo, niin pienestä raosta näkyy kaksi n. 12mm metalliputkea, jotka mahtanee olla samat jotka jatkuu syylärin ja kuulerin väliin. Putket on märkiä, myös syylärin etupuolelle noustessa n. 5cm korkeuteen. Onko näissä näin olematon laatikkoöljyn jäähdytys, vai liittyykö tämä johonkin muuhun?
Kuvan oikeassa alareunassa näkyy laturi ja ahtoputki. Molemmat öljyssä, laturi märempi. Ympärillä kuivaa.
Ei siinä muuten mitään, mutta viikonloppuun asti älytön kiire ja autolla pakko suhata joka suuntaan. Ei kerkiä tutkimaan tarkemmin, ja pitäis löytää varaosat viikonlopuksi
Eli ehdotuksia ja tyypillisiä vuotopaikkoja jos ois heittää, niin olisin tyytyväinen. Myös osakuvat noista keulan roippeista auttais mukavasti.
Kerkesin tänään kurkata valoisan aikaan pellin alle, ja siinähän on kunnollinen öljynjäähdytin heti syylärin etupuolella, eihän sitä pimeässä huomannu. Onko se moottorille vai vaihteistolle? Öljynjäähdyttimen edestä kiertää pari putkea, enkä mitenkään saanut kurkittua, minne ne matkaa ja mistä ovat tulssa. Jotain öljyä ne jäähdyttää, mutta mitä? Nuo putket menee siis jäähdytinpaketin ali oikeasta reunasta, ja sieltä näyttää öljyä tihkuvan.
No niinhän se on. Ensimmäinen ilmastoitu auto, ei näitten päälle ymmärrä
Ohjaustehostimen jäähdyttimeksi tuota vähän arvelinkin. Niistä putkista se tulee, tai vaihteistoöljynjäähdyttimestä. Vaihteistoöljythän kiertää syylärin alareunassa? Kuuleri menee varmaan kesällä vaihtoon, saman kokoisella kiinankuulerilla saa ahtolämmöt kuriin.
Mikä laite on kuskinpuolen etupyörän edessä, puskurin ja etuaisan välissä ajovalon alla?
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Mitenkäs se ahtoputki tässä autossa kulkee, eikö se öljy voisi olla ihan ahtoputken liitoksesta tihkuvaa öljyä. Eli siellä putkessa on huohottimelta tulevaa öljyä ihan reilusti ja yllättävän helposti se vuotaa ulos.
Joskus omassa 211.026:ssa nimenomaan tiputti laturin päälle öljyä ihan uutena.
EDIT: nyt tuon uuden viestin myötä huomasinkin että ekassakin viestissä puhuttiin puhtaasta öljystä eli ei voi olla ollenkaan moottorista peräisin.
Joskus omassa 211.026:ssa nimenomaan tiputti laturin päälle öljyä ihan uutena.
EDIT: nyt tuon uuden viestin myötä huomasinkin että ekassakin viestissä puhuttiin puhtaasta öljystä eli ei voi olla ollenkaan moottorista peräisin.
Viimeksi muokannut tähtikuljettaja, 22.3.2013 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vajaa 30km tuli tuossa taajamasuhailua, jonka jälkeen öljynpinta näytti muutaman sentin alle maksimin. Eli kaiketi se on vaihteistoöljyä, joka vuotaa. Huomenna kerkiää tutkimaan enemmän. Pistän kaiketi letkut vaihtoon ja erillisen jäähdyttimen, niin on taas mielenrauhaa vähän enemmän. Mistäköhän sais öljynjäähdyttimiä Oulusta järkihintaan? vai pistänkö vain letkut uusiksi ja nipalla yhteen, ja tilaan jäähdyttimen netistä... Motonet, IKH ja Hytar kierretty ja eioota myivät.
Mutta suurin mielenrauha oli se, että öljy oli punaista, puhdasta ja haisi normaalille
Mutta suurin mielenrauha oli se, että öljy oli punaista, puhdasta ja haisi normaalille
Kuten tuolta Voimansiirto-osion alta voi huomata, vikapaikka löytyi.
Olihan se sitä jonkin verran sylkenyt. Pitää pestä konehuone, niin näkee, puskeeko öljyä myös ahtoputken välistä. Mutta tuosta tippasi suunnilleen tippa minuutissa. Maanantaina öljypohjan kylkeen tulevien öljyputkien kanssa hydrauliikkaliikkeeseen, niin saavat prässätä nipat päihin ja uudet letkut syylärin etupuolelle. Uutta, erillistä jäähdytintä kehiin!
Olihan se sitä jonkin verran sylkenyt. Pitää pestä konehuone, niin näkee, puskeeko öljyä myös ahtoputken välistä. Mutta tuosta tippasi suunnilleen tippa minuutissa. Maanantaina öljypohjan kylkeen tulevien öljyputkien kanssa hydrauliikkaliikkeeseen, niin saavat prässätä nipat päihin ja uudet letkut syylärin etupuolelle. Uutta, erillistä jäähdytintä kehiin!
Tuommonen tuli väsäiltyä:
Ja sinne se istahti, tosin vähän ylimääräistä työtä teetti aiemmat mittailuvirheet:
Katkaisin laatikolta tulevat putket sopivasta kohtaa ja liitin letkut varmalla helmiliitoksella.
Hintaa projektille tuli:
Öljynjäähdytin 47€ +postikulut 11,80€ yht. 58,80€
Letkut, helmet ja mutterit 45,13€
Elikkä yhteensä 103,93€. Päälle voi vielä laskea litran pöntön öljyä.
Aikaa meni yksi ilta. Mielestäni halpa hinta mielenrauhasta!
Ja sinne se istahti, tosin vähän ylimääräistä työtä teetti aiemmat mittailuvirheet:
Katkaisin laatikolta tulevat putket sopivasta kohtaa ja liitin letkut varmalla helmiliitoksella.
Hintaa projektille tuli:
Öljynjäähdytin 47€ +postikulut 11,80€ yht. 58,80€
Letkut, helmet ja mutterit 45,13€
Elikkä yhteensä 103,93€. Päälle voi vielä laskea litran pöntön öljyä.
Aikaa meni yksi ilta. Mielestäni halpa hinta mielenrauhasta!
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Vähän on jäänyt mietityttämään tuon jäähdyttimen tarpeellisuus. Alkuperäinen on lämmönvaihdin, joka ainakin talvella pääosin lämmittää vaihteistoöljyä. Kesällä tietenkin pitää laatikkoöljyn lämmön alle 90 celssiuksessa jos lämpötila pyrkii nousemaan sen yli. On kuitenkin tiedossa tämmöisiä autoja, jossa on pelkästään laitettu letkun päät vastakkain keulalla ilman mitään jäähdytystä ja tietääkseni ovat pelanneet. Tosin en ole nähnyt että minkälaisia lämpöjä siellä laatikossa on ilman lämmönvaihdinta tai jäähdytintä.
Vaihteiston öljynjäähdytin
Herätellään tätä vanhaa topicia. Itsellä tuli ajankohtaiseksi, kun rupesin vaihtamaan SLK:on ilmastoinnin kennoa. Huomasin, että nuo laatikon öljyputket on lähes samassa kunnossa, kuin tässä topicissa.
Tuosta jäähdyttimen koosta:
Luulisin, että normaalikäytössä tuo 9-rivinen kenno voi talvella pitää laatikon öljyt aivan liian kylmänä. Senhän voisi hoitaa termostaatilla - jos sellaisen jostain löytää. Joskus olen nähnyt sellaisen 4-tie termostaattiblokin, missä kylmänä tuo syylarikierto ohitetaan.
Tuosta jäähdyttimen koosta:
dealer kirjoitti:Aika pienen kennon laitoit ja piiloon, mutta ei taida olla autolla isompaa rasitusta tiedossa ?
Itsellä on sen verran kokemusta 80-luvulta: Perheessä oli siihen aikaan V8 Barracuda, millä HARRASTETTIIN kiihdytyskilpailua silloisessa "stanu"-luokassa. Alussa ei meinannut laatikon öljyt pysyä systeemissä sisäpuolella varttimailin kiihdytyksessä, vaan öljyä tuli ulos momentinmuuntimen ("turbiini") stefasta lähes loronaan. Asensin normaalin syylärijäähdytyksen tilalle neuvostovalmisteisen Gaz-maastokuorma-auton öljynjäähdyttimen. Tämä vastannee näitä nykyisiä 7-rivisiä kennoja. Laatikon öljynlämpenemisongelmat oli hoidettu sillä! Samalla autolla vedettiin myös matkailuvaunua, eikä jäähdytystehossa ollut moittimista.Meissenkeri kirjoitti:Vähän on jäänyt mietityttämään tuon jäähdyttimen tarpeellisuus. Alkuperäinen on lämmönvaihdin, joka ainakin talvella pääosin lämmittää vaihteistoöljyä. Kesällä tietenkin pitää laatikkoöljyn lämmön alle 90 celssiuksessa jos lämpötila pyrkii nousemaan sen yli. On kuitenkin tiedossa tämmöisiä autoja, jossa on pelkästään laitettu letkun päät vastakkain keulalla ilman mitään jäähdytystä ja tietääkseni ovat pelanneet. Tosin en ole nähnyt että minkälaisia lämpöjä siellä laatikossa on ilman lämmönvaihdinta tai jäähdytintä.
Luulisin, että normaalikäytössä tuo 9-rivinen kenno voi talvella pitää laatikon öljyt aivan liian kylmänä. Senhän voisi hoitaa termostaatilla - jos sellaisen jostain löytää. Joskus olen nähnyt sellaisen 4-tie termostaattiblokin, missä kylmänä tuo syylarikierto ohitetaan.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki