Ilmastoinnissa jotain häikkää!!

vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Ilmastoinnissa jotain häikkää!!

Viesti Kirjoittaja vesat »

Mikähän mahtaisi olla vikana ku ilmastoinnin kompura ei lähe pyöriin? Nesteet on vaihdettu ja sitä on tarpeeksi. Kaikki "mekaaniset" osat on käyty läpi ja ne toimii.

kompura kyllä lähtee päälle ku kytkee sinne suoraan virran ja sillon tulee kylää mutta muuten ei. EC napissa palaa valo koko ajan eikä tapahdu mitään ku sitä painaa. Kävi jo yhdellä pajalla huollossa mut niillä oli kuulemma tietokoneessa vanhat päivitykst eikä päässy lukemaan ilmastoinnin vikakoodeja. epäili että vois olla ehkä sähköpuolella/ohjauksessa jotain. Auto on E320 CDI. -00

Olisiko jollakin tietoa tai kokemuksia?

Kiitos jo etukäteen!!
:D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Meselle vesat. :D

Maallikon korvaan haiskahtaa painetunnistimen vajaatoiminnalle, eli vialle. Luuleeko systeemi tämän takia että kylmäainetta on liian vähän :arrow: ei käynnisty. :idea: Painetunnistimelta piuhat irti ja yhteen, käynnistyykö nyt?

Joku väyrys-spesialisti varmaan kertoo mistä hakea anturia, mutta noin alustavasti voimme olettaa että se löytyy jostain kohtaa kennon ja lauhduttimen välisistä putkista. :D
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

HVM kirjoitti:Tervetuloa Meselle vesat. :D

Maallikon korvaan haiskahtaa painetunnistimen vajaatoiminnalle, eli vialle. Luuleeko systeemi tämän takia että kylmäainetta on liian vähän :arrow: ei käynnisty. :idea: Painetunnistimelta piuhat irti ja yhteen, käynnistyykö nyt?

Joku väyrys-spesialisti varmaan kertoo mistä hakea anturia, mutta noin alustavasti voimme olettaa että se löytyy jostain kohtaa kennon ja lauhduttimen välisistä putkista. :D
Veikkaisin kuivainta. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

"EC napissa palaa valo koko ajan eikä tapahdu mitään ku sitä painaa." Jos valo palaa ei ilmastointia ole kytketty päälle.
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesat »

Pajalla meinasivat että paineanturi/tunnistin olisi kunnossa.

Mistäköhän löytyisi se kuivain??
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

vesat kirjoitti:Pajalla meinasivat että paineanturi/tunnistin olisi kunnossa.

Mistäköhän löytyisi se kuivain??
Lauhduttimesta lähdet putkea seuraamaan löytyy alumiininen" sakkakuppi" siihen tulee kaksi johto/anturi hässäkkää. mut nehän on korjaamon mukaan kunnossa?? :shock:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=08

160 ja 20 välissä :shock:
Viimeksi muokannut cdi, 13.8.2006 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja paja jolla kävit oli asiansa osaava ilmastointihuolto, ei jääkaappien korjaaja? :D Esimerkiksi ässän ilmastoinnin paine on noin 15 kiloa, joten äkkinäisemmällä sepällä menee pupu pöksyyn kesken täytön. :shock:

Spekuloidaan nyt joutessaan... :D
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Painetunnistinta(anturia) veikataan täältäkin, onhan noita ilmastoinnin korjaajia monenlaisia. Promille hoitaa homman niinkuin pitää ja loput jotenkin vaan jonnekkin suuntaan. Periaatteessa vacuumikin pitäs pitää parisen päivää, sitten toki huvikseen koeponnistaa typellä. Sitten vasta aineet sisään. "Vuodonilmaisu"(väriä) ainettahan tykkäävät käyttää aikas paljon, se taas syö kompuran tiivisteet.

Joten yhteenvetona, en kyllä veis millekkään tusinasepälle laitettavaksi(tosin eipä ittelläkään juur muita vaihtoehtoja ole, ellei sitten ite hoija hommaa kotiin :D tai siis säre koko hoitoa).

EDIT: Tosin kumma ettei mitenkään reagoi ec napin painallukseen. Periaatteessa sen pitäs pyöräyttää kompuraa kun 'vapauttaa' sen ec:stä. Onkos noissa minkälainen tuo lämpötilaanturi, ettei vaan olisi niin että se olemas pimiä eikä sitten sen takia reagoi mitenkään ec:n hakkaamiseen. Eikös se niin ole ettei se edes pyöräytä jos lämpötila on liian alhainen.

Tässä siis yleisölle vuosituhannen mutuilut, kiittää ja kumartaa aplodeja jotka raikaa jopa tänne kaivon pohjalle asti. Paljua tämän alemmas ei tietämyksissä voikkaan päästä. :D
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vai paineanturia täällä veikkaillaan :roll:
Mie oon Tentan linjoilla vahvasti.

Kompressorin ei kuulukaan pyöriä, jos siinä EC -napissa palaa valo eli toimii aivan kuten on suunniteltukin :wink:

EC -valo pitää nyt ensimmäiseksi saada sammumaan eli selvittää, miksi se palaa koko ajan.
Veikkaanpa, että sen jälkeen alkaa kompressorikin pyöriä....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Mites jos tuo ilmastointi on vikatilassa (eikö noissa nykyään sellainenkin ole...), niin vilkkuuko se EC:n valo, vai palaa vain yhtäjaksoisesti eikä voi napsaista pois? :?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Automaatti-ilmastoinnin kompura pyörii itsenäisen jatkuvasti eli tarpeen mukaan tarvittaessa ja silläviisiin, ellei se ec-nappi ole pohjassa. Valon palaminen johtuu nyt varmaankin siitä, että se kompura ei pyöri oma-aloitteisesti, eli on siis vikatilassa tai saa väärää tietoa joltain anturilta. :idea:
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesat »

Pitääpä tsekkailla kyseist anturit ja tunnistimet ja tarvittaessa kysellä lisää...

EC valo ei vilku vaan se palaa vaan!

Mitä sanoisitte, että olisiko mahdollista (hajottaako paikkoja) tehdä sellainen "väliaikainen" patentti näin kuumille kesäpäiville, et päälle/pois napista releellä ohjais suoraan kompuraa. Et sais etes vähän kylmää. kokeilin kompuran toimintaa ja tää niinku onnistuis ja toimisi... ...mutta kuinka kauan???
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

vesat kirjoitti:Pitääpä tsekkailla kyseist anturit ja tunnistimet ja tarvittaessa kysellä lisää...

EC valo ei vilku vaan se palaa vaan!

Mitä sanoisitte, että olisiko mahdollista (hajottaako paikkoja) tehdä sellainen "väliaikainen" patentti näin kuumille kesäpäiville, et päälle/pois napista releellä ohjais suoraan kompuraa. Et sais etes vähän kylmää. kokeilin kompuran toimintaa ja tää niinku onnistuis ja toimisi... ...mutta kuinka kauan???
Milläs kontrolloit ettei järjestelmään tule ylipainetta,ei ne turhaan siellä
kuivaimen kyljessä ne anturit ole. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesat »

Aivan! Ei kestäs varmaan kovin kauaa pitää päällä kerralla.

Kävin kattelemassa tästä linkistä http://mb.braingears.com/W210/w210/climcontrol.htm vähän niitä antureita ja kaikkea muuta... niitä tuntuu olevan joka paikka täynnä!

Pystyyköhän niitä antureita mittaamaan tai tarkistaan jotenki ite et onko ne toimivia?
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

vesat kirjoitti:Aivan! Ei kestäs varmaan kovin kauaa pitää päällä kerralla.

Kävin kattelemassa tästä linkistä http://mb.braingears.com/W210/w210/climcontrol.htm vähän niitä antureita ja kaikkea muuta... niitä tuntuu olevan joka paikka täynnä!

Pystyyköhän niitä antureita mittaamaan tai tarkistaan jotenki ite et onko ne toimivia?
http://mb.braingears.com/W210/w210/clim ... sensor.htm

siinä kuivain ja anturit b12

Paineanturin voi sulkea pois oikosulkemalla johdon navat,eli huijaamalla että painetta on. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
farkku
Viestit: 2
Liittynyt: 27.9.2006 1:26

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja farkku »

Jokos laite toimii?
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesat »

ei toimi vielä!
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos EC valo palaa kokoajan niin järjestelmässä on liian vähän kylmäaineita.

Koska järjestelmä on viimeksi täytetty?

Jos siellä varmasti on tavaraa tarpeellinen määrä niin painekytkin vikahan siellä ilmeisesti on.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Painekytkin menee yleensä ajan kanssa hengettömäksi, sijaitsee yleisimmin kylmäaine varaaja/kuivain patruunan päällä. Mittaa yleismittarilla onko painekytkimen kärki kiinni? Jossei ole, siinä vika. Tietysti sulakkeet yms. olet katsonut? Painekytkimen vaihto menee puolestaan ammamiehen hommiksi, joutuu tyhjäämään koko järjestelmän ja sitten lopuksi täyttämään oikean määrän.
Harmi jos olisit ollut lähempänä niin oltais tehty homma 30 minuuttiin. ;)

Edit: MUTTA, jos vika on korkeapainekytkimessä, elä mänö missään nimessä ohittamaan sitä jottei käy pahemmin.. :) Taikka jos se on käyntiä ohjaava imupuolen painekytkin, sen ohittaminen tarkoittaa käytännössä hyörystimen jäätymistä.
Tähdellisen parantola
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesat »

Mika.T kirjoitti:Jos EC valo palaa kokoajan niin järjestelmässä on liian vähän kylmäaineita.

Koska järjestelmä on viimeksi täytetty?

Jos siellä varmasti on tavaraa tarpeellinen määrä niin painekytkin vikahan siellä ilmeisesti on.
Järjrstelmä on täytetty viime syksynä ja siellä on tavarat tallessa!

Ohjasin "kompuraa" suoraan releellä ja annoin olla hetken päällä niin jo rupes tulemaan kylmää!
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesat »

tapio89 kirjoitti:Painekytkin menee yleensä ajan kanssa hengettömäksi, sijaitsee yleisimmin kylmäaine varaaja/kuivain patruunan päällä. Mittaa yleismittarilla onko painekytkimen kärki kiinni? Jossei ole, siinä vika. Tietysti sulakkeet yms. olet katsonut? Painekytkimen vaihto menee puolestaan ammamiehen hommiksi, joutuu tyhjäämään koko järjestelmän ja sitten lopuksi täyttämään oikean määrän.
Harmi jos olisit ollut lähempänä niin oltais tehty homma 30 minuuttiin. ;)

Edit: MUTTA, jos vika on korkeapainekytkimessä, elä mänö missään nimessä ohittamaan sitä jottei käy pahemmin.. :) Taikka jos se on käyntiä ohjaava imupuolen painekytkin, sen ohittaminen tarkoittaa käytännössä hyörystimen jäätymistä.
Sulakkeet on käyty läpi.

pitää mitata vielä toi painekytkin kunhan sen vaan löydän sieltä.
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesat »

tapio89 kirjoitti:Painekytkin menee yleensä ajan kanssa hengettömäksi, sijaitsee yleisimmin kylmäaine varaaja/kuivain patruunan päällä. Mittaa yleismittarilla onko painekytkimen kärki kiinni? Jossei ole, siinä vika. Tietysti sulakkeet yms. olet katsonut? Painekytkimen vaihto menee puolestaan ammamiehen hommiksi, joutuu tyhjäämään koko järjestelmän ja sitten lopuksi täyttämään oikean määrän.
Harmi jos olisit ollut lähempänä niin oltais tehty homma 30 minuuttiin. ;)

Edit: MUTTA, jos vika on korkeapainekytkimessä, elä mänö missään nimessä ohittamaan sitä jottei käy pahemmin.. :) Taikka jos se on käyntiä ohjaava imupuolen painekytkin, sen ohittaminen tarkoittaa käytännössä hyörystimen jäätymistä.
...vielä

Löytyisikö se paineanturi tastä?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=08

Kuivain on ilmeisesti 20 ja 160 välissä.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=06

Tästä löytyi 70 on kuivain ja anturit kyljessä. 75 ja 77
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Korjatkaa jos olen väärässä :?

Ilmastoinnin kuivaimissa on monesti (ainakin ittellä) jonkinmoinen tarkistussilmä. Ilmastoininnin ollessa päällä silmässä EI saa näkyä kuplia/vaahtoa. Jos em. ilmiöitä on havaittavissa kertoo se kylmä-aineen vähyydestä, ilmastointi saattaa toki toimia vähilläkin aineilla.
. . .
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

c-ei ollut tark silmää al-kuppi vain, täytyy tarkistaa sprintteri olisko erilainen.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Kuplat yleensä ovat merkki kylmäainetäytöksen vähyydestä, mutta se ei ole aina koko totuus. Kuplia saattaa tulla jos on suuri kuorma taikka ennen nestelasia on kuristava kohta. Ei ne kovin vähällä tule toimeen, mitä vähemmän ainetta -> sitä heikompi teho.

Eli jos kompuraa kytkit suoraan päälle ja pakastamaan rupes, sillon se vika on luultavasti imupuolen painekytkimessä joka ohjaa kompuraa. 8)

Edit: Mutta minä olinkin nyt ihan jenkkipensseleitten mailmassa eihän marsuissa ollutkaan imupaineanturia, vaan siellä on varaajan kupeessa oleva korkiapaine anturi jossa luultavasti vika! nro 75
Mittaa onko kärkiväli kiinni, jos on silloin johdoissa vikaa.
Tähdellisen parantola
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

vesat kirjoitti:Järjrstelmä on täytetty viime syksynä ja siellä on tavarat tallessa!
Siis... onko todettu että tavarat ovat varmasti tallessa?
Vai perustuuko "tieto" siihen, että on viime syksynä täytetty?

Talven aikanahan nimittäin se ilmastointi yleensä juuri tyhjeneekin....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
vesat
Viestit: 15
Liittynyt: 13.8.2006 7:22
Paikkakunta: Oulu

Ilmastointi kunnossa!!!

Viesti Kirjoittaja vesat »

Sain vihdoinkin ilmastoinnin pelaamaan. Vähän meinaa potuttaa ku sai tietää että mikä siinä oli vikana. :evil:

Aikoinaan se kävi etupuskurin vaihdossa veholla ja siellä ne oli joutunu käyttään ilmastoinnun ns."flektejä" niitä rupeleja keulasta irti. Eikohän siellä ollu joku kesä pekka ja laittanu niiden flektien hihna remmin nurin päin.

Kiitos kuitenkin kaikille hyvistä vinkeistä.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Re: Ilmastointi kunnossa!!!

Viesti Kirjoittaja cdi »

vesat kirjoitti:Sain vihdoinkin ilmastoinnin pelaamaan. Vähän meinaa potuttaa ku sai tietää että mikä siinä oli vikana. :evil:

Aikoinaan se kävi etupuskurin vaihdossa veholla ja siellä ne oli joutunu käyttään ilmastoinnun ns."flektejä" niitä rupeleja keulasta irti. Eikohän siellä ollu joku kesä pekka ja laittanu niiden flektien hihna remmin nurin päin.

Kiitos kuitenkin kaikille hyvistä vinkeistä.

Täh.

Otappa kuvaa tapauksesta,näissä vanhemmissa letit pyörii sähkön avittamana. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Re: Ilmastointi kunnossa!!!

Viesti Kirjoittaja eki »

cdi kirjoitti: Täh.

Otappa kuvaa tapauksesta,näissä vanhemmissa letit pyörii sähkön avittamana. :shock:
Tätä hää ilmeisesti tarkoitti.
Toinen flekti pyörii sähköllä, mutta toisessa ei ole itessään mitään moottoria, vaan pyörii tuon vetohihnan avustuksella, silloin kuin tuo itse sähköfletktikin.

Mutta jotta miten se tuo hihna nurinpäin -hommeli ny oikein... Kai se nyt jotenkin pyöri niinkin, ja miten se ny kokonaan toimettomaksi heittäytyi? Ei kait tuossa mitään pyörimishaistelijaa liene? Tai sitä en tiiä kyllä... :roll:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”