Nyt kun ilmat lämpenivät vähäsen, niin mersusta ilmeni ominaisuus, jonka itse asiassa muistan jo viime kesältä.
Ongelma on se, että kun pysäyttää auton vaikkapa valoihin D:lle jarrua varten, kierrokset tekevät hetken päästä määräajoin kunnon "nykäisyn/heijauksen" n. 600->900 kiekalla. Samalla tuntuu, että auto yrittäisi liikahtaa eteenpäin jarrua varten.
Otin tuosta pienen videonpätkän ja se löytyy täältä:
https://1drv.ms/v/s!Aj7rFe8Glx1Kh-VcVPvxoP9M14_GDQ
Ensiksi luulin, että tuo liittyisi jotenkin pelkästään automaattilaatikkoon, mutta eipäs taidakaan, kun jostain syystä hokasin laittaa ilmastoinnin nollille.
Kuten videoltakin osittain ilmenee, syyt ja seuraamukset ovat seuraavat:
- vaihde D:llä jarrua vasten, ilmastointi päällä -> nykäisee/heijaa määräajoin
- vaihde D:llä jarrua vasten, ilmastointi ei päällä (tai siis puhallin nollalla) -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
- vaihde P:llä, ilmastointi päällä -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
- vaihde P:llä, ilmastointi ei päällä (tai siis puhallin nollalla) -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
Eli D:llä ollessa jarrua vasten ja ilmastointi päällä ollessa, tuo nykäisy/heijaus tulee esille. Ilmastointi toimii muuten normaalisti ja kylmää tulee niin kuin pitääkiin.
Ainiin, joskus esiin tuleva piirre tuon nykäisyn/heijauksen yhteydessä on, että pakoputkesta tuprahtaa pakokaasupilvi .
Sanokaapas viisaammat, että mikä tuossa ilmastoinnin toiminnassa on sellaista, joka voisi saada aikaa tuollaisen efektin?
S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Ilmastoinnin kompurassa tapahtuu "jotain", joka linkittyy tuohon kierrosten voimakkaan heijaukseen ja nykäisyyn. Nykäisy on sellaista, kuin auto yrittäisi vähän päästä eteenpäin.
Ei kai tuo nyt ihan normaalipiirre (=ominaisuus) ole? Empiirisen kokemuksen mukaan tapahtuma on sitä voimakkaampi mitä lämpimämpi pihalla on (ja mitä kylmempää ilmaa halutaan syötettävän kabiiniin).
Ei kai tuo nyt ihan normaalipiirre (=ominaisuus) ole? Empiirisen kokemuksen mukaan tapahtuma on sitä voimakkaampi mitä lämpimämpi pihalla on (ja mitä kylmempää ilmaa halutaan syötettävän kabiiniin).
Voisiko kompura olla hieman heikossa kunnossa ja käyntiin hurahtaminen ottaa tehoja kampuralta sen verran että kierrokset laskee melko paljonkin jota taas kompensoidaan nopeasti lisäämällä kaasua joka saattaa nytkäyttää autoa hieman kun vaihde on päällä? Myös ilmanputsarin kunto kannattaa tarkastaa ja mahdollisesti mafin toiminta. Star voisi näyttää myös jotain.
Teddy kirjoitti:Kompura kytkeytyy päälle ja pois?
Jotain tämänsuuntaista tuossa varmaankin on. MAF on vaihdettu viime syksynä, joten vika ei pitäisi olla siinä. Muistan auton tehneen tuota samaa jo viime kesänä ennen kuin MAFfi vaihdettiin. Pitää tarkistaa ilmanputsarin kunto. Ja viimeistään sitten seuraavassa normihuollossa käydä tämä(kin) asia huoltojampan kanssa läpi.juu-zo kirjoitti:Voisiko kompura olla hieman heikossa kunnossa ja käyntiin hurahtaminen ottaa tehoja kampuralta sen verran että kierrokset laskee melko paljonkin jota taas kompensoidaan nopeasti lisäämällä kaasua joka saattaa nytkäyttää autoa hieman kun vaihde on päällä? Myös ilmanputsarin kunto kannattaa tarkastaa ja mahdollisesti mafin toiminta. Star voisi näyttää myös jotain.
Naapurifoorumin puolella Ido59:n kanssa tämän aiheen ympäriltä ollaan oltu yhteydessä ja nyt näyttää, että juurisyy on löytynyt.
Naapurifoorumin topikissa taidettiinkin jo aiemmin jonkun toimesta todeta, että ilmamäärämittarin vaihto auttoi/poisti oireet. Ennen oman ilmamäärämittarin vaihtoi lähinnä mietitytti se, että itsekin olin sen vaihdattanut vajaa vuosi sitten ja sen siten "pitäisi" olla kunnossa. Ido59 sitten löysi jostain netin syövereistä ulkolaisen kohtalontoverin. Siellä viesti oli se, että vaihda tilalle Pierburgin (ja nimenomaan Pierburgin) tavara eikä mitään tarvikeosaa.
Netistä löysin Pierren osan jostain Irlannista reiluun 60 euroon. Äsken sitten kokeilin vaihtaa sen ja kone kuumaksi lenkillä heti sen jälkeen. Autossa kiinni ollut osa oli joku tarvikeosa. Oireet (ainakin tuolla lenkillä) katosivat kuin se kuuluisa ***ru Saharaan, ja toivottavasti pysyvätkin poissa. Sen lisäksi auto vastaa paremmin kaasuun lähtiessä paikalta ja mateluvauhdissa.
Naapurifoorumin topikissa taidettiinkin jo aiemmin jonkun toimesta todeta, että ilmamäärämittarin vaihto auttoi/poisti oireet. Ennen oman ilmamäärämittarin vaihtoi lähinnä mietitytti se, että itsekin olin sen vaihdattanut vajaa vuosi sitten ja sen siten "pitäisi" olla kunnossa. Ido59 sitten löysi jostain netin syövereistä ulkolaisen kohtalontoverin. Siellä viesti oli se, että vaihda tilalle Pierburgin (ja nimenomaan Pierburgin) tavara eikä mitään tarvikeosaa.
Netistä löysin Pierren osan jostain Irlannista reiluun 60 euroon. Äsken sitten kokeilin vaihtaa sen ja kone kuumaksi lenkillä heti sen jälkeen. Autossa kiinni ollut osa oli joku tarvikeosa. Oireet (ainakin tuolla lenkillä) katosivat kuin se kuuluisa ***ru Saharaan, ja toivottavasti pysyvätkin poissa. Sen lisäksi auto vastaa paremmin kaasuun lähtiessä paikalta ja mateluvauhdissa.