puhallin reistailee....!!!
puhallin reistailee....!!!
Terve!lämmityslaitteen puhallin reistailee...puhallin välillä pyörii ja sitten lakkaa toimimasta kokonaan...onkohan moottori paskana?olisko ehdotuksia mistä saa uuden moottorin siihen halvalla?malli on 210 sedan(väyrynen) 220 diesel ei ilmastointia vml-96
joo aika helppo homma sinne on viilata ne hiilet, mutta kun alko kasaus niin koko paska levis käteen,on muuten aika hepponen sen moottorin runko!mutta aina kannattaa kokeilla jos ois vaikka parenpi tuuri kun mulla
W202 250d kullan ajokki
W210 220d oma käyttis
W126 500sec kesä pirssi kultani
® Mesen V8 Klubi
W210 220d oma käyttis
W126 500sec kesä pirssi kultani
® Mesen V8 Klubi
Mun 98 -automaatti-ilmastoitu väyrynen teki samat pariviikkoo sitten, Avasin apukuskinpuolen potkupanelin (helppo nakki) ja kaivoin sieltä puhallinmoottorin esiin (muutama ruuvi suojamuovista auki ja se on siinä). Vika oli löysä virtaliitin. Vähän kontaktispraytä ja pienesti väänsin lattaliitintä... tökkäsin paikoilleen ja totesin, että tiukka on ja se oli siinä tälläkin kertaa. Panelit kiinni ja menoksi. Tutkipa ensin ja hutki vasta sitten. Moottoreita on useita eri hintaisia. Mun kärryyn olis maksanu kait noin 100€ (mikäli sit neuvottelin oikeasta moottorista varaosaliikkeessä). En ole ainoa joka on vastaavaan ongelmaan törmänny
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Ennen kuin alkaa ostelemaan pelukopallista osia ja uusia moottoreita tai viilaamaan hiiliä, niin kannattaa tutkia virtalukon pohja.
No Väyrysen kytkentää en tiedä tarkemmin, mutta ainakin 126:ssa puhallin saattaa lopettaa toimintansa jos virta-avain jää aavistuksen hakaukseen - pikkuisen kun kääntää starttiasennosta takaisin päin, niin puhallin herää eloon. Tällainen sattui omalle kohdalle.
Tuli tuo juttu vain niin elävästi mieleen tästä PaHan kommentista:
Välillä puhallin pyörii ja ihan yht`äkkisesti suoralla tasaisella tielläkin saattaa sammahtaa taas. Ja käynnistyy taas kun sopivasti keula kallistuu tai tiessä on monttuja..
Puhaltimen nopeuksia paneelista naputellessa eri asentoihin ei puhallin ainakaan herää, joten toivon että vika olisi moottorissa... (hieman halvempi ehkä?)
No Väyrysen kytkentää en tiedä tarkemmin, mutta ainakin 126:ssa puhallin saattaa lopettaa toimintansa jos virta-avain jää aavistuksen hakaukseen - pikkuisen kun kääntää starttiasennosta takaisin päin, niin puhallin herää eloon. Tällainen sattui omalle kohdalle.
Tuli tuo juttu vain niin elävästi mieleen tästä PaHan kommentista:
Välillä puhallin pyörii ja ihan yht`äkkisesti suoralla tasaisella tielläkin saattaa sammahtaa taas. Ja käynnistyy taas kun sopivasti keula kallistuu tai tiessä on monttuja..
Puhaltimen nopeuksia paneelista naputellessa eri asentoihin ei puhallin ainakaan herää, joten toivon että vika olisi moottorissa... (hieman halvempi ehkä?)
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Ny sit alkoi taasen lämppärin puhallin reistaileen ja ajattelin vaihtaa puhaltimen moottorin. Kysyisin viimeiset tärpit ennen hommaan ryhtymistä kaiken varalta. Joskus olen vanhaan volvoon operaation suorittanut ja siinä propellin vaihto oli melko hankala operaatio, kun piti lämmittää ja hinailla propellia moottorin akselilta ja saada se vielä takaisinkin uuden moottorin pehvaan. Väykyn vastaavaan en ole vielä tutustunut tarkemmin, liekö helpompi operaatio... Mikäli joku pikaohjeen viitsii antaa, niin kiitän ja kumarran.
Niin... kyllähän se koko vehje varmastikin kannattais ostaa, mutta silloin hinta on 495€ ja pelkkä moottori edelliseen 120€. Jotenkin sitä taipuu köyhä moottorinvaihtoon tai sen yritykseen. Ovat monet niitä vaihtoja itsekin tehneet ja siis pitäis onnistua (tai sit ei). Vinkkiä silti aiheeseen tutustuneelta tai muuten siitä tietävältä ottaisin vastaan.
Kiitos ohjeista. Moottorin olen joskus käyttänyt alhaalla, kun ilmastoinnin suodattimia vaihdoin, joten siitäpä ei edes kysyttävää. Lähinnä tuo siivekkeen irroitus moottorin akselilta on hieman mietityttänyt, hain juuri moottorin (KL/Bosch) ja sitä pikaisesti tutkailinkin. Volvo 740:ssa juuri tuo siivekkeen irroitus oli tuskallista. Siiveke oli pehmeähköä muovia ja sen kans meinas konstit loppua. Lämmitin kuumailmapuhaltimella siivekkeen reiän seutua ja jäähdytin pakkas-spraylla moottorin akselia ja lopulta onnistuin astuttaan siivekkeen akselille. Automaatti-ilmastointi on munkin mesessä ja koko laite kl:ssä ja myös tarvikeliikkeessä tuntui olevan 495€. Muuten onko automaatti-ilmastoidussa väykys suodattimet myös hanskalokeron takana. Apukuskin jalkatilas on kaksi mutta liekö aktiivihiilisuodattimia vai mitä. Ajattelin kyllä katsoa sen lokeron pohjan, mutta mikäli siellä varmasti filsut on niin voisin hankkia samaan syssyyn nekin. Paikallinen tarvike liike ei sellaisia tuntenut.
Puhallinmoottori vaihtui eikä tuottanut periaatteessa juurikaan hikikarpaloita..., mutta innostuin putsaamaan sitä "jaskan" määrää hieman perusteellisemmin siitä moottorin "telineestä" ja irroitin sen muovisen kolmihaarasen kumijousitetun "moottori-istukan" tai telineen sillä seurauksella, että kahdesta haarasta katkesi se pieni stoppari joka estää suht painavan moottorin ylöspäin liikkumisen. Ajattelen että jospa se painavankin oloinen moottori ei ylös yrittele, mutta silti jäi harmittaan asia. Liekö syytä olla huolissaan ja yrittää hankkia jostain "varaosateline". Moitteetta on ainakin viikonlopun pelannu eikä pidemmälläkään matkalla tärinästä ainakaan toistaiseksi ole paikaltaan karannut. Lisätietoa asiasta kuitenkin kaipaan...
Jep! Mun -99 väykyn puhallin ( ei autom. ilmastointia) alko kanssa reistailee silleen kun lähti ajamaan niin hetikohta puhallin lakkasi toimimasta ja vaikka kuinka väänteli säätimiä ja naputteli niin hiljaa oli. jotain 1-2 min. perästä heräs henkiin...näin ehkä 1-3 kertaa ajokerralla. otin puhallinmoottorin pois (helppoa kuin mikä. hyvä apu on ruuvinväännin ja tarvitaan sitten se torx 20). Tarkistin hiilet ja olivat kohtalaisen kuluneet joten uusi moottori paikalleen. ja perhana, ei auttanut. sama vaiva oli tallella. pohdiskelun jälkeen ajattelin, että kait puhallinsäätimen takana on johdot kiinni, joten seuraavaksi moottorin etuvastus käsittelyyn...(sellainen alumiininen siilihärpäkkä moottorin perässä kiinni, kahdella torksilla.) vehossa laitoksen hinta taisi olla jotain 380€...ja motonetista ostin sen 99,90€ hintaan. Ja nyt on pelittänyt jo viikon verran mainiosti joten uskon ja toivon vian olleen etuvastuksessa. autoni on w210 korinen -99 240 E ja nyt 142 tkm. muita vaihdettuja osia on etulaakerit (jätti matkalle kun leikkasi kiinni) ja tuulilasin pyyhkimen mekanismi (nivel) oli ruostunut huonoksi (olisin melkein jatkanut matkaa jotenkin toisin jollei vehoa olisi ollut lähellä,eikä muistaakseni edes maksanut aivan älyttömiä). Maalattu on takaluukku, ovet, takalokasuojat sekä pohjasta. jokin palkki. Niveliä edestä ja takaa jos jonkinmoisia, lukua en tiedä. Hieman on laatuauton leima karissut minun ajatuksissa....
no ittellä täsä pukkaa vähä sammaa vikkaa joten vilimailin tosa raatille vähä matskua miltä se kuulostaapi. Ite veikkaisin et olis juuri nuo hiilet menny/menossa kun tuo jotenkuten toimii virlä välillä ja hummailee eli välillä sais kosketusta ja välillä ei, no mene ja tiedä sitten ennenku on käyttäny irti
T.Sankari
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Suurin osa annetuista äänistä taisi mennä moottorille ja sen hiilille. Omasta W210:stä meni takuuaikana säädin, huollossa vaihtoivat ensin moottorin vaikka ehdotin säätimen vaihtamista, vaihtoivat sitten säätimen myöhemmin.
Omassa ainakin säädinvika ilmeni puhaltimen nopeuden vaihteluna vaikka nopeus oli asetettu manuaalille. Saattoi hetkeksi lakata puhaltamasta ja jatkoi myöhemmin. Mitään ylimääräistä ääntä lämmittimestä ei tullut.
Jos kilometrejä alkaa olla kohtalaisesti niin tuo puhallinmoottorin vika, hiilien loppuminen voi olla todennäköisempi.
Omassa ainakin säädinvika ilmeni puhaltimen nopeuden vaihteluna vaikka nopeus oli asetettu manuaalille. Saattoi hetkeksi lakata puhaltamasta ja jatkoi myöhemmin. Mitään ylimääräistä ääntä lämmittimestä ei tullut.
Jos kilometrejä alkaa olla kohtalaisesti niin tuo puhallinmoottorin vika, hiilien loppuminen voi olla todennäköisempi.
joo tämä hummailee, muttei kokonaan sammu joten siitä ajattelin et hiilet lopussa, pitää tässä ens viikolla käyvä jostaki lunastamassa se puhallinmoottori, kunhan ensin irroitan sen ja katon ettei ole mikään liitos löysällä. Äänet kuitenkin viittaa siihen että joku siellä on menossa ja tietenkin tuo puhallustehon puute eli laitan manuaalisesti täysille niin se ei kyllä täysillä yritäkkään puhaltaa
niin ja automaatti-ilmastointihan oli kyseessä (niille jotka sitä ei vilimeistä hoksannu )
T.Sankari
niin ja automaatti-ilmastointihan oli kyseessä (niille jotka sitä ei vilimeistä hoksannu )
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Kannattaa kokeilla hiilien vaihtoa, ennenkuin ostaa uutta moottoria. Ei ole paha tehdä kotioloissa, jos kolvi pysyy kädessä. Boschilta löytyy hiilet 7,8mm X 7,8mm ja johto lähtee hiilen päästä, kun alkuperäisessä lähtee sivusta. Tämän voi ratkaista tuomalla johto jousen ensimmäisen kierroksen välistä ulos. Itselläni alkoi 350tkm jälkeen moottori kakistelemaan ja 450tkm se sitten vaikeni, mutta heräsi uuteen eloon hiilien vaihtolla. Laakereissa ei ollut yhtään väljää. Hiilipussi maksoi autosähköliikkeessä 6,90e.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Lämppärinpuhallin pätkii
Lämppärin moottori irti vänkärin jalka tilasta, säädin pois johdot suoraan akkuun, hyvin pyöri hiiliä puolet jäljellä, taas kasaan välillä puhalti ja kun pistokette jossa kolmetappia kitkutteli saatoi vähän pyöriä ja sammui nopeudella ei merkitystä, 105:00 ekua uusi säädin ja nyt pelittää.