Ilmastoinnin jäähdytyspuhallin - toimimattomuus selvisi !
Ilmastoinnin jäähdytyspuhallin - toimimattomuus selvisi !
Kyseessä on osanr. 161 eli ilmastoinnin sähköpuhallin.
Viimekesän (2006) helteillä pyöriminen oli ns. huonolla hapella, todennäköisesti hiilien kulumisesta johtuen..
Esiapu tuli annettua elektoniikkasprayllä eli lähti pelittämään ja helteetkin loppu.
Kysymys kuuluu:
Onko kukaan onnistunut purkamaan moista moottoria.
Toki uusiakin myydään mutta nyt talvella olisi aikaa purkaa vekotin ja vaihtaa/askarrella uudet hiilet. Pahasti tuo pikaisella silmäyksellä näytti siltä että särkemättä ei purkaminen onnistu .
Viimeksi muokannut zyys, 24.8.2007 22:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
. . .
puhkun moottori
Terve
Kokeilin tuossa omaani avata ,muttei onnistunut.
Jamppa
Kokeilin tuossa omaani avata ,muttei onnistunut.
Jamppa
Aikani tarkasteltuani totesin myös purkamattomaksi - tai saahan sen purettua mutta ehjääminen ei sitten onnistukkaan.
Käväisin hakemassa romikselta "uuden" kuudellakumpillä.
Joutusastihan tuo nyt näyttää pyörivän ja kylmätehokin taajamassa parani kun kennon läpi sähköllä puhalletaan ilmaa.
Maantiellä ei juuri pyörähtele, ajoviima riittää.
Josko pahuuttaan sittenkin koittais purkaa vanhan ?
Vai tarvinneeko joku toimimattoman flektin ? Täältä saa.
Käväisin hakemassa romikselta "uuden" kuudellakumpillä.
Joutusastihan tuo nyt näyttää pyörivän ja kylmätehokin taajamassa parani kun kennon läpi sähköllä puhalletaan ilmaa.
Maantiellä ei juuri pyörähtele, ajoviima riittää.
Josko pahuuttaan sittenkin koittais purkaa vanhan ?
Vai tarvinneeko joku toimimattoman flektin ? Täältä saa.
. . .
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Purkaa ja kato saisko jollain konstia korjattua.Nämä tekemättömät paikat kiinnostaa.zyys kirjoitti:Aikani tarkasteltuani totesin myös purkamattomaksi - tai saahan sen purettua mutta ehjääminen ei sitten onnistukkaan.
Käväisin hakemassa romikselta "uuden" kuudellakumpillä.
Joutusastihan tuo nyt näyttää pyörivän ja kylmätehokin taajamassa parani kun kennon läpi sähköllä puhalletaan ilmaa.
Maantiellä ei juuri pyörähtele, ajoviima riittää.
Josko pahuuttaan sittenkin koittais purkaa vanhan ?
Vai tarvinneeko joku toimimattoman flektin ? Täältä saa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Ilmastoinnin jäähdytyspuhallin
Tuosta voisi varmaan jotain päätelläkin, jos osaisi...zyys kirjoitti:Viimekesän helteillä pyöriminen oli ns. huonolla hapella, todennäköisesti hiilien kulumisesta johtuen..
Esiapu tuli annettua elektoniikkasprayllä eli lähti pelittämään ja helteetkin loppu.
Mutta tarkennatko vielä, että mitä tarkoittaa "huonolla hapella" ?
Flektien nimittäin kuuluukin lähteä hiljalleen pyörimään, on ohjattu portaattomasti se pyörintänopeus tarpeen mukaan.
Ilmeisesti ei siis toiminut noinkaan ?
Re: Ilmastoinnin jäähdytyspuhallin
Eli ei ensiksi pyörinyt lainkaan vaikka täräytti suoraan 12V akulta puhallinmoottorille.Ari66 kirjoitti:Tuosta voisi varmaan jotain päätelläkin, jos osaisi...
Mutta tarkennatko vielä, että mitä tarkoittaa "huonolla hapella" ?
Elektr.spray-paineilma-koputtelunaputtelu hoidolla lähti toimimaan ja aikansa toimi kunnes viimekesän lopuilla heittäyty sitten ikuisesti toimimattomaksi.
Ei suostunut pyörimään suoralla virranannollakaan.
Olet oikeassa, Ari66, flekti toimii kunnossa ollessaan ainakin kahdella ellei useammallakin nopeudella, riippuen ilmastoinnin kylmä-aineen paineanturin viesteistä.
Pitäiskö olla mielisään vai surullinen kun väyrysiinkin löytyy melkoisen hyvin tätänykyään lähes kaikkia varaosia romiksilta.
Pitänee noudattaa jäsen cdi:n ohjetta ja purkaa purkamaton vanha ropelli josko vaikka oppisi jotain.
. . .
Jäsen CDI:n yllyttämänä piti se vanha flekti purkaa uteliaisuuttaan ja katsastaa missä vika.cdi kirjoitti:Purkaa ja kato saisko jollain konstia korjattua.Nämä tekemättömät paikat kiinnostaa.
Kyllä se purkaminen onnistui mutta kokoaminen ei tavallisin konstein .
Ropellia ja hihnapyörää pitää irroitella prässilla/ulosvetäjällä, kalut on kyllä käytettävissä mutta mutta ...
Ropelli kun on muovia ja kuvan hihnapyörä jotain kevytmetallivalua, niin molemmat porsii em. työkaluja käytettäessä.
Kuvan päädyn krympit kyllä aukee siististi mutta tuo hihnapyörä ei särkemättä irtoa.
Ja toimimattomaksi puhku oli heittäytynyt koska . . .
Puhkun toiminnan voi kokeilla antamalla 12v kuvan napoihin +/- kätisyydellä ei väliä, pyörii molempiin suuntiin.
Hyvin tuo romikselta ostettu "uusi" on jaksanut kesän pyöriä.
. . .
Re: Ilmastoinnin jäähdytyspuhallin
Mie ko luulin jotta ilmastoinnin paineanturi viestii vain niiden kahen ilmastoinnin ropellin kanssazyys kirjoitti:...Olet oikeassa, Ari66, flekti toimii kunnossa ollessaan ainakin kahdella ellei useammallakin nopeudella, riippuen ilmastoinnin kylmä-aineen paineanturin viesteistä.
Miullako ne rupeaa humisemaan heti kun on vähänkin lämmintä (taitaa olla taas aineet vähissä...).
Matikissa tuo flekti lähtee muuten vasta siinä 110 asteen tienoilla pyörimään. En aikaisemmin ees uskaltanut päästää noin korkealle lämpöjä (helteellä vaan kuumilmpuhallin täysille, ikkunat ja kattoluukku auki ), mutta yhtenä päivänä en viitsinyt rynnätä kaatosateeseen vaan odottelin kone käynnissä sateen laantumista. Siinä 110 paikkeilla hyrähtikin flekti pyörimään ja kone viileni alle sataseen.
Olikohan tää nyt vaan vähän OT
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Joo, se korkeapaineanturi käskyttää itseasiassa monellakin tapaa sitä ropellia ilmastoinnin ohjausjärjen kautta.
- kylmä-aineen paine n. 12-14 bar = puolikasnopeus
- paine n. 16-18 bar = täysnopeus
- yli 20 bar = kylmäkompessori seis
yli 25 bar = varoventtiili laukeaa ja päästää kylmä-aineet harakoille jottei järjestelmä paukahda.
2006 kesällä flektin ollessa kaputt toimi juuri siten että kylmä-aineen paineen nousu n. 20 bar. tasolle sammutti kylmäkompuran ja uudestaan se lähti päälle kun paine laski riittävän alas eli ilmastointi ei senaikaa ollut päällä. Koneen lämmöt seilas tyhjäkäynnillä välillä 85 - 95 riippuen siitä toimiko ilmastointi vai ei. Korkeampi lämpö ilmastoinnin toimiessa johtuu siitä että ilmastoinnin lauhdutin tuottaa lämpöä juuri siinä koneen jäähdyttimen iholla eli edessä.
Tänäkesänä (2007) flektin ollessa kunnossa ei koneen lämmöt nousseet mihinkään paikallaan seistessäkään vaikka ilmastointia piti täysillä - kajuutassa oli silloin tosi kylmä.
Tällöin sähköfekti pyöri kovaa.
Noista kylmä-aineen painetasoista en nyt ihan varma ole, mersun ilmastoinnin paineet ovat muistaakseni korkeammat kuin yleensä.
Korjatkaa ketkä paremmin tietää.
- kylmä-aineen paine n. 12-14 bar = puolikasnopeus
- paine n. 16-18 bar = täysnopeus
- yli 20 bar = kylmäkompessori seis
yli 25 bar = varoventtiili laukeaa ja päästää kylmä-aineet harakoille jottei järjestelmä paukahda.
2006 kesällä flektin ollessa kaputt toimi juuri siten että kylmä-aineen paineen nousu n. 20 bar. tasolle sammutti kylmäkompuran ja uudestaan se lähti päälle kun paine laski riittävän alas eli ilmastointi ei senaikaa ollut päällä. Koneen lämmöt seilas tyhjäkäynnillä välillä 85 - 95 riippuen siitä toimiko ilmastointi vai ei. Korkeampi lämpö ilmastoinnin toimiessa johtuu siitä että ilmastoinnin lauhdutin tuottaa lämpöä juuri siinä koneen jäähdyttimen iholla eli edessä.
Tänäkesänä (2007) flektin ollessa kunnossa ei koneen lämmöt nousseet mihinkään paikallaan seistessäkään vaikka ilmastointia piti täysillä - kajuutassa oli silloin tosi kylmä.
Tällöin sähköfekti pyöri kovaa.
Noista kylmä-aineen painetasoista en nyt ihan varma ole, mersun ilmastoinnin paineet ovat muistaakseni korkeammat kuin yleensä.
Korjatkaa ketkä paremmin tietää.
. . .
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Tuota "hihnapyörään" vois kokeilla porata reijät ja tehdä jengat akselin vastakkaisille puolille ja keskelle ulosvetotappi painamaan akselin keskiöstä.Saattais lähteä irti kylmä sparyn avustamana? Josko onnistuis,kasausvaiheessa pitäis löytää akselin toinenpää että saa prässättyä takaisin korjauksen jälkeen.Kumpaako noi tasapainotus klipsit painottaa .....luultavasti siipiä---->ei merkitystä akselin suhteen.?? no voishan sen tieten merkitä.
Katoppa Zyys vielä se aksilan toinenpää ja mitensuuret vetotapin reijät niihin pyöreisiin kohtiin saa porattua. Ja vielä pystyykö akselin päähän poraamaan reikää(kovapala tai timantti)rautaporalla.Ja minusta pitäis asia panna mekkaan vaikka on keskeneräinen että löytyy aapiskirjan tasoisilla atk taidoillakin myöhemmin.
Edit:siinähän on neljä pyöreää pylpyrää johon reijjät /ruuvit sais porattua ja vetovoimaa jaettua koko pyörälle.
Katoppa Zyys vielä se aksilan toinenpää ja mitensuuret vetotapin reijät niihin pyöreisiin kohtiin saa porattua. Ja vielä pystyykö akselin päähän poraamaan reikää(kovapala tai timantti)rautaporalla.Ja minusta pitäis asia panna mekkaan vaikka on keskeneräinen että löytyy aapiskirjan tasoisilla atk taidoillakin myöhemmin.
Edit:siinähän on neljä pyöreää pylpyrää johon reijjät /ruuvit sais porattua ja vetovoimaa jaettua koko pyörälle.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Kyllä niihin pyöreisiin kohtiin saa hyvinkin kierteen.
Tuo hihnapyörä vaan on tavattoman pehmeetä kevytvalua, mahtaisko kierre korkata ?.
Molemmat holkit (puhallin- ja hihnapyöräpuoli) ovat akselilla nimittäin kohtuu kovalla krympillä.
Mene ja tiedä.
Muovinen puhallinosa ja kevytmetallihihnapyörä on varustettu rautaisella n. 10mm seinämävahvuisella soviteholkilla johonka em. kapineet on valettu ympärille. Sitä muovista siipeä on mahdoton vetää ulos mitenkään kun se muovi joustaa, yrittää siitä "otetta" miten ja millä tahansa.
Täytyy nyt muistaa että romikselta saa toimivan osan muutamalla kympillä jotenka ei nyt hirveitä kannata "harrastaa" purkamisen kanssa.
Ja jos siihen ostelee laakerit ja hiilet niin . . .
Uusi toki maksaa 230:- KL:ssä.
Tämä "rrlojekti" oli nyt vaan haasteena kun JOKU esitti purkamattoman purkamista
Tuo hihnapyörä vaan on tavattoman pehmeetä kevytvalua, mahtaisko kierre korkata ?.
Molemmat holkit (puhallin- ja hihnapyöräpuoli) ovat akselilla nimittäin kohtuu kovalla krympillä.
Mene ja tiedä.
Muovinen puhallinosa ja kevytmetallihihnapyörä on varustettu rautaisella n. 10mm seinämävahvuisella soviteholkilla johonka em. kapineet on valettu ympärille. Sitä muovista siipeä on mahdoton vetää ulos mitenkään kun se muovi joustaa, yrittää siitä "otetta" miten ja millä tahansa.
Täytyy nyt muistaa että romikselta saa toimivan osan muutamalla kympillä jotenka ei nyt hirveitä kannata "harrastaa" purkamisen kanssa.
Ja jos siihen ostelee laakerit ja hiilet niin . . .
Uusi toki maksaa 230:- KL:ssä.
Tämä "rrlojekti" oli nyt vaan haasteena kun JOKU esitti purkamattoman purkamista
. . .