290td -98 laturit paukkuu

Vastaa Viestiin
PeNa73
Viestit: 6
Liittynyt: 31.7.2013 8:58

290td -98 laturit paukkuu

Viesti Kirjoittaja PeNa73 »

Nyt on jo ihan pakko rekisteröityä tällekkin foorumille, kun tuo kulkine ei saatana ole päivääkään kunnossa.

Kerron koko tarinan sitten joskus, mutta nyt tartteis saada apuja siihen, että mikä helvata voi polttaa laturin(tai säätimen) tuosta kulkineesta?
Viimeisin oli uusi motonetin 90A ja kesti vajaa kaks viikkoa töissä käyntiä Salosta-Turkuun, eli rapiat tuhat kilsaa.
(Ei, en usko, että Turku on syypää tähän laturi ongelmaan, mutta mainitsin nyt kuitenkin)

Nyt on neljä lakannut toimimasta ja uutta en paikallaan laita, ennen kuin syy selviää!
Akku nyt on varmaan kunnossa, kun saa seistä tunkiolla vaikka kuukauden, niin lähtee kyllä vikisemättä käyntiin.
(On oikeasti seissyt pitempiä aikoja useampaan otteeseen, kun en vitutukseltani ole koko vehkeeseen viitsinyt koskea!)
Ja edellinen omistaja väitti myös vasta sen uusineen(Siihen suhtaudun kyllä nykyisin hieman varauksella, niin kuin kaikkeen sanomaansa.)

Lataus saattaa loppua ihan minkälaisessa ajossa vain.
Joskus alkaa motarilla piipittään, joskus kaupungilla.
Ylimääräistä maadoitustakin on kokeiltu, mut ei vaikutusta.

Jostain olen lukenut, että voisi joku anturi mennä oikoseen ja polttaa laturin.
Mahtaako tuossa olla perää? Itse hieman epäilen , että joku 1,5-2,5mm2 johdin kykenisi 90A laturia polttamaan.
(Mut tämän härvelin kohdalla ei mitkään fysiikan lait kyllä päde muutenkaan...)

Onko tuo laturin mitoitettu, niin kestämisen rajoiille, ettei kestä minkäänlaista ylimääräistä kulutusta?
Poppivermeet on luokka 500W, mutta ei ne nyt täysillä huuda, vaikka vanha jo alan olemaan, niin kuulo on vielä kohtuullisen hyvä.

Alfamerin korjausoppaankin ostin siinä uskossa, että siellä olisi sähkökuvat, niin kuin muissakin ostamissani opuksissa.
Mut eipä ollut ei, eli jos joku sellaiset omistaa niin saa heittää sähköpostiin([email protected])!
Voin vaikka maksaa, sillä ei tämän kulkineen kohdalla pienet kulut tunnu missään!

Viikonloppuna juovuspäissäni aloin purkamaan sisustusta, että saan akun ja herätteen piuhat näkösälle, mut ei riittänyt motivaatio tällä kertaa kovin pitkälle.
Jatkan tutkimuksia ehkä jo ensi vkl, ellei joku nyt heitä tutkimisen arvoista ideaa aikaisemmin.

Töissä käydään toistaiseksi 960 3.0L Volvolla, mut ei siinäkään kyllä ole mittän järkeä, kun kaikki rahat menee bensoihin.
Joten voisiko joku asiaan perehtynyt nyt hieman kertoilla kokemuksiaan, että ei jää tuo pirssi pihalle lahoamaan.

Ja mulle on ihan yks vitun lysti hajoaako sieltä säädin, vai diodit tai käämit.
Kun ei lataa, niin se ei lataa, mut joku sen saa aikaiseksi.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Äää kun nyt muistaisi...webastoon se liittyi. Olikohan niin että koneen etupäässä oleva anturi tai johtosarja on viallinen. Laturilta tulee suoraan sen anturin kautta heräte webastolle ja jostain välistä lyö sitten maihin. Voisi ehkä auttaa kun ottaa vaan kannessa olevan liittimen irti.

Edit: Tässähän siitä olikin juttua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=95282
PeNa73
Viestit: 6
Liittynyt: 31.7.2013 8:58

Viesti Kirjoittaja PeNa73 »

Niin noh, olenhan mää tuon lukenu, mut en muistanna, et liittyi webastoon....
Sekin taitaa tässä menopelissä olla joku hieno jälkiasennus hässäkkä, et en yhtään ihmettele, jos sieltä jotain eksoottista löytyy.

Mut toi anturi ei kyllä tässä värkisssä ole termostaatti kotelossa, mikä sijaitsee laturin yläpuolella.
Ja mahtaako löytyä minkäänsortin suojaa loppupeleissä mistään...

Perkele ko löytäis jostain puhuvan hämähäkin, jolla olis ottalamppu, niin ei tartteis kaikkea purkaa aina ihan turhaan atomeiks.

Eniwei, kiitti linkityksestä!
Motivaatio käyrä lähti heti hienoiseen, hyvin loivaan nousuun.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitään suojaa ei välillä tosiaan ole, sulakkeet on ihan turhia merssuinssin mielestä. Ei se anturi siinä pakosarjan vieressä olevassa termarikopassa olekaan, vaan löytyy imusarjan edestä, polttoainesuodattimen vierestä...Ei nyt kuvaa ole mutta selkeästi se siinä töröttää ylöspäin :D Muistelisin että ihan 2-napainen liitin. Ja liitin oli jossain välissä ennen laturiakin, oiskohan ollu jossain siellä releboksin tienoilla tjsp. Ei voi enää muistaa tarkkaan :?

Ja webahan on alkuperäisenä vakiovarusteena 290 malleissa.
PeNa73
Viestit: 6
Liittynyt: 31.7.2013 8:58

Viesti Kirjoittaja PeNa73 »

No googlen syövereistä löysin kuvan, missä tuo anturi tosiaan selvästi näkyy venakopan ja pa-suodattimen välissä ylävesiletkun kiinnitys kopassa.
Pittääpä repiä piuhat näkösälle ja heittää anturilla naapurin kissaa.
Silläkään mitään tee, kun tuota saanu talvella lämpimäksi edes kauppakeskuksen parkkihallissa.
PeNa73
Viestit: 6
Liittynyt: 31.7.2013 8:58

Viesti Kirjoittaja PeNa73 »

Ei poijaat noilla anturin piuhoilla(0.75mm2) kyllä laturia polteta. Se ei akkujännite heilahda yhtään, kun tuommoinen naru savuaa poikki.

Eilen purkasin etupäätä sen verran, että sain webaston piuhat näkösälle.
Sieltä nyt yksi jälkiasennus löytyi, mistä on vedetty kytkimen piuhat sisätiloihin webaston käyttöä varten ja niihin piuhoihin lisäsin viime talvena eberin kellon.
Sellaanen tuossa alkuperäisesä johdotuksessa ihmetyttää, että miten webaston on kuulunut toimia tehtaalta lähtiessä?
Ajon aikaisena lisä lämmittimenä?

Tutkimukset jatkuu ja vinkkejäkin saa ehdotella lisää!
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3048
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Se o nimenomaan ajonaikainen lisälämmitin.

Laturiin en sano mitään.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
PeNa73
Viestit: 6
Liittynyt: 31.7.2013 8:58

Viesti Kirjoittaja PeNa73 »

Do dii, nyt alkaa olemaan konehuoneen puolelta piuhat näkösällä.
(kukahan perkele tuon raadon viitsii kasata...)

Sen anturin osuutta lataukseen epäilin tuossa aiemmin, mutta totta toinen puoli.
Sen anturin kautta tuloo laturin heräte :shock:
MItäköhän helvetin virkaa sillä oikein on? Kone lämpenee riittävästi, niin lataus loppuu? Mukava kesä ominaisuus...

Webastolle ei laturilta mene suoraan ensimmäistäkään piuhaa.
Päävirta menee laturilta suoraan sulakekotelon etupuolella olevaan pieneen rasiaan, mikä on ilmeisesti apuvirta mutteri?
Siitä haaroittuu piuha sisätiloihin.(Meneeköhän suoraan akulle asti??)
Ja toinen piuha suoraan hehkureleelle. Ei muuta.

Ja palataksemme tuohon anturiin, niin sehän on nyt sellaisessa off tilassa, ettei johda liittimien välissä, eikä kumpikaan nasta ole minkäänlaisessa yhteydesssä maihin.
Mutta joka tapauksessa on varmaa, ettei laturi saa herätettä mistään.

Tässä kun kelit sallii, niin laittelen kasaan ja kerron sitten montako ehyttä laturia mulla kellarista löytyy.

Kyllä sAksalainen insinööri on sitten vittumaisen virityksen keksiny...

Ei mulla muuta tällä kertaa, jatkakaa...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

PeNa73 kirjoitti:Do dii, nyt alkaa olemaan konehuoneen puolelta piuhat näkösällä.
(kukahan perkele tuon raadon viitsii kasata...)

Sen anturin osuutta lataukseen epäilin tuossa aiemmin, mutta totta toinen puoli.
Sen anturin kautta tuloo laturin heräte :shock:
MItäköhän helvetin virkaa sillä oikein on? Kone lämpenee riittävästi, niin lataus loppuu? Mukava kesä ominaisuus...

Webastolle ei laturilta mene suoraan ensimmäistäkään piuhaa.
Päävirta menee laturilta suoraan sulakekotelon etupuolella olevaan pieneen rasiaan, mikä on ilmeisesti apuvirta mutteri?
Siitä haaroittuu piuha sisätiloihin.(Meneeköhän suoraan akulle asti??)
Ja toinen piuha suoraan hehkureleelle. Ei muuta.

Ja palataksemme tuohon anturiin, niin sehän on nyt sellaisessa off tilassa, ettei johda liittimien välissä, eikä kumpikaan nasta ole minkäänlaisessa yhteydesssä maihin.
Mutta joka tapauksessa on varmaa, ettei laturi saa herätettä mistään.

Tässä kun kelit sallii, niin laittelen kasaan ja kerron sitten montako ehyttä laturia mulla kellarista löytyy.

Kyllä sAksalainen insinööri on sitten vittumaisen virityksen keksiny...

Ei mulla muuta tällä kertaa, jatkakaa...
No, sithän sulla ois joutilaita latureita... ;) Mikä on laturin varaosanumero? jos vaikka kävis tohon s202 220d -98...
jojamo
Viestit: 1
Liittynyt: 11.11.2013 15:50

Viesti Kirjoittaja jojamo »

Terve Minulla samanlaisia laturi ongelmia, 290td vm97 onko tuo anturin oikosulku ollut vikana vai kuinka olette korjannut?
Haluaa vastauksia!!
PeNa73
Viestit: 6
Liittynyt: 31.7.2013 8:58

Viesti Kirjoittaja PeNa73 »

Eipä täällä tunnu olevan kellään tietoa. tai sitä ei vain haluta jakaa.
Faktaa on se, että laturi ei tarvitse herätettä, vaan laturilta lähtee mittaristolle piuha, joka kertoo lataako vai ei.
Tuo samainen tieto kulkee sen anturin kautta jostain ihmeen syystä ja toki jos menee maihin oikoseen, niin aiheuttaa roploeemaa.
Itse vedin piuhat poikki ja kolvasin yhteen.

En ole itsekkään vikaa vielä löytänyt, mutta konehuoneen puolella se ei ole. (Ellei hehkurele ole paskana...)
Virtalukon pohjaa lähden itse seuraavaksi tutkiskelemaan, kunhan saan inspiraation. Siihen tosin saattaa mennä aikaa.
Pihtivirtamittarin ostin ja on kyllä loistava vekotin autohommiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”