om606 laturi
om606 laturi
Ilmeisesti laturi sanoi itsensä irti. Pitää tarkistaa tänään kuitenkin hiilet, kuinkas hiilisilta lähtee irti, melko ahtaan näköinen paikka meinaan. Entäs miten laturi on kiinni ja onko om606 laturi varustettu vapaakytkimellä? En alkuperäisestä laturista löytänyt merkintää, mutta oletan että oikea laturi on 90 ampeerinen?
Re: om606 laturi
Autodatan mukaan 80 ämpärinen riittää.Bai3r kirjoitti:En alkuperäisestä laturista löytänyt merkintää, mutta oletan että oikea laturi on 90 ampeerinen?
Laturi lähti yläkautta pois aika vaivattomasti. Hiilet ja liukupinnat olivat aivan lopussa. Laakerissakin mukavasti väljää, alkuperäinen laturi kuitenkin ja 230 tkm mittarissa. Moniurahihnan joutui kampeemaan pois hihnapyöriltä ja tuli vaan mieleen, että mites sen saa nätisti takaisin paikalleen. Pirun kireällä se hihna. Pitääkö löysätä hihnan iskaria, että hihnan saa takaisin paikoilleen?
ei iskaria tarvi löysätäBai3r kirjoitti: Pitääkö löysätä hihnan iskaria, että hihnan saa takaisin paikoilleen?
kato sitä osaa johon se kiristin jousen yläpää kiinnittyy (väriltään musta)
siinä on reikä johon sopii vaikka t-vääntimen varsi
irroita siitä se mutteri ja pultti niin hihna löystyy
tarkista takaisin laitettaessa jotta jousen alapää on siellä minne se kuuluu
kyllä se siitä onnistuu
Laturi lataa niin kuin pitää, mutta kahden päivän ajon jälkeen tänään ku käynnisti auton reilun päivän seisomisen jälkeen niin iski näyttöön ilmoitus battery charge. Kymmenen minuutin ajon jälkeen kun auton sammutti ja käynnisti uudestaan niin ei enää herjannut akusta. Hävittääköhän joku virtaa vai mistäköhän vikaa lähtis etsimään? Akkukin on vasta vajaan vuoden vanha.
Elikkä edelleen ärsyttävä vika/ominaisuus autossa. Laturi on uusi ja kunnossa. Akun kävin tarkistamassa testerissä, sekin on hyväkuntoinen. Auto kun seisoo yön yli ja aamulla tarkistaa jännitteen akulta yleismittarilla niin näyttää 12,5-13.00 volttia. Kun auton käynnistää niin jännite tippuu hehkutuksen ja starttauksen ajaksi alle 10 volttiin. Kun auto käynnistyy niin laturi lataa normaalisti ja jännite nousee noin 14 volttiin. Mikäköhän tossa nyt ois, että toi jännite tippuu noin alhaiseks käynnistäessa ja aiheuttaa sitten ton vikailmoituksen?
om606 laturi
Jäikö tämä ikuiseksi mysteeriksi? Itsellä samanlaista ongelmaa, laturiin uusin laakerit, hiilet/jännitteensäätimen, hihnapyörän.. Käynnistettäessä herjaa latausta, uusin herätejohdon ja virtajohdon -päät laturiin, sama vika edelleen. Sen huomasin että herätettä ei tule heti käynnistettäessä, vaan kun polkaisee kaasua hieman niin alkaa lataamaan ja tulee heräte.
Mistä näihin löytää sähkökaavion, että mistä heräte ohjataan laturille? Sulakerasian suunnalta??
Mistä näihin löytää sähkökaavion, että mistä heräte ohjataan laturille? Sulakerasian suunnalta??
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: 31.12.2011 10:36
- Paikkakunta: Ruukki
Re: om606 laturi
Mulla on ihan sama homma OM604 koneessa, tosin vaihdoin pelkän jännitesäätäjän ja hiilipaketin laturiin. Vika olisi kiva tietää, laturin vaihto ei siis välttämättä auta.samuez kirjoitti:käynnistettäessä, vaan kun polkaisee kaasua hieman niin alkaa lataamaan
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa
om606 laturi
Eli heräte tulee suoraan mittaristolta laturille, venäläisten kaavioiden mukaan.. Virrat kun laittaa päälle ja mittaa laturin herätteestä arvot, niin tulee 1,36V. Eli johonkin katoaa? Käynnissä ollessa kun rupeaa laataamaan, niin 14,20V.
Voisiko olla koneen ja rungon välinen maapiuha? Vai akku? Kun lämpösenä ei oireile, esim. ajelee töistä himaan, käy kaupassa ja starttaa uudestaan, niin ei herjaile latausta..
Täytyy jokupäivä tässä ottaa mittaristo irti ja tehdä herätejohdolle kuormitustesti.
Voisiko olla koneen ja rungon välinen maapiuha? Vai akku? Kun lämpösenä ei oireile, esim. ajelee töistä himaan, käy kaupassa ja starttaa uudestaan, niin ei herjaile latausta..
Täytyy jokupäivä tässä ottaa mittaristo irti ja tehdä herätejohdolle kuormitustesti.
om606 laturi
Jatkan siis tätä itsestään keskustelua, nyt selvisi mersun virallisesta ohjelmasta(kaveri löyti semmosen netin kautta) että laturille ei tule herätettä mittaristolta, kuin joku tuo minun mittaama arvo. Laturi tekee itsessään herätteen mittaristolle kun lähtee pyörimään, mikä sammuttaa lataushäiriövalon/ilmoituksen. Eli kun jännite ei lähde heti nousemaan moottorin käynnistyttyä, vaan kaasun polkaisusta, niin tulee virheilmoitus.
Ja eilen tuli taas otettua laturi pöydälle ja ihmeteltyä sitä, niin nämä uudet hiilet ei olleet ottaneet kunnolla kiinni? Niitä vähän viilailin sopivammaks uraan ja laturi pelasi moitteettomasti illan. Mutta aamulla taas sama rumba jatkuu..
Kokeilen vielä vaihtaa akun ja jossain välissä vanhan hiili/jännitteensäädin paketin..
Ja eilen tuli taas otettua laturi pöydälle ja ihmeteltyä sitä, niin nämä uudet hiilet ei olleet ottaneet kunnolla kiinni? Niitä vähän viilailin sopivammaks uraan ja laturi pelasi moitteettomasti illan. Mutta aamulla taas sama rumba jatkuu..
Kokeilen vielä vaihtaa akun ja jossain välissä vanhan hiili/jännitteensäädin paketin..