om606 laturi

Vastaa Viestiin
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

om606 laturi

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Ilmeisesti laturi sanoi itsensä irti. Pitää tarkistaa tänään kuitenkin hiilet, kuinkas hiilisilta lähtee irti, melko ahtaan näköinen paikka meinaan. Entäs miten laturi on kiinni ja onko om606 laturi varustettu vapaakytkimellä? En alkuperäisestä laturista löytänyt merkintää, mutta oletan että oikea laturi on 90 ampeerinen?
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Ota visko ropeli irti,että saa tilaa ja irrota laturi .
Siinä on vapaakytkin.
Kiinnitys kuten muissakin mersuissa 2 kpl läpipultilla.
Ton ikäisessä voi olla myös haprastuneet virta/maajohdot.

Terveisin Jamppa
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Re: om606 laturi

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Bai3r kirjoitti:En alkuperäisestä laturista löytänyt merkintää, mutta oletan että oikea laturi on 90 ampeerinen?
Autodatan mukaan 80 ämpärinen riittää.
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Laturi lähti yläkautta pois aika vaivattomasti. Hiilet ja liukupinnat olivat aivan lopussa. Laakerissakin mukavasti väljää, alkuperäinen laturi kuitenkin ja 230 tkm mittarissa. Moniurahihnan joutui kampeemaan pois hihnapyöriltä ja tuli vaan mieleen, että mites sen saa nätisti takaisin paikalleen. Pirun kireällä se hihna. Pitääkö löysätä hihnan iskaria, että hihnan saa takaisin paikoilleen?
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Bai3r kirjoitti: Pitääkö löysätä hihnan iskaria, että hihnan saa takaisin paikoilleen?
ei iskaria tarvi löysätä
kato sitä osaa johon se kiristin jousen yläpää kiinnittyy (väriltään musta)
siinä on reikä johon sopii vaikka t-vääntimen varsi
irroita siitä se mutteri ja pultti niin hihna löystyy
tarkista takaisin laitettaessa jotta jousen alapää on siellä minne se kuuluu
kyllä se siitä onnistuu
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Laturi vaihdettu, nytpähän tietää ton hihnan kiristyssysteeminkin.
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Laturi lataa niin kuin pitää, mutta kahden päivän ajon jälkeen tänään ku käynnisti auton reilun päivän seisomisen jälkeen niin iski näyttöön ilmoitus battery charge. Kymmenen minuutin ajon jälkeen kun auton sammutti ja käynnisti uudestaan niin ei enää herjannut akusta. Hävittääköhän joku virtaa vai mistäköhän vikaa lähtis etsimään? Akkukin on vasta vajaan vuoden vanha.
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Kuulostaa ominaisuudelta, autohan ei tietääkseni lataa aina
vaan itse miettii tarpeen.

Terveisin Jamppa
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

No ei tuommosta "ominaisuutta" ollut vanhalla laturilla.. Auto lataa normaalisti, mutta jos auto seisoo vaikka päivän niin silloin pamahtaa taas tuo vikailmoitus tauluun.. Mikäköhän tuossa olis, vois koittaa ladata yön yli akkua ja katsoa sitten jos "ominaisuus" häviäisi.
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Elikkä edelleen ärsyttävä vika/ominaisuus autossa. Laturi on uusi ja kunnossa. Akun kävin tarkistamassa testerissä, sekin on hyväkuntoinen. Auto kun seisoo yön yli ja aamulla tarkistaa jännitteen akulta yleismittarilla niin näyttää 12,5-13.00 volttia. Kun auton käynnistää niin jännite tippuu hehkutuksen ja starttauksen ajaksi alle 10 volttiin. Kun auto käynnistyy niin laturi lataa normaalisti ja jännite nousee noin 14 volttiin. Mikäköhän tossa nyt ois, että toi jännite tippuu noin alhaiseks käynnistäessa ja aiheuttaa sitten ton vikailmoituksen?
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Eikö kukaan osaa sanoa?
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Sama ongelma tuli vaihdon jälkeen.
Vaihdettiin vielä toinenkin kunnostettu laturi tilalle, kun asiaa hämmästeltiin.
Ei vaikutusta.

Eipä tuo menoa haittaa, kun antaa pikkasen kaasua startatessa :wink:
Jääpi valo syttymättä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voipi tosiaan olla ettei se uusi laturi ala lataamaan ennenkuin käyttää kierroksia hieman yli tyhjäkäynnin.
Bai3r
Viestit: 21
Liittynyt: 19.10.2010 19:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

No katos perkele. No ei auta ku kuunnella piipitystä tai antaa jenkaa käynnistäessä... Näillä mennään.
samuez
Viestit: 5
Liittynyt: 17.1.2013 0:44
Paikkakunta: Tampere

om606 laturi

Viesti Kirjoittaja samuez »

Jäikö tämä ikuiseksi mysteeriksi? Itsellä samanlaista ongelmaa, laturiin uusin laakerit, hiilet/jännitteensäätimen, hihnapyörän.. Käynnistettäessä herjaa latausta, uusin herätejohdon ja virtajohdon -päät laturiin, sama vika edelleen. Sen huomasin että herätettä ei tule heti käynnistettäessä, vaan kun polkaisee kaasua hieman niin alkaa lataamaan ja tulee heräte.
Mistä näihin löytää sähkökaavion, että mistä heräte ohjataan laturille? Sulakerasian suunnalta??
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Re: om606 laturi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

samuez kirjoitti:käynnistettäessä, vaan kun polkaisee kaasua hieman niin alkaa lataamaan
Mulla on ihan sama homma OM604 koneessa, tosin vaihdoin pelkän jännitesäätäjän ja hiilipaketin laturiin. Vika olisi kiva tietää, laturin vaihto ei siis välttämättä auta.
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
samuez
Viestit: 5
Liittynyt: 17.1.2013 0:44
Paikkakunta: Tampere

om606 laturi

Viesti Kirjoittaja samuez »

Eli heräte tulee suoraan mittaristolta laturille, venäläisten kaavioiden mukaan.. Virrat kun laittaa päälle ja mittaa laturin herätteestä arvot, niin tulee 1,36V. Eli johonkin katoaa? Käynnissä ollessa kun rupeaa laataamaan, niin 14,20V.
Voisiko olla koneen ja rungon välinen maapiuha? Vai akku? Kun lämpösenä ei oireile, esim. ajelee töistä himaan, käy kaupassa ja starttaa uudestaan, niin ei herjaile latausta..

Täytyy jokupäivä tässä ottaa mittaristo irti ja tehdä herätejohdolle kuormitustesti.
samuez
Viestit: 5
Liittynyt: 17.1.2013 0:44
Paikkakunta: Tampere

om606 laturi

Viesti Kirjoittaja samuez »

Jatkan siis tätä itsestään keskustelua, nyt selvisi mersun virallisesta ohjelmasta(kaveri löyti semmosen netin kautta) että laturille ei tule herätettä mittaristolta, kuin joku tuo minun mittaama arvo. Laturi tekee itsessään herätteen mittaristolle kun lähtee pyörimään, mikä sammuttaa lataushäiriövalon/ilmoituksen. Eli kun jännite ei lähde heti nousemaan moottorin käynnistyttyä, vaan kaasun polkaisusta, niin tulee virheilmoitus.

Ja eilen tuli taas otettua laturi pöydälle ja ihmeteltyä sitä, niin nämä uudet hiilet ei olleet ottaneet kunnolla kiinni? Niitä vähän viilailin sopivammaks uraan ja laturi pelasi moitteettomasti illan. Mutta aamulla taas sama rumba jatkuu..

Kokeilen vielä vaihtaa akun ja jossain välissä vanhan hiili/jännitteensäädin paketin..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”