E320CDI laturi / akku / jotain menossa?

Vastaa Viestiin
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

E320CDI laturi / akku / jotain menossa?

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Tällaiseen ongelmaan toivoisin apuja. Etukäteen kiitos asiantuntijoille:

Eli auto on -00 E320CDI farkku ja mittarilukema 320tkm. Autossa on 1,5v vanha 100ah bosch silver akku (takuu 2v) ja mahdollisesti alkuperäinen laturi? Autossa on alkuperäisenä varusteena webasto + ajastinkello tuhkiksessa. Nyt kun kelit on alkanu meneen kylmemmäksi ja startissa kysellään enemmän virtaa, oon joutunut turvautuun apuvirtaan pari kertaa. Webastoa en ole esilämmitykseen enää uskaltanut käyttää ollenkaan, koska "lämmin auto / tyhjä akku" efekti on todennäköinen. Startti / lataus / akkusysteemin vikoja olen alkanut sulkea pois seuraavasti, mutta selvyyttä en oikein ole saanut vielä:

1. Koska akussa on vielä takuuta, käytin sen myyjäliikkeen elektronisessa Bosch testerissä (semmonen vihree kannettava digitaalitesteri jos tulostaa raportin, syötteenä koneeseen annetaan lämpötila ja nimellisantovirta) --> testin mukaan akku "hyvä" (n. 80%) Eli pitäisi olla kunnossa, eikä mitään syytä takuuseen ole. (akulla on ajettu tässä 1,5v aikana noin 100 tkm)

2. Samalla akkutesterillä testattiin myös akun latausjännite ja saatiin tyhjäkäynnillä 13,79 V --> pitäisi ilmeisesti riittää? Testaajan mukaan laturi olisi kunnossa.. mitään latauksen varoitusvaloja tms ei ole näkynyt mittaristossa.

3. Yksi juttu mikä ihmetyttää on se, että olen yrittänyt latailla akkua CTEK (3,7A) laturilla tuossa pihassa, mutta näyttää siltä, että akku ei oikein ottaisi virtaa vastaan, koska laturi menee muutaman tunnin jälkeen standby tilaan. Olen kyllä kuullut, että CDI väyrynen "syö akkua" aika lailla ja että 100tkm voisi olla ihan riittävä elinikä akulle??

4. Starttimoottorivian oon sulkenut pois sillä, että apuvirralla startti pyörii aina iloisesti ja auto lähtee käyntiin saletisti jopa vanhalla irtoakulla, (jota näköjään kannattaa pitää autotallissa ladattuna).

5. Vielä mittaamaton asia on se, että onko akulla paljonkin kulutusta kun auto seisoo parkissa ilman mitään laitteita päällä. Tuon meinaan vielä mitata, mitä luokkaa (mA ) toi vuotovirta saisi korkeintaan olla.. ettei akku purkaudu epätavallisen paljon standbyssä.

6. Webaston käytön / ajon suhde on varmasti kunnossa, koska tulee ajettu pitkkääkin siivua säännöllisesti eli esim. kerran viikossa 800km maantieajoa ja muuten normaaliajoa kuitenkin yli puoli tuntia kerrallaan..

Löytyykö kommentteja, missä vika voisi olla?
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Re: E320CDI laturi / akku / jotain menossa?

Viesti Kirjoittaja h5 »

DieselMB kirjoitti:
5. Vielä mittaamaton asia on se, että onko akulla paljonkin kulutusta kun auto seisoo parkissa ilman mitään laitteita päällä. Tuon meinaan vielä mitata, mitä luokkaa (mA ) toi vuotovirta saisi korkeintaan olla.. ettei akku purkaudu epätavallisen paljon standbyssä.

?
Itse lähtisin tonkimaan ongelmaa tuosta kohdasta. Mittailet kulutuksen ja selvität sulake-sulekkeelta-periaatteella missä kuluu virtaa auton seisoessa. Mahdollisuuksia on monia muta hakemalla löytyy.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Oletko mitannut tai muuten todennut ettei vain pura akkua auton runkoon jonkin rikkoutuneen piuhan vuoksi.Toki taitaa tääkin mennä listasi numero 5 kohtaan.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Lepokulutus

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Nonni.

Mittasin yleismittarilla virran, joka kulkee akun plusnavan ja pluspuolen akkukaapelin välillä silloin kun ei pitäisi olla mitään kuluttajia päällä (esim kaikki sisävalot jne. on pois päältä).. Varmaankin radio ja mittariston kello jne ottaa omansa.

Mittaustulos 50mA Honkkarin yleismittarilla mitattuna. (olisiko virta ehkä vielä oleellisesti suurempi jos yrittäisi mitata vaikka pihtimallisella mittarilla, jolloin normi yleismittarin ohkoset johdot ja itse mittari eivät olisi vastuksena välissä)

No onko se paljon vai vähän... :roll: ? Vuoto siis olisi tunnissa 0,05A* 1h = 0,05 Ah. 100Ah akun koko kapasiteetti siis vuotaisi n. 2000 h aikana nolliin. Eli vuorokaudessa 1,2 Ah.

Taitaa olla liikaa? Vai mitä mieltä raati on.. Sulaketestejä en alkanut vielä tekemään.

Akkujännite auton seistessä sisävalot päällä muuten 12,59 V. Ja oon varma siitä, että jos puoli tuntia pitäisi webastoa päällä, ei varmaan lähtisi enää käyntiin ilman apuvirtaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29302
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittasitko heti kytkettyäsi mittarin ?
Puolisen tuntia pitää odotella ovet kiinni autoon koskematta jotta ohjainlaitteet kytkeytyvät pois päältä, sitten näkyy todellinen kulutus.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Ohjainlaitteet

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

No tuota en tullut ajatelleeksi. Pitääkin tehdä toi homma vielä.

Onko 50mA ok sitten tuollaiseksi virraksi?
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Näin mullekin on kerrottu että esim.akku kaapelia ei saa heti ajon jälkeen irroittaa vaan pitää antaa seistä jonkin aikaa,saattaa kuulemma aivot kärähtää.Ilmeisesti auto touhuaa jotain omaa kivaa hetken ja tarvitsee virtaa siihen.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Mersun sähköistä

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Jep.

Vika taisi löytyä... vaikkakin vähän vahingossa. Vein nimittäin auton aamulla merkkiliikkeeseen jo aiemmin sovittuun ruostetakuumaalauksen takuumaalaukseen :roll: (siis takuumaalaus kupli auki ja pitää maalata uudelleen).

Samalla oli puhe, että jos autoon liittyen on aktiivisena jotain kampanjoita ne pitäisi myös tehdä samalla... selvisi, että ko. autossa on kampanja tekemättä latausjärjestelmän kaapelin osalta ja ne päivitetään veloituksetta...

aamupäivällä jo sain puhelun, että huomasivat moottorin ja auton korin/rungon välisen maadoituskaapelin olevan lähes poikki, varmistivat, että sen saa vaihtaa uuteen kun auto kerran oli ylhäällä jo muutenkin. Toki - asiallista palvelua kaikin puolin.

Eli voisi olla niin, että akussa on kohtalaisen mukavasti jännitettä ja se latautuukin, mutta starttitilanteessa toi moottorin maadoitus (tai se mitä siitä on ollut jäljellä) vain kuumenee, eikä konetta saada käyntiin. Teoria saanee vahvistuksen kun saan auton takaisin pajalta. Siihen asti päästellään ranskalaisella sijais- C1 pitsamopolla.
:cry:
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Itsellä kun oli virtaongelmia aiemmassa autossa niin tuo maadoituskaapeli taisi olla se ensimmäinen minkä inssi puhelimen välityksellä käski tarkistaa, no silloin ei ollut vika siinä.....oli vaan ylimääräinen virtasyöppö joka jäi päälle aina. Tuo mainitsemasi virrankuluminen seisonnassa menee vielä mielestäni ihan normaalin puolelle, eli ei ilmeisesti ole sitten ajellessa saanut akku riittävää latausta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”