Mittarit kettuilevat

Vastaa Viestiin
Meseman899
Viestit: 6
Liittynyt: 16.7.2011 11:57

Mittarit kettuilevat

Viesti Kirjoittaja Meseman899 »

Auto on -97 mallinen E200 Avantgarde. Kun auton laittaa kylmänä käyntiin mittarit toimivat normaalisti, mutta kun auton sammuttaa pienen ajon jälkeen ja laittaa uudestaan käyntiin, bensa,- kiekka,- nopeus -ja lämpömittarit jäävät alas. Ei auta virtojen uudelleen päälle laittaminen yms. Mittarilukema kyllä pyörii silti. Joskus taas mittarit toimivat lämpimänäkin normaalisti, mutta nyt on mittarit jääneet alas kyllä todella usein. Missähän vika voisi olla? Kokemuksia? Autossa myös sellaista vikaa, että takaikkunoille ja kattoluukulle ei tule virtaa.
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Vastausta en tiedä missä vika saattaisi olla, mutta kerronpa omat kokemukseni w210 200d -97 mittarihäiriöistä.

Palataan ajassa pari vuotta taaksepäin.
Olin juuri saanut laitettua mersun nettiautoon myyntiin, kun jo ensimmäinen soittaja hätyytteli linjoilla. Vastasin puhelimeen ja kuulin heti ettei soittaja ollut valtaväestöön kuuluva. Mikäpä se siinä, ajattelin. Sovittiin treffit ja lähdin näyttämään mersuani huoltoaseman pihalle.

Huoltoasemalla sitten autoa kierrettiin oikein urakalla, katseltiin, kuunneltiin, potkittaiin vähän renkaitakin. Seuraavaksi oli koe-ajon vuoro. Potentiaalinen ostajaehdokas laittoi auton käyntiin ja huomasin kauhukseni ettei mittariston viisarit värähtäneetkään. Mittaristo ei toiminut koko koe-ajolenkin aikana ja sain kuulla huomautuksia asiasta: "täähän on ihan rikki", "viissatasen voin tarjota"

Kauppoja ei kumminkaan syntynyt viidelläsadalla. Eipä muuten mittaristokaan toiminut, ainakaan viisareiden osalta, sen jälkeen.

Mieli maassa ja leuka rinnassa ajelin veholle, jossa työnvastaanottaja otti mersuni pikahuoltoon! Aikani odotettuani työnvastaanottaja ilmoitti auton olevan valmis ja kunnossa. Mittaristolle oli tehty seuraavat toimenpiteet: Todettu testerillä toimimattomaksi, ajettu uusi softa sisään, testattu lopuksi vielä testerillä. Hintaa taisi kertyä jotain 100€ luokkaa. Ei siinä mitään, ajattelin, jos mittaristo kerta nyt toimii. Silmät kiiluen ja kuola suusta valuen, kuin koiralla, joka tietää saavansa lauantaimakkarasiivun, juoksin autolle ja pistin auton käyntiin. Perkkeles, viisarit eivät toimineetkaan. Otsasuoni räjähtämispisteessä menin takaisin työnvastaanottoon tekemään reklamaatiota. Tiskiltä ilmoitettiin tylysti, että osta uusi mittaristo hintaan 800€. No enpä ostanut.

Seuraavana päivänä tilasin ajan paikallisesta mittarihuollosta. Sainkin ajan seuraavalle päivälle, jos vain toisin irtomittariston.

Menin uutta tarmoa puhkuen hakemaan mittaristoa huollosta. Oli kuulemma löytänyt paljon vikoja ja sen pitäisi nyt olla kunnossa. Noin 100€ veloittivat. Pää kolmantena jalkana menin asentamaan mittaristoa kiinni ja päräytin auton tulille. Mittariston neulat olivat ja pysyivät jähmettyneenä perustilaan.

Hermot riekaleina ajelin samalta istumalta muutaman sata kilometriä ylivieskaan Aki P:n pajalle, jossa juotettiin kahvit, syötettiin pullat ja myytiin ehjä ja TOIMIVA mittaristo edulliseen asevelihintaan.

Kotona otin sitten vanhan mittariston auki. Piirilevyltä paljastui kaksi paikkaa, jossa oli ollut joku pintaliitoskomponentti. Pienen heiluttelun jälkeen irtonaiset komponentit löytyivät mittariston syövereistä.

Lopputulema. Veho oli testannut vain testerillä, mittarihuollossa ei ollut kehdattu aukaista koko piirilevyä, oli tutkittu vaan toinen puoli.


Taisin tämän vuodatuksen joskus kirjoittaa tuonne arkielämän koukeroita palstalle mutta se katosi BIG bangissa bittiavaruuteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”