-00 W210 CDI sähköisen Heater Boosterin poiskytkentä

Vastaa Viestiin
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

-00 W210 CDI sähköisen Heater Boosterin poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Onko olemassa jokin yksinkertainen keino saada tuo sähkövastuspaketti kytkettyä pois käytöstä, niin, että mitään turhia herjoja tai muita ongelmia ei tulisi? Sulake?

Entä mitä tarkalleen ottaen ohjaa se Off -katkaisin, joka löytyy tuhkakupin vierestä webaston kellon yläpuolelta. Jos sen laittaa off asentoon niin taitaa sitten webastoki mennä päältä, mutta jääkö sähkövastus vielä päälle.

Eli autossa on webasto ja ajattelisin, että noikin pari kilowattia sähkötehoa olisi sitten käytössä akun lataamista varten. Webastolla saa kuitenkin sitä lämmintä kohtuu nopeasti ja mukavasti myös.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa ilmeisesti rikki koko vastus eikä herjaile muutakuin testerillä katsottuna. Kokeileppa ottaa se ohjauspuolen johto pois siitä vastukselta. Sillä selviää tuleeko herjaa eikä se johdon irrottaminen mitään riko auton ollessa sammutettuna.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1939
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Siis onhan W210:ssä siellä tuhkakupissa tai sen vieressä se nappi josta boosterin saa pois päältä? Vai pettääkö muisti kun on jo vähän aikaa siitä kun tuollaista tuli käytettyä.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Off katkaisun tuhkiksessa

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Jep.

Kyllähän sieltä se katkaisija löytyy, mutta kun autossa on sekä sähköboosteri, että tehdasasenteinen (luultavimmin, koska ajastinkello originaalipaikalla myös tuhkakupin vieressä) Webasto kellolla, meneekö sitten myös webasto pois päältä. Eli ajon aikaista lämmitystä ei sitten tarjoaisi kumpikaan lämmitin.

Eli onko tarkempaa tietoa, mitä se katkaisija ohjaa? pelkkää sähköbuusteria vai myös webastoa?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä siitä napista hiljenee myös webasto ajon aikana.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1939
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Luinpa huonosti alkuperäisen viestin. En oikein usko että siitä vikailmoituksia tulisi vaikka sen vastuksen pois kytkisi, jos oikeasta paikasta kytkee mutta on se sen verran kryptisesti autoon laitettu että en kytkentäkaavioista sitä poiminut.

Sehän ottaa sähköä sellaset 1600, 1700 wattia automallista riippuen joten kohtalainen sulake pitäisi jostain löytyä mutta ei tunnu sulakerasioiden kaavioissa olevan mainintaa.

Omassa 211:ssä oli erillinen kytkin webastolle ja sähkölämmitin lähti pois ilmastoinnin AC-nappulalla mutta en 211:n kaavioistakaan löytänyt sitä vastuksen kytkentää. Kyllä se varmaan papereissa on mutta ei osunut silmään.

Sen vastuksen kyllä pitäisi käyttää vain se laturiteho joka jää yli kulutuslaitteilta ja akun lataamiselta. Samalla ajatuksella silti itse kytkin sähkölämmityksen pois siinä W211:ssä silloin kun webastoa pidin päällä.

Toivottavasti joku postaa lisätietoa, kiinnostaa minuakin.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Päävirtajohto menee muistaakseni aika lailla suoraan laturilta, joten sulaketta tuskin löytyy.
Mutta jos ottaa vain ohjauspuolen johdon irti , niin ei tarvi niiden isojen johtojen kans leipoa sen enempää.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Heater boosterin ohjauspuolen liitin irti

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Otin kaksinapaisen ohjausliittimen (näin ainakin otaksun) irti, mutta vieläkin olisi sellainen fiilis, että virtaa ei vieläkään riitä.

voihan se rele, joka ohjaa boosteria tietysti olla viallinen?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1939
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Siis tässä olikin kyse W210:stä. Eikös tässä mallissa boosteri ole siellä konehuoneen puolella lokasuojan päällä?

Senkö johdon otit irti jossa on sininen/keltainen ja sininen/vihreä jodot? En ole toimintakuvausta nähnyt mutta noista toinen menee laturille ja toinen CDI-boxille, ohjaako CDI boxi boosteria?

Pihtivirtamittarilla tämän luokan virrat olisi helppo mitata, se syöttökaapelihan on siinä hyvin näkyvillä kuitenkin?
sähkövelho
Viestit: 5
Liittynyt: 28.1.2008 15:38

Viesti Kirjoittaja sähkövelho »

Eli autossa on webasto ja ajattelisin, että noikin pari kilowattia sähkötehoa olisi sitten käytössä akun lataamista varten. Webastolla saa kuitenkin sitä lämmintä kohtuu nopeasti ja mukavasti myös.
Laita auto käyntiin ja Webasto + sähkövastuslämmitin ja normaalit sähkölaitteet (radio, valot, lämmittimet) päälle ja mittaa jännite laturilta. Jos on 13.8-14.8 niin virtaa riittää akulle sen verran kuin sitä sinne menee. Jos vielä haluat mittailla tarvitset pihtiampeerimittaria. Mittaa akulle menevä virta lämmittimet päällä ja pois päältä.

Eli eiköhän kannata jättää ne vastukset hehkumaan.
pikku-ukko
Viestit: 31
Liittynyt: 02.11.2010 14:20

Viesti Kirjoittaja pikku-ukko »

Minulla kanssa tuossa tuhkakupin vieressä se esilämmitin(ei ole vebastoa) niin katkaisija pimeänä,onkohan sille oma sulake jossain vai miten tietäisin onko toiminnassa siis punainen valo ei siinä pala ,auto 320cdi v. 2001
J.J.J.
Viestit: 23
Liittynyt: 27.1.2011 12:30

sähkölämmitin

Viesti Kirjoittaja J.J.J. »

Eli se nappi siinä tupakkamiehen lokeron vieressä, kun valo palaa lämmitin ei päällä. Vaikkei se valo siinä pelaisikaan, niin tietää sen päällä olon ainakin siitä, kun tyhjäkäynti huopaa edestakaisin. Useimmissa väyrysissä tiedän näin olevan. Johtunekko jostain virran vähyydestä jne...?
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Aki P kirjoitti:Kyllä siitä napista hiljenee myös webasto ajon aikana.
Eikä hiljene. :shock: (testattu)
Ainakaan omassani. E320cdi 2000 alkuperäinen webasto ja sähkökärvennin.
Kuva
Silloin kun tuossa napissa palaa tuo punainen valo, on sähkökärvennin pois käytöstä. ECU ohjaa tuota kärvennintä, niin että kun ulkolämpötila on alle +7 ja moottorin lämpötila on alle +70 niin sähkökärvennin on päällä. (jos napissa ei ole punaista valoa.)
Sähkökärvennintä voi käyttää myös yhtä aikaa webaston kanssa, mutta jos kärventimen haluaa pois pelistä, niin punaisen valon sytyttäminen riittää. (tosin minä en näe mitään syytä ottaa sitä kokonaan pois käytöstä, se kun ei poista autossa olevaa vikaa, vaan vain siirtää sitä hetkellisesti. Mutta jos esim. termostaatti on viallinen, eikä moottorin lämpötila koskaan saavuta 70 astetta, niin silloinhan kärvennin on aina päällä, eli voi haitata käynnistyvyyttä. Olen itsekkin käyttänyt punavaloa siihen asti että sain termarin vaihdettua.)

Jos tyhjäkäynti huopaa sähkökärventimen käytössä, niin silloin joko akussa tai laturissa on vikaa. (todennäköisesti lataussäätimessä)
Esim. 320cdi:ssä on joko 150Ah tai 190Ah laturi, joka riittää vaikka parillekkin kärventimelle ilman huopaamisia.

Sulakkeiden paikka vaihtelee hieman vuosimalleittain, mutta aina ne on siinä sulake boxissa mikä on konehuoneessa kuskin puolella lähellä tuulilasia. Eli samassa boxissa missä on vikakoodien lukutöpseli.
Myös se katkaisimen valo voi olla rikki.
Toimivuuden voi testata, tutkimalla kuinka nopeasti moottori lämpenee 70 asteeseen kärventimen kanssa tai ilman. Ulkolämpötilan, ajotavan yms. pysyessä mahdollisimman samanlaisina.

Sähkökärvennin on siinä apparin lokarin päällä. (paisarin vieressä)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29302
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

210 sähköisen lisälämmittimen vaikutus moottorin lämpenemisnopeuteen lienee varsin pieni, se kun on lämmityslaitteen letkussa.
Lämmityksestä saatava hyöty puhalletaan suoraan sisätiloihin.
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

dealer kirjoitti:210 sähköisen lisälämmittimen vaikutus moottorin lämpenemisnopeuteen lienee varsin pieni, se kun on lämmityslaitteen letkussa.
Lämmityksestä saatava hyöty puhalletaan suoraan sisätiloihin.
Kyllä, saman lailla lämmitys laitteen kennolle menossa kuin webastokin, mutta kyllä sen lämmittimen toiminnan huomaa moottorin lämpenemisestä, vaikkei siinä mitään valtavaa eroa olekkaan. Sieltähän se kennolta menee loppu lämpö takaisin kiertoon. (kun ei sitä sisätilaa lämmitetä 70 asteeseen)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”