abs tunnistimien ohmit?
abs tunnistimien ohmit?
Oisko kellään tietoa väyrysen -00 abs tunnistimien ohmeista?
Onko etu-ja takapään tunnistimissa samat vastukset,ja kärsiikö olla paljon heittoa?
Onko etu-ja takapään tunnistimissa samat vastukset,ja kärsiikö olla paljon heittoa?
Jaa jos on joka pyörässä sensori (ainaskin karvalakkimalli w202 löytyy teveksen systeemi missä on yksi anturi taka-akselille perämurikassa, tässä perämurikan anturi muistaakseni luokkaa 600-800ohmia) niin ohmit on kutakuinkin samat joka kulmassa eli 1000 ohmia eli 1kohm. vaihteluväli testerien manuaaleissa on 0.7-1.5 kohm (700-1500ohm), eli eipä vissiin hirveästi tuosta saisi poiketa, mieli mennä POST testi läpi (ABS testaa itsensä niin, että tekee tuon luuppi vastus testin joka anturille ja sitten kun auto nytkäntää liikkeelle, niin sitten testi että tuleehan joka anturilta pulssia).
Joka pyörässä on sensori. Homma lähti liikkeele siitä,kun käynnistäessä ei tullut herjoja.mutta kun lähti ajoon ja paino reilummasti jarrua niin sytty abs,bas,esp. sama toistu jos takapyörä pääsi sutaseen ajon aikana.
Sitten testattiin paikallaan,jalka jarrulle ja hanaa,takapyörä sutimaan ja mikälie esp puuttui peliin,ei herjoja,mutta kun hellitti jarrua sen verran että auto lähti liikkeele niin jopas herjas.
mittailtiin abs antureita,takapyörillä samat arvot n.1600ohmia,edessä toinen puoli 1550 ja toisela 1520.Eli ei läheskään mainitsemiasi heittoja.
Aateltiin että etu tunnistimissa ois häikkää,kun herjat tuli heti,kun etuptörä liikahti.
Sitten testattiin paikallaan,jalka jarrulle ja hanaa,takapyörä sutimaan ja mikälie esp puuttui peliin,ei herjoja,mutta kun hellitti jarrua sen verran että auto lähti liikkeele niin jopas herjas.
mittailtiin abs antureita,takapyörillä samat arvot n.1600ohmia,edessä toinen puoli 1550 ja toisela 1520.Eli ei läheskään mainitsemiasi heittoja.
Aateltiin että etu tunnistimissa ois häikkää,kun herjat tuli heti,kun etuptörä liikahti.
Vois olla myös anturin kaapeli rikki. Mulla oli samanlaista vikaa. Mitatessa näytti ehjää, mutta kun renkaita käänsi, meni vika päälle. Kokeile samalla kun mittaat niitä ohmiloita, heilutella ja väännellä sitä kaapelia.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
On vanhassa w202:ssa viimeisin ABS vika oli johtovika eli ns. virtalukon takaa tuleva jännitejohto poikki. Hauskinta oli että itse mittasin ja huomasin että jännite mittari tippuu välillä nollille, mutta panin tuon itseni piikkiin (välillä oli jännite ok, välillä mitä sattuu...luulin että mittari ei saa maita ) Se jännite puuttui kokonaan, mutta kun itse mittasin, niin minulla oli liitin irti ABS boksista ja ympärikäännettynä, jolloin sai kontaktia. Tuo johtovika oli sitten tulipellin kaapelinipussa (Veho löysi vian heti, oli kuulemma ollut ennenkin).
El voi olla johtovika, mutta onpa nuo Teveksen ABS:n solenoidiviatkin yleisiä ABS yksikkö vaihtoon. Jenkeissä muuten yksi paja vaitaa Volvon Teves ABS yksikköön noita solenoideja... ei varmaankaan olisi paha rasti itsekkään vaitaa, mutta mistäs solenoidi
El voi olla johtovika, mutta onpa nuo Teveksen ABS:n solenoidiviatkin yleisiä ABS yksikkö vaihtoon. Jenkeissä muuten yksi paja vaitaa Volvon Teves ABS yksikköön noita solenoideja... ei varmaankaan olisi paha rasti itsekkään vaitaa, mutta mistäs solenoidi
Alkaa tosiaan tuntuun siltä,että johto tai kosketus vika.
Purin sulakeboxin ja puristelin johtoja ja liittimiä myös sitä tulipellin läpi menevää nippua,pistin kasaan ja testiin, sutituksia ei hälyjä, jarrutuksia ei hälyjä.
Muutama km ajoa röykky tiellä ja jarrua niin johan alko taas hälyttään abs,bas,esp.
Purin sulakeboxin ja puristelin johtoja ja liittimiä myös sitä tulipellin läpi menevää nippua,pistin kasaan ja testiin, sutituksia ei hälyjä, jarrutuksia ei hälyjä.
Muutama km ajoa röykky tiellä ja jarrua niin johan alko taas hälyttään abs,bas,esp.
joo no voihan se solenoidin lankakin välillä kontaktia saada, no mutta toivottavasti ulkopuolella se vika...ainakin vaikuttaa siltä. Kysyitkö testaajalta minkä kulman löysäsys solenoidi temppuilee -> jos tiedät, niin ABS ohjainyksiköltä pinnistä uusi johto sinne hydrauliikka yksikölle.
Katoppa täältä löytyy 1997 E300:lle ABS kytkentäkaavio mahdollisesti sama vielä vm00:ssa. http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/ Kainnee ne ruskit....
Katoppa täältä löytyy 1997 E300:lle ABS kytkentäkaavio mahdollisesti sama vielä vm00:ssa. http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/ Kainnee ne ruskit....
Abs
Taannoin kaverilla oli Jagge muistaaksein joku 02 tai 03 mallia en muista.
ABS valo syttyi ja hän pätevänä kaverina meni mittailemaan antureita yleismittarilla jossa oli 9v paristo, ihmetellen että miten ne kaikki voi olla pimeenä.
Ajeli sitten merkkihuoltoon ja siellä koneessa katsottiin että kaikki pyöränanturat rikki, siinä sitten oltiin suu pyöreenä ja ihmeteltiin miten ne kaikki voi paukahtaa yhtäaikaa.
Kun asiaa selvitettiin niin kaikki anturat paloivat sen yleismittarin ansiosta,
jännitteet kun olivat huomattavasti alhaisemmat kun 9v.
Mittailu maksoi vain 2500 euroa joten on syytä miettiä aina miten niittä mittailee ja millä.
ABS valo syttyi ja hän pätevänä kaverina meni mittailemaan antureita yleismittarilla jossa oli 9v paristo, ihmetellen että miten ne kaikki voi olla pimeenä.
Ajeli sitten merkkihuoltoon ja siellä koneessa katsottiin että kaikki pyöränanturat rikki, siinä sitten oltiin suu pyöreenä ja ihmeteltiin miten ne kaikki voi paukahtaa yhtäaikaa.
Kun asiaa selvitettiin niin kaikki anturat paloivat sen yleismittarin ansiosta,
jännitteet kun olivat huomattavasti alhaisemmat kun 9v.
Mittailu maksoi vain 2500 euroa joten on syytä miettiä aina miten niittä mittailee ja millä.
115 200d -70 124 200d-87 124 230 farm.-89 Sprinter 312 -97 C 180-94 Vito 110 -98 C180-97 C200 farm.-99 C200-01 A140-99
Re: Abs
totta, anturi itsessään on pieni "dynamo" sisältää magneetin jonka ympärillä hentoinen käämi. ..magneetti vuo muuttuu aina kun hammas menee liki jolloin syntyy sähköä (muistelisin että pulssi on voltin luokkaa, mutta voipipa mennä metsään tämä arvaus) Oskilloskooppi on oikea kalu itse pulssin mittaukseen (ja laatu muttari langan vastuksen mittaukseen)944DE kirjoitti:Taannoin kaverilla oli Jagge muistaaksein joku 02 tai 03 mallia en muista.
ABS valo syttyi ja hän pätevänä kaverina meni mittailemaan antureita yleismittarilla jossa oli 9v paristo, ihmetellen että miten ne kaikki voi olla pimeenä.
Ajeli sitten merkkihuoltoon ja siellä koneessa katsottiin että kaikki pyöränanturat rikki, siinä sitten oltiin suu pyöreenä ja ihmeteltiin miten ne kaikki voi paukahtaa yhtäaikaa.
Kun asiaa selvitettiin niin kaikki anturat paloivat sen yleismittarin ansiosta,
jännitteet kun olivat huomattavasti alhaisemmat kun 9v.
Mittailu maksoi vain 2500 euroa joten on syytä miettiä aina miten niittä mittailee ja millä.
Re: Abs
Ohops, enpä olisi uskonut että niin rohmua vastusmittaria löytyy jolla saapi lanka-anturin rikki Vaan kukapa näistä taiwaanihmeistä tietääKuvaja kirjoitti:Oskilloskooppi on oikea kalu itse pulssin mittaukseen (ja laatu muttari langan vastuksen mittaukseen)944DE kirjoitti:Kun asiaa selvitettiin niin kaikki anturat paloivat sen yleismittarin ansiosta,
jännitteet kun olivat huomattavasti alhaisemmat kun 9v.
Mittailu maksoi vain 2500 euroa joten on syytä miettiä aina miten niittä mittailee ja millä.
Eipä silti, kyllähän herkät laitteet saa vaikkapa laatuFlukella rikki jos mittaa väärällä alueella. Esimerkiksi diodirajajännitemittaus tyyppaa ihan kohtuullisen kovalla jännitteella, oliko omassa seitenysissä 2.5V ainakin.
Pitäisiköhän (jonkun) muuten meseläisille järjestää "Sähkösuureet, ja näin käytät yleismittaria oikeaoppisesti niiden toteamiseen"-kurssi Foorumilta varmasti löytyisi useita päteviä kouluttajia tähänkin
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Re: Abs
Jaa jaa, itsekkin hommasin aikanaan Fluke 79 mark II:n oisko ollut joskus 92 ja hintaa 1400 mummoa, no tuota ostosta ei ole tarvinnut vielä katuajovihava kirjoitti:Kuvaja kirjoitti:Eipä silti, kyllähän herkät laitteet saa vaikkapa laatuFlukella rikki jos mittaa väärällä alueella. Esimerkiksi diodirajajännitemittaus tyyppaa ihan kohtuullisen kovalla jännitteella, oliko omassa seitenysissä 2.5V ainakin.944DE kirjoitti:Kun asiaa selvitettiin niin kaikki anturat paloivat sen yleismittarin ansiosta,
jännitteet kun olivat huomattavasti alhaisemmat kun 9v.
Mittailu maksoi vain 2500 euroa joten on syytä miettiä aina miten niittä mittailee ja millä.
Pitäisiköhän (jonkun) muuten meseläisille järjestää "Sähkösuureet, ja näin käytät yleismittaria oikeaoppisesti niiden toteamiseen"-kurssi Foorumilta varmasti löytyisi useita päteviä kouluttajia tähänkin
tottaha toki suureet tätyy opettaa, aloitetaampas perus kaavoilla eli:
Oomi kertaa käämi = tulessa koko lääni perussähkö wiki olis varmaan joille kuille ihan asiaa
Oskiloskooppi on ehkä paras mahdollinen työkalu anturoiden kunnon tarkastamiseen.
Siinä näkee pulssikäyrän sekä voimakkuuden.
Taannoin maksoin itse 800 euroa turhaan eräästä ABS remontista,
oskiloskoopilla nähtiin todellinen vika joka maksoi 60 ekua.
Siinä näkee pulssikäyrän sekä voimakkuuden.
Taannoin maksoin itse 800 euroa turhaan eräästä ABS remontista,
oskiloskoopilla nähtiin todellinen vika joka maksoi 60 ekua.
115 200d -70 124 200d-87 124 230 farm.-89 Sprinter 312 -97 C 180-94 Vito 110 -98 C180-97 C200 farm.-99 C200-01 A140-99
Johtoja on väännelty ja käännelty.
auto daattaa kattelin ja sieltä löyty tällaista,että abs yksikön liittimen 10-pinniin pitäs tulla akkujännite,mutta eipä tullut kuin n.6v.
Tämä johto näyttäs menevän abs/bas ohjainyksikköön.
tämä tieto on datan ars puolelta,koska esp:n tietoja se ei tuntenu.
Alkaakohan haiseen ohjainyksikölle?
auto daattaa kattelin ja sieltä löyty tällaista,että abs yksikön liittimen 10-pinniin pitäs tulla akkujännite,mutta eipä tullut kuin n.6v.
Tämä johto näyttäs menevän abs/bas ohjainyksikköön.
tämä tieto on datan ars puolelta,koska esp:n tietoja se ei tuntenu.
Alkaakohan haiseen ohjainyksikölle?
Yeah !
Haiskahtaa sähkölle :lamppu:
Jotta ei tulisi kovin paljon "arvontoja" tuon sähkön kanssa niin kannattaa käydä tonkaseen kirjastoista autosähkö-opuksia.
Teoria on edelleenkin sama kuin 263 vuotta sitten ja hall-antureiden tekniikka oli ainakin jo 80-luvun lopun kirjoissa ihan OK.
Itse kytkennät (nuotit) kannattanee etsiä ja lukea ennen "koplauksia", ettei noihin ohjausyksikköihin ottais kipeää.
Eli ... vaikka nykyään netti on hyvä niin .....kirjastoon siitä
Haiskahtaa sähkölle :lamppu:
Jotta ei tulisi kovin paljon "arvontoja" tuon sähkön kanssa niin kannattaa käydä tonkaseen kirjastoista autosähkö-opuksia.
Teoria on edelleenkin sama kuin 263 vuotta sitten ja hall-antureiden tekniikka oli ainakin jo 80-luvun lopun kirjoissa ihan OK.
Itse kytkennät (nuotit) kannattanee etsiä ja lukea ennen "koplauksia", ettei noihin ohjausyksikköihin ottais kipeää.
Eli ... vaikka nykyään netti on hyvä niin .....kirjastoon siitä
Tuota minä kyllä uskoisin siihen diagnoosiin, selvitä nyt mikä solenoidi ja mikä johto menee ABS ohjainyksiköltä tuonne solenoidille ja korvaa vaikka väliaikaisesti se uudella, niin saat tuon johtovian eliminoitua.jönni kirjoitti:Johtoja on väännelty ja käännelty.
auto daattaa kattelin ja sieltä löyty tällaista,että abs yksikön liittimen 10-pinniin pitäs tulla akkujännite,mutta eipä tullut kuin n.6v.
Tämä johto näyttäs menevän abs/bas ohjainyksikköön.
tämä tieto on datan ars puolelta,koska esp:n tietoja se ei tuntenu.
Alkaakohan haiseen ohjainyksikölle?
Näinhän siinä sitten kävi,että isoa ja vaikeaa vikaa kun hakee niin helpotus löytyy näkosältä.Jarrutehostajassa kaksi liitintä toinen vissiin bassi anturi ja toinen mikä lie,niin mikäliestä liitin irti jajohtojen survominen sisään että tuntuu.Testiin eikä hälyjä päälle sitten millään.
sellainen asia selvisi,että -97 300:sen ja datan ars puolen tiedot ei käyneet -00 270 cdi:n esp malliin.
Nyt uskaltaa jo lähteä inssin puheille.ajoaikaa jäikin vielä pari päivää.
sellainen asia selvisi,että -97 300:sen ja datan ars puolen tiedot ei käyneet -00 270 cdi:n esp malliin.
Nyt uskaltaa jo lähteä inssin puheille.ajoaikaa jäikin vielä pari päivää.
Hyvä että selvisijönni kirjoitti:Näinhän siinä sitten kävi,että isoa ja vaikeaa vikaa kun hakee niin helpotus löytyy näkosältä.Jarrutehostajassa kaksi liitintä toinen vissiin bassi anturi ja toinen mikä lie,niin mikäliestä liitin irti jajohtojen survominen sisään että tuntuu.Testiin eikä hälyjä päälle sitten millään.
sellainen asia selvisi,että -97 300:sen ja datan ars puolen tiedot ei käyneet -00 270 cdi:n esp malliin.
Nyt uskaltaa jo lähteä inssin puheille.ajoaikaa jäikin vielä pari päivää.