W208 sähköikkuna ei pysy kiinni
W208 sähköikkuna ei pysy kiinni
W208-korin CLK:n sähköikkunaan ilmestyi omituinen piirre. Sähköikkunamekanismi on mallia, jossa on "yhdellä painalluksella kiinni"-toiminto sekä toiminto. Jos ikkunan avaa, yrittää laittaa kiinni, se menee kiinni, mutta peruuttaa heti pikkuisen takaisin auki. Eli aivan kuin automatiikka havaitsisi välissä jonkun esteen (kuten esimerkiksi sormet tai kaulan).
Ajattelin, että ikkuna on unohtanut raja-arvonsa ja painoin ikkunan ääriasentoon, pidin siellä hetken - ja sitten ajoin sen toiseen ääriasentoon ja pidin siellä hetken. Ei auttanut. Jälleen ikkuna peruutti takaisin raolleen.
Sähköikkunamekanismissa on myös toiminto, joka vetäisee ikkunaa inaansa alaspäin kun oven avaa. Ja vastaavasti tuuppaa ikkunaa inaansa ylöspäin hetki oven sulkemisen jälkeen näin tiivistäen ikkunan.
Avasin oven ja painoin ikkunan yläasentoon. Hyvin meni. Suljin oven. Ja automatiikka tiivisti lasin. Nyt ikkuna pysyi ylhäällä. Eli ongelma ilmenee ainoastaan kun lasia ajelee ovi suljettuna.
Onko ehdotuksia, miten saan tämän omituisen käytöksen korjatuksi? Eli mikä mahtaa olla vian syy.
Ajattelin, että ikkuna on unohtanut raja-arvonsa ja painoin ikkunan ääriasentoon, pidin siellä hetken - ja sitten ajoin sen toiseen ääriasentoon ja pidin siellä hetken. Ei auttanut. Jälleen ikkuna peruutti takaisin raolleen.
Sähköikkunamekanismissa on myös toiminto, joka vetäisee ikkunaa inaansa alaspäin kun oven avaa. Ja vastaavasti tuuppaa ikkunaa inaansa ylöspäin hetki oven sulkemisen jälkeen näin tiivistäen ikkunan.
Avasin oven ja painoin ikkunan yläasentoon. Hyvin meni. Suljin oven. Ja automatiikka tiivisti lasin. Nyt ikkuna pysyi ylhäällä. Eli ongelma ilmenee ainoastaan kun lasia ajelee ovi suljettuna.
Onko ehdotuksia, miten saan tämän omituisen käytöksen korjatuksi? Eli mikä mahtaa olla vian syy.
-T
Ei se kyllä tuntuisi kanittavan... ...mutta toisaalta eihän sitä tiedä jos ihan viime milleillä vastusta tulee liikaa. Eli voisihan tuota kokeilla.
Seuraa hitusen tyhmä kysymys: Mistä tämä mahdollisesti voideltava mekanismi/ liu'ut löytyvät - eli ovipaneelin avaamiseksiko menee - ja minkämoisella vaseliinilla ne kannattaa herkistää?
Seuraa hitusen tyhmä kysymys: Mistä tämä mahdollisesti voideltava mekanismi/ liu'ut löytyvät - eli ovipaneelin avaamiseksiko menee - ja minkämoisella vaseliinilla ne kannattaa herkistää?
-T
Ovipahvithan se aukasuttaa. Ikkunamekanismin näet heti kun otat pahvin pois. Mekanismissa on sellaiset kiskot ja nylon-liu'ut. Putsaus vaikka jarru-spraylla, sekä voiteeksi jotain notkeana kestävää rasvaa. Oisko se vaikka spray-vaseliinia?eerola kirjoitti:Ei se kyllä tuntuisi kanittavan... ...mutta toisaalta eihän sitä tiedä jos ihan viime milleillä vastusta tulee liikaa. Eli voisihan tuota kokeilla.
Seuraa hitusen tyhmä kysymys: Mistä tämä mahdollisesti voideltava mekanismi/ liu'ut löytyvät - eli ovipaneelin avaamiseksiko menee - ja minkämoisella vaseliinilla ne kannattaa herkistää?
Öljyähän samalla vaivalla ovenpohjat.
Ja en ota sitten vastuuta turhasta aukomisesta, jos vika ei vaikka tällä vippaskonstilla korjaannukkaan. Kaverilla korjaantui, mutta mistäs näitä tietää?
Mitäänhän en taas asiasta ymmärrä mutta...Jos kerran lasi menee ovi auki hyvin kiinni niin veikkasin että vika voisi olla siellä katkaisija puolella. Oven ollessa kiinni ei ymmärräkään että ovi on täysin kiinni, vaan siinä asennossa kun sitä ollaan avaamassa. Ei mitään hajua tuollasen katkaisijoista sun muista tunnistimista missä niitä on
Edit: Nyt kun luin tarkemmin juttua niin voisihan se tosiaan se nostin jumittaa Ovi auki ei varmaankaan ole tuo turvajuttu päällä kun ei ole väliä mihin sormetkaan jättää Eli kuulostaa ehkä että HVM on oikeilla jäljillä
Edit: Nyt kun luin tarkemmin juttua niin voisihan se tosiaan se nostin jumittaa Ovi auki ei varmaankaan ole tuo turvajuttu päällä kun ei ole väliä mihin sormetkaan jättää Eli kuulostaa ehkä että HVM on oikeilla jäljillä
Kun ovesta ottaa irti lukkoa ympäröivän muovin, saa näppärästi simuloiduksi viallista ovivalokatkaisijaa. Kun ovivalokatkaisija ei toimi, ikkuna ei missään edellä kuvaamassani tapauksessa mene kiinni. Lasi menee iloisesti ylöspäin, mutta stoppaa kohtaan, jossa se jää noin sentin verran raolleen.
Tässä "reistaavan mukavuussulkutoiminnon tapauksessa" systeemi ajaa lasin täysin yläasentoon, mutta peruuttaa sitten viitisen senttiä auki. Eli merkitävästi enemmän kuin ovivalokatkaisijan ollessa väärässä asennossa.
Tässä "reistaavan mukavuussulkutoiminnon tapauksessa" systeemi ajaa lasin täysin yläasentoon, mutta peruuttaa sitten viitisen senttiä auki. Eli merkitävästi enemmän kuin ovivalokatkaisijan ollessa väärässä asennossa.
-T
Avasin oven tänään ja putsasin lasinnostimen kiskot. Ne olivat käytännössä aivan puhtaat. Samalla juhlin täysin puhdasta oven sisustaa tuumin, että lisäpuhtaus tuskin koskaan on pahasta ja puleerasin kiskot oikein tiptop ja lopuksi voitelin ne vaseliinilla.
Valitettavasti putsaaminen ja voitelu ei auttanut ongelmaan. Kun sain kaikki systeemin edellyttämät osat kiinni ja kokeilin "mukavuussulkutoimintoa" sama kiusallinen ominaisuus oli edelleen mukana.
Valitettavasti putsaaminen ja voitelu ei auttanut ongelmaan. Kun sain kaikki systeemin edellyttämät osat kiinni ja kokeilin "mukavuussulkutoimintoa" sama kiusallinen ominaisuus oli edelleen mukana.
-T
Mikäköhän tuossa systeemissä oikein on... Alkaa olla eväät vähissä, mutta merkkiliikkeeseen ei ihan vielä kehtaisi viedä.
Voisiko lasinnostimen katkaisija aiheuttaa tällaista? Paljonko älyä siinä namiskassa on, vai onko se vain nappula ja jossainpäin autoa vastaava "comfort control"-boksi kuin W124:ssa?
Meinasin jo, että kokeilisin vaihtaa lasinnostimien käyttökytkimiä keskenään, mutta ehei: Joku pölhö on suunnitellut W208:an moduulin, joka pulttaa lasinnostimien käyttökytkimet, takaluukun avausnamiskan ja peilien säätöpotikan yhteen - ja josta lähtee ainoastaan 2 piuhaa ulos.
Niin, ja jotta jäsen eerola ei liian helpolla pääsisi, paketti on vedetty kasaan jollain T5-ruuveilla (tai ehkä jopa pienemmillä). Notta en tiedä, mitä sieltä sisältä löytyy... Paineilmahoito ulkopuolelta ei ainakaan auttanut. Enpä ollut tähän mennessä Mersussa T10:ä pienempiä kantoja nähnyt...
Voisiko lasinnostimen katkaisija aiheuttaa tällaista? Paljonko älyä siinä namiskassa on, vai onko se vain nappula ja jossainpäin autoa vastaava "comfort control"-boksi kuin W124:ssa?
Meinasin jo, että kokeilisin vaihtaa lasinnostimien käyttökytkimiä keskenään, mutta ehei: Joku pölhö on suunnitellut W208:an moduulin, joka pulttaa lasinnostimien käyttökytkimet, takaluukun avausnamiskan ja peilien säätöpotikan yhteen - ja josta lähtee ainoastaan 2 piuhaa ulos.
Niin, ja jotta jäsen eerola ei liian helpolla pääsisi, paketti on vedetty kasaan jollain T5-ruuveilla (tai ehkä jopa pienemmillä). Notta en tiedä, mitä sieltä sisältä löytyy... Paineilmahoito ulkopuolelta ei ainakaan auttanut. Enpä ollut tähän mennessä Mersussa T10:ä pienempiä kantoja nähnyt...
-T
Kas, kiitos erittäin nopeasta vastauksesta. Tämähän oli kuin synkronissa viestin kanssa, jota olin parhaillaan naputtelemassaheikki5 kirjoitti:Lonkalta: Olisko ikkunannostimen katkasijassa jotakin vialla, oletko koettanut katkaisijoita ristiin? Tai jollakin toisella katkaisijalla.
Paljonko älyä siinä namiskassa on? Eli koska kaikki nappulan toiminnot periaatteessa toimivat, mutta tuo "mukavuussulku" vain tekee vähän enemmän kuin on tarkoitus - eli sulkemisen jälkeen vielä avaakin - niin voiko vika oikeasti olla nappulassa? Vai mahtaako jossain olla joku ohjausyksikkö joka reistaa?
-T
jos siinä on monta katkasiaa ja vain kaks johtoa niin se on can väylä ohjattu. sitä ei paljoo kannata purkaa ja kasata. tietokoneeseen vaan ja testaamaan että herjaako siitä katkasiaa vai sitten sisäyksikön ominaisuuksia. sinne vois ajaa niitä arvoja ylöspäin ettei aukasis niin pienestä vastuksesta sitä takasin päin. tuo vika epäilyttää häikän olevan moottorissa joka ottaa tietokoneen mukaan nyt liikaa virtaa nostaessaan ja käskee sitä laskeutumaan alaspäin, kuin oisi este välissä. kelläs on mersun softat läppärissä, nyt testaamaan vaan...
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.