W208 sähköikkuna ei pysy kiinni

Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W208 sähköikkuna ei pysy kiinni

Viesti Kirjoittaja eerola »

W208-korin CLK:n sähköikkunaan ilmestyi omituinen piirre. Sähköikkunamekanismi on mallia, jossa on "yhdellä painalluksella kiinni"-toiminto sekä toiminto. Jos ikkunan avaa, yrittää laittaa kiinni, se menee kiinni, mutta peruuttaa heti pikkuisen takaisin auki. Eli aivan kuin automatiikka havaitsisi välissä jonkun esteen (kuten esimerkiksi sormet tai kaulan).

Ajattelin, että ikkuna on unohtanut raja-arvonsa ja painoin ikkunan ääriasentoon, pidin siellä hetken - ja sitten ajoin sen toiseen ääriasentoon ja pidin siellä hetken. Ei auttanut. Jälleen ikkuna peruutti takaisin raolleen.

Sähköikkunamekanismissa on myös toiminto, joka vetäisee ikkunaa inaansa alaspäin kun oven avaa. Ja vastaavasti tuuppaa ikkunaa inaansa ylöspäin hetki oven sulkemisen jälkeen näin tiivistäen ikkunan.

Avasin oven ja painoin ikkunan yläasentoon. Hyvin meni. Suljin oven. Ja automatiikka tiivisti lasin. Nyt ikkuna pysyi ylhäällä. Eli ongelma ilmenee ainoastaan kun lasia ajelee ovi suljettuna.

Onko ehdotuksia, miten saan tämän omituisen käytöksen korjatuksi? Eli mikä mahtaa olla vian syy.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tarkennus: Jos ikkunan ajaa kiinni painamatta nappulaa pohjaan - eli ilmeisestikin aktivoimatta "mukavuustoimintoa" - ikkuna pysyy kiinni. Eli ilmeisesti automatiikka kuvittelee loppumillien aikana että jotain on välissä.

Mistä tätä kannattaisi alkaa perata?
-T

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Ihan näin arviosta tulee mieleen, että onkohan jossain lasin nostimen moottorissa tai muussa vastaavassa paikassa jokin tunnistin, joka tarkkailee lasin asentoa. :?
Mitähän testeri sanoisi. :? Voisi olla helpoin tapa aloittaa etsintä.
BMW 318d -09
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaverin W140:ssä oli sama vika. Korjaantui putsaamalla ja vaseliinilla. Akkunamekanismi oli yläpäästään niin jäykkä, että akkuna tykkäsi, että jotakin on akkunan ja karmin välissä. Kai... :roll:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ei se kyllä tuntuisi kanittavan... ...mutta toisaalta eihän sitä tiedä jos ihan viime milleillä vastusta tulee liikaa. Eli voisihan tuota kokeilla.

Seuraa hitusen tyhmä kysymys: Mistä tämä mahdollisesti voideltava mekanismi/ liu'ut löytyvät - eli ovipaneelin avaamiseksiko menee - ja minkämoisella vaseliinilla ne kannattaa herkistää?
-T

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

eerola kirjoitti:Ei se kyllä tuntuisi kanittavan... ...mutta toisaalta eihän sitä tiedä jos ihan viime milleillä vastusta tulee liikaa. Eli voisihan tuota kokeilla.

Seuraa hitusen tyhmä kysymys: Mistä tämä mahdollisesti voideltava mekanismi/ liu'ut löytyvät - eli ovipaneelin avaamiseksiko menee - ja minkämoisella vaseliinilla ne kannattaa herkistää?
Ovipahvithan se aukasuttaa. Ikkunamekanismin näet heti kun otat pahvin pois. Mekanismissa on sellaiset kiskot ja nylon-liu'ut. Putsaus vaikka jarru-spraylla, sekä voiteeksi jotain notkeana kestävää rasvaa. Oisko se vaikka spray-vaseliinia? :idea:

Öljyähän samalla vaivalla ovenpohjat. :wink:

Ja en ota sitten vastuuta turhasta aukomisesta, jos vika ei vaikka tällä vippaskonstilla korjaannukkaan. :shock: :lol: Kaverilla korjaantui, mutta mistäs näitä tietää? :roll:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitäänhän en taas asiasta ymmärrä mutta...Jos kerran lasi menee ovi auki hyvin kiinni niin veikkasin että vika voisi olla siellä katkaisija puolella. Oven ollessa kiinni ei ymmärräkään että ovi on täysin kiinni, vaan siinä asennossa kun sitä ollaan avaamassa. Ei mitään hajua tuollasen katkaisijoista sun muista tunnistimista missä niitä on :roll:

Edit: Nyt kun luin tarkemmin juttua niin voisihan se tosiaan se nostin jumittaa :oops: Ovi auki ei varmaankaan ole tuo turvajuttu päällä kun ei ole väliä mihin sormetkaan jättää :roll: Eli kuulostaa ehkä että HVM on oikeilla jäljillä :shock:
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Kannattaa tarkistaa ovivalokatkaisija koska siitä se järjestelmä tietää onko ovi kiinni vai auki :!: Jos katkaisija pätkii niin voi vaikuttaa tuohon nostimen toimintaankin.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kun ovesta ottaa irti lukkoa ympäröivän muovin, saa näppärästi simuloiduksi viallista ovivalokatkaisijaa. Kun ovivalokatkaisija ei toimi, ikkuna ei missään edellä kuvaamassani tapauksessa mene kiinni. Lasi menee iloisesti ylöspäin, mutta stoppaa kohtaan, jossa se jää noin sentin verran raolleen.

Tässä "reistaavan mukavuussulkutoiminnon tapauksessa" systeemi ajaa lasin täysin yläasentoon, mutta peruuttaa sitten viitisen senttiä auki. Eli merkitävästi enemmän kuin ovivalokatkaisijan ollessa väärässä asennossa.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Avasin oven tänään ja putsasin lasinnostimen kiskot. Ne olivat käytännössä aivan puhtaat. Samalla juhlin täysin puhdasta oven sisustaa tuumin, että lisäpuhtaus tuskin koskaan on pahasta ja puleerasin kiskot oikein tiptop ja lopuksi voitelin ne vaseliinilla.

Valitettavasti putsaaminen ja voitelu ei auttanut ongelmaan. Kun sain kaikki systeemin edellyttämät osat kiinni ja kokeilin "mukavuussulkutoimintoa" sama kiusallinen ominaisuus oli edelleen mukana.
-T

Kuva
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Lonkalta: Olisko ikkunannostimen katkasijassa jotakin vialla, oletko koettanut katkaisijoita ristiin? Tai jollakin toisella katkaisijalla.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikäköhän tuossa systeemissä oikein on... Alkaa olla eväät vähissä, mutta merkkiliikkeeseen ei ihan vielä kehtaisi viedä.

Voisiko lasinnostimen katkaisija aiheuttaa tällaista? Paljonko älyä siinä namiskassa on, vai onko se vain nappula ja jossainpäin autoa vastaava "comfort control"-boksi kuin W124:ssa?

Meinasin jo, että kokeilisin vaihtaa lasinnostimien käyttökytkimiä keskenään, mutta ehei: Joku pölhö on suunnitellut W208:an moduulin, joka pulttaa lasinnostimien käyttökytkimet, takaluukun avausnamiskan ja peilien säätöpotikan yhteen - ja josta lähtee ainoastaan 2 piuhaa ulos.

Niin, ja jotta jäsen eerola ei liian helpolla pääsisi, paketti on vedetty kasaan jollain T5-ruuveilla (tai ehkä jopa pienemmillä). :evil: Notta en tiedä, mitä sieltä sisältä löytyy... Paineilmahoito ulkopuolelta ei ainakaan auttanut. Enpä ollut tähän mennessä Mersussa T10:ä pienempiä kantoja nähnyt... :shock:
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ai niin juu, olen putsannut ja silikonoinut tiivisteetkin.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

heikki5 kirjoitti:Lonkalta: Olisko ikkunannostimen katkasijassa jotakin vialla, oletko koettanut katkaisijoita ristiin? Tai jollakin toisella katkaisijalla.
Kas, kiitos erittäin nopeasta vastauksesta. :) Tämähän oli kuin synkronissa viestin kanssa, jota olin parhaillaan naputtelemassa :wink:

Paljonko älyä siinä namiskassa on? Eli koska kaikki nappulan toiminnot periaatteessa toimivat, mutta tuo "mukavuussulku" vain tekee vähän enemmän kuin on tarkoitus - eli sulkemisen jälkeen vielä avaakin - niin voiko vika oikeasti olla nappulassa? Vai mahtaako jossain olla joku ohjausyksikkö joka reistaa?
-T

Kuva
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

jos siinä on monta katkasiaa ja vain kaks johtoa niin se on can väylä ohjattu. sitä ei paljoo kannata purkaa ja kasata. tietokoneeseen vaan ja testaamaan että herjaako siitä katkasiaa vai sitten sisäyksikön ominaisuuksia. sinne vois ajaa niitä arvoja ylöspäin ettei aukasis niin pienestä vastuksesta sitä takasin päin. tuo vika epäilyttää häikän olevan moottorissa joka ottaa tietokoneen mukaan nyt liikaa virtaa nostaessaan ja käskee sitä laskeutumaan alaspäin, kuin oisi este välissä. kelläs on mersun softat läppärissä, nyt testaamaan vaan...
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”