W 208 Kompressorin takajarrut
W 208 Kompressorin takajarrut
Olen tuosta omasta CLK:stani vuosimallia 1999 pessyt alustan viimeisen päälle puhtaaksi. Takajarrujen levykiekot ovat jo kovin pahasti kuluneet, ruostuneet ja urautuneet. Tässä yhteydessä ne olisi jo hyvä uusia jarrupalojen myötä. Taka-akselisto vipuineen ja varsineen näyttää olevan rakenteeltaan melkein samanlainen mallien W123 ja W124 kanssa. Kuitenkin jokin noin 8 mm:n paksuinen musta letku tai sitten sähköjohto menee seisontajarrujen vaijerin kiinnikkeen kanssa sinne jonnekkin jarrujen suuntaan. Mikä tuon letkun funktio oikein on? Haluaisin tässä yhteydessä vaihtaa autooni uudet jarrulevyt sekä myös uudet jarrupalat taakse. Voiko tuon työn tehdä ihan turvallisesti itse vaikkapa - virrat pois ja ovet auki - menetelmällä tarvitsematta pelätä sormen päiden silpoutumista siinä vaiheessa, kun niitä jarrupaloja uusiin vaihtaan? Näitä sirkkelisahureiden sormia olen täällä maaseudulla jo ihan tarpeeksi nähnyt.
Tilasin tänään taakse uudet jarrulevyt sekä jarrupalat. Jos vanhat levyt vetää pois paikoiltaan, niin eihän sieltä sitten kimpoile mitään jousia tai muita osia silmille näistä automaattisesti säätyvistä seisontajarruista? Olivat vähän tiukan oloiset vetää pois ja siksi jätin sen homman vielä tänään tekemättä.