käsijarru vieköön.
käsijarru vieköön.
niin että kuinka se käsijarru säädetään,ja kyseessä on 290e 97 farkku,apua apua..
Eikös siitä säädetä jos poljin menee liian pohjaan.jma76 kirjoitti:tarviiko säätää penkin alla olevaa tasaus vipstaakia kuten 124 mallissa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
On hieman ajoittaista käsijarrujen laahausta ollut ja eilen oikein innostuin asiasta johtuen jarrujen hajusta ja lämmöstä 30 km ajon jälkeen ja tietysti myös siksi, kun oli sopivan kylmä ja tuulinen ilma taivasalla avata jarruja Liekö myöhäisillan perusteellisella auton pesulla ja yöpakkasella ja käsijarrun käyttämättömyydellä osansa asiaan Ny on sitten selkä ihan ...skana
Piiitkän ähinän ja puhinan ja naputtelunkin jälkeen jarrulevyt oli käsissä ja diagnoosin aika. Kovin oli venyneet ne jarrukenkiä siinä "kilvessä"pitävät jouset ja yksi oli kokonaan poikki. Kengät pääsivät liikuskelemaan ilmeisesti hieman hallitsemattomastikin jäljistä päätellen. Sen siitä saa ku en uusinut jousia kenkienvaihdon yhteydessä ja se taas johtui siitä että vuos sitten möivät vääriä osia ja kun sitten lauantaiehtoona piti uudet jarrut kasata niin yhteensopivuus ei natsannut käsijarrukenkien ja asennussarjan osalta ja varaosaliikkeet oli kiinni ja vara-auto (volvo) juuri myyty ja laitoin vanhat jouset takaisin, jotta pääsin ajoon.
Säätöä varmaan tarttis tehä ku ainakin 11 kertaa napsahtaa ennenkuin jarru on pohjassa. Ja varmaan se säätö tehdään sieltä jarrukenkien välissä olevasta hammasrattaannäköisestä
Piiitkän ähinän ja puhinan ja naputtelunkin jälkeen jarrulevyt oli käsissä ja diagnoosin aika. Kovin oli venyneet ne jarrukenkiä siinä "kilvessä"pitävät jouset ja yksi oli kokonaan poikki. Kengät pääsivät liikuskelemaan ilmeisesti hieman hallitsemattomastikin jäljistä päätellen. Sen siitä saa ku en uusinut jousia kenkienvaihdon yhteydessä ja se taas johtui siitä että vuos sitten möivät vääriä osia ja kun sitten lauantaiehtoona piti uudet jarrut kasata niin yhteensopivuus ei natsannut käsijarrukenkien ja asennussarjan osalta ja varaosaliikkeet oli kiinni ja vara-auto (volvo) juuri myyty ja laitoin vanhat jouset takaisin, jotta pääsin ajoon.
Säätöä varmaan tarttis tehä ku ainakin 11 kertaa napsahtaa ennenkuin jarru on pohjassa. Ja varmaan se säätö tehdään sieltä jarrukenkien välissä olevasta hammasrattaannäköisestä
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
KL-varaosien myymässä käsijarrukenkäsarjassa on jouset mukana, sarjan hinta lie jotain parikymppiä.[/quote]
Siis tässä mentiin just metsään. Menin paikalliseen varaosaliikkeeseen joka on KL-jälleenmyyjä ja halusin osat juuri KL:sta, mutta he saivat jotenkin ylipuhuttua ja hommasivat härpäkkeet omista tukkuliikkeistään ja muka halvemmallakin, vaikka lopputulema tais olla ihan samanhintainen. En vaan ymmärtänyt pitää puoliani.
Lopputulos levyt väärät, palat väärät ja käsijarrukengät väärät minun autoani ajatellen. Ilmeisesti 300 TDT poikkeaa 220 d:stä joiltakin osin...
Purin autoni jarrut ja totesin vääriksi levyjen ja palojen osalta heti alkuunssa ja tilasivat paremmin, mutta käsijarrukenkiä en tietty nähnyt. Uudet levyt ja palat tuli ja niistä levyt passas mutta palat ei. Käsijarrrukengät ei mahtunu ja naapurilla oli hyllyssä 190 mersun käsijarrukengät, jotka sopi vaikkakin olivat 5mm kapeammat orkkiksia. Asennussarja oli ihan mitäsattuu ja loput tiedätkin.
Katsastus meni kuitenkin läpi silloin kun sen aika oli... mutta
harmia on piisannu ja ne "tarvike" levytkin taitaa olla jo kierot eilisen otsalamppurempan havaintojen perusteella. Oon niitä sitten seuraillut vuoden verran ja laahaamista ajoittain on ilmennyt.
Luulen, että hommaan KL-sta uudet levyt ja palat ja kengät ja ehkä vaihdan keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Ovat muuten sen jälkeen tilanneet aina kl-kamaa mulle ilman natinoita, vaikka on niitä hyviä osia muuallakin vissiin.
Siis tässä mentiin just metsään. Menin paikalliseen varaosaliikkeeseen joka on KL-jälleenmyyjä ja halusin osat juuri KL:sta, mutta he saivat jotenkin ylipuhuttua ja hommasivat härpäkkeet omista tukkuliikkeistään ja muka halvemmallakin, vaikka lopputulema tais olla ihan samanhintainen. En vaan ymmärtänyt pitää puoliani.
Lopputulos levyt väärät, palat väärät ja käsijarrukengät väärät minun autoani ajatellen. Ilmeisesti 300 TDT poikkeaa 220 d:stä joiltakin osin...
Purin autoni jarrut ja totesin vääriksi levyjen ja palojen osalta heti alkuunssa ja tilasivat paremmin, mutta käsijarrukenkiä en tietty nähnyt. Uudet levyt ja palat tuli ja niistä levyt passas mutta palat ei. Käsijarrrukengät ei mahtunu ja naapurilla oli hyllyssä 190 mersun käsijarrukengät, jotka sopi vaikkakin olivat 5mm kapeammat orkkiksia. Asennussarja oli ihan mitäsattuu ja loput tiedätkin.
Katsastus meni kuitenkin läpi silloin kun sen aika oli... mutta
harmia on piisannu ja ne "tarvike" levytkin taitaa olla jo kierot eilisen otsalamppurempan havaintojen perusteella. Oon niitä sitten seuraillut vuoden verran ja laahaamista ajoittain on ilmennyt.
Luulen, että hommaan KL-sta uudet levyt ja palat ja kengät ja ehkä vaihdan keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Ovat muuten sen jälkeen tilanneet aina kl-kamaa mulle ilman natinoita, vaikka on niitä hyviä osia muuallakin vissiin.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Näyttävät merkkihuolloissa tilaavan missä kävin niin kans kl:stä tai veholta saatavuuden mukaan, tuonne näkyy päivässä saavan osan kuin osan mutta näkyy olevan työnjohtokin ahkeraan luureissa kiinni.dealer kirjoitti:Voe elämä.
Minun työpaikkahan on kans KL jälleenmyyjä eikä sinne Mersuihin muuta kautta osia tilailla, mitä nyt Veholta joskus.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Mukava tietty kuulla että jossain homma toimii kuin pitääkin. Itte oon joutunut huumoria ja pinnaa laajentamaan näissä varaosa-asioissa, mutta luulen että oppirahat on maksettu ja asiakas pysyy lujana vastaisuudessa...
Tarkempi syyni ja tutkailu varmentaa sitä ajatusta että kieroutunut jarrulevy täristää autoa satasen tuntumassa ja aikomani jarruremppa taas tulöevan renkaanvaihdon yhteydessä puoltanee paikkaansa. Alkaa mennä jo rutiinilla kun ei ruuvitkaan ehdi jumiutua jatkuvan aukomisen seurauksena.
Tarkempi syyni ja tutkailu varmentaa sitä ajatusta että kieroutunut jarrulevy täristää autoa satasen tuntumassa ja aikomani jarruremppa taas tulöevan renkaanvaihdon yhteydessä puoltanee paikkaansa. Alkaa mennä jo rutiinilla kun ei ruuvitkaan ehdi jumiutua jatkuvan aukomisen seurauksena.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Onko tuolla seisontajarrussa sisällä mitä muita osia, kuin kengät ja jouset, jotka tarvitsee vaihtaa aina, kun jarrut avaa? Omassa autossani seisontajarru kyllä toimii ja molemmat puolet pitää, mutta kuskin puolella taitaa olla jokin jousi irti, kun se pitää välillä rahinaa. Nyt, kun joudun jokatapauksessa avaamaan takajarrut kieron jarrulevyn takia, niin ajattelin samalla laittaa tuon seisontajarrun kuntoon.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
laahasi...vaihdoin...laahaa enemmän
124 mese, o. puolella laahasi seisontajarru siten että 30 km ajossa kuumeni jarrulevy ja vannekin vähän.
Naputtelin koputtelin vannetta. Helppas vähä.
Aattelin tehä kunnolla... ostin uudet seis.jarruhilut ja jarrukengät.
Vaihoin (tartti hiukka erilaisia pihtejä niihin jousiin). Pesin jarrulevyn.
Laitoin takas. Laahas selvästi. ALustassa oleva säätömutteri oli löysätty.
Seisontajarrun säätöratas oli säädetty minimiin eli niin lyhyeks kun onnistuu.
Mietin että eikös se ooo aika normi juttu että uudet jarrukengät aina vähän laahaa ku asettuvat kohilleen. Vai pitääkö tässä vielä jarrulevy vaihtaa. Jarrukilvessä oli pieniä kohtia syöpynyt ruosteesta.
Ja jarrupalat ei siis laahaa.
Naputtelin koputtelin vannetta. Helppas vähä.
Aattelin tehä kunnolla... ostin uudet seis.jarruhilut ja jarrukengät.
Vaihoin (tartti hiukka erilaisia pihtejä niihin jousiin). Pesin jarrulevyn.
Laitoin takas. Laahas selvästi. ALustassa oleva säätömutteri oli löysätty.
Seisontajarrun säätöratas oli säädetty minimiin eli niin lyhyeks kun onnistuu.
Mietin että eikös se ooo aika normi juttu että uudet jarrukengät aina vähän laahaa ku asettuvat kohilleen. Vai pitääkö tässä vielä jarrulevy vaihtaa. Jarrukilvessä oli pieniä kohtia syöpynyt ruosteesta.
Ja jarrupalat ei siis laahaa.
selvis... purettu muutama kerta :)
Selvisi. Oli kynnenkokoinen ruostehiutale jumittanut käsijarrun säätölinkun jarrulevyn alapuolella. En ollut eka kerralla putsannut sitä linkkua. No tulipa samalla harjoteltua jousien kiinnitys että nyt menee jo aika sujuvasti.
Toivottavasti ei jarrulevy ole vääntynyt kun ehti kuumeta jonniin verran ja ajeltiin mm. sadekelillä.
Vettä satoi luonnollisesti myös remontin ajan
ja tässä syyllinen:
Toivottavasti ei jarrulevy ole vääntynyt kun ehti kuumeta jonniin verran ja ajeltiin mm. sadekelillä.
Vettä satoi luonnollisesti myös remontin ajan
ja tässä syyllinen: