Parameter hammastanko tavisohjaukselle ja DIY säätö?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
ido59
Viestit: 26
Liittynyt: 12.11.2013 22:46
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Parameter hammastanko tavisohjaukselle ja DIY säätö?

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Taloudessa muutaman kk ikäisen, uskottavan 310kkm, W210 farkun jäykkä ohjaustehostus alkaa ärsyttämään siinä määrin, että varmaan hammastangon hankinta tulossa. Käsittääkseni juuri hammastanko tuota tekee, eikä pumppu(?).

Jenkkeihin tottuneena tykkäisin kevyeksi tehostetusta ohjauksesta. Ymmärtääkseni Parameter-ohjaus -optiossa varsinkin hitailla nopeuksilla tehostus on voimakkaampi kuin tavisohjauksessa. Tässä autossa on tavisohjaus.

Mistä tuli mieleen, että ostaisi parameter-htangon ja virittelisi htangon magneettiventtiilille manuaalisen ohjaussignaalin.

Kiinnostaisi tietää
- onko parameter-htangossa täysi tehostus ilman sähköä (töpseli irti) vai minimi?
- miten tehostuksen määrää ohjataan htangon näkökulmasta: jännitteen muutoksella vai kanttiaallolla?
- löytyisko jostain htangolle menevien karvojen (liittimen) sähköjärjestyksestä tietoa?

Jos aluksi saisi täyden tehostuksen parameter-tankoon, ja jos se tuntuu liian kevyeltä (epäilen) voisi myöhemmin reguloida tangolle menevää signaalia. Tietysti voisi myös rakentaa orkkis-parameterin, varmaan löytyy jostain eculta pinnit valmiiksi, starilla enablointi, vai onkohan siellä joku ylimääräinen vahvistinboksi htangolle syötettävälle virralle?

Comments?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Muuta en osaa tähän hätään sanoa kuin että tehostus on minimissään ilman virtaa (XUX:n exällä ajoin kerran ja siinä oli hammastangon liitin mennyt p*skaksi).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
make280s
Viestit: 19
Liittynyt: 20.2.2006 21:11
Paikkakunta: oulu

MB w210 parametri hammastanko

Viesti Kirjoittaja make280s »

Terve! Saitko sinä silloin parametritangon toimimaan ja minkälaisella ohjaus-sähköllä,kun siinä venttiilin kyljessä lukeeettä 4V 100 % mitä tarkoittanee,onko auki vai kiinni.Minä vaihdoin parametritangon ja se on tosiaan ilman ohjausta yhtä jäykkä kun entinen. Voisitko vastata minkälaisella sähköohjauksella sait sen toimimaan. Kiitoksia voitko viestitellä tai soittaa minulle no: 0400681506.
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

4-5 volttia 100%:lla pulssisuhteella tarkoittaa täyttä yhtäjaksoista tasajännitettä, eli silloin on tehostus täysillä. Venttiili toimii samalla periaatteella kuin polttoainesuuttimet, eli pulssittamalla. Ilman jännitettä venttiili on kiinni ja tehostus minimissään. Kai sielä joku ohivirtausreikä on..?

Joskus pelleilin Fordin tehostimen pumpulla ja siinä olevalla vastaavanlaisella venttiilillä ja yllätys oli että yhtäjaksoisella jännitteellä venttiili lämpesi melkolailla. Mahtaako virtaava öljy jäähdytellä sitä?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”