Nyt sain sen verran inspiraatiota että päätin purkaa tuon vanhan vuotavan hammastangon. Jos tästä kohtalotovereille olis apua.
Tästä siis lähdettiin. Irrotettuna jo raidetangot ja se muovituppi ohjausakselilta. Lemföderin sisäpäihin käy 24mm avain, tarvikeversioissa oli pienempi. Muovikaulus lähtee teoriassa vetämällä, itse meisselin ja puukon kanssa hissukseen nitkuttelemalla sain pois.
Lopputulos näyttää sitten suunnilleen tältä. Jo tästä näkyy että tangon apparin puoleinen pää näyttää sotkuiselta, sieltä se vuodon aiheuttanut ruostevaurio on lähtöisin. Syypäähän on tuo oikeassa reunassa näkyvä möllykkä, se sisältä ruosteessa ja ilmeisesti ruoste painanut tiivisteet piloille.
Itse aloitin projektin pesemällä tuon kunnon painepesurilla, auto on massattu joten aika paljon tavaraa päällä.
Työkaluja ei mielestäni juuri tarvittu, ainakaan semmoisia mitä pidän kovin erikoisina. E18 hylsy (se torxin vastakkainen), 6mm kuusiokoloavain, vasara(!), erikokoisia talttameisseleitä ja jonkinlainen koukku. En mainosta mut itellä bilteman työkaluja, sieltä löytyy semmoinen setti missä kuusiokolot, torxit, xzn ja noi E-hylsyt. Koukkuna toimi semmonen ohut piikki missä päässä 90asteen mutka. Lisäksi tuurna, ohut. Ja PALJON paperia/rättiä/mitäikinä/kaukalo, sitä tulee ihan käsittämättömän paljon hydraulinestettä vaikka kuvittelee että se nyt on tyhjennetty
Homma alkoi putkien irrottamisella. Rungossa E18 ja toisessa päässä 6mm kuusiokolo, ei mitään ihmeellistä.
Seuraavaksi irrottelin nuo lukkorenkaat, molemmissa päissä avonainen lenkki. Terävällä koukulla kangotti reunasta, jolloin sai talttameisselin väliin, hiljoikseen tuli irti. Sen alla on muutaman mm paksu metallirengas, putos itekseen.
Apparin puolella oli vähän haastavampaa, mahdollisesti korroosiosta johtuvaa. Siellä on hahlo, ja lukitusrenkaan avoin väli täytyi naputella sen kanssa kohdikkain että lähti irtoamaan.
Sittenhän irrottelin 3kpl kuusiokoloja, rattiakselin kehikon, mikä tuo nyt sitten nimeltään on. Nousi vetämällä ja varoen kangottamalla sekä kopistelemalla. Pyörittelin tangon keskelle, ja tuo T-merkintä osui keskelle ruuvin reikää.
Ja sama ylhäältäpäin, ulkopoorissa merkintöjä. Kuvassa jo ulkopooria paikoillaan pitävä tappi naputeltu melkein irti. Eli pienellä tuurnalla tukevalla alustalla naputtaa niin lähtee. Irtoaa vetämällä, vähän heiluttelee niin nousee. Muistetaan että tämä ko. tanko viimekesästä asti ollut pihan nurkassa, eli pintaruostetta vähän kaikkialla, varmaan on haitannut irtoamista.
Osittain ulosvedettynä
Ja kokonaan pois
Seuraava osa lähtee ihan nätisti vaan pois ottamalla, juuresta tuo missä on rinkuloita. Juuressa on tappi, joka näkyy jälkimmäisessä, sen ohi tulee. Vähän heiluttelua niin irtoaa.
Tässä vaiheessa tuli huomattua että tanko itseasiassa keskittää itse itsensä, käsin kun liikuttaa päistä niin keskikohdassa tuntuu vastus. En moista huomannut tuosta tapista pyörittäessä..
Tuossa näkyy irrotettuna myös tuo hämmentävä pylpyrä, joka käsittääkseni liittyy hammastangon jäykkyyden säätöön. Jälkikäteen ajatellen sitä ei välttämättä olisi tarvinnut irrottaa, ja toisekseen takaisinlaitto lie suht tarkkaa että alkuperäinen kireys saavutetaan. Ainakin tuossa oli pistepuikolla lyöty merkki joten toiveissa on että saa oikeaan kireyteen. Syy miksi jouduin tuon irrottamaan on siinä että painepesurilla kun tuon putsailin, rikkoutui tuossa päällä oleva kumitulppa joka painui sisään (näkyy tuossa vihreän jousen sisässä). Irrottamatta ei olisi saanut ulos. Tuohon oikea työkalu taitais olla joku E18-20 , mutta kun ei ollut kovin jumissa niin normi 16mm hylsyllä sai sen verran otetta että sai pyöriteltyä irti.
Seuraavaksi piti ihmetellä et mitenköhän tuon tangon saa pois. Rattiakseliin tuleva osa piti irrottaa, selkeästi näkee että painamalla laakerin varassa paikoillaan. Alapuolella näkyy semmoinen kolo jossa peitelevy. Aikani mietittyäni päädyin kokeilemaan napauttamista siihen. 11mm 1/4" hylsy sopi vallan mainiosti, pieni napautus ja koko komeus lähti irti.
Jäljellä on enää tankon saaminen ulos. Muutaman tovin ihmettelin asiaa, mutta ainakin siten että käyttää itse tankoa massavasarana se lähtee. Saattaa tässäkin kyse olla ruosteesta, tiedä tulisko ihan nätisti ulos jos olis tasaiset pinnat.
Itsekkä se ongelma siis apparin puolella, ja tuo edellisessä kuvassa näkyvä mötikkä, siitähän sen vuodon on tultava.
Tuon purkuhan oli mielenkiintoinen projekti. Väkivallalla se lähti, en tiedä olisko muita tapoja.
ELi kuvassa 1. on tuommoiset jäljet, joilla tuo on kiinnitetty 2. olevaan uraan. Osia en saanut pyörimään toisiinsa nähden, ts. ei onnistnut levittämään lyöntikohtaa. 3. merkkaa metallilevyä joka meni aikalailla entiseksi, huulloksesta viilapenkkiin ja tuurnalla tuota vasten kovia lyöntejä, sillä irtosi.
Jatkan aiheesta kunhan saan korjaussarjan
Hammastangon purkaminen
Sitä sisäpuolta sen kummemmin vielä tutkinut, eivät oo sieltä firmasta ny suostunu vastaamaan.
Se toisen pään möltti ei sisällä minkään maailman jenkoja, ja tiedä sitten saako sitä kasaan. Mulla ainakin sen verran pahoin hapettunut et voi olla ettei tuu kalua. eBaysta jostain päin osui silmiin korjaussarja jossa se oli valmiina, hintaa oli reilut 100€.
Itse ku purin niin sain käytetyn samaan hintaan, eli en tuohon korjaussarjaan sitten innostunut. Ja näköjään eBaysta täysiä tiivistesarjoja 25€ saa, jos jatkais tätäkin projektia.
Se toisen pään möltti ei sisällä minkään maailman jenkoja, ja tiedä sitten saako sitä kasaan. Mulla ainakin sen verran pahoin hapettunut et voi olla ettei tuu kalua. eBaysta jostain päin osui silmiin korjaussarja jossa se oli valmiina, hintaa oli reilut 100€.
Itse ku purin niin sain käytetyn samaan hintaan, eli en tuohon korjaussarjaan sitten innostunut. Ja näköjään eBaysta täysiä tiivistesarjoja 25€ saa, jos jatkais tätäkin projektia.
Sisimmäinen stefa irtosi kuskin suunnasta piitkällä meisselillä, kunhan ensin hajotti nailonholkin välistä että pääsi reunaan käsiksi. Eli pitää saada korjaussarja jossa nailonholkit myös mukana:
http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Te ... tsatz-W210
En varmaan itekään jatka tätä projektia kun on jo uusi hammastanko alla mutta tietääpä ensi kerralla enemmän.
http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Te ... tsatz-W210
En varmaan itekään jatka tätä projektia kun on jo uusi hammastanko alla mutta tietääpä ensi kerralla enemmän.