Farmarin takapää muljuaa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
mpaavi
Viestit: 25
Liittynyt: 14.10.2013 21:13

Farmarin takapää muljuaa

Viesti Kirjoittaja mpaavi »

Semmoinen onkelma, että auton takapää alkoi heijaamaan kun vaihdoin taakse leveämmät kumit. Pahimmat heitot tulee urissa, eikä uskalla ajaa yli 80km/h kun saattaa tehdä jotain äkkipikaista. :lol:

Aiemmin ei ollut moista ongelmaa, mitä nyt kolinaa on perästä kuulunut ja auton perse on alempana kuin keula. Myöskin jos painoa laittaa perään niin perse kyllä laskee samantien.

Välystä huomasin kuskinpuolen takana pystysuunnassa, ja osat on tilattu siihen vaivaan mutta epäilen että sillä tulisi kuntoon.

Joten, onko iskarit kaput vai joku peränsäätösysteemi rikki?



Edittiä: takakelkan etummaiset kumit ja jousipallot vaihdettu joskus vuos sitten.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Farmarin takapää muljuaa

Viesti Kirjoittaja jolle »

mpaavi kirjoitti:Semmoinen onkelma, että auton takapää alkoi heijaamaan kun vaihdoin taakse leveämmät kumit. Pahimmat heitot tulee urissa, eikä uskalla ajaa yli 80km/h kun saattaa tehdä jotain äkkipikaista. :lol:

Aiemmin ei ollut moista ongelmaa, mitä nyt kolinaa on perästä kuulunut ja auton perse on alempana kuin keula. Myöskin jos painoa laittaa perään niin perse kyllä laskee samantien.

Välystä huomasin kuskinpuolen takana pystysuunnassa, ja osat on tilattu siihen vaivaan mutta epäilen että sillä tulisi kuntoon.

Joten, onko iskarit kaput vai joku peränsäätösysteemi rikki?



Edittiä: takakelkan etummaiset kumit ja jousipallot vaihdettu joskus vuos sitten.
narinanivelet, auraustangot, tai oikeastaan samalla kaikki muutkin takapään tukivarret heilutella läpi.

Auto nosturilla ylös ja sitten toinen repii rengasta joka suuntaan samalla kun toinen arvio että mikä antaa periksi.
Narinanivelen väljyyden kuulee kun napauttaa nyrkillä rengaan alareunaan sisäpuolelta.
mpaavi
Viestit: 25
Liittynyt: 14.10.2013 21:13

Viesti Kirjoittaja mpaavi »

Ainakin narinahela ja koiran luu joutavat vaihtoon.

Rassasin myös tuota korkeuden säätöä ja säädin sen tangon lyhkäsimmälle jolloin ilmeisesti pitäisi perän nousta? Eipä kyllä nimeksikään ollut vaikutusta ja kun esim. heiluttaa autoa suksitelineestä sivuille - on auton heiluminen melkoista. Sama jos pomppii vetokoukun päällä.
mpaavi
Viestit: 25
Liittynyt: 14.10.2013 21:13

Viesti Kirjoittaja mpaavi »

Vaihdettu narinahela, camber-tanko ja se koiranluu. Narinahelassa toista milliä välystä.. vieläkin nakkelee persettä urissa hervottomana ja kolisee pienemmästäkin.

Ei löytyny välyksiä enempää mitä hävittää. Voiko johtua tosiaan nakkelu noista kumeista ( 245/45/18 )?

Nelipyöräsuuntaus tehty rapia kuukaus sitten, liekkö silloin ollu jo välys tuolla takana kun eipä se kloppikaan niitä tainnut paljoa käydä läpi.


Mietin tuota tasonsäätöä vieläkin, näissä ei ilmeisesti noita "iskareita" vaihdeta ennenkuin alkaa vuotamaan? Ja silloinkin voi korjata jos sopiva tiiviste löytyy? Ei ainakaan mitään vuotokohtaa ole sattunut silmään, eikä myöskään öljyä ole hävinnyt. Paineakut tosiaan vaihtoin vuos sitten, eikai ne voi vielä olla kaput? Tosin merkkikin taisi olla febi bilstein.. milläpä niitäkään testailee?

Entäpä se venttiili, mitenkäs se reistailee jos hajoaa? Nyt perä ei ainakaan tottele vaikka sitä venttiilinvartta käyttää eri kohdassa. Eikä myöskään nouse jos lastaa tavaraa autoon.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pallot lie ehjät jos antaa myöten keinuttaessa, jos korkannu sisältä kalvo niin aika huonosti sille puolen painuu alas. Takakelkan takakumit mahdollisuus tieten ja tuskin paha kokeilu myöskään takavakaajan runkokumit vaihtaa, ei montaa euroa kappaleelta ollut ja vaihto sujuu nopeasti. Eikös normaalia leveemmät kumit alla sinänsä altista heittelylle pikkusen ku ei mahdu tien uriin ja sitä kautta tekee..?

Tehostimen pumppua en ole, vielä, purkinut et joku osannee kertoa miten todennäköistä tai mahdollista pelkän tasonsäädön puolen pettäminen on. Mutta joko ei saa painetta tai venttiili ei päästä eteenpäin. Olettaen ei ole vuotoja hydr. nesteessä. Ajan kanssa irrotusöljyllä liottelee venttiilin liitoksia, ne saattaa hajoamatta auetakkin, sama kun pallojen kanssa. Sen voinee kattoo et ei oo tukossa.

Kolinalle suurella todennäköisyydellä veikkaan iskareiden alapäitä, tyyppivaiva eikä sille oikein mitään mahda, vaikka tässä koetettu miettiä ja pähkiä (mm. rasvanippa ja vaseliini yms)

E: ja luonnolisesti tietty jouttet kattoo läpi. Ne ku välillä yllättävästi voi katketa siten ettei äkkivilasulla huomaa. Itellä ku jousi katkes, yhen kierroksen verran oli just semmonen et heitteli mihin sattu, onneks/huono juttu et talvella, ei tarvinnu yrittääkään yli 80 ajaa. Tosin kaverin 202 vaihtelin just molemmin puolin takajouset, kiekka poikki molemmin puolin eikä ollu ite ees huomannu, katsastukses tuli sanomista.. :shock:

E2: takapään vaivat joskus tuntuu olevan kovassa löytää, mulla taakse kaikki vaihdettu vähintään kertaalleen (paitsi ite takakelkka ja apparin olkavarsi..) ja vieläkin kuskin takasessa ihmellistä nuljuamista.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jatketaan tähän sen verran noista tukivarsista, et tuntuu melko hankala välillä sitä välystä löytää. Tämä pitkä taistelu alustan kanssa sai just vartti sit valoa. Tukivarret taakse vaihtui sarjana, arvaten sarjasta puuttuu s210 tarkoitettu etuylempitukivarsi. Sitä itseni lisäksi muutkin kokeillu väännellä, oikeastaan mistään tukivarresta ei mitään välystä löytyny mut vaihdoin varuiksi.

Kuskin takanen ku nuljahteli, otin nurkan ylös ja koetin nyt varuiksi kiriä kaikki pultit, L-D:n pajalla käydessäni alkuvuodesta löytyi yks löystyny tukivarren pultti.

Pukki alatukivarren alle mahdollisimman reunaan, koiranluun kohille ja kirimään. Alemman takaetutukivarren mutterista vääntäessä alkoi kuulumaan kahinaa ja selkeä väljyys. Aikani tuijotin ja syyksi paljastui juuri tämä ainoan vaihtamattoman tukivarren olkavarren puoleinen pää. Mitenkään muutoin väännellessä tuosta en ole välystä saanut esiin.

Taas paisui tarina, ehkä joku kotimekaanikko hyötyy :)
mpaavi
Viestit: 25
Liittynyt: 14.10.2013 21:13

Viesti Kirjoittaja mpaavi »

Joo pitääpä käyä nuo mainihtemasi jutut läpi. Tänään kun tyhjää kevyttä kärryä kulettelin niin jo sillon meinas hinkata renkaat kaareen. Varsinkin kuskin puolella. Kun kärryn irrotti niin vänkärin puoli jopa nousi hieman, mutta kuskin puoli ei ennenkun kävi ajelemassa. Mystistä. :D
mpaavi
Viestit: 25
Liittynyt: 14.10.2013 21:13

Viesti Kirjoittaja mpaavi »

Juuu, jouset vaihtoin tuossa kun ei nuilla niin suolanen hinta ollu.. eipähän ainakaan ajon aikana luulisi nyt ihan heti katkeavan. Ei mitään vaikutusta.

Pyöränkulmat on ainakin takana ihan päin hanuria.. renkaat ovat kuluneet sisälaidasta keskelle aikas slicksiksi kun ulkolaidalla on vielä muuan milli.

Uudet renkaat ja nyt käytin sen tasonsäätö ropun auki ja tyhjensin sen mitä tuli, lisää öljyä ja se kahva täyttöasentoon ja auto tulille.. eipä mennytkään kauan kun renkaan ja kaaren välissä oli jo likemmäs 20cm rakoa. Auto taas ylös ja kahva edelliseen asentoon niin kyllähän tuo nyt jo pysyy korkeammalla. Eikä ainakaan nyt tuossa kotimatkalla muljunnut yhtään ja ohjauskin tuntui jotenkin jämäkämmältä. Vaikka vettä satoi. :O

Ainakin tällä hetkellä tuntuu, jotta tuohan voisi jopa ollakin ihan ajettava.

Täytynee vielä nuo öljyt vaihtaa tuonne kaikki kun näytti sen verran mustalta verrattuna uusiin. Hyh. Mikähän lie helpoin konsti, että saa Kaikki öljyt vaihdettua?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”